کیست مویی

جراحی کیست مویی باز چگونه انجام می شود

کیست مویی یک نوع کیست است که در اطراف فولیکول مو و در قسمت بالایی ناحیه بین باسن به وجود می آید. تورم و درد، باعث می شود که بیمار متوجه کیست مویی شود و برای درمان این بیماری اقدام نماید. جراحی کیست مویی باز معمولا زمانی استفاده می شود که این بیماری بزرگ و متورم شده باشد. این روش اغلب توسط پزشکانی انتخاب می شود که تجربه جراحی بسته را ندارند و یا امکان جراحی با لیزر را ندارد و از عود این بیماری نگران هستند.

جراحی کیست مویی باز چگونه انجام می شود؟

در جراحی کیست مویی باز، بیمار بیهوش می شود و تحت این عمل جراحی قرار می گیرد. باید دقت کنید که قبل از عمل باید موهای این قسمت به طور کامل برداشته شده باشد. در حین انجام عمل جراحی، کیست و مقداری از پوست اطراف آن به طور کامل برداشته می شود. نکته ای که در جراحی کیست مویی باز وجود دارد این است که زخم بخیه زده نمی شود و باز می ماند تا این حفره به تدریج و به مرور زمان شروع به ترمیم کردن نماید. گاهی از قسمت زخم ترشحاتی خارج می شود که برخی از پزشکان برای خارج کردن این ترشحات از درین استفاده می کنند. بین ۸ الی ۱۲ هفته طول می کشد تا بیمار بهبود پیدا کند و در طول این مدت، پانسمان محل زخم باید عوض شود. به طور معمول پانسمان موجود بر روی زخم پس از ۱۰ الی ۱۴ روز خارج می شود.

عوارض جراحی کیست مویی باز

یکی از عمده عوارضی که پس از جراحی کیست مویی باز ممکن است به وجود آید، ایجاد عفونت در زخم است

در تعداد معدودی از بیماران عوارض استفاده از داروهای بیهوشی ممکن است پس از عمل رخ دهد.

ممکن است در حین عمل خونریزی رخ دهد که این مشکل با انتقال خون به بیمار رفع می شود.

در برخی از بیماران مشکل دفع ادرار  به وجود آید. این مشکل به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از عمل برطرف می شود.

در صورتی که بیمار مسائل بهداشتی را رعایت نکند، ممکن است بعد از چند سال دوباره عود کند.

با طولانی شدن دوره نقاهت بعد از جراحی کیست مویی باز احتمال عود آن نیز بالاتر می رود.

مراقبت های پس از جراحی کیست مویی باز

پس از جراحی باز ، بیمار باید از لباس های گشاد و آزاد استفاده نماید تا اذیت نشود.

یک روز پس از عمل بیمار می تواند حمام کند. ممکن است در حمام زخم به صورت مختصری خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست. اما از تحریک و دستکاری زخم پرهیز کنید.

برای عوض کردن پانسمان می توانید از یک پرستار کمک بگیرید. و یا آموزش های لازم را از پزشک معالج خود بگیرید. تعویض صحیح و به موقع پانسمان زخم  باز مهمترین و تعیین کننده ترین بخش این روش جراحی کیست مویی است.

تا زمان بهبودی از نشستن و راه رفتن زیاد خودداری نمایید.

از شنا کردن تا زمان بهبودی خودداری کنید زیرا ممکن است زخم دچار عفونت شود.

اگر در محل زخم درین وجود دارد، باید از کشیدگی محل خودداری کنید.

باید موهای محل زخم و اطراف آن به صورت مرتب برداشته شود و محل زخم نیز ضد عفونی شود. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت، بیماری مجددا عود می کند و زخم نیز عفونت می کند.

در صورتی که بیمار درد خیلی زیاد، عفونت غیرعادی، بوی نامطبوع و خونریزی شدید را در محل زخم مشاهده کرد، باید این مسئله را با پزشک در میان بگذارد. بیمار پس از عمل باید به اندازه کافی استراحت نماید و پس از بهبودی اولیه می تواند به محل کارش برگردد.

6 thoughts on “جراحی کیست مویی باز چگونه انجام می شود

1. مهدیس گفت:

سلام خانم دکتر من ۳ روز عمل باز داشتم باردار هستم ۱۷ هفته امروز حین عوض کردن زخم داخل زخم ترشحات خلت آور سفید رنگی دیدم نگرانم که عفونت باشه لطف راهنمایم کنید

1. زهرا سعادتی گفت:

سلام برای پانسمان صحیح زخم باز کیست مویی توصیه می کنم از یک پرستار یا بهیار کمک بگیرید تا از عدم عفونت زخم مطمئن شوید. باعث تعجب است که با وجود بارداری حاضر به انجام عمل باز کیست مویی شده اید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و از بروز عفونت در ناحیه جدا جلوگیری کنید

2. ایمان گفت:

خانم دکتر من تو شهر خودمون رفتم پیش جراح گفت باید حتما باید جراحی باز بشی اگر بسته جراحی بشی عود می کنه من هم از جراحی باز خیلی میترسم خواهش می کنم راهنمایی کنید.

1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

سلام اگر به متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید لیزر کیست مویی به روش بسته پایین ترین احتمال عود نسبت به دیگر روش ها را دارد. تمام جراحی های کیست مویی من با لیزر و بدون عود و بازگشت انجام می شود حتی کیست مویی پیشرفته.

3. ساسان گفت:

سلام عرض ادب وقت بخیر
    خانوم دکتر اگر مو خیلی ریز در زخم بیفتد مثلا به اندازه چند میلی متر و هنگام تعویض پانسمان متوجه این موضوع نشوند بعدا مشکلی بوجود نخواهد اوردایا مشکل جدیست چه باید کرد ؟ممنون

1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

سلام اگر زخم را به خوبی شستوشو دهید تا مو خارج شود مشکلی پیش نمی آید. مراقب باشید زخم باز کیست مویی عفونت نکند.