شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق مقعدی با قرص

درمان شقاق مقعدی با قرص

شقاق مقعدی دارای جنبه‌ های مختلفی است و چندین عامل می ‌توانند در آن نقش داشته باشند. درمان شقاق با قرص می‌ تواند در کنترل برخی از این عوامل بسیار موثر واقع شود. با این وجود میزان کارآمدی قرص ‌ها در درمان شقاق وابسته به حاد یا مزمن بودن شقاق و همچنین رعایت چندین نکته در مورد سبک زندگی است.

میزان تاثیر درمان شقاق با قرص

به طور کلی شقاق دارای دو مرحله حاد و مزمن است. در مرحله حاد می ‌توان با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی بیماری را درمان کرد. اما درمان شقاق با قرص برای مرحله مزمن این بیماری موثر نیست و نیاز به درمان ‌های تخصصی تری مانند جراحی دارد.

علاوه بر این برای تاثیرگذاری درمان شقاق با قرص بیمار باید تغییراتی را در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد نماید و تنها با مصرف دارو و قرص نمی ‌توان به بهبودی کامل رسید. با در نظر گرفتن این چند نکته به موضوع درمان شقاق با قرص می ‌پردازیم.

مصرف قرص برای کنترل علائم شقاق

بروز درد در ناحیه مقعد از جمله علائم بارز شقاق مقعدی است که هنگام دفع مدفوع به اوج خود می ‌رسد و برای مدتی ادامه می ‌یابد. در این زمینه می ‌توان از برخی قرص‌ های مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده نمود. البته این دست از قرص ‌ها بیشتر برای درد و کسالت عمومی بیماری خوب هستند. برای درد شدید بهتر است از مسکن ‌های موضعی مانند پماد لیدوکائین استفاده شود.

مصرف قرص برای درمان یبوست

یبوست و خشکی مدفوع از عوامل اصلی ایجاد شقاق و همچنین مزمن شدن شقاق هستند چرا که با تازه سازی زخم مانع بهبودی آن می ‌شوند. در این زمینه می‌ توان از قرص ‌ها و داروهای ضد یبوست و نرم کننده مدفوع استفاده نمود. مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ‌ها به همراه نوشیدن مایعات سالم نیز تا حد زیادی می ‌توانند در برطرف کردن یبوست و خشکی مدفوع موثر واقع شوند.

درمان شقاق با قرص برای رفع اسپاسم عضله مقعدی

با ایجاد شقاق مقعدی یک اتفاق مهم دیگر نیز می‌ افتد و آن اسپاسم غیر طبیعی عضله اسفنکتر داخلی مقعد است. این اسپاسم ضمن تشدید درد مانع بهبودی زخم نیز می ‌شود چرا که هم جریان خون رسانی را تضعیف می‌کند و هم فشار مضاعفی به زخم وارد می‌کند.

قرص نیفدیپین و دیلتیازم برای شل کردن عضله اسفنکتر مقعدی و افزایش خونرسانی موثر هستند. با این وجود توصیه می‌ شود برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته با دستور پزشک مصرف شوند یا از فرم موضعی آنها استفاده گردد.

کنترل عفونت شقاق با قرص

بخشی از درمان شقاق با قرص اختصاص به کنترل عفونت دارد. زخم شقاق مقعدی به شدت در معرض عفونی شدن است. عفونت مانع بهبودی زخم می‌گردد و می ‌تواند موجب آسیب بافت شود. در نتیجه در صورت بروز نیاز به درمان فوری دارد. برای کنترل عفونت می ‌توان از قرص ‌های آنتی ‌بیوتیکی مانند سفیکسیم، سفالکسین، سفادروکسیل، مترونیدازول و … استفاده نمود. به علاوه مصرف آنتی‌ بیوتیک می ‌تواند التهاب و تورم موجود در محل شقاق مقعدی را کاهش دهد.

هرچند که مصرف آنتی بیوتیک به شکل خوراکی توصیه نمی شود. زیرا آنتی بیوتیک منجر به بروز مشکلات گوارشی و کم آبی می شود. همین امر موجب تغییر شکل مدفوع و یبوست می شود که خود تشدید کننده زخم شقاق می باشد. اگر مجبور هستید که از آنتی بیوتیک به شکل خوراکی استفاده کنید حتما مقدار آب و فیبر مصرفی را افزایش دهید.

قرص های گیاهی برای شقاق

استفاده از قرص برای شقاق شامل داروهای گیاهی نیز می ‌شود. در حال حاضر چندین نوع قرص گیاهی در بازار وجود دارد که برای بیماری ‌های عروقی مفید هستند. این قرص ‌ها دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد ورم می‌ باشند. روهمورین و ونوویتال نیز از این دست قرص ‌های گیاهی هستند که برای درمان شقاق غیر مزمن نیز توصیه شده ‌اند.

همچنین استفاده از قرص های سبزیجات و فیبر برای بیمارانی که امکان استفاده از میوه و سبزیجات تازه را ندارند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

سخن آخر در مورد درمان شقاق با قرص

شقاق مقعدی در مراحل ابتدایی وضعیت پیچیده ای نیست و با اقدامات مناسب درمانی و به موقع می ‌توان آن را رفع کرد. درمان شقاق با قرص برای کنترل برخی از عوامل درگیر در این بیماری مفید می ‌باشد. با این وجود بهتر است درمان شقاق تحت نظر یک پزشک انجام شود. چرا که اگر شقاق از وضعیت حاد به مزمن پیشرفت کند درمان آن بسیار سخت و پرهزینه می‌گردد و در برخی موارد می‌تواند منجر به بی‌اختیاری شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *