کیست مویی

کیست مویی در زنان

کیست مویی در زنان

نام کیست مویی شاید برای بسیاری از افراد تازگی داشته باشد و با این بیماری آشنا نباشند. کیست مویی یک نوع عارضه پوستی است که در قسمت های مستعد بدن بوجود می آید و گاهی دردناک می شود. این عارضه خطر زیادی ندارد اما پس از تشخیص آن باید با یکی از روش های موجود درمان شود. این عارضه پوستی در خانم ها به دلایل بسیاری اتفاق می افتد و با روش هایی می توان از ابتلا به آن جلوگیری نمود. در کودکان و افراد بالای ۴۰سال معمولا به وجود نمی آید.

کیست مویی در زنان چگونه بروز می کند؟

این بیماری همانگونه که از نامش پیداست، نوعی کیست است که از مو و پوست تشکیل شده است که گاهی نیز آبسه کرده و بوی بدی همراه با خون دارد.کیست مویییا سینوس پیلونیدال به معنای لانه مو است و به شکل یک برآمدگی یا یک سوراخ است و گاهی شبیه یک تونل توخالی(سینوس) است. در زنان در قسمت های پرمو بدن ممکن است اتفاق بیافتد، اما این عارضه بیشتر در شکاف بالای باسن به وجود می آید و معمولا نشانه های خاصی ندارد و تا زمانی که متورم نشده و درد نداشته باشد، ممکن است از سوی شخص قابل تشخیص نباشد.

این مشکل در مردان خیلی بیشتر اتفاق می افتد زیرا خانم ها دارای موهای کمتر و نازکتری هستند. ایجاد کیست مویی در زنان می تواند به دلایل بسیاری اتفاق بیافتد. موهای زیر پوستی، چاقی، آسیب در فولیکول های مو، تغییرات هورمونی، وجود هورمون های مردانه در بدن و پرمویی از دلایل ایجاد متداول سینوس پیلونیدال در زنان هستند.

همچنین فعالیت هایی مانند نشستن و پوشیدن لباس های تنگ که باعث اصطکاک پوست می شوند، از مهمترین دلایل ایجاد آن در زنان هستند. خانم های شاغل یا دختران کنکوری که در طول روز زمان زیادی بر روی صندلی می نشینند، بیشتر به این بیماری دچار می شوند. سینوس پیلونیدال در زنان در هر سنی ممکن است به وجود آید، اما خانم های بین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

کیست مویی در زنان پر مو

یکی از دلایل اصلی ایجاد آن در زنان، پرمویی و داشتن موهای ضخیم است که به دلایل هورمونی یا ارثی به آن دچار هستند. بنابراین اولین قدم برای پیشگیری از به وجود آمدن ، درمان موهای زائد با روش های دائم یا موقتی است. استفاده از روش های موزدایی مانند ژیلت یا کرم های موبر که باعث بوجود آمدن موهای زیر پوستی می شوند، درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است از روش های دیگری مثل لیزر موهای زائد برای از بین بردن موها استفاده شود.

همچنین خانم هایی که دارای مشکلات هورمونی هستند بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا مشکل پرمویی آنها با مصرف دارو برطرف شود. از سوی دیگر تمیز نگه داشتن بدن، درصد ابتلا به این بیماری را خیلی کاهش می دهد. همچنین خانم های شاغل یا خانه دار که خیلی روی صندلی می نشینند، بهتر است در طول روز فعالیت خود را افزایش دهند تا اصطکاک پوست کمتر شده و به این عارضه دچار نشوند.

درمان کیست مویی در زنان

بهترین درمان کیست مویی در زنان جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر و به روش بسته می باشد. مهمترین مزیت این روش درمان برای زنان این است که اسکار و زخم عمل جراحی کیست مویی بر روی بدن بیمار باقی نمی ماند. این مزیت لیزر کیست مویی علاوه بر جنبه زیبایی از عود مجدد کیست مویی نیز جلوگیری می کند. لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته که اصطلاحا جراحی پلاستیک کیست مویی نیز نامیده می شود توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *