کیست مویی

علائم کیست مویی

علائم کیست مویی

سوالی که غالب افراد مطرح می کنند این است که علائم کیست مویی چیست؟ عارضه های پوستی متنوع بوده و هر کس ممکن است به برخی از آن ها مبتلا شود. این مشکلات بسته به این که در کدام قسمت بدن ایجاد می شوند، دردناک بوده و یا این که به هیچ عنوان فرد را اذیت نمی کنند. برای مثال در مورد کیست مویی چون عمدتا در ناحیه بین باسن و کمر رشد می کنند در نتیجه در زمان نشستن برای فرد آزار دهنده خواهند بود. چرا که در کیست مویی موهای زائد زیر پوست رشد کرده و نمی توانند از منافذ پوستی خارج شوند در نتیجه به دلیل فشاری که به پوست و اعصاب در این قسمت وارد می کنند، دردناک شده و ایجاد عفونت، شرایط را حادتر می کند.

البته کیست مویی تنها در ناحیه بین باسن و کمر ایجاد نمی شود بلکه ممکن است در قسمت های مختلف بدن رخ بدهند ولی تحقیقات پزشکی نشان داده است که حضور آن ها در دو ناحیه فوق الذکر، بیشتر است. مسلما شدت علائم کیست مویی تحت تاثیر عوامل مختلفی من جمله محل ایجاد آن متفاوت خواهد بود. لذا در این مقاله تصمیم بر این داریم که مهمترین علائم کیست مویی را صرف نظر از محل آن، بیان و تشریح کنیم.

تورم اولین و عمده ترین علائم کیست مویی

در میان علائم کیست مویی اولین مورد که خود را آشکار می کند، تورم پوست است. این تورم رو به رشد خواهد بود چرا که موی زائد در زیر پوست در حال رشد است و در نتیجه به فضای بیشتری نیاز دارد. پوست مدام کشیده شده و کیست مویی بزرگتر می شود. لذا اگر عارضه ای جوش مانند دیدید که در حال رشد است، به وجود کیست مویی هم شک کنید.

رنگ کیست مویی

محل تورم به مرور زمان قرمز و ملتهب می شود. این بخش از علائم کیست مویی تدریجی بروز می کند. به این معنا که شما در ابتدا تورم کیست مویی را مشاهده کرده و سپس ملاحظه می کنید که آرام آرام ملتهب می شود. این التهاب با گذر زمان رنگ عوض می کند. در ابتدا صورتی کمرنگ بوده و سپس ممکن است به حدی برسد که قرمز می شود. البته شدت این علامت بسته به این دارد که عفونت رخ بدهد یا نه و عفونت تا چه حدی پیشرفت کند. هرچه عفونت زیر پوستی ایجاد شده در محل کیست مویی بیشتر باشد، التهاب نیز بیشتر خواهد بود.

علامت درجه حرارت و تب کیست مویی

یکی دیگر از علائم کیست مویی گرمی آن است. به دلیل عفونت هایی که داخل کیست مویی ایجاد شده و همچنین فشاری که به پوست وارد می شود، اگر دست خود را بر روی کیست مویی بگذارید، گرما را حس می کنید.

علائم عفونی کیست مویی

در میان علائم کیست مویی نباید خروج چرک و خونابه را فراموش کرد. همان گونه که گفته شد عمدتا در محل کیست عفونت بروز می کند که شدت آن فرق دارد. در بهترین حالت، کیست مویی سر باز کرده و خونابه شروع به خارج شدن می کند. این یک خوش شانسی است که منافذ کیست، باز شوند. در چنین مواردی شما حس می کنید که پوستتان خیس شده و در پایین کمر، آب را مشاهده خواهید کرد.

ممکن است بیمار مبتلا به کیست مویی دچار علائم تب و حالت تهوع هم شود. اگر چه این گروه از علائم کیست مویی به ندرت رخ می دهد، اما به هر حال ممکن است به دلیل شدید بودن عارضه، افراد تب کنند. تب نشانه این است که عفونت رخ داده است در نتیجه شدت تب بستگی به این دارد که تا چه اندازه عفونت در کیست مویی بروز کرده است. در ادامه تب احتمال دارد بدن شما ضعیف شده و تهوع و استفراغ نیز بروز نماید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *