فیستول, کیست مویی

کیست مویی و فیستول

تا کنون شاید نام های کیست، آبسه و فیستول را شنیده باشید اما متوجه تفاوت میان آن ها نشده باشید. کیست یک کیسه یا حفره است که در هر جای بدن می تواند به وجود بیاید و از آب و یا چرک پر بشود و ایجاد ورم کند. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در ناحیه ی انتهای ستون فقرات و بالای شکاف باسن به وجود می آید. آبسه عبارت است از یک عفونت مملو از چرک که معمولا عامل باکتریایی دارد اما ویروس و … هم می توانند ایجاد کننده ی آن باشند. آبسه با علائم و نشانه های همچون درد، تورم و قرمز شدگی همراه است و در زندگی بیمار اختلال ایجاد می کند.

نفوذ و ورود مو به داخل کیست مویی موجب ایجاد عفونت و آبسه می شود. بیماری کیست مویی در میان مردان، جوانان و افراد چاق که مو و عرق و چربی های بیشتری دارند بسیار شایع تر است. فیستول عبارت است از یک ارتباط نامتعارف بین اندام های بدن و می تواند در بخش های مختلف بدن ایجاد شود اما شایع ترین مورد آن فیستول مقعدی می باشد. فیستول مقعدی یک تونل بین مقعد شما و جایی در پوست اطراف آن می باشد و یک عفونت به وجود می آورد که باید درمان شود.

دلایل ایجاد کیست مویی و فیستول چیست؟

در داخل مقعد غده هایی وجود دارد که مایعات را ترشح می کنند، در صورتی که این غده ها بسته شوند باکتری ها می توانند یک بافت عفونی متورم ایجاد کنند که به آن آبسه می گویند. اگر آبسه درمان نشود رشد می کند و در نهایت یک سوراخ در پوست جایی در نزدیکی مقعد ایجاد می کند تا بتواند عفونت را خارج کند. فیستول تونلی است که غده را به بیرون مرتبط می کند. در اکثر اوقات یک آبسه باعث ایجاد فیستول می شود اما می تواند به دلایل دیگر هم ایجاد شود.

تفاوت کیست مویی و فیستول چیست؟

مواردی وجود داشته است که کیست مویی منجر به فیستول شده باشد. کیست مویی معمولا به صورت یک آبسه خود را نشان می دهد و منجر به ایجاد فیستول می شود. روش های درمانی مختلفی برای کیست مویی وجود دارد از جمله عمل سرپایی کیست مویی، جراحی سنتی و جراحی با لیزر که در مورد جراحی با لیزر این امکان وجود دارد که کیست مویی، آبسه و فیستول به طور همزمان عمل شوند و یک بار هزینه و وقت عمل داشته باشید. ضمن آنکه احتمال بازگشت کردن بیماری هم بسیار کمتر می باشد.

نکته حائز اهمیت شباهت زیاد بیماری های ناحیه مقعدی مانند فیستول و کیست مویی می باشد که می تواند به تشخیص اشتباه بی انجامد و بهتر است توسط پزشک و با استفاده از ابزار مخصوص تشخیص بیماری صورت گیرد چرا که ویژگی هایی همچون تورم، درد، خونریزی و سوزش می تواند در همه ی بیماری ها مشترک باشد و برای بیمار درد سر ساز شود.

نکته ای که وجود دارد در درمان کیست مویی با انجام عمل سرپایی و تخلیه ی چرک درمان انجام می شود و در موارد حاد تر به جراحی نیاز است و گاهی اوقات با درمان های گیاهی و خانگی هم می تواند آن را بهبود بخشید اما هنوز درمانی به غیر از جراحی برای فیستول وجود ندارد.

بنابراین سعی کنید با رعایت نکات بهداشتی و داشتن برنامه غذایی سالم از ابتلا به فیستول جلوگیری کنید. با وجود اینکه در بیشتر موارد بیمار نقشی در بروز فیستول مقعدی ندارد اما بیماری هایی همچون یبوست و اسهال مزمن می تواند منجر به ابتلای بیماری شود بنابراین سعی کنید تا با رعایت و انتخاب سبک زندگی صحیح از آن جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به کیست مویی هم از نشستن بلند مدت و رشد مو در ناحیه جلوگیری کنید و اگر برایتان مقدور است وزن خود را کاهش دهید.

تفاوت درمان کیست مویی و فیستول

اگر کیست مویی پایین کمر همراه با فیستول ایجاد شده باشد متخصص جراحی عکس یا ام آر آی تجویز می نماید. بهتر است کیست مویی که همراه با فیستول ایجاد شده است با لیزر کیست مویی و به روش بسته توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر جراحی شود تا بیمار دوره نقاهت طولانی و دردناکی را تجربه نکند.

عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بدون لیزر بسیار سخت تر از جراحی با لیزر است. اگر کیست مویی به تنهایی ایجاد شده باشد و شدید نباشد معمولا جراح عکس و ام آر آی تجویز نمی کند. اما برای کیست مویی پیشرفته که با عوارضی مثل فیستول و آبسه مشاهده می شود لازم است قبل از باز کردن ناحیه توسط جراح بررسی های لازم مثل بررسی عکس یا ام آر آی انجام شود.

9 دیدگاه برای “کیست مویی و فیستول

1. سعیده اسدی گفت:

لطفا راهنمایی کنید

1. سلام مراقبت هایی که جراح معالج ایشان گفته اند را انجام دهید. اگر دارو یا پیشنهاد خاصی نداشتند می توانید از یک متخصص دیگر مشورت بگیرید. روغنی که از دکتر سنتی دریافت کرده اید را به یک متخصص نشان بدهید و اطلاعات کامل درباره محتویات آن داشته باشید. این روغن ها اگر آلودگی نداشته باشند و درست استفاده شوند عفونت ایجاد نمی کنند.

2. مهدی گفت:

سلام خسته نباشید ایا امکان هس ابسه و کیست مویی همزمان جراحی کرد؟

1. سلام بله معمولا این امکان در جراحی با لیزر پرتوان امکانپذیر است. معمولا پیشنهاد می شود که آبسه به طور سرپایی درناژ شود و بعد از چند روز جراحی کیست مویی انجام شود.

3. ناشواس گفت:

وقتی ادم از لیمو ترش تازه و سیر و پیاز پخته نشده در رژیم غذایی اش کمتر استفاده کند و به رژیم غذایی پر چرب بیشتر از رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات خام که نقش کاتالیزور و تصفیه کننده گی را در بدن ایفا می کنند روی بیاورد چربی کثیف خون که از غذاهای سرخ کردنی و مواد فراوری شده و فست فودها و مواد نگهدارنده و شیرینی جات و سس ها داخل بدن قابل تبدیل به انرژی و عضله و پیه نمی شوند از راه سیستم خونی و توسط هوشمندی سیستم ایمنی بدن انسان از یک قسمت بدن که مستعد تجمع این کثافات هست به بیرون لایه های زیرین پوست جهت دفع از بدن هدایت می شود که به دلیل گیر افتادن در زیر پوست و با گذر زمان سفت شده و تبدیل به بافتی زاید و زنده می شود که مجددا از همان چربی های کثیف تغذیه می کند و برزگتر می شود و تولید چرک و خونابه می کند و باز به خاطر هوشمندی سیستم ایمنی به دنبال بیرون ریخته شدن از بدن است.
    در هر عضوی از بدن کار سیستم ایمنی بدن این است که مواد مضر را از خودش به بیرون می فرستد و اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد همان عضو را درگیر می کند و این سلول سازی ناهمگن که سرطان نام دارد را بوجود می اورد به طور مثال سرطان روده و سرطان کلیه. اما اگر سیستم ایمنی اندام ها و اعضای داخلی قوی باشد این مواد زاید به بیرون ریخته می شود و تا زیر پوست پیش می رود و در هرقسمتی از بدن که بهانه ای مانند یک موی به دام افتاده در زیر پوست یا ضربه ای از گذشته که به آن قسمت وارد شده یا عدم بهداشت بالای درز باسن به دلیل باد دادن های بیشمار و کثیفی شورت در ان قسمت ها یا تماس با فرد آلوده مثل ویروس های زگیلی ممکن است به اشکال مختلف نظیر جوش های صورت، میخچه کف پا، لیپیوم یا انواع غده های چربی، انواع کیست ها، زگیل تناسلی بواسیر که به شکل لوبیا در ناحیه مقعد هست بروز کند
    وجه اشتراک همه عزیزانی که کیست مویی و غیره را دارند این است که اندام های داخلی بدنشان این مواد زاید را توسط جریان خون به بیرون ریخته و سرطان یا همان سلول سازی ناهمگن را به زیر پوست کشانده که خطر کمتری به دلیل تبادل اکسیژن بیشتر و ایمنی بیشتر و درمان سریعتر و راحت تر در انجا دارد که از این جهت جای خرسندی است.
    پس اگر تصمیم به درمان قطعی و ریشه ای برای این قبیل از بیماری ها و نود و نه و نه دهم درصد دیگر بیماری های دیگر را دارید دانش تغذیه و خوراک شناسی خودتان را بالا ببرید و بدانید اثر هر میکرون از انواع خوردنی ها در بدن مطهرتان چیست و سپس تغذیه خودتان را اصلاح فرمایید.
    والسلام من تبع هدی

4. کیان گفت:

سلام خسته نباشید.من بیش از ۱سال هست که کیست مویی دارم از حدود ۱هفته پیش در نزدیک مقعدم احساس درد وخشکی داشتم و ترشح زرد و خونی هم از دنبالچه ام که کیست بود و هم از همون نزدیک مقعد داشتم،رفتم دکتر گفت که کیستت رشد کرده و اینکه نزدیک مقعدت هست همون ادامه کیست هست(یه آبسه قرمزه اونی که نزدیک مقعده) دیگه گفت باید به روش بسته جراحی بکنی هزینه اش‌هم ۱۲ تومن میشه و لیزر نمیتونی چون گسترده است. خواستم بدونم تشخیصش باتوجه به چیزی که من گفتم درست بوده؟

1. منظور ایشان لیزر کم توان است. اما لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک با لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای شما امکانپذیر است.

5. صبرعلی عدل گفت:

با سلام و تبریک سال نو خدمتتان عرض کنن خانم دکتر بنده بالای مقعدم ورم بوجود اومد وقتی به دکتر مراجعه کردم فقط دارو تجویز کرد گفت یه هفته دیگه بیا بعد هفته ورم بزرگتر شد و خودش پاره شد کلی عفونت و خون اومد دوباره مراجعه کردم نگاه کرد گفت همون دارو را استفاده کن تا هفته بعد نتیجه نگرفتم زخمش همچنان بازه دوباره به یه دکتر عفونی مراجعه کردم اونم آمپول و قرس نوشت گف با سرم بشورش پماد بزن لطفأ منو در این مورد راهنمایی و راه درمان زخم را بفرمایید متشکرم.

1. از مطب وقت ویزیت بگیرید برای جراحی با لیزر نیازی به مصرف دارو نیست. کیست مویی با دارو درمان نمی شود و نیاز به جراحی یا لیزر پرتوان دارد.