فیستول

فیستول آنال چیست

فیستول آنال یکی از فیستول هایی می باشد که مانند دمل روی مقعد  ظاهر می شود. فیستول آنال یکی از دردناک ترین عارضه هایی می باشد که امکان دارد افراد به آن دچار شوند. علت اصلی به وجود آمدن فیستول آنال یبوست های مزمن و عفونت می باشد که افراد بسیاری به این درد دچار می شوند.

اگر می خواهید فیستول آنال خود را درمان کنید در ابتدا باید به فکر باشید که یبوست خود را درمان کنید.

باید بدانید که فیستول آنال ارتباطی بین مقعد و پوست اطراف مقعد ایجاد می کند و در بین آنها ایجاد می شود. این ارتباط امکان دارد بسیار ساده و کوتاه باشد و یا در برخی موارد ارتباطی بسیار عمیق و پیچیده باشد.

علت ایجاد فیستول آنال

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال به دلیل یبوست های طولانی و عفونت به وجود می آید که شما اگر می خواهید آن را درمان کنید در ابتدا باید یبوست خود را درمان نمایید. معمولا شروع این فیستول ها از یک آبسه مقعدی می باشد و دلیل به وجود آمدن آبسه بسته شدن دهانه مقعد است. غددی در داخل مقعد وجود دارد که این غدد کریپتی نام دارند، وظیفه اصلی این غدد ترشح ماده لزج کننده برای عبور راحت مدفوع از کانال مقعد می باشد.

اگر دهانه یکی از این غددها بسته شود ترشحاتی که داخل مقعد هستند عفونی می شوند و عفونی شدن آنها موجب می گردد که چرک ها و آلودگی ها در مقعد تجمع کنند، به تدریج تجمع آنها گسترده تر می گردد و روز به روز بزرگتر می شود و به همین دلیل حفره مقعد آبسه می کند که در داخل آن تجمع چرک وجود دارد.

حال ممکن است آبسه ای که ایجاد شده است در اطراف دهانه مقعد گسترش پیدا کند و آبسه های گوناگونی را در اطراف مقعد به وجود می آورد. تخلیه آبسه ها یا به صورت خود به خود می باشد و یا اینکه توسط متخصص جراحی تخلیه می گردد.

برخی دیگر از بیماری های مقعد مثل هموروئید یا بواسیر، شقاق یا فیشر مقعد و بیماری های کرون و روده می توانند در صورت عدم درمان به بروز آبسه و فیستول آنال منجر شوند.

اگر هریک از این روش ها رخ دهد راه ارتباطی به نام  فیستول آنال به وجود می آید که این فیستول بر اساس اندازه ای که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود. متخصص جراحی برای تشخیص دقیق فیستول آنال از سونوگرافی و یا ام آر آی استفاده می کند.

انواع فیستول آنال

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال بر اساس اندازه و ابعادی که دارد به انواع گوناگونی تقسیم می شود که درمان هریک از آنها روش خاصی دارد که باید پزشک شما آن را تشخیص دهد.

۱. فیستول ترانس اسفنگتری

۲. فیستول بین اسفنگتری

۳. فیستول بالای اسفنگتری

۴. فیستول خارج اسفنگتری

انواع آنها اندازه ها متفاوتی دارند و درد آنها نسبت به اندازه و جایگاهی که دارند هم متفاوت می باشد. نوع آن را پزشک شما باید از طریق سونوگرافی و ام آر آی تشخیص دهد.

روش های درمان فیستول آنال

بسیاری از افرادی که به فیستول آنال دچار می شوند باید بدانند که هیچ درمان سنتی، گیاهی، خانگی و … برای این بیماری وجود ندارد و باید آن را با جراحی و یا لیزر تخلیه و درناژ کنند. شدت جراحی که برای این فیستول وجود دارد بستگی به عمق فیستول دارد که تا چه حدودی بزرگ شده است و اطراف مقعد را فرا گرفته است. به همین دلیل روش های مختلفی در درمان فیستول مقعدی وجود دارد که جراحی هایی آن با یکدیگر متفاوت می باشد.

4 thoughts on “فیستول آنال چیست

1. محمد عبدی گفت:

یک هفته است عمل فیشر انال کردم ولی هنوزموقع دستشوی رفتن اینقدر درد دارم که میگم کاش عمل نمیکرد زخمشم خوب نشده وهنوز دارم مواد روان کنننده میخورم

1. زهرا سعادتی گفت:

معمولا بعد از جراحی سنتی پیش می آید و مراقبت های بعد از عمل بسیار سخت و وقت گیر است اما برای جلوگیری از عود فیستول مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید و با جراح معالج خود در ارتباط باشید

2. محمد عبدی گفت:

لطفا جوابم رابدهید دارم از درد میمیرم

1. زهرا سعادتی گفت:

لطفا با جراح معالج خود در تماس باشید بیماران من معمولا یک تلفن برای مواقع اورژانس در اختیار دارند تا تماس بگیرند و بر اساس پرونده جراحی و سابقه بیماری مشاوره بگیرند.