فیستول

فیستول آنال چیست

فیستول آنال یا فیستول مقعدی یکی از فیستول هایی می باشد که مانند دمل یا سوراخ چرکی روی مقعد  ظاهر می شود. فیستول آنال یکی از دردناک ترین عارضه هایی می باشد که امکان دارد بیماران به آن دچار شوند. علت اصلی به وجود آمدن فیستول آنال یبوست های مزمن و عفونت و آبسه مقعدی درمان نشده می باشد که بیماران بسیاری به این درد دچار می شوند.  اگر می خواهید فیستول آنال خود را درمان کنید در ابتدا باید به فکر باشید که یبوست خود را درمان کنید. همچنین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر که بهترین جراح فیستول مقعدی باشد بسیار تعیین کننده است.

باید بدانید که فیستول آنال ارتباطی بین مقعد و پوست اطراف مقعد ایجاد می کند و در بین آنها ایجاد می شود. این ارتباط امکان دارد بسیار ساده و کوتاه باشد و یا در برخی موارد ارتباطی بسیار عمیق و پیچیده باشد.

علت فیستول مقعدی

با انسداد غدد کریپی مقعد آبسه مقعدی بروز می کند. زمانی که این آبسه درمان نمی شود و خود به خود تخلیه می شود احتمال بروز فیستول مقعدی بسیار بالاست.

علت ایجاد فیستول آنال

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال یا فیستول مقعدی به دلیل یبوست های طولانی و عفونت و آبسه به وجود می آید. معمولا شروع این فیستول ها از یک آبسه مقعدی می باشد و دلیل به وجود آمدن آبسه بسته شدن دهانه مقعد و غدد و منافذ پوستی این ناحیه است. غددی در داخل مقعد وجود دارد که این غدد کریپتی نام دارند، وظیفه اصلی این غدد ترشح ماده لزج کننده برای عبور راحت مدفوع از کانال مقعد می باشد.

اگر دهانه یکی از این غددها بسته شود ترشحاتی که داخل مقعد می باشند عفونی می شوند و عفونی شدن آنها موجب می گردد که چرک ها و آلودگی ها در مقعد تجمع کنند. به تدریج تجمع آنها گسترده تر می گردد و روز به روز بزرگتر می شود و به همین دلیل حفره مقعد آبسه می کند که در داخل آن تجمع چرک وجود دارد.

حال ممکن است آبسه مقعدی که ایجاد شده است در اطراف دهانه مقعد گسترش پیدا کند و آبسه های گوناگونی را در اطراف مقعد به وجود می آورد. تخلیه آبسه ها یا به صورت خود به خود می باشد و یا اینکه توسط متخصص جراحی تخلیه می گردد. همین تخلیه خود به خودی آبسه مقعدی و عود مکرر آنها منجر به بروز فیستول آنال یا فیستول مقعدی می شود.

برخی دیگر از بیماری های مقعد مثل هموروئید یا بواسیر، شقاق یا فیشر مقعد و بیماری های کرون و روده می توانند در صورت عدم درمان به بروز آبسه و فیستول آنال منجر شوند.

اگر هریک از این بیماری ها رخ دهد راه ارتباطی به نام  فیستول آنال به وجود می آید که این فیستول بر اساس اندازه ای که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود. متخصص جراحی برای تشخیص دقیق فیستول آنال از سونوگرافی و یا ام آر آی استفاده می کند.

انواع شکل فیستول مقعدی

انواع فیستول آنال یا فیستول مقعدی

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال بر اساس اندازه و ابعادی که دارد به انواع گوناگونی تقسیم می شود که درمان هریک از آنها روش خاصی دارد که باید جراح شما آن را تشخیص دهد.

1. فیستول ترانس اسفنگتری
  2. فیستول بین اسفنگتری
  3. فیستول بالای اسفنگتری
  4. فیستول خارج اسفنگتری

انواع آنها اندازه های متفاوتی دارند و درد آنها نسبت به اندازه و جایگاهی که دارند با هم متفاوت می باشد. نوع آن را جراح شما باید از طریق سونوگرافی و ام آر آی تشخیص دهد.

علایم فیستول مقعد

شکایت اصلی بیماران فیستول مقعد معمولا ترشح مداوم یا متناوب است. معمولا سابقه آبسه عودکننده که خودبخود یا با جراحی تخلیه شده است وجود دارد. گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود یا بهبود یافته دیده می شود. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر قابل لمس است. درد به هنگام اجابت مزاج و پس از آن و تغییر رنگ پوست اطراف مقعد از دیگر علامت های فیستول مقعد می باشد.

فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر شوند. سرطان در فیستول هایی مزمن و درمان نشده در موارد زیادی گزارش شده است و درمان موثر فیستول در واقع پیشگیری از این واقعه است. فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرای مذکور به زیر پوست راه پیدا کند و باعث ایجاد عفونت و ترشح و آبسه و جوش چرکی می شود.

روش های درمان فیستول آنال یا فیستول مقعدی

بسیاری از بیمارانی که به فیستول آنال دچار می شوند باید بدانند که هیچ درمان سنتی، گیاهی، خانگی و … برای این بیماری وجود ندارد و باید آن را با جراحی و یا لیزر تخلیه و درناژ کنند. شدت جراحی که برای این فیستول وجود دارد بستگی به عمق فیستول دارد که تا چه حدودی بزرگ شده است و اطراف مقعد را فرا گرفته است. به همین دلیل روش های مختلفی در درمان فیستول مقعدی وجود دارد که جراحی هایی آن با یکدیگر متفاوت می باشد.

یکی از بهترین روش های درمان فیستول آنال لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن توسط بهترین متخصص جراحی فیستول با لیزر می باشد. علاوه بر این که جایگزینی لیزر به جای تیغ و کوتر در جلوگیری از عود فیستول آنال بسیار موثر است مهارت و تجربه جراح نیز در موفقیت درمان فیستول مقعدی بسیار تعیین کننده است. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر از سال 86 تا کنون مشغول به جراحی با لیزر فیستول آنال می باشند و تا کنون تمام جراحی ها موفق و رضایت بخش بوده اند. بهبودی بسیار سریع بعد از لیزر فیستول مقعدی دور از انتظار بیماران بوده است و رضایت بیماران را کاملا جلب نموده است.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و سابقه طولانی در زمینه درمان و جراحی با لیزر دارند. تلفن تماس با مطب 02122761600 و 02122766853

4 thoughts on “فیستول آنال چیست

1. محمد عبدی گفت:

یک هفته است عمل فیشر انال کردم ولی هنوزموقع دستشوی رفتن اینقدر درد دارم که میگم کاش عمل نمیکرد زخمشم خوب نشده وهنوز دارم مواد روان کنننده میخورم

1. زهرا سعادتی گفت:

معمولا بعد از جراحی سنتی پیش می آید و مراقبت های بعد از عمل بسیار سخت و وقت گیر است اما برای جلوگیری از عود فیستول مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید و با جراح معالج خود در ارتباط باشید

2. محمد عبدی گفت:

لطفا جوابم رابدهید دارم از درد میمیرم

1. زهرا سعادتی گفت:

لطفا با جراح معالج خود در تماس باشید بیماران من معمولا یک تلفن برای مواقع اورژانس در اختیار دارند تا تماس بگیرند و بر اساس پرونده جراحی و سابقه بیماری مشاوره بگیرند.