هموروئید یا بواسیر

زمان مناسب جراحی هموروئید یا بواسیر

زمان مناسب جراحی هموروئید یا بواسیر دقیقا بعد از درمان دارویی و درمان خانگی هموروئید مشخص می شود. درمان اولیه هموروئید یا بواسیر در منزل می باشد. ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. علاوه بر این که از متخصص دارو دریافت می کنید نیاز است که مراقبت های خانگی هموروئید را نیز در منزل رعایت فرمایید. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد باید برای یکی از روش های درمان با لیزر و یا عمل جراحی هموروئید اقدام کنید.

در اکثر مواقع با مراجعه فوری به متخصص و پی گیری درمان هموروئید در مراحل اولیه مشکل بیمار حل می شود. اکثر افرادی که نیازمند جراحی و لیزر هموروئید می باشند دچار هموروئید مزمنی می باشند که سالهاست بدون درمان جدی به حال خود رها شده است.

جراحی هموروئیداکتومی

شرایط و زمان اورژانس در هموروئيد

گاهی بیمار با هموروئیدهای خیلی دردناك مراجعه می كند كه ممكن است این درد زیاد بعلت ترومبوز، بیرون زدگی كه جا نمی رود، و احتقان شدید هموروئید باشد
طبق آخرین كتاب های مرجع توصیه شده اگر بیمار در این زمان و مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگیرد  زیرا درمان های دیگر سبب  طولانی شدن مرحله ی درمان می شود.

زمان درمان طبی هموروئید یا بواسیر

درمان اولیه برای هموروئید های خفیف تا متوسط درمان طبی می باشد. اولین راه درمان کنترل یبوست بوسیله ی رژیم پر فیبر می باشد. باید حداقل ۳۰ گرم فیبر روزانه مصرف شود. این فیبر غذایی شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات. در صورت نیاز با دستور پزشک ملین تجویز می شود.

افزایش مصرف مایعات. روزانه ۱۰-۸ لیوان اب ؛ کاهش مصرف چای و مایعات کافئینه.نشستن در لگن آب گرم به مدت ۱۵ دقیقه بعد از هر اجابت مزاج حدودا روزی ۳-۲ بار _ ورزش ایروبیک و پیاده روی  روزی نیم ساعت کمک کننده است به محض احساس دفع باید اقدام به اجابت مزاج  نمود.

هر روز یک زمان خاص را – مثلا بعد از غذا خوردن – تنظیم کنید و روی توالت بنشینید. این به تحریک حرکت روده کمک می کند. _ هنگام خشک کردن این ناحیه نباید دستمال محکم و با فشار روی این ناحیه کشیده شود و می توان از خشک کننده مو استفاده کرد. _ ضد التهاب های غیر استروییدی به کاهش درد کمک می کند.

زمان درمان موضعی هموروئید حاد

زمان درمان موضعی هموروئید حاد از همان لحظه اول با شستن گره های پایین افتاده از کانال مقعد ۳ تا ۴ بار در روز با گرفتن دوش آب گرم شروع می شود. در صورتی که نشانه های التهاب حاد وجود نداشته باشد باید پس از چرب نمودن گره ها با امولسیون سنتومیسین یا روغن گیاهی، آن ها را با احتیاط وارد مجرای راست روده کرد.

اطراف مقعد را باید با دستمال نرم، خشک و تمیز پوشانده، برای نگه داشتن آن از مایو های T شکل استفاده کرد. هر بار بعد از توالت رفتن این عمل باید انجام گیرد.
با شروع خون ریزی باید اطراف مقعد و گره های هموروئیدی را با گرفتن دوش آب گرم شسته، گره ها را با امولسیون سنتومیسین چرب نمود. ۲ بار در روز از داروهای ضد هموروئید که متخصص تجویز می کند استفاده کنید و با محلول فوراسیلین یا ریوانول اطراف مقعد را ضد عفونی و پانسمان نمایید. در صورت خون ریزی نباید گره ها و گوشت بیرون زده مقعد را وارد مجرای راست روده کرد چرا که این عمل موجب آسیب دیدن بیش تر، خون ریزی مجدد و عفونی شدن آن ها می گردد.

هموروئید یا بواسیر چه زمانی نیاز به جراحی دارد؟

۱- اگر هموروئید پایدار بماند و به درمان های اولیه جواب ندهد. ۲- خون ریزی داشته باشد. ۳- در اجابت مزاج تاثیر بگذارد. ۴- مزاحمی برای زندگی و آرامش شخص باشد. در این زمان هموروئید یا بواسیر نیاز به انجام عمل جراحی دارد. بهتر است عمل جراحی هموروئید با روش های نوین مثل جراحی با لیزر پرتوان انجام شود. لیزر هموروئید با لیزر پرتوان مشکلات و عوارض جراحی باز با تیغ و کوتر را ندارد.

روش های غیر جراحی در درمان هموروئید

بستن هموروئید یا بواسیربا باند الاستیک یکی از روش های قدیمی و دردناک برای جدا کردن پاکه هموروئید می باشد. لازم به ذکر است که  در این مورد باید مراقب عفونت احتمالی بود . برای هموروئید های داخلی که مرتب خون ریزی و افتادگی پیدا می کنند، یکی دیگر از راه های درمان غیر جراحی هموروئید تزریق یک ماده ی اسکلروزان (سفت کننده ) به زیر مخاط آن ناحیه است. روش نسبتاً جدیدتر و بسیار نوید بخش، فوتوکواگولاسیون (photocoagulation) است . در این روش در صورتی که هموروئید (بواسیر) همراه با لخته شدن خون در ناحیه باشد با استفاده از بی حسی موضعی لخته را جدا می سازند. این روش که با نام لیزر کم توان نیز شناخته می شود برای تمام انواع هموروئید کاربرد ندارد. اما با لیزر پرتوان جراحی می توان از مزایای لیزر هموروئید سود برد و دچار عوارض جراحی باز هموروئید نیز نخواهید شد.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و از سال 86 هزاران جراحی موفق با لیزر را انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674