شقاق یا فیشر مقعدی

لیزر شقاق در تهران

لیزر شقاق مقعد توسط متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام می شود. این نوع لیزر برای انواع شقاق کاربرد دارد. لیزر شقاق را می توان به دو دسته لیزر کم توان برای تسریع در ترمیم زخم و به لیزر پرتوان برای عمل جراحی زخم شقاق تقسیم کرد. متخصص جراحی و لیزر تشخیص می دهد که در هر مرحله از بیماری کدام یک از انواع لیزر شقاق برای درمان این بیماری کاربرد دارد.

به طور معمول لیزر پرتوان دی اکسید کربن جهت اسفنکتروتومی شقاق مورد استفاده قرار می گیرد. این جایگزینی لیزر به جای انواع سنتی تیغ و کوتر و غیره انقلاب بزرگی در جراحی بیماری های نشیمنگاه ایجاد کرده است. زیرا فیبر لیزر بسیار نازک و ظریف است و همزمان با برش ناحیه جراحی شقاق را ترمیم می کند. ناگفته نماند که مهارت و تجربه متخصص جراحی و لیزر در کاربرد لیزر پرتوان برای بیماری های مقعدی بسیار حائز اهمیت است.

لیزر شقاق مقعد و کاربرد لیزر در درمان شقاق

در صورتی که بیمار با شقاق حاد مراجعه کند می توان بدون جراحی و هیچ عمل تهاجمی از لیزر درمانی شقاق با لیزر مادون قرمز یا IRC کمک گرفت. این نوع لیزر برخلاف لیزر پرتوان در یک جلسه انجام نمی شود. معمولا لیزر درمانی و درمان بدون جراحی شقاق بین ۲ الی ۳ جلسه به طول می انجامد. در نظر داشته باشید که قبل از لیزر شقاق متخصص جراحی و لیزر ابتدا یک دوره پماد شقاق و داروی قوی تجویز می کند. در صورتی که طی 10 روز بهبودی حاصل نشد روش لیزر پیشنهاد می گردد.

مقایسه جراحی با لیزر شقاق و کوتر شقاق

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز و سوختگی بافت نمی شود همچنین مانند کوتر تماس مستقیم با نسج را ندارد و عروق را مانند کوتر نمی سوزاند به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود. لیزر دوره نقاهت کوتاه و کوتر دوره نقاهت طولانی و دردناکی دارد البته درد بعد از جراحی شقاق با لیزر و جراحی کیست مویی با لیزر بسیار خفیف است و با مسکن ساده قابل کنترل است

فواید لیزر شقاق

فواید لیزر در درمان شقاق چرا استفاده از لیزر در جراحی شقاق نسبت به جراحی سنتی ارجح است: لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد. لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد.

عمل جراحی با لیزر سرپایی و تک جلسه ای است و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. بنابراین بیمار یک شب در منزل استراحت می کند و فردای روز عمل با لیزر به کارهای روزمره خود می رسد. این بازگشت سریع به محل کار و زندگی میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی می کند. از همه مهمتر این نوع لیزر بسیار ظریف است و در جراحی های پیچیده و بیماری های گوناگونی که همزمان با شقاق عارض می شود کاربرد دارد.

برای مثال انواع هموروئید و فیستول و آبسه که ممکن است همزمان با شقاق مقعدی عارض شده باشد را می توان با لیزر پرتوان در یک جلسه و به طور همزمان جراحی و درمان کرد. لیزر شقاق محیط عمل را عاری از میکروب می کند و این خاصیت لیزر انتقال بیماری هایی مثل کرونا، هپاتیت و ایدز را به صفر می رساند.

جراحی با لیزر به دلیل ظرافت بالا و خاصیت ترمیم کنندگی آن عوارض جراحی را کاهش می دهد. یکی از عوارض آزاردهنده جراحی سنتی بی اختیاری در دفع گاز و مدفوع بعد از جراحی شقاق است. با این نوع لیزر می توان این عوارض جراحی شقاق را به صفر نزدیک کرد.