فیستول

لیزر فیستول مقعدی

لیزر فیستول مقعدی

لیزر فیستول مقعدی هرچند که روشی جدید نیست و سال های سال است که مورد استفاده جراحان ماهر قرار می گیرد اما هنوز در تمام شهرهای ایران از این روش سود برده نمی شود. حتی برخی جراحان از روش درمان و جراحی با لیزر فیستول مقعدی اطلاعات کافی ندارند و مسلما نمی توانند اطلاعات صحیح و جامعی این باره به بیماران خود بدهند. بنابراین توصیه می شود این مطلب را کامل بخوانید و درباره جراحی با لیزر حتما از یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه پرس و جو کنید.

جراحی لیزر فیستول مقعدی

جراحی لیزر فیستول مقعدی

روش لیزر فیستول مقعدی چگونه است

بهترین لیزری که در لیزر فیستول مقعدی استفاده می شود لیزر پرتوان دی اکسید کربن می باشد. این نوع لیزر جایگزین مناسبی برای تیغ جراحی (چاقوی جراحی) و یا کوتر می باشد. متخصص جراحی و لیزر باتجربه مهارت کافی در جراحی و برش زدن با لیزر را دارد به همین دلیل لیزر به بافت سالم اطراف مقعد آسیبی نمی رساند. بدین ترتیب برش لیزر بسیار ظریف است و بر خلاف تیغ و کوتر درد و خونریزی ندارد.

متخصص جراحی و لیزر جدار فیستول را با لیزر پرتوان تخریب می کند. در مواقعی که فیستول بسیار پیچیده و عمیق است ممکن است یک نخ از ناحیه عبور داده شود. بسته به وسعت جراحی با لیزر و استفاده یا عدم استفاده از نخ یا بخیه ویزیت های بعدی بیمار بعد از لیزر توسط جراح معالج تعیین می گردد. درمان فیستول مقعدی با لیزر با روش های گوناگونی انجام می شود که یکی از رایج ترین این روش ها همین تخریب جدار فیستول با لیزر پرتوان می باشد.

عمل فیستول با لیزر بهتر است یا جراحی سنتی

همانطور که در بالا گفته شد لیزر بسیار ظریف است. همین مزیت لیزر منجر به کاهش تخریب بخش وسیعی از اپیتلیوم می شود. در عمل جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر تا 30 درصد احتمال عود و عدم موفقیت جراحی وجود دارد. اما استفاده از لیزر توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر احتمال عود را نزدیک به صفر می کند. به همین دلیل است که توصیه می شود فیستول های پیچیده و پیشرفته را با ابزار سنتی جراحی عمل نکنید زیرا احتمال عود این دسته از انواع فیستول بسیار بالاست.

یکی دیگر از مزایای پرطرفدار لیزر فیستول مقعدی عدم بی اختیاری مقعد و بی اختیاری مدفوع بعد از جراحی با لیزر است. در عمل جراحی سنتی فیستول مقعدی بروز بی اختیاری مدفوع امری طبیعی است. این در حالی است که لیزر به اسفنکتر مقعد آسیب نمی رساند و بی اختیاری مدفوع بروز نمی کند.

مراحل لیزر فیستول مقعدی

مراحل لیزر فیستول مقعدی

دوره نقاهت بعد از لیزر فیستول مقعدی

همانطور که می دانید انواع فیستول مقعدی با یکدیگر متفاوت می باشد. بنابراین دوره نقاهت هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و تنها یک بازه زمانی حدودی را می توان در این مورد مطرح کرد. همچنین فیزیولوژی بیماران مختلف با یکدیگر متفاوت است. همچنین تغذیه بیمار و مکمل های غذایی مصرفی می تواند تاثیر بسزایی در بهبودی بعد از لیزر فیستول مقعدی داشته باشد.

در بهترین حالت یک هفته بعد از لیزر فیستول مقعدی بهبود می یابید و در بدترین حالت 4 هفته طول می کشد تا بعد از لیزر کاملا بهبود یابید. به این نکته توجه کنید که بهبودی بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر 3 ماه به بالا خواهد بود و این دوره نقاهت طولانی احتمال عود و عفونت مجدد فیستول را بالا می برد.

توصیه می شود برای کوتاهتر کردن دوره نقاهت بعد از لیزر رژیم غذایی مناسب و مغذی داشته باشید. هرچند که بعد از لیزر زخم ناحیه مقعد بسیار سطحی خواهد بود اما داشتن رژیم غذایی مناسب و کنترل یبوست و اجابت مزاج برای ترمیم سریعتر زخم بسیار موثر خواهد بود.

هزینه لیزر فیستول مقعدی

هزینه لیزر فیستول مقعدی مسلما به نسبت جراحی سنتی کمی بالاتر است. نوع لیزری که برای جراحی با لیزر فیستول استفاده می شود و وسعت بیماری در تعیین هزینه لیزر فیستول مقعدی دخیل می باشد. همچنین میزان مهارت و تجربه متخصص جراحی در جراحی با لیزر بدون عود و بازگشت بسیار مهم است. اگرچه هزینه ای که برای لیزر پرداخت می شود بالاتر از جراحی معمول در بیمارستان های دولتی است اما این هزینه به صرفه تر است.

زیرا بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاهتری را نسبت به جراحی معمول تجربه می کند و می تواند سریعتر به محل کار و زندگی عادی خود بازگردد. به علاوه زمانی که توسط متخصص جراحی و لیزر باتجربه جراحی و لیزر می شوید این جراحی تضمینی است و عود و بازگشت بعد از لیزر فیستول مقعدی را تجربه نخواهید کرد. این در حالی است که بعد از جراحی با تیغ و کوتر 30 درصد احتمال دارد که بعد از یک دوره نقاهت طولانی و طاقت فرسا مجبور به عمل جراحی فیستول برای بار دوم و حتی چندم شوید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

13 دیدگاه برای “لیزر فیستول مقعدی

  1. محمد گفت:

    سلام من عمل فیستول انجام دادم برام نخ ستون گذاشتن دکتر میگه خودت باید انقدر عقب جلوش کنی تا در بیاد بعد ۴۵ روز ولی خیلی درد داره واقعا این روش درسته که به من گفتن یا خواستن کار خودشونو راحت کنن. ممنون میشم جواب بدین

    1. من از جزئیات روش جراحی ایشان اطلاع ندارم و هر جراحی ممکن است یکی از روش های درمان فیستول را برای بیمار مناسب تشخیص بدهد. به متخصصی مراجعه کنید که به ایشان اعتماد داشته باشید تا بتوانید تمام دستورات جراح خود را کاملا اجرا کنید. من از این روش برای درمان بیمارانم استفاده نمی کنم.

  2. رضا خلجی گفت:

    سلام خانم دکتر من تا حالا دو بار فیستول انال انجام دادم و همین موقع دکترها معاینه ای که داشتند، گفتن فسیتول شما شدید و لیزر جواب نمیده الان دوباره عود کرده و عکس ام ار ای گرفتم و دکتر جراح میگه باید دوباره باید جراحی کنی ، و این کار خیلی طاقت فرسا است ، واقعا لیزر برای درمان من جواب نمیده ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. بعد از بررسی مسیرهای فیستول به شما اعلام می شود که جراحی با لیزر پرتوان برای شما امکانپذیر است یا خیر. من این جراحی را بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  3. امنه پورحسینی گفت:

    سلام من فیستول نعلی شکل دارم ولی ترشحی ندارم فقط گاهی کمی خونریزی دارم دیابتی هم هستم ازعوارض بعدعمل میترسم یا اینکه دوباره فیستول تشکیل بشه البته یکبارحدودا ۲۰سال پیش با عفونت زیاد وعمل جراحی انجام دادم وعوارص بعد عمل وانجام ورزش های خاص به مرورزمان برطرف شد ایاچون ترشحات ندارم بازبایدعمل کنم،ممنون ازشما

    1. در هر صورت لازم است فیستول جراحی یا لیزر شود زیرا فیستول مقعدی خود به خود و با دارو درمان نمی شود. حتما تحت نظر یک متخصص یا فوق تخصص باشید و برای مشخص شدن مسیرهای فیستول نیاز به ام آر آی فیستول نیز دارید.

  4. نادیا گفت:

    سلام من حدود یکسال پیش خواستم هموروئید لیزر کنم که متاسفانه چنان زخمی انداختن تو مقعدم که نگو . الان هم هموروئید داخلی دارم هم بیرونی و دکترها میگن جای زخمت تبدیل به فیستول شده چون پلاتین تو بدنم دارم گفتن نمیتونم ام آر آی از لگن بدم تکلیف من بدبخت چیه ؟ آیا بدون ام آر آی میشه مسیر فیستول رو تشخیص داد ؟ آیا میشه همزمان هم فیستول و هم هموروئیدها رو لیزر کرد ؟

    1. برای بیماران با شرایط شما فیستولوگرافی با تزریق ماده رنگی تجویز می شود. اگر امکان لیزر فیستول شما وجود داشته باشد همزمان هموروئید نیز لیزر و درمان می شود. البته این مورد بستگی به مهارت جراح و شرایط بیمار نیز دارد.

      1. نادیا گفت:

        خیلی ممنون که جواب دادین

  5. گمشده گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    مادرم من ۳۵ روز پیش عمل هموروئید و شقاق سمت چپ به روش سنتی انجام داد و از همان روز اول ترشح و درد بسیار زیادی در سمت چپ مقعد داشت که با دکتر در میان گذاشت و گفتند طبیعیه حتی بعد از دو هفته که معاینه کردند گفتند شرایطت خوبه و قرمزی سمت چپ و درد به مرور کمتر شد تا اینکه بعد از ۳۰ روز به دکتر مراجعه کرد و گفتند دچار فیستول شدی لازم به ذکر است که هیچ آنتی بیوتیکی تجویز نشده بود و دکتر گفت نیازی به آنتی بیوتیک نداشتی دلیل فیستول می تونه این باشه؟
    من شنیدم درمان فیستول با لیزر ممکن نیست درسته یا خیر؟واقعا سر در گم هستم

    1. معمولا بعد از عمل جراحی هموروئید نیازی به تجویز آنتی بیوتیک نیست. احتمالا بیمار شما بسیار دیر برای درمان هموروئید اقدام نموده اند و دچار عوارض آن یعنی فیستول مقعدی شده اند. لیزر فیستول مقعد با لیزر پرتوان امکانپذیر است اما نه برای تمام انواع فیستول. بعد از بررسی ام آر آی مقعد و بررسی مسیرهای فیستول می توان نظر داد.

  6. گمشده گفت:

    نکه مگر اول آبسه ایجاد و بعد به فیستول تبدیل نمیشه؟
    چرا این اتفاق افتاده؟ ممکنه از قبل عمل به فیستول دچار شده باشه؟
    قبل از عمل هیچ ترشح و خونریزی نداشتند و فقط درد و سوزش زیاد بعد از اجابت مزاج که تا ساعت ها ادامه داشت

    1. خیر الزاما به این شکل نیست. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *