هموروئید یا بواسیر

زمان مناسب جراحی هموروئید یا بواسیر

زمان مناسب جراحی هموروئید یا بواسیر دقیقا بعد از درمان دارویی و درمان خانگی هموروئید مشخص می شود. درمان اولیه هموروئید یا بواسیر در منزل می باشد. ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. علاوه بر این که از متخصص دارو دریافت می کنید نیاز است که مراقبت های خانگی هموروئید را نیز در منزل رعایت فرمایید. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد باید برای یکی از روش های درمان با لیزر و یا عمل جراحی هموروئید اقدام کنید.

در اکثر مواقع با مراجعه فوری به متخصص و پی گیری درمان هموروئید در مراحل اولیه مشکل بیمار حل می شود. اکثر افرادی که نیازمند جراحی و لیزر هموروئید می باشند دچار هموروئید مزمنی می باشند که سالهاست بدون درمان جدی به حال خود رها شده است.

جراحی هموروئیداکتومی

شرایط و زمان اورژانس در هموروئيد

گاهی بیمار با هموروئیدهای خیلی دردناك مراجعه می كند كه ممكن است این درد زیاد بعلت ترومبوز، بیرون زدگی كه جا نمی رود، و احتقان شدید هموروئید باشد.
طبق آخرین كتاب های مرجع توصیه شده اگر بیمار در این شرایط و زمان اورژانس در هموروئید مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگیرد. زیرا درمان های دیگر سبب طولانی شدن مرحله ی درمان می شود.

زمان درمان طبی هموروئید یا بواسیر

درمان اولیه برای هموروئید های خفیف تا متوسط درمان طبی می باشد. اولین راه در زمان درمان طبی هموروئید یا بواسیر، کنترل یبوست با رژیم پر فیبر می باشد. هر شخص باید حداقل ۳۰ گرم فیبر به طور روزانه مصرف کند. این فیبر غذایی شامل میوه ها، سبزیجات و حبوبات می باشد. در صورت نیاز با دستور پزشک ملین یا مکمل غذایی فیبر تجویز می شود.

افزایش مصرف مایعات یکی دیگر از درمان های طبی هموروئید برای کنترل یبوست است. روزانه ۱۰-۸ لیوان آب مصرف کنید.همچنین مصرف چای و مایعات کافئینه را کاهش دهید که دفع ادرار و آب بدن بیش از حد طبیعی نباشد. نشستن در لگن آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه بعد از هر اجابت مزاج حدودا روزی ۳-۲ بار یکی دیگر از مهمترین درمان های طبی هموروئید می باشد. ورزش ایروبیک و پیاده روی روزی نیم ساعت به حرکات دودی روده کمک می کند. به همین دلیل برای درمان یبوست بسیار مناسب است. توجه کنید که به محض احساس دفع باید اقدام به اجابت مزاج نمود و نگهداشتن مدفوع منجر به خشک شدن مدفوع می شود.

اکثر متخصصین توصیه می کنند که هر روز یک زمان خاص را مثلا بعد از غذا خوردن را تنظیم کنید و روی توالت بنشینید. این به تحریک حرکت منظم روده کمک می کند. هنگام خشک کردن ناحیه مقعد نباید دستمال را محکم و با فشار روی این ناحیه بکشید و می توان از خشک کننده مو استفاده کرد. ضد التهاب های غیر استروییدی به کاهش درد هنگام دفع کمک کنند.

زمان درمان موضعی هموروئید حاد

زمان درمان موضعی هموروئید حاد از همان لحظه اول با شستن گره های پایین افتاده از کانال مقعد ۳ تا ۴ بار در روز با گرفتن دوش آب گرم شروع می شود. در صورتی که نشانه های التهاب حاد وجود نداشته باشد باید پس از چرب نمودن گره ها با امولسیون سنتومیسین یا روغن گیاهی، آن ها را با احتیاط وارد مجرای راست روده کرد.

اطراف مقعد را باید با دستمال نرم، خشک و تمیز پوشانده، برای نگه داشتن آن از مایو های T شکل استفاده کرد. هر بار بعد از توالت رفتن این عمل باید انجام گیرد.
با شروع خون ریزی باید اطراف مقعد و گره های هموروئیدی را با گرفتن دوش آب گرم شسته، گره ها را با امولسیون سنتومیسین چرب نمود. ۲ بار در روز از داروهای ضد هموروئید که متخصص تجویز می کند استفاده کنید و با محلول فوراسیلین یا ریوانول اطراف مقعد را ضد عفونی و پانسمان نمایید. در صورت خون ریزی نباید گره ها و گوشت بیرون زده مقعد را وارد مجرای راست روده کرد چرا که این عمل موجب آسیب دیدن بیش تر، خون ریزی مجدد و عفونی شدن آن ها می گردد.

هموروئید یا بواسیر چه زمانی نیاز به جراحی دارد؟

۱- اگر هموروئید پایدار بماند و به درمان های اولیه جواب ندهد نیاز به عمل جراحی هموروئید دارید. اگر هموروئید با دارو درمان نشود همچنان خونریزی خواهید داشت و اختلال در اجابت مزاج وجود خواهد داشت. در این وضعیت بیمار علاوه بر تحمل عوارض هموروئید، آرامش خود را نیز از دست می دهد. در این زمان هموروئید یا بواسیر نیاز به انجام عمل جراحی دارد. بهتر است عمل جراحی هموروئید با روش های نوین مثل جراحی با لیزر پرتوان انجام شود. لیزر هموروئید با لیزر پرتوان مشکلات و عوارض جراحی باز با تیغ و کوتر را ندارد.

روش های غیر جراحی در درمان هموروئید

بستن هموروئید یا بواسیربا باند الاستیک یکی از روش های قدیمی و دردناک برای جدا کردن پاکه هموروئید می باشد. لازم به ذکر است که در این مورد باید مراقب عفونت احتمالی بود . برای هموروئید های داخلی که مرتب خون ریزی و افتادگی پیدا می کنند، یکی دیگر از راه های درمان غیر جراحی هموروئید تزریق یک ماده ی اسکلروزان (سفت کننده ) به زیر مخاط آن ناحیه است. روش نسبتاً جدیدتر و بسیار نوید بخش، فوتوکواگولاسیون (photocoagulation) است . در این روش در صورتی که هموروئید (بواسیر) همراه با لخته شدن خون در ناحیه باشد با استفاده از بی حسی موضعی لخته را جدا می سازند. این روش که با نام لیزر کم توان نیز شناخته می شود برای تمام انواع هموروئید کاربرد ندارد. اما با لیزر پرتوان جراحی می توان از مزایای لیزر هموروئید سود برد و دچار عوارض جراحی باز هموروئید نیز نخواهید شد.

سوالات متداول عمل جراحی هموروئید

1-بعد از عمل جراحی هموروئید چند روز باید استراحت کرد؟

اگر عمل جراحی هموروئید به روش هموروئیدکتومی انجام شده باشد بیمار بین 7 روز تا دو ماه بسته به وسعت بیماری نیاز به استراحت دارد. اگر جراحی با لیزر سوپرتین انجام شود به دلیل ظرافت این جراحی نسبت به جراحی با تیغ و کوتر مسلما بیمار نیاز به استراحت بسیار کوتاهتری خواهد داشت و نیاز به استراحت دو ماهه ندارد.

2-عوارض عمل جراحی هموروئید چیست؟

از عوارض مهم عمل جراحی هموروئید بروز بی اختیاری در دفع گاز و مدفوع می باشد. این عارضه شامل حال تمام بیماران نمی شود و بیمارانی که با روش های نوین جراحی تحت این جراحی قرار می گیرند کمتر عوارض آن را متحمل می شوند. از عوارض عمومی جراحی هموروئید احساس درد، التهاب و یا سوزش در هنگام دفع مدفوع است.

3-آیا عمل جراحی هموروئید درد زیادی دارد؟

درگذشته عمل جراحی هموروئید درد زیادی داشت. هنوز هم روش های قدیمی دردناک و با دوره نقاهت طولانی می باشند. هرچه ابزار و روش های جراحی جدیدتر باشد مسلما درد بیمار کمتر خواهد بود. جراحی با لیزر و روش های روز درد و نقاهت کمتر از یک هفته دارد که با یک مسکن ساده قابل کنترل است.

4-دوره نقاهت بعد از جراحی هموروئید چقدر است؟

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی هموروئید حدود 4 هفته طبیعی است. هرچه بیماری خفیف تر باشد و روش جراحی به روزتر باشد این زمان کاهش یافته و تا 1 هفته هم ممکن است تقلیل یابد. ممکن است بیمار تا دو ماه بعد از جراحی نیز خونریزی در حد چند قطره را مشاهده کند. در روش های جراحی سنتی هموروئید ممکن است بیمار تا 2 ماه نیاز به استراحت و مراقبت جدی داشته باشد.

5-عمل جراحی بواسیر چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی بواسیر یا همان هموروئید با برداشتن پاکه هموروئید با یکی از ابزار جراحی انجام می شود. اصول اولیه در این جراحی شامل کاهش احتقان خون در ناحیه و برداشتن گوشت و نسج اضافه و آسیب دیده است. ممکن است عمل بواسیر تحت بی حسی از کمر، خواب عمیق یا بیهوشی انجام شود. در روش های جدید جراحی بواسیر بیمار بستری نمی شود و جراحی سرپایی است.

6-عمل بواسیر با تیغ جراحی چگونه است؟

عمل بواسیر با تیغ جراحی همان هموروئیدکتومی است که با برش و برداشن بافت هموروئیدی انجام می شود. این جراحی دردناک است و دوره نقاهت طولانی دارد. ممکن است نیاز باشد بیمار تحت بیهوشی جراحی شود و یک شب در بیمارستان بستری بماند.

7-آیا عمل بواسیر ضروری است؟

اگر به درمان های طبی و خانگی بواسیر جواب نداده اید عمل بواسیر ضروری است. زیرا اگر هموروئید یا بواسیر درمان نشود بیمار دچار عوارض بدتری مثل بروز زخم شقاق، عفونت و آبسه و اختلال در دفع می شود.

8-آیا می توان بعد از عمل جراحی هموروئید مدفوع کرد؟

بیمار بلافاصله بعد از عمل جراحی هموروئید نیاز به دفع مدفوع ندارد. اما اگر احساس دفع داشتید حتما دفع را انجام دهید و مدفوع را نگه ندارید. حتما یک روز بعد از عمل دفع مدفوع نرم داشته باشید. ممکن است جراح شما شربت ملین و رژیم غذایی مناسبی برای شما تجویز کند. بنابراین یک روز بعد از عمل شربت ملین را شروع کنید که دفع مدفوع بدون یبوست داشته باشید. اگر اسهال دارید شربت را مصرف نکنید و مصرف فیبر غذایی را افزایش دهید.

12 دیدگاه برای “زمان مناسب جراحی هموروئید یا بواسیر

1. شبنم گفت:

سلام ، وقتتون بخیر
    خانوم دکتر عزیز، مادرم جراحی هموروئید بواسیر داشتن که بیماریشون بواسیر بیرون زده بودو زیاد خونریزی داشتن ، الان ۳ روزه جراحی کردن اما بااینکه اشتهایی ندارن بزور تونستن توی این روزها سوپ ، خوراک کدوسبز بخورن ، ولی بازهم شکمشون کار نداد و خییلی اذیتن و کمی روغن کرچک خوردن ک بر اثر همون حال گوارشیشون بهم ریخت و حالشون بد شده و اشتهایی برای خوردن غذا ندارن و سروم و امپول زدن بنظرتون چکار کنم؟

1. مصرف فیبر غذایی را افزایش بدهند. بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. اگر اشتهایی به غذا ندارند استفاده از مکمل های غذایی فیبر و سبزیجات کمک کننده است.

2. نینا موذن گفت:

سلام خانم دکتر من هم فیستول دارم وهم همرویید بیرونی دو روز هست که متورم شده و درد میکرد یه کم انتی همرویید و تتراسایکلین زدم نسبتا دردش کمتر شده و التهابش هم کم شده ولی همچنان به اندازه نخود هست نیاز ولی گاه گاه هم درد میکنه نیاز به جراحی با لیزر هست یا طی یک هفته خوب میشه؟

1. فیستول با مصرف دارو درمان نمی شود. حتما به یک متخصص مراجعه کنید که برای شما ام آر ای فیستول تجویز کنند. بعد از مشخص شدن مسیرهای فیستول بهترین روش درمان به شما پیشنهاد خواهد شد. برای لیزر فیستول مقعدی از یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مشورت بگیرید.

3. سمیه گفت:

با درود
    ببخشید خانم دکتر بنده هفته آینده ۵مل جراحی هموروئید دارم . دسترسی به دکتر جراحم رو ندارم از شما سوال دارم چه آمادگی برای جراحی نیازه؟ مثلا قبل عمل رژیم خاصی است و یا ملین باید مصرف بشه؟

1. معمولا یک روز قبل از عمل هموروئید شیاف بیزاکودیل تجویز می شود که تا 24 ساعت قبل از عمل نیاز به دفع نداشته باشید. از رقیق کننده های خون استفاده نکنید و 8 ساعت قبل از عمل کاملا ناشتا باشید.

1. زهرا گفت:

سلام خانوم دکتر خسته نباشید.
        خانوم دکتر مادر من الان ۴روز که جراحی همورئید انجام دادن فقط در هنگام دفع درد شدیدی دارن.دکتر فقط براشون شستشوی روزانه تجویز کردن ولی نمیدونیم چطور انجامش بدیم ممنونتم میشم اگر راهنمایی کنید!و اینکه در مورد نشستن در لگن آب گرم چیزی نگفتن آیا انجامش بدیم؟!

1. برای این که دفع نرمی داشته باشند می توانند از شربت ملین استفاده کنند. بعد از هر دفع مدفوع هم بهتر است در لگن آب ولرم بشینند. در مورد شستشو بستگی به نظر پزشک دارد. اگر عمل جراحی هموروئید ایشان با بخیه انجام شده است و بدون لیزر است بهتر است با سرم شستشو تمیز شود.

4. اسماعیل اراک گفت:

با سلام و خسته نباشید
    حدودا ۴ هفته اس عکس جراحی شقاق انجام دادم
    هنوزم جای بخیه سوزش و خارش دارم
    یه شکاف کوچیک هم هست که سفیدک زده
    موقع دفع هنوزم اذیت میشم
    خونریزی ندارم
    برای خارش و سوزش و التهاب چه کار بکنم؟تیر کشیدن سمت باستن و ناف طبیعی هست؟

1. بعد از عمل جراحی شقاق ممکن است برای بیمار ترمیم کننده تجویز شود. حتما شربت ملین یا پودر ملین تجویز می شود که در اندازه مناسب جهت جلوگیری از یبوست مصرف شود و مدفوع نرم باشد. حتما بعد از هر دفع مدفوع در لگن آب ولرم بنشینید و ناحیه را کاملا تمیز نگهدارید. اصلا به ناحیه جراحی شده فشار نیاورید.

5. منا گفت:

1. نیازی نیست جلوی خونریزی پریود را با قرص بگیرید. در این شرایط با داروهای هورمونی مختلف تعادل بدن را به هم نزنید. اگر با وجود خونریزی نشستن در لگن آب گرم برای شما خوشایند نیست می توانید از تامپکس استفاده کنید. نشستن در لگن آب گرم را به دلیل خونریزی عادت ماهانه قطع نکنید.