شقاق یا فیشر مقعدی, هموروئید یا بواسیر

انواع بیرون زدگی مقعد علت و درمان

انواع بیرون زدگی مقعد ممکن است همراه با علائم دیگری بروز کند که به تشخیص علت و انتخاب روش درمان مناسب بیماری کمک می کند. ممکن است بیرون زدگی مقعد همراه با خونریزی و درد یا بدون خونریزی یا بدون درد و سوزش باشد. در ادامه انواع بیرون زدگی را توضیح می دهیم. هر یک از انواع این بیماری روش درمانی مناسب خود در زمان مناسب را می طلبد.

بیرون زدگی مقعدی بدون خونریزی

بیرون زدگی مقعد بدون خونریزی می تواند نشانه هموروئید باشد. ممکن است شما به هموروئید داخلی درجه 4 مبتلا شده باشید. این نوع هموروئید معمولا درد و خونریزی ندارد و پایه های هموروئید در داخل مقعد ایجاد شده است. سپس به بیرون مقعد پرولاپس شده است. به این هموروئید پرولابه هم می گویند.

از آنجایی که داخل مقعد پایانه های عصبی درد کمتری دارد بیمار درد هموروئید را احساس نمی کند. به همین دلیل بیورن زدگی مقعدی بدون خونریزی و درد می تواند از علائم هموروئید داخلی پرولابه باشد.

برای درمان هموروئید داخلی بیرون زده و پرولابه تنها روش درمانی پیشنهادی عمل جراحی یا لیزر هموروئید می باشد. البته با لیزر پرتوان که در این روش با برداشتن کامل پاکه هموروئید انجام می شود.

یکی دیگر از علل بیرون زدگی مقعدی بدون خونریزی پرولاپس رکتوم است. این بیماری به افتادگی رکتوم نیز شناخته می شود و معمولا با لیزر درمان نمی شود. بسیار مهم است که پرولاپس رکتوم از هموروئید تشخیص داده شود. زیرا روش های درمانی بسیار مت

بیرون زدگی مقعدی بدون خونریزی اما همراه با درد می تواند نشانه هموروئید خارجی باشد. این بیماری روی خط دندانه ای مقعد یا بیرون آن ایجاد می شود. در این ناحیه حسگرهای عصبی درد فراوان است. به همین دلیل بیمار درد شدیدی را در هر حالت تجربه می کند. برای این بیماران بسیار مهم است که روی صندلی نرم یا بالش طبی و دونات شکل بنشینند در غیر این صورت نشستن برای آنها بسیار دردناک و غیر قابل تحمل خواهد بود.

برای درمان این وضعیت علاوه بر اصلاح وضعیت نشستن مراقبت های خانگی درمان هموروئید و دریافت داروی مناسب به مدت 10 روز توصیه می شود. اگر به موقع اقدام شود نیازی به عمل جراحی هموروئید یا لیزر بواسیر نخواهد بود.

علت بروز هموروئید داخلی معمولا یبوست مزمن است. که اگر در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود و بیرون زده نشود با درمان های خانگی علائم برطرف می شود.

بیرون زدگی مقعدی با خونریزی

اگر بیرون زدگی مقعدی همراه با خونریزی باشد هم می تواند نشانه هموروئید باشد و هم هموروئید همراه با شقاق. هرچند که برخی بیماران دچار خونریزی همراه با اسکین تگ یا گوشت اضافه هم می باشند. این بیماران فقط به شقاق مقعدی مبتلا می باشند. اسکین تگ شقاق با دارو درمان نمی شود و لازم است با عمل جراحی یا لیزر پرتوان برداشته شود.

معمولا این دسته از بیماران علاوه بر علائم فوق دچار تنگی و اسپاسم مقعد نیز می شوند. مشکل اساسی این بیماران این است که اگر مدفوع نرمی هم داشته باشند باز هم دچار اختلال در دفع می باشند. ممکن است مدفوع بسیار باریک باشد. یا حتی ممکن است بیمار تصور کند که دچار سندرم دفع سخت شده باشد. اما این اختلال در دفع ناشی از زخم شقاق و در نهایت تنگی بیش از اندازه دهانه مقعد است.

اگر بیمار به شقاق در مرحله اول مبتلا باشد و هموروئید نیز از نوع خارجی باشد با مصرف دارو امکان درمان بیماری وجود دارد. همانطور که قبلا اشاره شد گوشت اضافه، بیرون زدگی های داخلی مقعد که به بیرون مقعد افتاده است و اسکین تگ ها با دارو درمان نمی شوند و عمل جراحی یا لیزر پرتوان برای برداشتن آنها ضروری است.

اگر بیماری هموروئید و شقاق در هر مرحله ای که هست درمان نشود دچار عوارض دیگری نیز خواهید شد. برای مثال زخم شقاق بسیار مستعد عفونی شدن و حتی بروز آبسه مقعدی می باشد. در ادامه آبسه ها به فیستول مقعدی تبدیل می شوند و عفونت در ناحیه مقعد و حتی بافت های مجاور منتشر خواهد شد.

بنابراین اگر با بیرون زدگی و خونریزی مقعدی مشکلی ندارید و به دلیل ترس و خجالت به پزشک مراجعه نمی کنید در آینده دچار عوارضی خواهید شد که مجبور به جراحی می شوید.

علت شقاق و هموروئید معمولا یبوست مزمن، مشکلات گوارشی، شغل های نشسته و یا ایستاده است. همچنین زایمان و بارداری نیز از دیگر علل شایع بروز شقاق و هموروئید می باشد.