کیست مویی

کیست مویی در بارداری

کیست مویی و بارداری

اکثر مردم در مورد کیست مویی چیزی نشنیده اند اگر هم شنیده باشند تا حالا ندیده اند که کسی در دوران بارداری به کیست مویی مبتلا شود. ولی حقیقت دارد کیست مویی در بارداری می تواند اتفاق بیفتد ممکن است شما باردار باشید و یک روز صبح از خواب بیدار شده و متوجه درد در ناحیه پایین ستون فقرات خود شوید. کیست مویی در بارداری یک ناهنجاری پوستی در ناحیه ساکروم است که در آن مو به طور معکوس رشد پیشرونده به داخل لایه های درونی پوست دارد این پدیده در نزدیک استخوان ساکروم در انتهای ستون فقرات بین شکاف باسن اتفاق می افتد که معمولا در فاصله ۴ الی ۸ سانتی متری بالاتر از مقعد است.

در کیست مویی در بارداری موها به دلایل متعددی به جای رشد به سمت بیرون به داخل لایه های پوست فرو می روند هنگامی که مو به داخل پوست برمی گردد، پاسخ دفاعی بدن در مقابل تهاجم مو به درون پوست این است که یک توده پر از مایعات اطراف فولیکول مو ایجاد می شود و ممکن است به کیست تبدیل شود که به آن کیست مویی در بارداری یا کیست پیلونیدال و یا سینوس پیلونیدال نیزگفته می شود. وقتی کیست تشکیل می شود، ناحیه متورم می شود. کیست ممکن است سخت، نرم، بزرگ یا کوچک به اندازه نخود باشد. بعضی از کیست ها می توانند در اعماق پوست ایجاد شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در نزدیکی سطح پوست باشند و به صورت یک کیست مویی سر سفید یا زرد ظاهر شوند.

علت کیست مویی در بارداری

هنوز به طور دقیق علت بروز کیست مویی در بارداری مشخص نشده است ولی دلایل متنوعی برای ایجاد کیست مویی در بارداری مطرح شده است که از جمله عوامل ژنتیکی و مادرزادی است که می تواند زمینه مساعد کننده برای ابتلا به کیست مویی در بارداری را فراهم کند. سابقه فامیلی نیز تاثیر ژنتیک را در بروز کیست مویی در بارداری تایید می کند. برای مثال اگر فردی در خانواده شما به کیست مویی مبتلا شده باشد احتمال اینکه شما هم به کیست مویی در بارداری مبتلا شوید زیاد است. مطالعات نشان داده افرادی که از نظر آناتومی شکاف بین باسن آنها عمیق تر است احتمال بیشتری وجود دارد که به کیست مویی در بارداری مبتلا شوند. از عوامل دیگربروز کیست مویی، هیرسوتیسم یا پرمویی می باشد که به ویژه در دوران بارداری با تغییرات هورمونی رشد موهای ضخیم افزایش پیدا کرده و می تواند از دلایل ابتلا به کیست مویی در بارداری باشد.

نشستن به مدت های طولانی از علل بروز کیست مویی در بارداری است. در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند نشستن های طولانی مدت باعث افزایش فشار و تحریک ناحیه تحتانی ستون فقرات شده و در اثر فشار، موهای بیشتری به داخل پوست و حفره های ایجاد شده در زیر پوست رانده می شوند. فشار ناشی از اضافه وزن و یا نشستن های طولانی مدت باعث افزایش تعداد حفره های زیر پوستی و تجمع مو در آنها خواهد شد.

علائم کیست مویی در بارداری

درد در قسمت بالایی یا پایین باسن ( انتهای ستون فقرات از ساکروم تا ناحیه پرینه ) تورم، قرمزی و التهاب پوست آبسه پیلونیدال (pilonidal abscess)یا آبسه کیست مویی در بارداری که در اثر عفونت ایجاد می شود ترشح خود به خود مایعات از کیست مویی به سطح پوست

پیشگیری از کیست مویی در بارداری

محل کیست مویی را تمیز نگه دارید و موهای زائد ناحیه را به طور منظم از بین ببرید. از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید . از بالشت های دونات شکل برای نشستن استفاده کنید لباس گشاد بپوشید وزن خود را کنترل کنید.

درمان کیست مویی در بارداری

مصرف آنتی بیوتیک باعث درمان کیست مویی نمی شود ولی از چرکی شدن و عفونت آن و تبدیل شدن آن به آبسه پیلونیدال جلوگیری می کند. نشستن در آب گرم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به کاهش تورم و التهاب کمک می کند البته منجر به درمان کیست مویی در بارداری نمی شود و فقط اندکی علائم التهاب آن را کم می کند. می توانید به آب کمی نمک اضافه کنید که ممکن است به خروج خود به خود مایعات و عفونت از داخل کیست مویی در بارداری کمک کند.

جراحی درمان اصلی کیست مویی در بارداری است که بسته به نوع و اندازه کیست مویی به صورت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. اگر درمان جراحی کیست مویی انجام نشود عفونت ناشی از کیست مویی ممکن است در بدن منتشر شده و برای جنین خطرناک باشد. بنابراین کیست مویی در بارداری باید سریعا پی گیری شود. استفاده از لیزر کیست مویی در دوران بارداری معمولا توصیه نمی شود و اگر جراح تشخیص دهد می توانید آن را به بعد از زایمان موکل کنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “کیست مویی در بارداری

  1. رجزی گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    عمل کیست مویی بالیزر خدمت خودتون انجام دادم و بعد ازچندمدت میتونم اقدام به بارداری کنم و اینکه آیا لیزری که انجام شد بر روی بارداری تاثیر میذاره یا نه؟
    یعنی میتونم باردار بشم؟؟
    متشکرم

    1. لیزر هیچ عارضه و محدودیتی برای بارداری ایجاد نمی کند. قبل از اقدام به بارداری بهتر است چند جلسه لیزر موهای زائد را هم انجام دهید. درضمن اگر زخم شما کاملا ترمیم شده است می توانید برای بارداری اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *