فیستول

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی با روش های مختلف و با ابزارهای گوناگونی انجام می شود. به طور معمول فیستول مقعدی درمان دارویی قطعی ندارد و بهترین و مطمئن ترین روش رهایی از این بیماری عمل جراحی و تخریب و تخلیه فیستول می باشد. در مواقعی که فیستول بسیار پیشرفته باشد و بخش وسیعی از اسفنکتر مقعد را درگیر کرده باشد همراه با مراحل تخریب فیستول ممکن است نیاز به جراحی فلپ و پیوند بافت به ناحیه وجود داشته باشد.

آمادگی قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی

بعد از این که متخصص جراحی تشخیص داد که شما نیاز به جراحی فیستول مقعدی دارید یک سری آمادگی قبل از جراحی را به شما گوشزد خواهد نمود. تا یک هفته قبل از این جراحی از مصرف ویتامین ای، آسپرین و دیگر داروها و مکمل های رقیق کننده خون اجتناب کنید.  برای شما دو عدد شیاف بیزاکودیل تجویز می شود تا 8 الی 10 ساعت قبل از جراحی استفاده کنید. این شیاف به شما کمک می کند که روده های تمیز داشته باشید و حداقل تا 24 ساعت بعد از عمل نیازی به اجابت مزاج نخواهید داشت. دقت کنید که 6 ساعت قبل از عمل کاملا ناشتا باشید.

فیستول مقعدی پیشرفته و ساده

یک شب قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی ناحیه مقعد را کاملا تمیز و عاری از مو کنید. دقت کنید که قبل از رزرو وقت عمل جراحی اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا بیماری خاصی دارید حتما به جراح معالج یا مسئول هماهنگی وقت عمل اطلاع دهید تا راهکار مناسب به شما پیشنهاد شود.

در چه مواردي بيمار بايد براي عمل فیستول مقعدی بيهوشي بگيرد و بستري شود؟

1. بيمار نتواند بي حسي موضعي را تحمل كند
  2. جراح محيط مناسب عمل سرپايي نداشته باشد
  3. فیستول همراه با آبسه هاي ايسكيوركتال
  4. بيماران ديابتي
  5. بيماران داراي ضعف سيستم ايمني

آیا مي توان فیستول مقعدی را با  بي حسي موضعي عمل كرد؟

بله فیستول مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی با لیزر پرتوان عمل کرد و بدون درد می باشد. ممکن است بیمار بعد از جراحی بدون لیزر تا چند روز نیاز به مسکن قوی داشته باشد و بهتر است بیمار تخت بیهوشی عمل جراحی کند.

بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی

در صورتی که عمل جراحی فیستول مقعدی شما تحت بی حسی نخاعی انجام شده است حتما باید شب اول درازکش باشید و راه نروید. زیرا راه رفتن علاوه بر این که منجر به بروز خونریزی می شود منجر به سردرد نیز می شود. به بیمارانی که تحت بی حسی جراحی می شود توصیه می شود فقط برای رفتن به منزل راه بروند و مایعات زیاد مصرف کنند تا سریعتر اثر بی حسی از بدن بیمار از بین برود. ممکن است برای شما داروی مسکن تجویز شده باشد. توصیه می شود در روزهای اولیه تمام مسکن ها را در ساعت مقرر مصرف کنید حتی اگر درد ندارید. زیرا مصرف مسکن ها منجر به کاهش سریعتر التهاب می شود و از بروز درد جلوگیری می کند. از آنجایی که بیهوشی و داروهای مسکن منجر به بروز یبوست می شود توصیه می شود یک روز بعد از جراحی شروع به مصرف یک شربت ملین مناسب نمایید.

اگر عمل جراحی شما با لیزر پرتوان انجام شده است یک روز بعد می توانید به آرامی راه بروید و به کارهای عادی و روزانه خود برسید. اما اگر جراحی با تیغ یا کوتر انجام شده است توصیه می شود حداقل یک هفته استراحت مطلق داشته باشید تا دچار عوارض یا خونریزی نشوید. بیمارانی که تحرک کمی دارند بیشتر مستعد یبوست می باشند و باید مقدار بیشتری شربت ملین مصرف کنند. دقت کنید که هر روز یک بار اجابت مزاج نرم داشته باشید و شربت را در حدی مصرف کنید که نه اسهال شوید و نه یبوست.

مراحل عمل جراحی فیستول مقعدی

موفقیت عمل جراحی فیستول مقعدی به چه عواملی بستگی دارد؟

عمل جراحی فیستول مقعدی بسیار حساس و دقیق می باشد. بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه و ماهر در این زمینه به موفقیت عمل جراحی فیستول بسیار کمک می کند. تشخیص صحیح بیماری به انتخاب بهترین روش درمان

مقایسه عمل جراحی فیستول مقعدی با لیزر فیستول

لیزر فیستول مقعدی می تواند یکی از انواع کم توان یا پرتوان لیزر باشد. اما در نظر داشته باشید که لیزر کم توان تنها برای بهبود ترمیم زخم کاربرد دارد و برای درمان فیستول مقعدی استفاده از لیزر پرتوان ضروری به نظر می رسد. تفاوت کار با لیزر و جراحی سنتی در این است که بعد از برش با لیزر پرتوان بیمار خونریزی ندارد و حتی اگر بخش وسیعی تحت جراحی با لیزر قرار بگیرد بیمار خونریزی بسیار جزئی در حین عمل خواهد داشت. این در حالی است که در جراحی سنتی با هر برش بیمار خونریزی زیادی خواهد داشت. در نهایت می توان گفت که لیزر فیستول مقعدی نسبت به جراحی سنتی دوره نقاهت بسیار کوتاهتری دارد و احتمال عود و بازگشت بیماری بسیار پایین تر از عمل جراحی فیستول با تیغ و کوتر می باشد.

اگر تا چند روز بعد از عمل جراحی فیستول مدفوع نکنیم چه می شود؟

برخی بیماران به دلیل ترس از درد از اجابت مزاج و دفع مدفوع بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی اجتناب می کنند. این تصور بسیار غلط است و اگر بیمار اجابت مزاج نرم بعد از 24 ساعت داشته باشد درد قابل توجهی احساس نمی کند. بیمارانی که تا چند روز بعد از عمل از دفع مدفوع اجتناب می کنند به شدت دچار دل درد می شوند و در نهایت یک اجابت مزاج سفت و بسیار دردناک خواهند داشت. دفع مدفوع خشک و با زور زدن زیاد به بافت ناحیه عمل آسیب می زند و حتی موفقیت عمل جراحی را به خطر می اندازد. توصیه می شود اگر بیمار در چنین شرایطی بود برای اجابت مزاج از یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تنقیه کمک بگیرد تا به بافت مقعد و ناحیه عمل آسیب جدی وارد نشود.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و سابقه طولانی در زمینه درمان و جراحی با لیزر دارند. تلفن تماس با مطب 02122761600 و 02122766853