شقاق یا فیشر مقعدی

درمان خانگی شقاق با 7 روش ساده

در این مطلب می‌خواهیم موضوع درمان شقاق در خانه را از زوایای مختلف مورد بحث قرار دهیم. آیا درمان شقاق در خانه شدنی است؟ چه عوارضی دارد؟ هر نوع شقاق مقعدی را می ‌توان در خانه درمان کرد یا نه؟

اگر کمتر از 6 هفته است که به زخم شقاق مبتلا شده اید می توانید به درمان شقاق در خانه امیدوار باشید. اما اگر بیش از 6 هفته است که به شقاق مبتلا شده اید لازم است داروی قوی برای شقاق مصرف کنید. حدود 40 درصد از شقاق ها بعد از 6 هفته و در مرحله مزمن تشخیص داده می شوند.

50 درصد افراد مبتلا به شقاق با رژیم غذایی پرفیبر، حمام سیتز و مصرف دارو درمان می شوند و نیازی به جراحی نخواهند داشت. بنابراین برای درمان شقاق در خانه به سرعت اقدام کنید و در صورت نیاز از یک متخصص داروی مناسب و به جا دریافت کنید.

حمام سیتز برای درمان خانگی شقاق

آیا درمان شقاق در خانه ممکن است؟

جواب این سوال به چندین فاکتور مختلف بستگی دارد. تحت شرایطی می ‌توان از درمان خانگی شقاق برای مواردی چون شقاق غیر مزمن، سطحی، شقاقی که برای اولین بار ایجاد شده است و در شرایطی که فرد بیماری زمینه ‌ای خاصی ندارد سود جست.

درمان شقاق در خانه برای موارد زیر توصیه نمی ‌شود:

• بیمارانی که شقاق مزمن عود کننده و بازگشتی دارند.
  • افرادی که بیماری زمینه ‌ای مانند HIV و دیابت دارند.
  • در مواردی که شقاق مزمن و عمیق است و دارای درد و خونریزی بالایی است.
  • وجود عفونت و آبسه همراه شقاق

روش‌های درمان شقاق در خانه

به طور کلی درمان خانگی شقاق شامل:

1. اصلاح سبک زندگی
  2. استفاده از داروهای گیاهی مثل شیاف آلوئه ورا
  3. استفاده از داروهای OTC
  4. رعایت بهداشت مقعد
  5. استفاده از حمام سیتز
  6. افزایش مصرف آب و فیبر غذایی
  7. مصرف داروها یا خوراکی های ملین و نرم کننده مدفوع

تغییر سبک زندگی

تعداد زیادی از موارد بروز شقاق مقعدی در اثر سبک زندگی ناسالم است. در درمان خانگی شقاق باید این عادات و رفتارهای پرخطر را حذف کرد مانند:

• کم تحرکی و نشستن طولانی مدت در یک مکان: ورزش منظم ضمن افزایش سرعت بهبودی شقاق مانع بروز آن نیز می ‌شود.
  • تغییر رژیم غذایی: استفاده بیشتر از غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبزیجات و میوه ‌ها، افزایش نوشیدن مایعات و پرهیز از مصرف مواد غذایی که مدفوع را سفت و زبر می‌کنند مانند انواع آجیل، انار.
  • رعایت بهداشت مقعد: استفاده نکردن از دستمال توالت زبر و عطردار، پرهیز از آب خیلی سرد و داغ برای پاک کردن مقعد، زور نزدن هنگام دفع مدفوع.

حمام سیتز برای درمان شقاق در خانه

یکی از روش ‌های رایج درمان شقاق در خانه انجام حمام سیتز می ‌باشد. ثابت شده است که حمام سیتز از چند طریق مختلف باعث بهبودی شقاق مقعدی می‌گردد. اول اینکه موجب شل شدن عضله اسفنکتر مقعدی می ‌شود در نتیجه مقدار خونرسانی را به ناحیه آسیب دیده افزایش می‌ دهد. افزایش خونرسانی نقش حیاتی و محوری در بهبودی شقاق دارد.

از طرف دیگر حمام سیتز می ‌تواند برخی از عوارض و علائم شقاق مقعدی مانند خارش، درد و تحریک را کاهش دهد. حمام سیتز را می ‌توان فقط با آب گرم انجام داد یا با آب گرم حاوی برخی از داروهای تجویزی. مدت زمان این درمان غالبا بین 15 تا 20 دقیقه در روز می ‌باشد.

استفاده از نرم کننده‌ های مدفوع

نرم کننده ‌های مدفوع مانع ایجاد مدفوع سفت و خشک می ‌شوند که از دلایل شایع ایجاد شقاق مقعدی است. برای درمان خانگی شقاق می‌ توانید داروهای نرم کننده مدفوع بدون نسخه (OTC) را تهیه نمایید یا اینکه از برخی مواد غذایی و گیاهان دارویی که خاصیت ملین کنندگی دارند استفاده کنید.

استفاده از داروهای موضعی

برای رفع علائم اذیت کننده شقاق مقعدی مانند درد و خارش می ‌توان از داروهای OTC موضعی استفاده نمود. مانند کرم هیدروکورتیزون، وازلین، پماد زینک و ترمیم کننده های زخم.

تا چه موقع درمان خانگی شقاق را ادامه دهیم؟

بسته به میزان شدت و نوع شقاق، طول مدت درمان خانگی شقاق می تواند از یک هفته تا یک تا چند ماه متفاوت باشد. در مواردی که شقاق از نوع مزمن است زمان لازم برای درمان بیشتر می ‌شود. معمولا اگر مدت درمان بیشتر از 8 هفته طول بکشد مزمن تشخیص داده می‌ شود.

اگر با وجود انجام درمان ‌های خانگی شقاق که در بالا ذکر شد علائم بیماری تسکین نیابند یا بدتر شوند (مانند درد، خونریزی، خارش) باید بیمار به پزشک مراجعه کند. درمان نامناسب می‌تواند یک شقاق عادی را به یک بیماری مزمن و پیچیده تبدیل نماید.

جمع بندی

درمان‌های خانگی شقاق می‌توانند برخی از عوامل رایج ایجاد این بیماری را مانند یبوست، کم آبی بدن، عدم بهداشت مقعد و … را برطرف نمایند. در نتیجه استفاده از این درمان‌ها در مواردی که شقاق مقعدی مزمن و پیچیده نیست می‌توانند موثر واقع شوند.