فیستول

روش های عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی با روش های مختلف و با ابزارهای گوناگونی انجام می شود. به طور معمول فیستول مقعدی درمان دارویی قطعی ندارد و بهترین و مطمئن ترین روش رهایی از این بیماری عمل جراحی و تخریب و تخلیه فیستول می باشد. مدیریت درمان فیستول مقعدی با درناژ فیستول آغاز می شود. در مواقعی که فیستول بسیار پیشرفته باشد و بخش وسیعی از اسفنکتر مقعد را درگیر کرده باشد همراه با مراحل تخریب فیستول ممکن است نیاز به جراحی فلپ و پیوند بافت به ناحیه وجود داشته باشد.

روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر

در روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر به جای تیغ و کوتر از لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای برش دادن جدار فیستول استفاده می شود. به علاوه متخصص جراحی و لیزر از لیزر کم توان آی آر سی نیز برای درناژ و ترمیم بهتر زخم جراحی فیستول استفاده می نماید. هرچند که با لیزر می توان انواع بیماری های مقعدی مثل هموروئید و شقاق را درمان و جراحی کرد اما برخی از انواع پیشرفته و پیچیده فیستول مقعدی را نمی توان با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار داد.

به همین دلیل قبل از اقدام به عمل جراحی فیستول توصیه می شود از یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه مشورت بگیرید. جراحی فیستول مقعدی با روش لیزر نیازمند مهارت و تجربه بالای متخصص در جراحی با لیزر می باشد.

مراحل عمل جراحی فیستول مقعدی

چهار مرحله اصلی عمل جراحی فیستول مقعدی

اگر متخصص جراحی و لیزر تشخیص بدهد که شما کاندیدای مناسبی برای جراحی فیستول با لیزر هستید حتما از این فرصت استفاده کنید و این جراحی حساس را با لیزر انجام دهید. لیزر این مزیت را دارد که همزمان با برش بافت سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم نماید. به علاوه اگر شما علاوه بر فیستول مقعدی مبتلا به هموروئید و شقاق نیز باشید تمام این جراحی ها را می توانید در یک جلسه انجام دهید. این در حالی است که در جراحی با تیغ و کوتر بیمار این امکان را ندارد و ممکن است نیازمند چند جلسه جراحی باشد.

روش جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر

روش جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر زمانی پیشنهاد می شود که بیمار شرایط جراحی با لیزرفیستول را نداشته باشد. در اغلب مواقع برای این بیماران یک درن نیز گذاشته می شود تا بعد از جراحی همچنان عملیات درناژ زخم ادامه داشته باشد. از آنجایی که جراحی با تیغ خونریزی زیادی را به همراه دارد متخصص جراحی عمومی از کوتر برای سوزاندن سر عروق با کوتر و کاهش خونریزی کمک می گیرد. به همین دلیل بیمارانی که به روش سنتی جراحی فیستول مقعدی درمان می شوند دوره نقاهت طولانی تری دارند و درد و سوزش بیشتری را نسبت به بیماران لیزر شده تجربه می کنند.

روش جراحی فیستول مقعدی با گذاشتن ستون

ستون (seton) یک رشته سیلیکونی نازک است (بسیار شبیه به یک نوار الاستیک) که در دستگاه فیستول قرار می گیرد. این ستون شرایطی را فراهم می کند تا فیستول تخلیه و از داخل به خارج بهبود یابد. این روش به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. ممکن است متخصص جراحی تشخیص بدهد که عمل جراحی فیستول نیاز به ستون گذاری نیز دارد. عملیات ستون گذاری جهت جلوگیری از عود فیستول و جلوگیری از عارضه بی اختیاری مقعد انجام می شود. اقداماتی که جراح پس از مدتی بعد از گذاشتن ستون انجام می دهد:

  • ستون را برمیدارد و بیمار روند بهبودی را به طور عادی طی می کند.
  • ستون را برای مدتی طولانی یا نامحدود با یا بدون سفت شدن دوره ای در جای خود می گذارد.
  • ستون را برداشته و دستگاه و عضله را برش می دهد .
  • ستون را برداشته و دستگاه فیستول را با یا بدون ترمیم فلپ خارج می کند.
  • ستون را برداشته و از چسب یا پلاگ برای آب بندی ترکت استفاده می کند.
فیستول مقعدی پیشرفته و ساده

مقایسه فیستول مقعدی پیشرفته و فیستول ساده

آمادگی قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی

بعد از این که متخصص جراحی تشخیص داد که شما نیاز به جراحی فیستول مقعدی دارید یک سری آمادگی قبل از جراحی را به شما گوشزد خواهد نمود. تا یک هفته قبل از این جراحی از مصرف ویتامین ای، آسپرین و دیگر داروها و مکمل های رقیق کننده خون اجتناب کنید. برای شما دو عدد شیاف بیزاکودیل تجویز می شود تا 8 الی 10 ساعت قبل از جراحی استفاده کنید. این شیاف به شما کمک می کند که روده های تمیز داشته باشید و حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل نیازی به اجابت مزاج نخواهید داشت. دقت کنید که 6 ساعت قبل از عمل کاملا ناشتا باشید.

یک شب قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی ناحیه مقعد را کاملا تمیز و عاری از مو کنید. دقت کنید که قبل از رزرو وقت عمل جراحی اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا بیماری خاصی دارید حتما به جراح معالج یا مسئول هماهنگی وقت عمل اطلاع دهید تا راهکار مناسب به شما پیشنهاد شود.

مراقبت بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی

در صورتی که عمل جراحی فیستول مقعدی شما تحت بی حسی نخاعی انجام شده است حتما باید شب اول درازکش باشید و راه نروید. زیرا راه رفتن علاوه بر این که منجر به بروز خونریزی می شود منجر به سردرد نیز می شود. به بیمارانی که تحت بی حسی جراحی می شود توصیه می شود فقط برای رفتن به منزل راه بروند و مایعات زیاد مصرف کنند تا سریعتر اثر بی حسی از بدن بیمار از بین برود.

ممکن است برای شما داروی مسکن تجویز شده باشد. توصیه می شود در روزهای اولیه تمام مسکن ها را در ساعت مقرر مصرف کنید حتی اگر درد ندارید. زیرا مصرف مسکن ها منجر به کاهش سریعتر التهاب می شود و از بروز درد جلوگیری می کند. از آنجایی که بیهوشی و داروهای مسکن منجر به بروز یبوست می شود توصیه می شود یک روز بعد از جراحی شروع به مصرف یک شربت ملین مناسب نمایید.

اگر عمل جراحی شما با لیزر پرتوان انجام شده است یک روز بعد می توانید به آرامی راه بروید و به کارهای عادی و روزانه خود برسید. اما اگر جراحی با تیغ یا کوتر انجام شده است توصیه می شود حداقل یک هفته استراحت مطلق داشته باشید تا دچار عوارض یا خونریزی نشوید.

بیمارانی که تحرک کمی دارند بیشتر مستعد یبوست می باشند و باید مقدار بیشتری شربت ملین مصرف کنند. دقت کنید که هر روز یک بار اجابت مزاج نرم داشته باشید و شربت را در حدی مصرف کنید که نه اسهال شوید و نه یبوست.

فیستول مقعدی جراحی با لیزر

مقایسه روش جراحی فیستول مقعدی و لیزر فیستول مقعدی

مقایسه عمل جراحی فیستول مقعدی با لیزر فیستول

لیزر فیستول مقعدی می تواند یکی از انواع کم توان یا پرتوان لیزر باشد. اما در نظر داشته باشید که لیزر کم توان تنها برای بهبود ترمیم زخم کاربرد دارد و برای درمان فیستول مقعدی استفاده از لیزر پرتوان ضروری به نظر می رسد. تفاوت کار با لیزر و جراحی سنتی در این است که بعد از برش با لیزر پرتوان بیمار خونریزی ندارد و حتی اگر بخش وسیعی تحت جراحی با لیزر قرار بگیرد بیمار خونریزی بسیار جزئی در حین عمل خواهد داشت.

این در حالی است که در جراحی سنتی با هر برش بیمار خونریزی زیادی خواهد داشت. در نهایت می توان گفت که لیزر فیستول مقعدی نسبت به جراحی سنتی دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد و احتمال عود و بازگشت بیماری بسیار پایین تر از عمل جراحی فیستول با تیغ و کوتر می باشد.

سوالات متداول عمل جراحی فیستول مقعدی

1-اگر تا چند روز بعد از عمل جراحی فیستول مدفوع نکنیم چه می شود؟

برخی بیماران به دلیل ترس و درد از اجابت مزاج و دفع مدفوع بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی اجتناب می کنند. این تصور بسیار غلط است و اگر بیمار اجابت مزاج نرم بعد از 24 ساعت داشته باشد درد قابل توجهی احساس نمی کند. بیمارانی که تا چند روز بعد از عمل از دفع مدفوع اجتناب می کنند به شدت دچار دل درد می شوند و در نهایت یک اجابت مزاج سفت و بسیار دردناک خواهند داشت. دفع مدفوع خشک و با زور زدن زیاد به بافت ناحیه عمل آسیب می زند و حتی موفقیت عمل جراحی را به خطر می اندازد. توصیه می شود اگر بیمار در چنین شرایطی بود برای اجابت مزاج از یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرد تا به بافت مقعد و ناحیه عمل آسیب جدی وارد نشود.

2-در چه مواردی بیمار باید برای عمل فیستول مقعدی بیهوشی بگیرد و بستری شود؟

در مواقعی که بیمار نتواند بی حسی موضعی را تحمل كند و جراح محیط مناسب عمل سرپایی نداشته باشد لازم است بیمار بیهوشی بگیرد. همچنین اگر فیستول همراه با آبسه های ایسکیورکتال باشد، بیمار دیابتی باشد و سیستم ایمنی بیمار ضعیف باشد توصیه به عمل جراحی با بیهوشی و بستری می باشد.

3-آیا می توان فیستول مقعدی را با بی حسی موضعی عمل كرد؟

بله فیستول مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی با لیزر پرتوان عمل کرد و بدون درد می باشد. ممکن است بیمار بعد از جراحی بدون لیزر تا چند روز نیاز به مسکن قوی داشته باشد و بهتر است بیمار تحت بیهوشی عمل جراحی کند. اما اگر از لیزر پرتوان برای جراحی فیستول استفاده شود نیازی به بستری و بیهوشی ندارد.

4-موفقیت عمل جراحی فیستول مقعدی به چه عواملی بستگی دارد؟

عمل جراحی فیستول مقعدی بسیار حساس و دقیق می باشد. بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه و ماهر در این زمینه به موفقیت عمل جراحی فیستول بسیار کمک می کند. تشخیص صحیح بیماری به انتخاب بهترین روش درمان. همچنین مراقبت صحیح و با دقت بعد از عمل و داشتن رژیم غذایی سالم به موفقیت عمل جراحی فیستول بسیار کمک می کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

71 دیدگاه برای “روش های عمل جراحی فیستول مقعدی

  1. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۵ ماه پیش جراحی فیشر انجام دادم متاسفانه ۱۰ روز بعد دچار آبسه پری کانال شدم و دوباره تحت جراحی قرار گرفتم الان بعد از این مدت قسمت انتهایی زخم آبسه درد داره و بعضی اوقات حالت عفونت سطحی داره . و زنانی که دستشویی میرم مقعدی درد و سوزش داره ممنون میشم علت بیان بفرمائید و باید چکار کنم شهرستان هستم و بچه کوچک دارم ممنون

    1. سلام متاسفانه بیماری شما عود کرده است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید یا از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  2. محمد گفت:

    سلام
    بنده دارای فیستول هستم که کاملا چسبیده به مقعدم بطوری مایل به داخل هست و حتما باید به صورت سجده قرار بگیرم که مشخص باشه و قصد جراحی دارم متوجه شدم که بالاتر فیستولم یه جوش چرکی سفید رنگ زده شده. درصورتی که فیستولی که دارم از ابتدا آبسه بوده و به رنگ قرمز بوده ولی این کاملا متفاوته از اونه عینا شکل جوش چرکی که در صورت زده می شود، به نظر شما ممکنه آبسه هم زده باشم. برای کاهش درد فیستول مرتبا قرص میترو نیدازول و سفکسیم استفاده میکنم.
    یک خواهش هم دارم میشه اسم مسکن قوی اعلام کنید که بعد از جراحی سنتی استفاده کرد که درد کمتری احساس کرد؟

    1. سلام برای تشخیص دقیق برای شما ام آر آی تجویز خواهد شد و سپس نسبت به جراحی یا لیزر فیستول شما اقدام خواهد شد. استفاده از دارو تا مدت کوتاهی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و سعی کنید هرچه سریعتر برای لیزر یا جراحی اقدام کنید. بعد از جراحی طبق نظر پزشک معالج برای شما دارو و مسکن مناسب تجویز خواهد شد. در این مرحله از بیماری به شدت از خود درمانی پرهیز کنید و به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

      1. زلیخا گفت:

        سلام شوهرم 9روزه عمل فیستول انجام داده دردش کمتره ولی مقعدش پاره شده آیا با ترمیم شدن زخم فیستول مقعد ترمیم پیدا میکنه یا خطری داره ممنون میشم جواب بدید

  3. فاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر ۲۴ساعت بعد از عمل ،اگر بیمار اجابت مزاج داشته باشه پانسمان رو باید چکار کرد ایا میشه پانسمان را باز کرد؟؟

    1. سلام بیمار باید 24 ساعت بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی حتما اجابت مزاج داشته باشد تا در روزهای بعدی یبوست نگیرد. پانسمان را بردارید و بعد از تمیز و خشک کردن ناحیه از پانسمان جدید استفاده کنید.

  4. آیت گفت:

    سلام خانم دکتر. من ۳۷ سالمه و حدود دو ماه پیش جهت تشخیص دردو خونریزی مقعد ام ار ای دادم گفتن فیستول دارم پاسخ ام آر آی اینه
    There is a fine low type superfiicial intersphincteric fistula of 20mm length in midline traversing between internal and external sphincter, ending at 6 o clock of anal verga
    دکترم دوره اول فقط آنتی بیوتیک دادن و بعد دو هفته که دوباره ویزیت شدم غیر از آنتی بیوتیک یه سری شیاف و پماد هم بهم دادن. الان ترشح خیلی کمتر شده ولی موقع دفع سمت چپ مقعدم درد و خونریزی دارم. بنظر شما با دارو خوب میشم یا باید عمل کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین. سپاس فراوان

    1. سلام درمان فیستول مقعدی با دارو امکانپذیر نیست. متخصص جراحی برای شما دارو تجویز می کنند که با کاهش عفونت ناحیه شما را برای لیزر فیستول مقعدی یا عمل جراحی فیستول مقعدی آماده نمایند. بعد از پایان دوره مصرف داروها لازم است برای جراحی یا لیزر فیستول اقدام نمایید.

  5. مریم گفت:

    سلام هزینه عمل لیزر نسبتا بالاست و بعضی ها توان پرداخت آن را ندارن یا حداقل بیمه تکمیلی قبول میکرد هم بد خوب بود شما جایی رو سراغ دارین که بیمه قبول کنه
    (بیشتر دکترها در کلینیک خصوصی انجام میدن )

    1. سلام از مرکز بیمه خود سوال کنید که آیا هزینه لیزر را به شما پرداخت می کنند یا خیر. اصولا بیمه ها هزینه لیزر را پرداخت نمی کنند. بازپرداخت هزینه بیمه ارتباطی به کلینیک ندارد و این بستگی به نوع قرارداد شما با بیمه تکمیلی دارد.

  6. محمود گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده در بهمن ماه 99برای درمان فیستول به کلینیک لیزر در تهران مراجعه کردم و پس از گرفتن ام ار آی مشخص شد فیستول بلند با عمق دو و نیم سانت دارم که با فاصله 6 سانت از مقعد به بیرون راه پیدا کرده بود و بنا به تشخیص دکتر عمل لیزر را انجام دادم و ستون گذاری نیز کردند ، پس از گذشت چهار ماه با احساس درد فراوان و ترشحات در راستای نخ و در همان دهانه قبلی فیستول به دکتر مراجعه کردم ، اینبار نیز دکتر اقدام به جراحی لیزر نمودند و مشخص شد که ترشحات ناحیه ای از باسن را درگیر نموده ، با خارج نمودن ترشحات و تعویض نخ دوباره برگشتم خانه ، الان حدود یک ماه است که از عمل دوم می گذرد و مسیر جراحی ترمیم شده و در انتهای مسیر دقیقا جای قبلی ترشحات خارج می شود ، نخها نیز تحت کشش هستند ، چند روزی است که مسیر ترمیم شده درد شدیدی در اطراف محل جراحی احساس میکنم ، دکتر می گوید نخ ها به مرور باید عضله مقعد را ببرد و خارج شود ، سوال من این است که آیا راهی مطمئن تر برای این جراحی وجود ندارد ؟ مانند مسدود کردن مسیر فیستول از سمت مقعد یا راه بهتری ؟

    1. سلام من جراحی و لیزر فیستول مقعدی را طی یک جلسه انجام می دهم و از پرونده پزشکی شما اطلاعی ندارم. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما را بررسی کنم.

  7. اهورا گفت:

    سلام خانم دکتر ،دوسه ماه دچار فیستول مقعدی شدم به جراح مراجعه کردم گفت دچار فیستول از نوع بالا شده ای و دوبار باید عمل شوی که دچار بی اختیاری مدفوع در عمل اول می شوی حالا خانم دکتر باروش لیزر پرتوان میشود این نوع فیستول را دریک جلسه درمان کرد ضمنا عوارضی مثل این دارد یانه

    1. سلام شما باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد. اگر امکان جراحی با لیزر برای شما وجود داشته باشد من فقط یک بار لیزر فیستول را برای شما انجام می دهم و درمان خواهید شد. اگر امکانپذیر نباشد متاسفانه باید به همان روش سنتی جراحی را انجام دهید. سعی کنید به متخصصی مراجعه کنید که این جراحی را در یک جلسه برای شما انجام دهند.

  8. آرمین گفت:

    سلام باعرض سلام وخسته نباشید دچار فیستول مقعدی شده ام وجراح برایم فیستول گرافی نوشت که نتیجه آن فیستولوگرافی با ماده حاجب انجام شد وتصویر TRACTفیستول با سوراخ خارجی منطبق برحدود ساعت 3مشاهده می شود که از سطح پوست تا رکتوم گسترش یافته و به رکتوم راه دارد به علت شغل کاری که دارم نمیخواهم جراحی شوم آیا ممکنه با عمل لیزر فیستول از بین بره یا حتما باید جراحی سنتی انجام بشه

    1. سلام باید معاینه شوید تا بتوان نظر قطعی داد. در حال حاضر گزارش و تصویر ام آر آی مربوط به بیمارستان دی مورد تایید من می باشد. امیدوارم گزارش و تصاویر ام آر آی شما هم تکمیل باشد.

  9. ماهورا گفت:

    سلام وقتتون بخیر. دو روز پیش عمل فیستول مقعدی و بواسیر انجام دادم. میخواستم بدونم روی جای زخم باید پانسمان شود و یا فقط با بتادین شستشو بدم و در معرض هوا باشه؟

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خود درمیان بگذارید. روی زخم باز بتادین نریزید.

  10. سمیرا گفت:

    سلام من عمل فیستول به روش ستون گذرای انجام دادم الان ۲ ماهه میخواستم بدونم بعد از برداشتن این پلاستیک جراحی دیگه ای باید انجام بدهم؟ و آیا ترشحات و مخاط سفید رنگ در مدفوع من طبیعی است بعد از این مدت؟؟

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خودتان درمیان بگذارید. من عمل جراحی فیستول مقعدی را با لیزر پرتوان و در یک جلسه انجام می دهم دوره نقاهت کمتر از دو هفته است. روش ستون گذاری معمولا دوره نقاهت 2 ماهه دارد و تا بهبودی کامل باید با جراح معالج خود در ارتباط باشید.

  11. رضا گفت:

    دو بار عمل ابسه مقعدی داشتم ( روش سنتی ، که عمل اول بعد از بسته شدن زخم مجدد ابسه شد همون قسمت) الان بعد از یک سال از عمل دوم روی زخم بازه و ترشحات بیرون میاد ، هیچ دردی هم نداره ، به تظرتون مجدد با لیزر درمان بشه بهتره؟

    1. سلام شما باید معاینه شوید. بهتر است مجدد به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید.

  12. صدیقه گفت:

    سلام خانم دکتر، ببخشید من پنج ،شش سال پیش عمل فیشر انجام دادم ، و بخاطر ترس شدید از دفع یبوست گرفته و دچار فیستول شدم و بازم ترس از عمل باعث شده تا الان تحملش کنم امسال که بدنم ضعیف شده خیلی اذیتم می کنه تصمیم گرفتم با پیشرفت لیزر درمانی اقدام کنم که متأسفانه دیشب متخصص کلورکتال بدون هیچ توضیحی گفتن نمیشه لیزر کنی ولی فهمیدم که فیستولم خیلی عمیق نیست ، خواستم بپرسم وقتی عمیق نباشه چرا نمیشه با لیزر درمان کرد ،و آیا شما با لیزر برام عمل رو انجام می دهید؟

    1. سلام به یک متخصص جراحی و لیزر یا مطب من مراجعه کنید. لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان انجام می شود و لیزر درمانی فیستول با لیزر کم توان به تنهایی کافی نیست. بعد از ویزیت می توان تشخیص نهایی را اعلام کرد.

  13. علی گفت:

    سلام خانم دکتر مادرم 63سالشه دچار فیستول مقعدی می‌باشد و چند بار هم به روش سنتی عمل کرده . سه ماه پیش هم آخرین بارش بوده ولی الان عفونت کرده و درد دارد لطفاً راهنمایی کنید میتونم خدمت برسیم برای معاینه و عمل لیزر

    1. سلام بهتر است به جراح معالج خودشان مراجعه کنند.

  14. سعید گفت:

    سلام خسته نباشید من 5سال پیش عمل جراحی فیستول آنال انجام دادم که تقریبا خوب بودم هر از گاهی خارش فراوان داشتم الان هم چند روزه حسابی خارش دارم و همه مقعدم درد می‌کنه ولی عفونت نداره،به نظرتون چه اتفاقی افتاده؟دوباره عود کرده؟

    1. سلام ممکن است دچار هموروئید یا آبسه مقعدی شده باشید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا دچار عود فیستول مقعدی نشوید.

  15. احمد گفت:

    سلام عرض ادب من دچار فیستول پری آنال بودم تحت عمل جراحی قرار گرفتم ب روش جراحی زخم بصورت باز بوده و دقیق کنار مقعد برش خورده و بصورت روزانه گاز استریل گذاشته و شسته می شود آیا طبیعی است چرک ازش خارج میشه .///////به مدت چند روز طبیعی هس؟ و اینکه دارو هم سفالکسین و میترونیدازول مصرف میکنم دوره نقاهتش چند روزه خوب میشه و آیا نیاز به شست وشو داخلش با شامپو بچه هست یا نه شغلم رانندگیه.. ممنون

    1. سلام تا بهبودی کامل با جراح معالج خود در ارتباط باشید. برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید و طولانی ننشینید. داروهای تجویز شده را تا پایان دوره مصرف کنید. داخل زخم را با سرم شستوشو تمیز کنید نه شامپو بچه. زخم باز را نباید با شامپو یا بتادین تمیز کنید.

  16. Rezaee گفت:

    سلام وقت بخیر من ۷ماه پیش فیستول داشتم جراحی کردم الان چند روزی هست که بازم جای قبلی سفت شده و درد داره نظر شما چیه

    1. سلام بهتر است به جراح معالج خود مجدد مراجعه کنید.

  17. حسن گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من ام آر آی رو بیمارستان عرفان نیایش انجام دادم ،مورد قبولتون هست بیام ویزیت برا فیستول ،یک بار هم پارسال جراحی کردم

    1. سلام اگر در گزارش ام آر آی و عکس آن تمام مسیرهای فیستول را به وضوح مشخص کرده اند مورد قبول است. در غیر این صورت با مطب تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  18. كامبيز گفت:

    سلام من ٥٢ سالمه ١٢ سال پيش بخاطر درد زياد و ابسه تحت عمل جراحي قرار گرفتم و كنار مقعد پانچ شد و دكتر محترم بعد عمل فرمودند مجددا بايد عمل بشم ولي من ديگه بخاطر سختي بعد عمل ، انجام ندادم ، هر چند وقت بعداز اجابت مزاج دچار درد زيادي ميشم ك تا عصر طول ميكشه ، درد از داخل مقعده انگار ي ميخ داخل مقعد هست ، من الان نميدونم فيستوله شقاقه بواسيره ؟

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. این مورد را پی گیری کنید تا دچار عوارض شدیدتری نشوید. احتمالا دچار زخم شقاق و آبسه مقعدی شده اید.

  19. هادی گفت:

    سلام و خسته نباشید من عمل فیستول انجام دادم ۲ دفعه عمل شدم دفعه اول ابسه تخلیه شد و ستون گذاشتن دفعه دوم ماهیچه اسفنکتر رو کامل باز کردن فیستول رو برداشتن و ماهیچه رو ترمیم کردن الان ۶ ماه از عمل دوم میگذره و جای اسکار خیلی بدی به وجود امده دکتر میگفت از بین میره اما یه حفره ایجاد شده و گوشت اضافه مثل دکمه و چروکیده شده ایا میشه اسکار را با جراحی برداشت و بخیه کرد اگی میشه باید به جراح پلاستیک مراجعه کنم یا جراح رکتال ؟

    1. سلام مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید در صورت نیاز ایشان شما را به جراح دیگری ارجاع خواهند داد.

  20. بهمن گفت:

    سلام ،خسته نباشین ببخشید خانم دکتر بنده بخاطر خونریزی و فیستول ب پزشک مراجعه کردم و ایشون بعد از آزمایش و رادیولوژی طبق نظر پزشک عمل فیستول رو تشخیص دادن اما باتوجه ب هزینه ای در حدود ۱۵ ملیون خواستم بدونم واقعا هزینه عمل همینقدره یا تفاوت داره و اگه امکانش هست نظر شما رو هم درمورد نحوه عمل بدونم
    ؟؟؟

    1. هزینه جراحی فیستول بسته به این که با چه روشی انجام شود و با چه ابزاری و در کلینیک خصوصی یا دولتی باشد متفاوت است. من بعد از بررسی گزارش معتبر ام آر آی فیستول و بررسی مسیرهای فیستول می توانم در این مورد نظر بدهم.

  21. محمد ف گفت:

    سلام
    خانم بنده چند وقت میشه دچار فیستول پری انال شده و چون در استانی که زندگی میکنم پزشک خانم حازقی نیست و قصد ندارم ایشان را به پزشک مرد ببرم چند سوال دارم. چند نفر کادر پزشکی در زمان جراحی با لیزر همراه شما هست و اقا هستند یا خانم؟ نحوه بیحسی در زمان درمان به چه صورت می باشد موضعی است یا از طریق نخاه بیحسی صورت خواهد گرفت.
    اگر از مراکز استان زندگی ام آر آی تهیه شود مورد تایید شما هست؟

    1. سلام شما می توانید قبل از رزرو وقت جراحی با لیزر فیستول مقعدی اطلاع دهید که کلیه همکاران داخل اتاق عمل از جمله متخصص بیهوشی و دستیار و پرستار خانم باشند. بسته به وضعیت بیمار ممکن است بی حسی نخاعی یا خواب عمیق توسط متخصص بیهوشی انجام شود. ام آر آی فیستول در تمام مراکز کامل نیست و من جوابی را تایید می کنم که تمام مسیرهای فیستول را کاملا مشخص نموده باشد. توصیه می کنم قبل از تشریف فرمایی یک وقت ویزیت آنلاین با مطب هماهنگ بفرمایید.

  22. سارا گفت:

    سلام
    دو سال هست فیستول مقعدی دارم . الان که هفته ۲۲ بارداری هستم حدود دو ماه هست که دیگه ازش چرک بیرون نمیاد و درد هم ندارم و ظاهرش هم انگاری بسته شده
    الان به خاطر بارداری خوب شده یا مجدد بعد زایمان عود میکنه؟

    آیا از داخل هم خوب شده؟
    ممنون

    1. فیستول خود به خود درمان نمی شود و ممکن است به نواحی عمیق تر گسترده شود. به بیماران توصیه می شود که قبل از اقدام به بارداری مشکلات مقعد را رفع کنند زیرا فشار زیادی به ناحیه مقعد وارد می شود و بیماری های این ناحیه تشدید می شوند.

  23. سعیده قربانی گفت:

    سلام من اخر اسفند ۴۰۰ آبسه مقعدی بصورت اورژانسی توسط جراح عمومی، جراحی کردم و هنوز چرک و خونابه دارم که جراح متخصص میگه فیستول شده و باید عمل کنم. از چن تا از دکترا پرسیدم میگن لیزر خوب نیست و جراحی سنتی بهتره و اینکه بخاطر همین جراحی فیستول ،جراحی برداشتن رحمم هم به تاخیر افتاده . کلافه ام نمیدونم باید از کدوم روش برم با توجه به اینکه دکتر گفته ممکنه دوبار جراحی شم

    1. به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. اگر این جراحی را در یک جلسه تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام می دهند توصیه می کنم با لیزر پرتوان این جراحی را انجام دهید. احتمالا همکاران بنده منظورشان لیزر کم توان بوده است که درست است و لیزر کم توان به تنهایی برای درمان فیستول کاربرد ندارد. اگر در درمان فیستول تاخیر داشته باشید این فیستول پیشرفته و پیچیده خواهد شد و درمان آن دشوارتر خواهد بود.

  24. ملیکا گفت:

    سلام خانوم دکتر من دچار ابسه مقعدی شدم که یهو خودش تو خونه ترکید بعد تعطیلات رفتم دکتر گفت که ۲ هفته تو بتادین و اب گرم بشین و قرصم داد گفتن فیستول میخوام بدونم این مدت زمان بیماری منو بدتر نمیکنه چون باز اون قسمت الان چندروز گذشته دیگ چرک نمیاد ازش تا دیروزم آب چرکی بود امروز همونم نیست ممکن خوب شده باشه خودش ؟

    1. در مواقعی که فیستول بسیار عفونی است یا هنوز مسیرهای آن کاملا مشخص نشده است جراح آنتی بیوتیک تجویز می نماید تا از مقدار عفونت ناحیه بکاهد و ناحیه را آماده جراحی نماید. قبل از به پایان رسیدن دوره آنتی بیوتیک ها هماهنگی های لازم جهت عمل جراحی یا لیزر فیستول مقعدی را انجام دهید. زیرا بعد از تمام شدن دوره آنتی بیوتیک ها بیماری شما مجدد عود خواهد کرد و تکرار آنتی بیوتیک نیز توصیه نمی شود.

  25. سعید گفت:

    سلام خانم دکتر
    من یکبار عمل جراحی فیستول انجام دادم ولی بعد از 4ماه درد و عفونت بیشتر شد و اینبار عمل فیستول با لیزر انجام دادم و ین عمل کامل پر شد ولی بعد از گذشت 5 ماه دنباله آن عمل سفت شده و بسیار درد دارد آ به نظرتون دوباره باید عمل کنم

    1. احتمالا دچار آبسه مقعدی شده اید. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. درضمن سیستم ایمنی بدن خود را هم تقویت کنید و تغذیه سالم داشته باشید.

  26. سعید گفت:

    آیا تو بیمارستان عمل فیستول با لیزر انجام میگیرد چون یکبار تو مطب انجام دادم و هزینش برام سنگین بود و بیمه تکمیلی هم پرداخت نکرد

    1. من لیزر فیستول را در کلینیک تخصصی جراحی انجام می دهم و در مطب انجام نمی شود.

  27. سعید گفت:

    سلام خانم دکتر
    من 7ماه پیش عمل فیستول بالیزر تهران انجام دادم از شهرستان هم هستم و الان دوباه گوشه عمل سفت و درد ناک شده بود که خودم جایی که ورم کرده بودم سوراخ کردم و ترشحات را خارج کردم. دکتر خودم متاسفانه پاسخگو نیست و گفتند عکس بفرستید منم فرستادم ولی اصلا جوابی ندادند چندین بار هم تماس گرفتم گفتند خودم تماس میگیرم ولی متاسفانه سرکاری بود .واقعا پشیمونم که چرا از حرفهایی که تو سایت جهت جذب مشتری میزنند اعتماد کردم و عمل فیستول با لیزر اصلا خوب نیست

  28. سجاد گفت:

    درود واحترام، خانم دکتر عزیز چون من شهر دیگری بودم وهزینه لیزر رانداشتیم، 8روز پیش عمل پرنیال فیشال به روش سنتی انجام دادم، دوروز پیش رفتم پیش دکترم گفتن خوبه، ولی از فرداش تا امروز جای عمل انگار کرمک گرفتم دل دل میکنه، دادم نگاش کردن یه چیز سفید اومده داخل آب وپتادین میشینم درمیاد، ولی یک الی دوساعت بعد دوباره همونجوری، دکترم ازچهارشنبه تا شنبه نیستن مطبشون تعطیله، لطفا من را راهنمایی بفرمایید، به نظرتون عفونت کرده، چیکارباید کنم، ممنون

    1. از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید. حتما از لگن آب گرم و بتادین بعد از هر اجابت مزاج استفاده کنید.

  29. ویدا گفت:

    سلام و عرض ادب.خانم دکتر من چن سال پیش دچار آبسه مقعدی شدم با پماد ایکتیول تخلیه شد اما یه توده اندازه گردو همچنان هست گاها عود میکنه اما درد زیادی نداره از اون جایی هم که تخلیه شده بود دوباره خونابه میاد دوباره چند روزی راحتم بعد دوباره تخلیه میشه و زیادم درد ندارم دکتر گفت فیستوله اما علایم فیستولم ندارم گفت جراحی نیازه خودشم زیاد برش میخوره .بنظرتون با لیزر امکانپذیر هست ؟ مشکل هزینه هم ندارم

    1. تخلیه سطحی آبسه مقعدی برای درمان موقت و آماده سازی ناحیه برای جراحی اصلی انجام می شود. اگر مبتلا به فیستول باشید ابتدا لازم است برای شما ام آر آی فیستول تجویز شود که تمام مسیرهای فیستول مشخص شود. سپس در مورد لیزر فیستول مقعدی شما تصمیم گیری خواهد شد.

      1. مهری گفت:

        سلام خانم دکتر بنده به متخصص مراجعه کردم بعد از معاینه فیستول تشخیص دادند ، گفتند که فاصله ان تا مقعد زیاد است و نیاز به چندین بار عمل جراحی هست… از انجایی که بنده نه سال پیش در بارداری دچار هموروئید شدید و بیرون زدگی و همینطور آبسه آندومتریوز بعد شش ماه از زایمانم در دهانه رحم بودم و عمل کردند ولی باز هم ترشحات چرکی از سوراخی کنار بخیه هام خارج میشه و بعد از اجابت مزاج هم در فستول هم در ان ناحیه درد دارم ،کدام عمل را انجام بدم که آسیب کمتری به بافت و عوارض بعدی برای بارداری نداشته باشد، یکبار عمل با لیزر برای هر دو ناحیه کافی هست؟

        1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید بعد از معاینه و بررسی مسیرهای فیستول تشخیص نهایی به شما اعلام می شود. من اکثر بیماران را در یک جلسه و با لیزر درمان می کنم.

  30. مرتضی گفت:

    سلام ‌وقتتون بخیر خانم دکتر من حدود یک ماه پیش عمل آبسه انجام دادم ولی الان با گذشت یک ماه از عملی که انجام دادم از جای زخم عمل که در حال بسته شدن هست از یکی از نقاطش یه سوراخی تشکیل شده هیچ گونه درد و ترشح بد بویی ندارم این چی می‌تونه باشه

    1. فیستول شما مجدد عود کرده است یا دچار فیستول جدید شده اید. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  31. ویدا گفت:

    سلام خانم دکتر ،بنده بعد از سونوگرافی و عکس رنگی و تزریق ماده حاجب مشخص شد که از ساعت ۱۲حدودا به اندازه ۳سانتی متر وارد عنق نسوج شده و بعد از ایجاد فضای کاذب وارد رکتوم شده ، دکتر تشخیص عمل جراحی برای پس فردا داده ولی خیلی نگرانم به جهت اینکه وارد روده شده، با اینکه علائمی نداشته میزانی که وارد روده شده قابل توجهه ،ممنون میشم در مورد حساسیت عملم توضیح بفرمایید که همچین مواردی شما در اعمال جراحی داشتید برای بیماران نگران کننده هست یا از نظر شما هم فیستول شدیدی دارم

    1. فیستول پیشرفته ای دارید که بهتر است توسط فوق تخصص جراحی شود.

  32. سهراب گفت:

    خانم دکتر سلام، من حدود سه ماه پیش متوجه برجستگی کوچکی نزدیک معقدم شدم که بعد از ده روز از آن چرک بیرون میاد. موقع دفع اصلا درد ندارم. دکتر جراح نظرشون فیستول است. آیا با توجه به اینکه اصلا درد ندارم لازم است عمل لیزر انجام دهم؟

    1. اصلا منتظر علائم دردناک نباشید. بهتر است یک ام آر آی فیستول آنال بدهید که کاملا مسیرهای فیستول را مشخص نماید. سپس نسبت به روش جراحی با مشورت یک جراح متخصص و ماهر در این زمینه تصمیم بگیرید. حتما باید فیستول جراحی یا لیزر شود در غیر این صورت دچار آبسه مقعدی، عفونت های مکرر و تشدید بیماری فیستول می شود. در صورت امکان بهتر است لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان را انجام بدهد.

  33. شیدا گفت:

    سلام خسته نباشید بعد از انجام سونوگرافی مشخص شد بنده در ناحیه پری انال کیست مویی در ابعاد ۷*۸*۱۸ میلی در عمق دو نیم میلی متر دارم. دکتر من گفتن ک کلا لیزر انجام نمیدن و به پزشک دیگه مراجعه کنم. خواستم ببینم شما برای این کیست مویی لیزر انجام میدهید؟

    1. بله لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  34. ستاره گفت:

    سلام یک هفته بعد از جراحی فیستول دیدن ذرات مدفوع در لگن آب پس از دفع کردن طبیعیه؟ سمت دیگه فیستول که به روده وصله چجوری خوب میشه؟

    1. بستگی به نظر پزشک و روش جراحی ایشان دارد. معمولا طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *