اطلاعات عمومی پزشکی

تنقیه چیست و چگونه انجام می شود

تنقیه چیست و چگونه انجام می شود

تنقیه در معنای لغوی به معنای پاکیزه ساختن، لایروبی قنات و راه آب است و در عمل، به تزریق آب یا سایر مایعات به داخل رکتوم، که انتهای روده بزرگ است، گفته می شود. این عمل به منظور پاک کردن روده و تخلیه کامل آن از فضولات باقیمانده صورت می گیرد. دلایل گوناگونی برای انجام تنقیه یا انما وجود دارد که عمده ترین آنها آماده سازی برای عمل جراحی، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی، غربالگری سرطان (با استفاده از باریم)، تجویز داروها، انجام معاینات پزشکی و رفع یبوست است. در مواقعی که بیمار مدت طولانی است که دچار یبوست است توصیه می شود با تنقیه روده را تمیز کند. زیرا عمل دفع بعد از یک یبوست طولانی منجر به بروز بیماری های مقعد مثل هموروئیدوشقاقمی شود. برای هماهنگی تنقیه توسط بهیار باتجربه با تلفن مطب تماس بگیرید.

کیت تنقیه

انواع تنقیه

متداولترین انواع تنقیه عبارتند از:

تنقیه پاکسازی

هدف از انجام این نوع تنقیه، تخلیه کامل روده بزرگ است و ممکن است قبل از انجام کولونوسکوپی یا سایر معاینات پزشکی توصیه شود. ضمن انجام این نوع انما ممکن است مشکلاتی مانند یبوست، خستگی، سردرد و کمردرد نیز تسکین یابد.

تنقیه احتباسی

این نوع تنقیه نیز روده را تحریک می کند، اما محلول مورد استفاده به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در بدن نگه داشته می شود. این نوع انما معمولاً دارای روغن است و برای سهولت در عبور، مدفوع را نرم می کند.

کیت تنقیه شامل چه اجزایی است؟

کیت تنقیه معمولاً شامل یک محفظه نگهدارنده است که می تواند کیسه ای، یا به اشکال دیگر باشد. این محفظه برای نگه داشتن مایعی است که می تواند محلول آب نمک، روغن یا مواد ملین باشد، و به یک لوله یا نازل متصل است.

تنقیه در منزل یا کلینیک چگونه انجام می شود؟

دقت کنید که تنقیه یا انما را خودتان انجام ندهید و از یک پرستار یا بهیار با تجربه برای انجام این کار کمک بگیرید. بهتر است قبل از انجام تنقیه با یک متخصص مشورت کنید و مراقب باشید با این کار دچار عوارض استفاده نا به جا از تنقیه نشوید. برای تنقیه در منزل توسط بهیار باتجربه به تلفن واتساپ 09120052674 پیغام دهید.

مرحله اول خالی کردن مثانه

بهتر است برای کاهش فشار احساس شده در روده بزرگ، قبل از شروع کار مثانه را خالی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات مورد استفاده شما استریل شده و به راحتی در دسترس است. اگر برای اولین بار است که انما را انجام می دهید لوله دستگاه را اندازه گیری کنید. چون مهم است که بیش از ۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتیمتر) از آن را وارد روده خود نکنید.

مرحله دوم استفاده از کیت انما یا تنقیه

دستورالعمل های استاندارد انجام انما به شرح زیر است:

  1. یک مکان آرام که دارای فضای مناسب برای خوابیدن باشد (فضای ایده آل این کار حمام است)، حوله، تایمر و کیت تنقیه را آماده کنید.
  2. کیسه تنقیه را با محلول مورد نظر خود پر کنید. اطمینان حاصل کنید که گیره انتهایی بسته است. سپس کیسه را با انتهای لوله نگه دارید و یک لحظه گیره را باز کنید تا حباب هوا خارج شود و از ورود آن به روده جلوگیری شود.
  3. کیسه را در کنار وان حمام آویزان کنید به نحوی که بتوانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.
  4. کلیه لباس ها را از نیمه پایینی بدن جدا کنید.
  5. دست ها را با صابون و آب گرم بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید.
  6. حوله را روی زمین پهن کنید. در صورتی که راست دست هستید روی طرف چپ، و در صورتی که چپ دست هستید روی طرف راست دراز بکشید.
  7. زانوی پایی که بالاست را خم کنید و یک حوله لوله شده زیر آن قرار دهید تا از آن پشتیبانی کند.
  8. درپوش را از نازل جدا کنید.
  9. نوک نازل را به آرامی وارد مقعد کنید و آن را ۱۰ سانتی متر داخل رکتوم وارد کنید. در صورت لزوم سر آن را با وازلین چرب کنید تاورود آن راحت تر شود.
  10. صبر کنید تا مایعات وارد روده شما شود، نفس عمیق بکشید و کیسه را تماشا کنید تا خالی شود.
  11. نازل را به آرامی از راست روده خود خارج کنید.
  12. منتظر بمانید تا انما اثر کند. اثر آن می تواند از ۲ دقیقه تا ۱ ساعت به طول انجامد. دستورالعمل های کیت باید برآورد زمانی دقیق تری برای هر کیت ارائه دهند. اگر در انجام عمل دفع موفق نبودید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  13. طبق معمول برای خالی کردن روده ها به توالت بروید.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

82 دیدگاه برای “تنقیه چیست و چگونه انجام می شود

  1. آتنا گفت:

    سلام. دخترم کیست مویی داشت که در مراجعه به بیمارستان، قبل از عمل باز ترکید.عمل باز سرپايي براش دیروز انجام شد. کیست حدود 13 تا 17 میلیمتر بود که این موضوع در عکس MRI که برای مطمین شدن از سلامت ستون فقرات بود ذکر شده. خواستم سوال کنم الان ميتونه همون کیست تخلیه شده رو شما با لیزر عمل کنید که زخم تمیز و به صورت بسته بشه؟ ممنون ميشم پاسخ سوالم رو بدین.

    1. سلام اگر طی عمل باز قبلی بخش وسیعی از بافت آسیب دیده باشد ممکن است نتوانیم زخم را ببندیم یا حتی از لیزر کیست مویی استفاده کنیم. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود.

  2. علی گفت:

    سلام خانم دکتر
    خواهر من کیست مویی داشت عمل کرده بخیه هم کرده دکترش
    الان ۵ روزه که رودش کار نکرده میگه دستشویی دارم ولی نمیاد
    خیلی درد داره رفت دکتر عمومی بهش شیاف و شربت میژان داده ولی عمل نکرد چیکار کنیم؟؟؟
    کمکم کنید🙏🙏🙏

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه جهت انجام عمل تنقیه کمک بگیرید.

      1. رضا گفت:

        سلام .حدود چه اندازه آب باید وارد مقعد شد ؟بهتر نیس که آب صابون وارد بشه یا نه؟

        1. اصلا این کار را خودتان انجام ندهید و به هیچ عنوان از آب و صابون استفاده نکنید. با این کار آسیب جدی به بافت مقعد و رکتوم وارد می کنید.

  3. امنه گفت:

    با عرض سلام .کنسر پستان داشتم و در حال شیمی درمانی هستم جلسه سوم .بطور خفیف موقع دفع سوزش وهمراه مدفوع خون بوده ولی الان دو روزه که دفع با درد و سوزش زیاد همراهه و بعد از اون هم ناحیه مقعد و نشیمن دردناک و حساس شده.لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام ممکن است بر اثر خشکی مزاج دچار هموروئید و شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  4. ریحانه گفت:

    عالی بود

  5. جلال گفت:

    سلام دخترمن معلول CPهست و به دلیل مصرف داروهای اعصاب مدفوع خیلی سفتی داره الان ۶روزه شکمش کارنکرده باتوجه به مصرف داروهای تشنج والپروات فنوباربیتال وترانکوپین شیاف بیزاکودیل میتونیم بهش بدیم؟

    1. بدون تجویز متخصص گوارش به هیچ عنوان از این شیاف استفاده نکنید زیرا ممکن است به بافت مقعد آسیب وارد شود و منجر به بروز شقاق و دیگر بیماری های مقعد شود.

    2. دانا گفت:

      خانم دکتر آیا با خوردن داروهای گیاهی ملین مثل “هندوانه ابوجهل خشک شده” میشه روده ها مثل تنقیه تخلیه بشه؟

      1. مشکل بیمارانی که نیاز به تنقیه دارند این است که دیگر با هیچ داروی شیمیایی و یا گیاهی قادر به تخلیه مدفوع نمی باشند. گاها پیش می آید که حتی مدفوع هم خشک نیست اما به دلیل حجم زیاد مدفوع که طی چند روز تخلیه نشده است بیمار دیگر با هیچ دارویی قادر به انجام عمل دفع نیست. برای این که بیمار نیاز به تنقیه نداشته باشد لازم است هر روز عمل دفع را انجام دهد. این مورد با مراجعه مرتب روزانه به سرویس و داشتن رژیم غذایی مناسب ممکن می شود. برخی بیماران نیز به دلیل عمل دفع نامتعادلی که در گذشته داشته اند دچار آسیب در ناحیه مقعد و هموروئید و شقاق و … می شوند که همین مورد نیز منجر می شود حتی با مدفوع نرم و طبیعی نیز قادر به دفع مدفوع کامل نباشند. برای جلوگیری از عوارض بیماری های مقعد لازم است حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

  6. سمیه حجازی گفت:

    سلام من عمل برداشتن رحم دارم دکتر برام enema نوشته یعنی چی

    1. انما همان تنقیه است. از ایشان بپرسید که این عمل توسط پرسنل ایشان انجام می شود یا شما باید در محل دیگری اقدام نمایید. انما یا تنقیه توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه انجام می شود و خودتان نمی توانید این کار را بدون ریسک انجام دهید.

  7. عارف مردانی گفت:

    سلام من سر شرط بندی ۵تا بادکنک پر شده از خمیر به اندازه گوجه سبز قورت دادم و الان ۵روزه که دفع نشده چکار کنم؟؟

    1. از یک متخصص وقت بگیرید تا برای شما سونوگرافی تجویز کنند. با سلامت خود بازی نکنید.

  8. حیدری گفت:

    سلام مادر من عمل دیسک کمر انجام داده ولی بعد از چهارده هنوز مشکل دفع مدفوع داره تو این مدت۳مرتبه انما انجام داده ولی مشکل حل نشده و هربار یه مقدار کمی دفع میشه ورم شکم داره لطفا بگیدچیکار کنم

    1. لازم است وضعیت سلامت مقعد ایشان بررسی شود. انجام عمل تنقیه نیز به کرات مناسب نیست و لازم است توسط یک پرستار ماهر و باتجربه انجام شود. استفاده از مکمل غذایی اکتیو پروبیوتیک نیز برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز پیشنهاد می شود.

  9. مصطفی گفت:

    سلام دوستان عزیز
    یبوست حاصل خوردن خوراک های یبوست زا و گوشت هست. معده عمل دفع رو به روده می سپاره چون گوشت دیر هضم هستند در روده ها جمع شده و آب بدن رو کشیده و روده بعد چند وقت ورم کرده و عمل دفع به سختی انجام می شود که در آخر منجر به انواع و اقسام سرطان می شود گر گیاه خواهی بدان انسان رگی
    استخوان خواهی یقین دان که سگی

    1. از آنجایی که بخشی از مطالب ذکر شده مورد تایید نبود حذف شد. مصرف زیاد گوشت به خصوص گوشت قرمز می تواند منجر به یبوست و بیماری های گوارشی شود. معمولا دانه ها و حبوبات جایگزین مناسب گوشت قرمز می باشند.

  10. نرگس گفت:

    سلام
    من 3سال پیش ب علت تنبلی روده قسمتی از روده بزرگمو عمل کردم و در اوردم اما هنوز توی دفع مشکل دارم و مدفوع ب طور کامل خارج نمیشه و همیشه مجبورم فشار خیلی زیادی ب خودم بیارم برای دفع

    1. لازم است سلامت مقعد نیز بررسی شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  11. محمد گفت:

    سلام .من چند وقتی هست که دچار یبوست شدید شده ام و بدلیل سختی دفع مدفوع درد شدید مقعد دارم و فشار زیادی بهم وارد میشه .چند بار به پزشک مراجعه کردم و قرص و شیاف و آمپول شل کننده عضلات روده تجویز شد .دفعه آخر دارو اثر نکرد زجر زیادی کشیدم و خودم کار تنقیه رو در منزل انجام دادم .هنوز درد مقعد دارم و استرس تکرار مشکل بدجور بهم ریختتم.آیا رژیم غذایی یا دارویی هست برای پیشگیری و مرتب شدن دفع مدفوع .لطفا راهنمایی کنید .باتشکر

    1. از مطب وقت ویزیت بگرید. احتمالا زخمی مثل شقاق در ناحیه مقعد وجود دارد که مانع بهبودی شما می شود. بیمارانی که خودشان تنقیه را در منزل انجام می دهند آسیب جدی به بافت مقعد وارد می کنند و ممکن است نیاز به جراحی و لیزر داشته باشید.

  12. حسن گفت:

    چه مقدار مایع و چه مایعی با چه دمایی باید وارد مقعد شود؟

    1. این مورد را پرستار یا بهیار باتجربه تشخیص می دهد و بر اساس شرایط بیمار متفاوت است. به هیچ عنوان خودتان این کار را در منزل انجام ندهید.

  13. ساره گفت:

    سلام به مدت ۷ روز برادرد کمر استراحت کردم اما خوب نشدم دکتر برا التهاب دیسک ۲۰ عدد امپول متیل پردنیزون تزریق کرد الان ۱۰ روزه اجابت مزاج نداشتم وهمه نو شربت وشفاف هم استفاده کردم ولی در مقعد گیر کرده میشه راهنمایی کنید

    1. برای انجام تنقیه اصولی مطب تماس بگیرید.

  14. ناشناس گفت:

    من کسانی رو میشناسم که با گیاه خوب میکنند

    1. در مراحل اولیه بروز یبوست درمان گیاهی پیشنهاد می شود. اما اگر مدت طولانی بیمار دفع مدفوع نداشته است به هیچ عنوان مراجعه به افراد غیر متخصص توصیه نمی شود. بهترین روش جلوگیری از بروز یبوست مصرف میوه و سبزی و داشتن تغذیه سالم و مناسب است.

  15. مریم گفت:

    سلام من چندوقته همورئید دارم با برجستگی روی معقد با زاج یا جوش شیرین میشه تنقیه کنم ممنون میشم اطلاع دهید

    1. خیر به هیچ عنوان این کار را نکنید.

  16. مجتبی گفت:

    سلام و درود خدمت دکتر عزیز ، ببخشید بنده کمی در دفع مشکل داشتم قبلا و هر از گاهی دچار یبوست شدید میشم سه روزه که یبوست شدید داشتم و س بار دفع دردناااک رو تجربه کردم و بیرون زدگی و ورم دارم.
    شیاف گلیسیرین استفاده کردم، میخواستم بدونم با این اوصاف لیزر کنم یا درمان خانگی و دارویی موثره. در صورت صلاح دید ویزیت لطفا آدرس مطب رو بفرمایید یا همکاری در تبریز اگر داشتید مشخصات ایشون رو بفرمایین تا مراجعه کنم.
    با تشکر از لطفتون

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی قوی و رژیم غذایی مناسب تجویز می شود. اگر بهبودی حاصل نشد توصیه می کنم برای لیزر یک روز تشریف بیاورید تهران. متاسفانه در تبریز متخصص جراحی و لیزر برای شقاق و هموورئید نمی شناسم.

  17. رویا گفت:

    باسلام .مادرم به دلیل اینکه قادریه حرکت نیست و سوندوپوشاک داره به سختی میتونم بیمارستان ببرم درحال حاضر یک هفته است که شکمش کار نمیکنه و بااینکه هم مایعات فراوان دادم هم اینکه داروی سی لاکس و شیاف بیزاکودیل که دکتر تجویز کرد ولی فرقی نکرد.تنقیه رو گفتند اگر دارو جواب نداد انجام بدید .باتوجه به اینکه توالت جهت تخلیه نمیتونه بره چه باید کرد.

    1. از لگن استفاده کنید. برای تنقیه هم از یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. به هیچ عنوان خودتان بیمار را تنقیه نکنید زیرا ممکن است به روده ایشان آسیب برسانید.

  18. فواد احمدی گفت:

    سلام من مدت چند ساله که یبوست دارم و معمولا یک هفته تا ده روز یکبار میرم دفع وبسیار اذیت میشم تا انجام میدم تاحالا دکتر هم نرفتم ولی انواع و اقسام رژیم غذایی و داروگیاهی و شیمیای امتحان کردم جواب نداده چیکار کنم؟

    1. اگر به دلیل بروز یبوست مزمن در ناحیه مقعد دچار زخم شقاق

      یا هموروئید شده باشید لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید که همراه با اصلاح رژیم غذایی برای درمان یبوست استفاده کنید. حتما هر روز به سرویس مراجعه کنید و قبل و بعد از دفع مدفوع نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

    2. م ا گفت:

      سلام .منم سالها مثل شما بودم این روش رو انجام دادم بعد یک ماه خوب خوب شدم . روزی سه مرتبه پودر پیدرو لاکس یعنی هر هشت ساعت یک قاشق می ریختم تو لیوان کامل حل میکردم و میخوردم در طول روز هم حدود 10لیوان آب ولرم یا بیشتر میخوردم لقمه رو حتما 40 مرتبه میجویدم یک ساعت قبل و بعد غذا مایعات نمیخوردم تا یک ساعت بعد غذا اصلا دراز نمیکشیدم و از همه اینها مهمتر روزی یک ساعت ورزش سبک انجام میدادم مثل آهسته دویدن حدود 10 کیلومتر که من دو ساعت بعد از شام انجام میدادم یا اگه براتون مقدور بود والیبال بسکتبال یا هندبال چون پریدن دارن انجام بدین اولش شاید نا امید بشین ولی قطعا سر سی روز جواب قطعی میگیرید اگه خواستید هر سه چهار روز یک بار یک قرص بیزاکودیل هم به برنامه اضافه کنید فراموش نکنید وقتی جواب گرفتین کم کم داروها رو قطع کنید ولی بقیه موارد رو ادامه بدین

      1. توصیه های مفیدی بود اما دقت کنید که مصرف ملین و قرص بیزاکودیل حتما باید تحت نظر متخصص باشد که دچار مشکلات گوارشی و تنبلی روده نشوید. از آنجایی که داروهایی شیمیایی منجر به از بین رفتن باکتری های مفید روده می شوند استفاده از اکتیوپروبی نیز توصیه می شود.

      2. بله به بافت مقعد و حتی روده ممکن است آسیب وارد شده باشد. به هیچ عنوان دیگر این کار را انجام ندهید و فورا از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. مسلما به هموروئید هم مبتلا شده اید.

  19. اسلام هوشمند گفت:

    سلام دکتر بواسیر داخلی هست اون وقت که دششوری میرم میزنه بیرون فقط باد کرده اون وقت سرد باشه درد میکنه بادش بیشتر میشه مت چکار کنم دکتر

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی ممکن است نیاز باشد که لیزر هموروئید نیز انجام شود.

  20. محمد امین گفت:

    سلام : من ده روز پیش لیزر همورئید داشتم روزی سه بار تو وان آب گرم نشستم و مقعد رو تمیز کاری کردم اما هر بار که پیش دکتر میرم میگه داخل مقعد آلوده به مدفوعه و اینجوری زخم خوب نمیشه در ضمن دکتر گفت که اشتباه کردی تو وان رفتی . بنظرم تنها راه اینه که با انگشت داخلشو تمیز کنم که اونم دکتر میگه به هیچ عنوان نباید انجامش بدم لطفا راهنمایی کنین من چطور داخل مقعد رو پاک کنم در ضمن من دوتا همورئید داشتم و به اضافه شقاق

    1. داخل لگن آب گرم یا وان بنشینید و تمرین مثل تمرین کگل مقعد را باز و بسته کنید. اصلا داخل مقعد را با انگشت تمیز نکنید. غذای پرفیبر و آب فراوان میل کنید که مدفوع شما نرمال باشد. استفاده از پروبیوتیک ها و سبزیجات فراوان نیز بسیار کمک کننده است.

      1. محمد امین گفت:

        سلام خیلی ممنون که جواب دادین .لطفا اگه میشه بفرمایید در حالت عادی آیا بعد از اجابت مزاج تو قسمت آخر روده منظورم پنج شش سانت آخر روده اثری از مدفوع می مونه ؟ آخه من هر بار رفتم پیش دکتر گفت داخل مقعد رو تمیز نکردی و میگن اگه بیرون مقعد رو تمیز بشوری داخلشم خودبخود تمیز میشه ؟ سوال آخرم هم اینه که دچار تنگی مقعد شدم و مدفوع به باریکی انگشت شصتم دفع میشه دکتر گفت وسیله میدم بزاری توش که تنگ تر نشه حالا نمیدونم آیا این وسیله موقتی یا تا آخر عمر باید باشه؟ آیا میشه لیزرش کنم یا نه با دارو برطرف میشه ؟ اگه لیزر کنم چقدر طول میکشه ؟ چقدر درد داره ؟

        1. معصومه گفت:

          سلام در عمل دفع مشکل دارم هفته یک یا دو بار انجام میشود ولی با سختی من از کودکی میل به خوردن میوه و سبزی نداشتم لطفا راهنمایی بفرمایید در ضمن شقاق هم دارم‌

  21. حسن گفت:

    سلام خدا قوت
    ببخشید آیا داروی لووفلوکساسین که آنتی باکتریال هست میتونه باعث یبوست بشه.من چند روز تو بیمارستان بستری بودم ۴ شب بهم ۱۵۰ میل تزریق شد .دو بار اسهال تیره همون اول و الان که مرخص شدم بیش از ده روز هست که دفع نداشته ام .شربت لاکتولوز یا قرص سی لاکس موثر هستن.

    1. بله این دارو ممکن است منجر به اختلال در گوارش و دفع مدفوع شود. اگر ده روز است که دفع مدفوع نداشته اید مصرف ملین کمکی به شما نمی کند و زور زدن برای دفع مدفوع ممکن است منجر به بروز شقاق و هموروئید شود. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه به طور اصولی کمک بگیرید.

  22. رها گفت:

    سلام .من قبلا مشکل یبوست داشتم .با ملین های مختلف مشکلم رفع میشد ولی دچار شقاق شدید و خونریزی بودم
    ولی فهمیدم مشکل اصلیم خروج مدفوعه
    یه بنده خدایی بهم گفت با شلنگ فشار اب رو به داخل مقعدم واردکنم و با این کار به راحتی میتونم دستشویی کنم
    الان نه مشکل یبوست دارم نه شقاق و نه …
    فقط میخوام بدونم این کار باعث ایجاد مشکل جدید نمیشه ؟
    من جوردیگه ای نمیتونم دستشویی کنم

    1. به بافت مقعد و حتی روده ها آسیب جدی وارد می شود. برای درمان اصولی به یک متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  23. مائده گفت:

    سلام، وقت بخیر
    من به دلیل دفع تکه تکه مجبور به استفاده از انگشت برای خروج مدفوع میشم، هر بار به این روش مشکلم رو حل میکنم چون دفع کامل به شکل معمول انجام نمیشه، این روش خطرناک هست؟

    1. بله خطرناک است و حتما به یک متخصص مراجعه کنید که علت دفع ناقص شما را بررسی کنند.

  24. مهدی گفت:

    سلام و احترام
    از یه پودر ترکیبی برای انما استفاده کردم ولی نمی تونم دفع کنم الان پودر انما داخل بدنم مونده و درد دارم، میشه راهنمایی کنید

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و وقت را تلف نکنید.

  25. Zohre ezzati niya گفت:

    سلام،خسته نباشید،من باردارم ۱۵ هفتمه،یبوست شدید گرفتم،چن روزه کارم گریه س،مدفوعم خیلی کلفت وسفت شده نمیتونم دفع کنم،احساس دفع دارم اما نمیشه،میشه تنقیه انجام بدم؟تاثیرداره؟آخه لوله تنقیه میره داخل مقعد مگه با این وضع؟

    1. تنقیه زنان باردار در بیمارستان انجام می شود و در منزل انجام نمی شود.

  26. عزیزی گفت:

    سلام خانم دکتر

    وقت بخیر
    خانم من سالهاست که مشکل یبوست مزمن دارد و انواع داروهای ملین را استفاده میکند که فقط برای مدت کوتاهی تأثیر گذار است
    لطفاً راهنمایی بفرمایید آیا با شستشوی روده مشکل حال میشود و آیا شما هم انجام می دهید

    1. شستشوی روده یک راه حل موقت برای رفع یبوست است و توصیه می شود بعد از تنقیه بیمار از پروبیوتیک ها و میوه و سبزی فراوان استفاده کند. علت یبوست لازم است توسط متخصص مشخص و روش درمان صحیح ارائه شود.

      1. عزیزی گفت:

        از بزرگواری شما بینهایت سپاسگزارم
        لطفاً طریقه نوبت گرفتن را هم بفرمایید چون از شهرستان بابل باید مزاحمتون بشیم

        1. لطفا با تلفن های مطب تماس بگیرید یا روی واتساپ مطب پیام بدهید که شما را راهنمایی کنند.

  27. مبینا گفت:

    سلام خانم دکتر خوب هستین؟ خدمتتون عرض کنم که من ۲۱ سالمه از ۱۵ سالگی مدفوعم بوی خیلی بدی داره به طوری که برم دستشویی کسی جرئت نمیکنه بره تو خیلی عذاب آوره والدینم هم میدونن اما نمیبرن دکتر و مسخرم میکنن یبوستم دارم رنگ مدفوعم تیره هست میخواستم بپرسم میتونم خودم تو خونه تنقیه رو انجام بدم ؟ از هر روشی که تواینترنت گذاشتن استفاده کردم ولی اثری نداشته از قرص های شیمیایی تا گیاهان داروئی هیچ تاثیری نداشتن واقعا خیلی ناراحت میشم و نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین 🙏🏻

    1. شما 21 ساله هستید و برای گرفتن وقت دکتر و مراجعه به پزشک به اندازه کافی بالغ شده اید. با تلفن 02122761600 تماس بگیرید و وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه روش درمان مناسب و اصولی به شما پیشنهاد شود.

  28. پارسا گفت:

    ببخشید خانم دکتر برای این که نیاز به تنقیه نداشته باشیم و مشکل های مثل خشک شدن مدفوع نداشته باشیم باید چه کار کنیم

    1. مهمترین مواردی که باید رعایت کنید این است که تغذیه سالم داشته باشید و هر روز ورزش کنید

  29. محمد گفت:

    سلام
    پدرم 87ساله است و بیش از 10روز دفع نداشته،در منزل عمل تنقیه با سرم نمکی انجام دادم ولی کامل تخلیه نشده،سوالم اینه از چه محلولی استفاده کنم؟لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. به هیچ عنوان این عمل را در منزل و توسط افراد غیر متخصص انجام ندهید. از یک پرستار یا بهیار باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. ممکن است به روده آسیب جدی وارد کنید.

  30. Mariya گفت:

    سلام خسته نباشید چرا وقتی که سکس مقعدی داریم از پشتمون مدفوع خارج میشه مقدارش کمه ولی خیلی بده وسط سکس چیکار کنم اینجور نشه؟؟

    1. همانطور که میدانید سکس مقعدی را نباید انجام دهید. به احتمال زیاد دچار عوارض رابطه مقعدی شده اید و حتما باید به متخصص مراجعه کنید. در غیر این صورت در آینده وضعیت شما بدتر هم خواهد شد و در حالت عادی نیز به بی اختیاری مدفوع مبتلا می شوید.

  31. Adrina گفت:

    باسلام خدمت خانم دکتر ومجنون از راهنمایهای کامل وعالی
    خانم دکتر من پسرم تو ۱۲سال و بعضی مواقع یبوست دارن وبعضی مواقع هم خونریزی دارن دکترم بردم براشون از این پودرها تجویز کردن داروشون که تموم باز تکرار شد گاهی خونریزی دارن باید چکارشون کنم

    1. به یک متخصص تغذیه و یک متخصص گوارش مراجعه کنید. لازم است پروبیوتیک نیز مصرف کنند. نباید روده ها به داروی ملین عادت کند.

  32. رها گفت:

    سلام من یبوست شدید دارم چندساله و فکر میکنم با درمان های خانگی و دارو اینا به راحتی برطرف نشه و سر این قضیه همیشه دل درد دارم و قبل و بعد غذا خوردن معدم درد میکنه چیکار کنم ؟؟؟

    1. حتما به متخصص تغذیه و متخصص گوارش مراجعه کنید.

  33. محمد گفت:

    سلام اگه دایم وهر روز از روش تنقیه استفاده کرد ایا برا شخص مشکلی پیش میاد

    1. بله به بافت مقعد و رکتوم آسیب وارد می شود. باکتری های مفید روده از بین می رود. بیماری مزمن می شود.

  34. معصومه گفت:

    سلام در عمل دفع مشکل دارم هفته یک یا دو بار انجام میشود ولی با سختی من از کودکی میل به خوردن میوه و سبزی نداشتم لطفا راهنمایی بفرمایید در ضمن شقاق هم دارم‌

    1. از داروخانه مکمل سبزیجات و فیبر تهیه کنید. حتما از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب بگیرید. درضمن برای بررسی سلامت مقعد می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

  35. حنا گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر ببخشید من چند وقت هست که احساس خارش در مقعد رو دارم که احساس میکنم کرمک هست چون همسرم چند وقت پیش این مشکل رو داشت الان بچه شیر میدم، میشه بفرمایید چگونه دارو مصرف کنم؟ و چه قرصی بخورم؟ بچم چی اونم بخوره؟

    1. حتما به متخصص مراجعه کنید. حتما آب جوشیده مصرف کنید. بدون معاینه بیمار یا بررسی جواب آزمایش امکان تجویز دارو وجود ندارد.

  36. جمالی گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من الان ۸روزه شکمم کار نکرده ‌؟ انه دارویی و هنه نوع غذا و عطاری خوردم ، یه کوچولو کار کرد ولی دیگع تگن برم بیمارستان؟ بیهوش میکنن؟

    1. لطفا با مطب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *