فیستول

روش های عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی با روش های مختلف و با ابزارهای گوناگونی انجام می شود. به طور معمول فیستول مقعدی درمان دارویی قطعی ندارد و بهترین و مطمئن ترین روش رهایی از این بیماری عمل جراحی و تخریب و تخلیه فیستول می باشد. مدیریت درمان فیستول مقعدی با درناژ فیستول آغاز می شود. در مواقعی که فیستول بسیار پیشرفته باشد و بخش وسیعی از اسفنکتر مقعد را درگیر کرده باشد همراه با مراحل تخریب فیستول ممکن است نیاز به جراحی فلپ و پیوند بافت به ناحیه وجود داشته باشد.

روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر

در روش جراحی فیستول مقعدی با لیزر به جای تیغ و کوتر از لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای برش دادن جدار فیستول استفاده می شود. به علاوه متخصص جراحی و لیزر از لیزر کم توان آی آر سی نیز برای درناژ و ترمیم بهتر زخم جراحی فیستول استفاده می نماید. هرچند که با لیزر می توان انواع بیماری های مقعدی مثل هموروئید و شقاق را درمان و جراحی کرد اما برخی از انواع پیشرفته و پیچیده فیستول مقعدی را نمی توان با لیزر پرتوان تحت جراحی قرار داد. به همین دلیل قبل از اقدام به عمل جراحی فیستول توصیه می شود از یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه مشورت بگیرید. جراحی فیستول مقعدی با روش لیزر نیازمند مهارت و تجربه بالای متخصص در جراحی با لیزر می باشد.

فیستول مقعدی جراحی با لیزر

اگر متخصص جراحی و لیزر تشخیص بدهد که شما کاندیدای مناسبی برای جراحی فیستول با لیزر هستید حتما از این فرصت استفاده کنید و این جراحی حساس را با لیزر انجام دهید. لیزر این مزیت را دارد که همزمان با برش بافت سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم نماید. به علاوه اگر شما علاوه بر فیستول مقعدی مبتلا به هموروئید و شقاق نیز باشید تمام این جراحی ها را می توانید در یک جلسه انجام دهید. این در حالی است که در جراحی با تیغ و کوتر بیمار این امکان را ندارد و ممکن است نیازمند چند جلسه جراحی باشد.

روش جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر

روش جراحی فیستول مقعدی با تیغ و کوتر زمانی پیشنهاد می شود که بیمار شرایط جراحی با لیزرفیستول را نداشته باشد. در اغلب مواقع برای این بیماران یک درن نیز گذاشته می شود تا بعد از جراحی همچنان عملیات درناژ زخم ادامه داشته باشد. از آنجایی که جراحی با تیغ خونریزی زیادی را به همراه دارد متخصص جراحی عمومی از کوتر برای سوزاندن سر عروق با کوتر و کاهش خونریزی کمک می گیرد. به همین دلیل بیمارانی که به روش سنتی جراحی فیستول مقعدی درمان می شوند دوره نقاهت طولانی تری دارند و درد و سوزش بیشتری را نسبت به بیماران لیزر شده تجربه می کنند.

روش جراحی فیستول مقعدی با گذاشتن ستون

ستون (seton) یک رشته سیلیکونی نازک است (بسیار شبیه به یک نوار الاستیک) که در دستگاه فیستول قرار می گیرد. این ستون شرایطی را فراهم می کند تا فیستول تخلیه و از داخل به خارج بهبود یابد. این روش به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. ممکن است متخصص جراحی تشخیص بدهد که عمل جراحی فیستول نیاز به ستون گذاری نیز دارد. عملیات ستون گذاری جهت جلوگیری از عود فیستول و جلوگیری از عارضه بی اختیاری مقعد انجام می شود. اقداماتی که جراح پس از مدتی بعد از گذاشتن ستون انجام می دهد:

• ستون را برمیدارد و بیمار روند بهبودی را به طور عادی طی می کند.
  • ستون را برای مدتی طولانی یا نامحدود با یا بدون سفت شدن دوره ای در جای خود می گذارد.
  • ستون را برداشته و دستگاه و عضله را برش می دهد .
  • ستون را برداشته و دستگاه فیستول را با یا بدون ترمیم فلپ خارج می کند.
  • ستون را برداشته و از چسب یا پلاگ برای آب بندی ترکت استفاده می کند.

آمادگی قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی

بعد از این که متخصص جراحی تشخیص داد که شما نیاز به جراحی فیستول مقعدی دارید یک سری آمادگی قبل از جراحی را به شما گوشزد خواهد نمود. تا یک هفته قبل از این جراحی از مصرف ویتامین ای، آسپرین و دیگر داروها و مکمل های رقیق کننده خون اجتناب کنید.  برای شما دو عدد شیاف بیزاکودیل تجویز می شود تا 8 الی 10 ساعت قبل از جراحی استفاده کنید. این شیاف به شما کمک می کند که روده های تمیز داشته باشید و حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل نیازی به اجابت مزاج نخواهید داشت. دقت کنید که 6 ساعت قبل از عمل کاملا ناشتا باشید.

فیستول مقعدی پیشرفته و ساده

یک شب قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی ناحیه مقعد را کاملا تمیز و عاری از مو کنید. دقت کنید که قبل از رزرو وقت عمل جراحی اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا بیماری خاصی دارید حتما به جراح معالج یا مسئول هماهنگی وقت عمل اطلاع دهید تا راهکار مناسب به شما پیشنهاد شود.

در چه مواردي بيمار بايد براي عمل فیستول مقعدی بيهوشي بگيرد و بستري شود؟

1. بيمار نتواند بي حسي موضعي را تحمل كند
  2. جراح محيط مناسب عمل سرپايي نداشته باشد
  3. فیستول همراه با آبسه هاي ايسكيوركتال
  4. بيماران ديابتي
  5. بيماران داراي ضعف سيستم ايمني

آیا مي توان فیستول مقعدی را با  بي حسي موضعي عمل كرد؟

بله فیستول مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی با لیزر پرتوان عمل کرد و بدون درد می باشد. ممکن است بیمار بعد از جراحی بدون لیزر تا چند روز نیاز به مسکن قوی داشته باشد و بهتر است بیمار تخت بیهوشی عمل جراحی کند.

بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی

در صورتی که عمل جراحی فیستول مقعدی شما تحت بی حسی نخاعی انجام شده است حتما باید شب اول درازکش باشید و راه نروید. زیرا راه رفتن علاوه بر این که منجر به بروز خونریزی می شود منجر به سردرد نیز می شود. به بیمارانی که تحت بی حسی جراحی می شود توصیه می شود فقط برای رفتن به منزل راه بروند و مایعات زیاد مصرف کنند تا سریعتر اثر بی حسی از بدن بیمار از بین برود. ممکن است برای شما داروی مسکن تجویز شده باشد. توصیه می شود در روزهای اولیه تمام مسکن ها را در ساعت مقرر مصرف کنید حتی اگر درد ندارید. زیرا مصرف مسکن ها منجر به کاهش سریعتر التهاب می شود و از بروز درد جلوگیری می کند. از آنجایی که بیهوشی و داروهای مسکن منجر به بروز یبوست می شود توصیه می شود یک روز بعد از جراحی شروع به مصرف یک شربت ملین مناسب نمایید.

اگر عمل جراحی شما با لیزر پرتوان انجام شده است یک روز بعد می توانید به آرامی راه بروید و به کارهای عادی و روزانه خود برسید. اما اگر جراحی با تیغ یا کوتر انجام شده است توصیه می شود حداقل یک هفته استراحت مطلق داشته باشید تا دچار عوارض یا خونریزی نشوید. بیمارانی که تحرک کمی دارند بیشتر مستعد یبوست می باشند و باید مقدار بیشتری شربت ملین مصرف کنند. دقت کنید که هر روز یک بار اجابت مزاج نرم داشته باشید و شربت را در حدی مصرف کنید که نه اسهال شوید و نه یبوست.

مراحل عمل جراحی فیستول مقعدی

موفقیت عمل جراحی فیستول مقعدی به چه عواملی بستگی دارد؟

عمل جراحی فیستول مقعدی بسیار حساس و دقیق می باشد. بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه و ماهر در این زمینه به موفقیت عمل جراحی فیستول بسیار کمک می کند. تشخیص صحیح بیماری به انتخاب بهترین روش درمان

مقایسه عمل جراحی فیستول مقعدی با لیزر فیستول

لیزر فیستول مقعدی می تواند یکی از انواع کم توان یا پرتوان لیزر باشد. اما در نظر داشته باشید که لیزر کم توان تنها برای بهبود ترمیم زخم کاربرد دارد و برای درمان فیستول مقعدی استفاده از لیزر پرتوان ضروری به نظر می رسد. تفاوت کار با لیزر و جراحی سنتی در این است که بعد از برش با لیزر پرتوان بیمار خونریزی ندارد و حتی اگر بخش وسیعی تحت جراحی با لیزر قرار بگیرد بیمار خونریزی بسیار جزئی در حین عمل خواهد داشت. این در حالی است که در جراحی سنتی با هر برش بیمار خونریزی زیادی خواهد داشت. در نهایت می توان گفت که لیزر فیستول مقعدی نسبت به جراحی سنتی دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد و احتمال عود و بازگشت بیماری بسیار پایین تر از عمل جراحی فیستول با تیغ و کوتر می باشد.

اگر تا چند روز بعد از عمل جراحی فیستول مدفوع نکنیم چه می شود؟

برخی بیماران به دلیل ترس از درد از اجابت مزاج و دفع مدفوع بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی اجتناب می کنند. این تصور بسیار غلط است و اگر بیمار اجابت مزاج نرم بعد از 24 ساعت داشته باشد درد قابل توجهی احساس نمی کند. بیمارانی که تا چند روز بعد از عمل از دفع مدفوع اجتناب می کنند به شدت دچار دل درد می شوند و در نهایت یک اجابت مزاج سفت و بسیار دردناک خواهند داشت. دفع مدفوع خشک و با زور زدن زیاد به بافت ناحیه عمل آسیب می زند و حتی موفقیت عمل جراحی را به خطر می اندازد. توصیه می شود اگر بیمار در چنین شرایطی بود برای اجابت مزاج از یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرد تا به بافت مقعد و ناحیه عمل آسیب جدی وارد نشود.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و از سال 86 هزاران جراحی موفق با لیزر را انجام داده اند. تلفن های وقت دهی 02122761600و 02122766853 و 09120052674

8 thoughts on “روش های عمل جراحی فیستول مقعدی

1. محمد گفت:

سلام خسته نباشید
    من ۵ ماه پیش جراحی فیشر انجام دادم متاسفانه ۱۰ روز بعد دچار آبسه پری کانال شدم و دوباره تحت جراحی قرار گرفتم الان بعد از این مدت قسمت انتهایی زخم آبسه درد داره و بعضی اوقات حالت عفونت سطحی داره . و زنانی که دستشویی میرم مقعدی درد و سوزش داره ممنون میشم علت بیان بفرمائید و باید چکار کنم شهرستان هستم و بچه کوچک دارم ممنون

1. سلام متاسفانه بیماری شما عود کرده است. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید یا از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

2. محمد گفت:

سلام
    بنده دارای فیستول هستم که کاملا چسبیده به مقعدم بطوری مایل به داخل هست و حتما باید به صورت سجده قرار بگیرم که مشخص باشه و قصد جراحی دارم متوجه شدم که بالاتر فیستولم یه جوش چرکی سفید رنگ زده شده. درصورتی که فیستولی که دارم از ابتدا آبسه بوده و به رنگ قرمز بوده ولی این کاملا متفاوته از اونه عینا شکل جوش چرکی که در صورت زده می شود، به نظر شما ممکنه آبسه هم زده باشم. برای کاهش درد فیستول مرتبا قرص میترو نیدازول و سفکسیم استفاده میکنم.
    یک خواهش هم دارم میشه اسم مسکن قوی اعلام کنید که بعد از جراحی سنتی استفاده کرد که درد کمتری احساس کرد؟

1. سلام برای تشخیص دقیق برای شما ام آر آی تجویز خواهد شد و سپس نسبت به جراحی یا لیزر فیستول شما اقدام خواهد شد. استفاده از دارو تا مدت کوتاهی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و سعی کنید هرچه سریعتر برای لیزر یا جراحی اقدام کنید. بعد از جراحی طبق نظر پزشک معالج برای شما دارو و مسکن مناسب تجویز خواهد شد. در این مرحله از بیماری به شدت از خود درمانی پرهیز کنید و به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

3. فاطمه گفت:

سلام خانم دکتر ۲۴ساعت بعد از عمل ،اگر بیمار اجابت مزاج داشته باشه پانسمان رو باید چکار کرد ایا میشه پانسمان را باز کرد؟؟

1. سلام بیمار باید 24 ساعت بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی حتما اجابت مزاج داشته باشد تا در روزهای بعدی یبوست نگیرد. پانسمان را بردارید و بعد از تمیز و خشک کردن ناحیه از پانسمان جدید استفاده کنید.

4. آیت گفت:

سلام خانم دکتر. من ۳۷ سالمه و حدود دو ماه پیش جهت تشخیص دردو خونریزی مقعد ام ار ای دادم گفتن فیستول دارم پاسخ ام آر آی اینه
    There is a fine low type superfiicial intersphincteric fistula of 20mm length in midline traversing between internal and external sphincter, ending at 6 o clock of anal verga
    دکترم دوره اول فقط آنتی بیوتیک دادن و بعد دو هفته که دوباره ویزیت شدم غیر از آنتی بیوتیک یه سری شیاف و پماد هم بهم دادن. الان ترشح خیلی کمتر شده ولی موقع دفع سمت چپ مقعدم درد و خونریزی دارم. بنظر شما با دارو خوب میشم یا باید عمل کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین. سپاس فراوان

1. سلام درمان فیستول مقعدی با دارو امکانپذیر نیست. متخصص جراحی برای شما دارو تجویز می کنند که با کاهش عفونت ناحیه شما را برای لیزر فیستول مقعدی یا عمل جراحی فیستول مقعدی آماده نمایند. بعد از پایان دوره مصرف داروها لازم است برای جراحی یا لیزر فیستول اقدام نمایید.