فیستول

فیستول مقعدی یا آنال چیست

فیستول آنال چیست

فیستول آنال یا فیستول مقعدی یکی از فیستول هایی می باشد که مانند دمل یا سوراخ چرکی روی مقعد ظاهر می شود. فیستول آنال یکی از دردناک ترین عارضه هایی می باشد که امکان دارد بیماران به آن دچار شوند. علت اصلی به وجود آمدن فیستول آنال یبوست های مزمن و عفونت و آبسه مقعدی درمان نشده می باشد که بیماران بسیاری به این درد دچار می شوند. اگر می خواهید فیستول آنال خود را درمان کنید در ابتدا باید به فکر باشید که یبوست خود را درمان کنید. همچنین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر که بهترین جراح فیستول مقعدی باشد بسیار تعیین کننده است.

باید بدانید که فیستول آنال ارتباطی بین مقعد و پوست اطراف مقعد ایجاد می کند و در بین آنها ایجاد می شود. این ارتباط امکان دارد بسیار ساده و کوتاه باشد و یا در برخی موارد ارتباطی بسیار عمیق و پیچیده باشد.

علت فیستول مقعدی

با انسداد غدد کریپی مقعد آبسه مقعدی بروز می کند. زمانی که این آبسه درمان نمی شود و خود به خود تخلیه می شود احتمال بروز فیستول مقعدی بسیار بالاست.

علت ایجاد فیستول آنال

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال یا فیستول مقعدی به دلیل یبوست های طولانی و عفونت و آبسه به وجود می آید. معمولا شروع این فیستول ها از یک آبسه مقعدی می باشد و دلیل به وجود آمدن آبسه بسته شدن دهانه مقعد و غدد و منافذ پوستی این ناحیه است. غددی در داخل مقعد وجود دارد که این غدد کریپتی نام دارند، وظیفه اصلی این غدد ترشح ماده لزج کننده برای عبور راحت مدفوع از کانال مقعد می باشد.

اگر دهانه یکی از این غددها بسته شود ترشحاتی که داخل مقعد می باشند عفونی می شوند و عفونی شدن آنها موجب می گردد که چرک ها و آلودگی ها در مقعد تجمع کنند. به تدریج تجمع آنها گسترده تر می گردد و روز به روز بزرگتر می شود و به همین دلیل حفره مقعد آبسه می کند که در داخل آن تجمع چرک وجود دارد.

حال ممکن است آبسه مقعدی که ایجاد شده است در اطراف دهانه مقعد گسترش پیدا کند و آبسه های گوناگونی را در اطراف مقعد به وجود می آورد. تخلیه آبسه ها یا به صورت خود به خود می باشد و یا اینکه توسط متخصص جراحی تخلیه می گردد. همین تخلیه خود به خودی آبسه مقعدی و عود مکرر آنها منجر به بروز فیستول آنال یا فیستول مقعدی می شود.

برخی دیگر از بیماری های مقعد مثل هموروئید یا بواسیر، شقاق یا فیشر مقعد و بیماری های کرون و روده می توانند در صورت عدم درمان به بروز آبسه و فیستول آنال منجر شوند.

اگر هریک از این بیماری ها رخ دهد راه ارتباطی به نام فیستول آنال به وجود می آید که این فیستول بر اساس اندازه ای که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود. متخصص جراحی برای تشخیص دقیق فیستول آنال از سونوگرافی و یا ام آر آی استفاده می کند.

انواع شکل فیستول مقعدی

انواع فیستول آنال یا فیستول مقعدی

همانطوری که بیان کردیم فیستول آنال بر اساس اندازه و ابعادی که دارد به انواع گوناگونی تقسیم می شود که درمان هریک از آنها روش خاصی دارد که باید جراح شما آن را تشخیص دهد.

  1. فیستول ترانس اسفنگتری
  2. فیستول بین اسفنگتری
  3. فیستول بالای اسفنگتری
  4. فیستول خارج اسفنگتری

انواع آنها اندازه های متفاوتی دارند و درد آنها نسبت به اندازه و جایگاهی که دارند با هم متفاوت می باشد. نوع آن را جراح شما باید از طریق سونوگرافی و ام آر آی تشخیص دهد.

علایم فیستول مقعد

شکایت اصلی بیماران فیستول مقعد معمولا ترشح مداوم یا متناوب است. معمولا سابقه آبسه عودکننده که خودبخود یا با جراحی تخلیه شده است وجود دارد. گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود یا بهبود یافته دیده می شود. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر قابل لمس است. درد به هنگام اجابت مزاج و پس از آن و تغییر رنگ پوست اطراف مقعد از دیگر علامت های فیستول مقعد می باشد.

فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر شوند. سرطان در فیستول هایی مزمن و درمان نشده در موارد زیادی گزارش شده است و درمان موثر فیستول در واقع پیشگیری از این واقعه است. فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرای مذکور به زیر پوست راه پیدا کند و باعث ایجاد عفونت و ترشح و آبسه و جوش چرکی می شود.

روش های درمان فیستول آنال یا فیستول مقعدی

بسیاری از بیمارانی که به فیستول آنال دچار می شوند باید بدانند که هیچ درمان سنتی، گیاهی، خانگی و … برای این بیماری وجود ندارد و باید آن را با جراحی و یا لیزر تخلیه و درناژ کنند. شدت جراحی که برای این فیستول وجود دارد بستگی به عمق فیستول دارد که تا چه حدودی بزرگ شده است و اطراف مقعد را فرا گرفته است. به همین دلیل روش های مختلفی در درمان فیستول مقعدی وجود دارد که جراحی هایی آن با یکدیگر متفاوت می باشد.

یکی از بهترین روش های درمان فیستول آنال لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن توسط بهترین متخصص جراحی فیستول با لیزر می باشد. علاوه بر این که جایگزینی لیزر به جای تیغ و کوتر در جلوگیری از عود فیستول آنال بسیار موثر است مهارت و تجربه جراح نیز در موفقیت درمان فیستول مقعدی بسیار تعیین کننده است. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر از سال 86 تا کنون مشغول به جراحی با لیزر فیستول آنال می باشند و تا کنون تمام جراحی ها موفق و رضایت بخش بوده اند. بهبودی بسیار سریع بعد از لیزر فیستول مقعدی دور از انتظار بیماران بوده است و رضایت بیماران را کاملا جلب نموده است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

36 دیدگاه برای “فیستول مقعدی یا آنال چیست

  1. محمد عبدی گفت:

    یک هفته است عمل فیشر انال کردم ولی هنوزموقع دستشوی رفتن اینقدر درد دارم که میگم کاش عمل نمیکرد زخمشم خوب نشده وهنوز دارم مواد روان کنننده میخورم

    1. زهرا سعادتی گفت:

      معمولا بعد از جراحی سنتی پیش می آید و مراقبت های بعد از عمل بسیار سخت و وقت گیر است اما برای جلوگیری از عود فیستول مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید و با جراح معالج خود در ارتباط باشید

  2. محمد عبدی گفت:

    لطفا جوابم رابدهید دارم از درد میمیرم

    1. زهرا سعادتی گفت:

      لطفا با جراح معالج خود در تماس باشید بیماران من معمولا یک تلفن برای مواقع اورژانس در اختیار دارند تا تماس بگیرند و بر اساس پرونده جراحی و سابقه بیماری مشاوره بگیرند.

  3. محدثه محترم گفت:

    سلام، من ۶روز هست که عمل فیستول آنال انجام دادم، ولی از محل فییستول برداشته شده ترشحات بو دار خارج میشه.
    خیلی نگرانم، آیا طبیعی هست و به تدریج این موضوع خوب میشه یا نه؟

    1. سلام خیر وضعیت شما طبیعی نیست. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  4. حسن گفت:

    سلام و احترام پدر بنده دارای ۸۵ سال سن است و به تشخیص جراح عمومی مبتلا به فیستول مقعد شده است و بسیار درد دارد و کاندید عمل جراحی در این زمینه قرار گرفته است. ولی متاسفانه قلب ایشان وضعیت مناسبی نداشته و دریچه قلب مشکل اساسی داشته و آریتمی قلبی نیز دارد. سوال اینجاست آیا شما نظر به جراحی در چنین وضعیتی(ناراحتی قلبی) دارید؟چون ظاهرا داروی خاصی برای بهبود این بیماری وجود ندارد.

    1. سلام متخصص قلب ایشان اجازه بدهند جراح می تواند از بی حسی نخاعی برای جراحی ایشان استفاده کند. متاسفانه درمان دارویی برای فیستول وجود ندارد. با مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه می توان عفونت را کنترل کرد.

  5. محمودنجفی گفت:

    باسلام و خسته نباشید بنده سه ما ه قبل عمل جراحی آبسه مقعدی کردم هنوزم ترشحات چرکی ازم خارج میشه دو سه روز جای زخم خوب میشه وترشح قطع میشه ولی روز چهارم دوباره عود میکنه وبادرد شدیدی دوباره از جای زخم خون آبه وچرک خارج میشه نمی‌دونم چیکار کنم میشه بنده رو راهنمایی کنین باتشکر

    1. سلام آبسه مقعدی معمولا عود کننده است. توصیه می کنم جراحی با لیزر را انجام دهید و مراقبت های بعد از جراحی و لیزر را به درستی انجام دهید.

  6. محمدامین رحمانی گفت:

    به نظر من تخم مر غ،تون ماهی،قهوه کاکائو وفراوردهایی از آنها مثل کیک های کاکائویی که محتوی تمام موارد مذکور بجز ماهی است عامل عود فیستول میشود.

  7. لیدی گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز.ممنون از محبت شما جهت پاسخگویی به سوالات 💐💐💐
    من ماه حدودا 3 هفته پیش دچار آبسه ی مقعدی شدم که در نهایت خودش سر باز کرد و تخلیه شد…
    الان جای آبسه حالت یه گوشت اضافی شده که خارش داره…
    برای درمانش باید چیکار کنم؟؟
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. حتی اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه می شود باید برای درناژ و تخلیه اصولی آن به یک متخصص مراجعه کنید تا دچار عود و عوارض نشوید. ممکن است دچار فیستول شده باشید که بعد از معاینه می توان نظر قطعی را اعلام کرد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  8. مرتضی گفت:

    با سلام و احترام
    چند ماهی هست که دچار مشکل که هم از داخل معتقد چرک و هم یک سانت بالای مقعد چرک خروج شده جراحی انجام ندادم ولی دارو چرک خشکن استفاده می کنم تا ثیری نداره ممنون میشم را رهنمایی بفرمایید که بدون جراحی انجام بشه یا حتما باید جراحی کرد و خوب بشه برگشت نداشته باشه

    1. سلام، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی لازم است که با روش جراحی یا لیزر تخلیه و درناژ شود تا مجدد عود نکند. از خوددرمانی با آنتی بیوتیک به شدت پرهیز کنید و سریعا به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

    2. رقیه سلمان زاده گفت:

      سلام من 3سال فیستول مقعدی دارم بعضی وقتا خیلی درد دارم بایدمسکن بخورم ولی بعضی وقتها خوب میشوم دوبارهم عمل شدم عودمیکنه کاملا خوب نمی‌شوم خواستم منو راهنمایی کنید سلمان زاده از تبریز خیلی ممنونم که منو راهنمایی کنیداگه تهرانم باشه میام.

      1. سلام فیستول مقعدی به هیچ عنوان نباید به حال خود رها شود. درمان دارویی و مصرف آنتی بیوتیک و مسکن در درمان قطعی فیستول نقشی ندارد. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. ممکن است برای شما ام آر آی یا عکس تجویز شود. بعد از بررسی نتایج به شما عمل جراحی فیستول یا لیزر فیستول با لیزر پرتوان پیشنهاد می شود.

        1. سحر گفت:

          فیستول آنال امکان داره با الیزر درمان نشده حتمن جراحی لازم باشه لطفا جواب بدید؟

          1. سوال شما واضح نیست. من لیزر فیستول مقعدی را بدون عود و بازگشت انجام می دهم. قبل از لیزر برای بیمار ام آر آی فیستول تجویز می شود. اگر نوع فیستول پیچیده باشد و امکان جراحی با لیزر آن وجود نداشته باشد به متخصص جراحی با روش معمول ارجاع داده می شوید. برای درمان فیستول حتما باید جراحی انجام شود. با لیزر یا بدون لیزر.

  9. شاهپور گفت:

    سلام خانم دکتر شب شما به خیر
    برای شهر کرمان پزشک معالج یا مرکز لیزر مورد تایید دارید؟!؟
    متاسفانه امکان سفر به تهران برای جراحی را ندارم
    لطفا پاسخ بدهید
    با تشکر

    1. سلام خیر متاسفانه متخصص جراحی و لیزر ماهر در کرمانشاه نمی شناسم.

  10. کرار گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر خانم دکتر من چهار روز پیش عمل فیستول انال کردم که یک بخیه بود الان انگار عفونت کرده درد وسوزش داره چه داروهایی پیشنهاد میکنید که عفونت بهبود بشه ؟ ممنون

    1. سلام به جراح معالج خود مراجعه کنید تا وضعیت شما را به درستی بررسی کنند. من فقط می توانم نشستن در لگن آب گرم و کنترل یبوست و اسهال را به شما پیشنهاد نمایم. برای تجویز دارو نیز لازم است معاینه شوید.

  11. علی گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی.
    آیا مشکل فیستول آنال یا مشکلاتی شبیه به این در طولانی مدت باعث کمر درد و ایجاد مشکل در قسمت کمر( ناحیه نزدیک به مقعد ) یا همون دنبالچه می شود. وآیا احتیاج به معاینه و پیگیری این مورد هست؟؟

    1. بله اگر عفونت ناشی از فیستول منتشر شود می تواند کل ناحیه را درگیر کند و حتما نیاز به پیگیری و درمان تخصصی دارد.

  12. حسین نتاج گفت:

    سلام.وقت بخیر.من چهل و سه ساله،حدود یک ماه و نیم قبل عمل بواسیر آنال انجام دادم که در کنار سمت چپ مقعد هم، پزشک حفره ای به قطر یک سانت و عمق یک سانت ایجاد کرد،بدون بخیه.
    در حال حاضر مقعدم خوب شده،اما آن حفره کناری پس از پر شدن با گوشت، همچنان دردناک و حالت ترشح و چرک سفید رنگ در اطراف ان و مقعدم دارم که نمیدانم چرک از کجا می اید. لطفا راهنمایی بفرمایید ایا مجددا نیاز به جراحی است؟ ایا با لیزر درمان میشود؟ چون پزشک خودم گفت فیستول است و دوباره باید جراحی شوی. لطفاراهنمایی کنید. خیلی ممنون.

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر فیستول پیچیده و عمقی نباشد احتمالا لیزر فیستول با لیزر پرتوان امکانپذیر خواهد بود.

  13. نوروزی گفت:

    سلام خانم دکتر همسر من یک بار عمل آبسه و یک بار عمل فیستول انجام دادن الان بعد از سه سال دوباره درد شدید داشتند که باسونوگرافی مشخص شد فیستول ۴سانت عود کرده و فیستول پیچیده شده که دکتر معالج ایشون گفتن باید سه بار دیگه عمل کنن شما عمل جراحی رو پیشنهاد میدین یا لیزر ،خواهش میکنم جواب بدین چون زودتر باید نوبت عمل بزنم

    1. من این جراحی را با لیزر انجام نمی دهم و بعید می دانم جراح لیزر دیگری نیز این مورد را بتوانند انجام بدهند. بهتر است برای سود بردن از مزایای لیزر در همان مراحل اولیه بیماری فیستول به جراح لیزر مراجعه کنید. لیزر فیستول مقعدی معمولا برای فیستول نعل اسبی و پیچیده انجام نمی شود.

  14. صادق گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی
    من چند روزی است دکتر تشخیص سرطان درجه پروستات ۳
    مدتی است موقع نشتن و دفع درد شدید دارم
    لطفا راهنمایی کنید که آیا این فیستول است اگر هست آیا می‌شود با لیزر عمل کرد
    من هنوز ردیدوترپی شروع نشده

    1. ابتدا برای شما ام آر آی تجویز می شود. سپس می توان درباره لیزر فیستول نظر داد.

  15. یاس گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید اول تشکر کنم بابت جواب دادن به پیامها وکمک کردن به حال بیمارها من چند وقتی هست شقاق دارم وبالای شقاق به طرف پشت دقیقا چسبیده به مقعد یک سوراخ کوچک اندازه جای سوزن درست شده با خارش شدید روش چرک جمع میشه که چند بار با سوزن سوراخ کردم واندازه یک عدس چرک سفید بیرون آمده وبعد خون برآمدگی وجود ندارد یا دردی ولی اسپاسم هست چند وقت یک بار ووقتی عمل دفع انجام میدم روده باز میشه دست میزارم یک برامدگی وجود دارد عین یک جوش زیر پوستی بعد از عمل دفع که مقعد بسته میشه برامدگی هم محو میشه رفتم پیش دکتر متخصص داخلی زن بود نگاه کرد گفت احتمال داره فیستول یا کیست مویی باشه باید بری پیش جراح عمومی ت شهر ما جراح عمومی فقط یک نفر هست اونم مرده نمیدونم چکار کنم کارم فقط شده گریه تورو خدا کمکم کنید روم نمیشه برم پیش یه مرد ببخشید خیلی طولانی شد بزارید به پای درد کشیدنم

    1. ممکن است فیستول مقعدی باشد. از آنجایی که تهران تشریف ندارید با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه راهنمایی لازم و نسخه برای شما ارسال خواهد شد.

  16. علی اصغر مونسان گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

  17. کاظم گفت:

    باسلام احتراما بمدت 80 روز جراحی لیزر فیستول آنال بلند انجام دادم در ماه اول بعداز یک هفته مشکلات زیادی داشتم واز ناحیه لیزر عفونت ومدفوع همراه بود لذا پس ازاین مدت زخم جای لیزر ترمیم نشد ویک مرحله آبسه کرد سپس تخلیه شد درحال حاضر التهاب وعفونت سفید رنگ همراه با سوزش .خارش دارم ودور معقد م التهاب وبصورت رگ ها سفت می شود ودرد ناک می شود .دارو آنتی بیوتیک هم استفاده می کنم راهنمایی ام کنید که آیا این علائم طبیعی است یاخیر وتاچه زمانی این درد والتهاب عفونت ادامه دارد درصورت نیاز جهت ویریت ومعاینه نیاز است به شما مراجعه کنم وازنگرانی خلاص شوم

    1. لطفا از مطب من وقت ویزیت بگیرید. لازم است روش جراحی، نوع لیزر و نوع مراقبت شما بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *