فیستول, کیست مویی

کیست مویی و فیستول

تا کنون شاید نام های کیست، آبسه و فیستول را شنیده باشید اما متوجه تفاوت میان آن ها نشده باشید. کیست یک کیسه یا حفره است که در هر جای بدن می تواند به وجود بیاید و از آب و یا چرک پر بشود و ایجاد ورم کند. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در ناحیه ی انتهای ستون فقرات و بالای شکاف باسن به وجود می آید. آبسه عبارت است از یک عفونت مملو از چرک که معمولا عامل باکتریایی دارد اما ویروس و … هم می توانند ایجاد کننده ی آن باشند. آبسه با علائم و نشانه های همچون درد، تورم و قرمز شدگی همراه است و در زندگی بیمار اختلال ایجاد می کند. نفوذ و ورود مو به داخل کیست مویی موجب ایجاد عفونت و آبسه می شود. بیماری کیست مویی در میان مردان، جوانان و افراد چاق که مو و عرق و چربی های بیشتری دارند بسیار شایع تر است. فیستول عبارت است از یک ارتباط نامتعارف بین اندام های بدن و می تواند در بخش های مختلف بدن ایجاد شود اما شایع ترین مورد آن فیستول مقعدی می باشد. فیستول مقعدی یک تونل بین مقعد شما و جایی در پوست اطراف آن می باشد و یک عفونت به وجود می آورد که باید درمان شود.

دلایل ایجاد کیست مویی و فیستول چیست؟

در داخل مقعد غده هایی وجود دارد که مایعات را ترشح می کنند، در صورتی که این غده ها بسته شوند باکتری ها می توانند یک بافت عفونی متورم ایجاد کنند که به آن آبسه می گویند. اگر آبسه درمان نشود رشد می کند و در نهایت یک سوراخ در پوست جایی در نزدیکی مقعد ایجاد می کند تا بتواند عفونت را خارج کند. فیستول تونلی است که غده را به بیرون مرتبط می کند. در اکثر اوقات یک آبسه باعث ایجاد فیستول می شود اما می تواند به دلایل دیگر هم ایجاد شود.

تفاوت کیست مویی و فیستول چیست؟

مواردی وجود داشته است که کیست مویی منجر به فیستول شده باشد. کیست مویی معمولا به صورت یک آبسه خود را نشان می دهد و منجر به ایجاد فیستول می شود. روش های درمانی مختلفی برای کیست مویی وجود دارد از جمله عمل سرپایی کیست مویی، جراحی سنتی و جراحی با لیزر که در مورد جراحی با لیزر این امکان وجود دارد که کیست مویی، آبسه و فیستول به طور همزمان عمل شوند و یک بار هزینه و وقت عمل داشته باشید. ضمن آنکه احتمال بازگشت کردن بیماری هم بسیار کمتر می باشد.

نکته حائز اهمیت شباهت زیاد بیماری های ناحیه مقعدی مانند فیستول و کیست مویی می باشد که می تواند به تشخیص اشتباه بی انجامد و بهتر است توسط پزشک و با استفاده از ابزار مخصوص تشخیص بیماری صورت گیرد چرا که ویژگی هایی همچون تورم، درد، خونریزی و سوزش می تواند در همه ی بیماری ها مشترک باشد و برای بیمار درد سر ساز شود. نکته ای که وجود دارد در درمان کیست مویی با انجام عمل سرپایی و تخلیه ی چرک درمان انجام می شود و در موارد حاد تر به جراحی نیاز است و گاهی اوقات با درمان های گیاهی و خانگی هم می تواند آن را بهبود بخشید اما هنوز درمانی به غیر از جراحی برای فیستول وجود ندارد.

بنابراین سعی کنید با رعایت نکات بهداشتی و داشتن برنامه غذایی سالم از ابتلا به فیستول جلوگیری کنید. با وجود اینکه در بیشتر موارد بیمار نقشی در بروز فیستول مقعدی ندارد اما بیماری هایی همچون یبوست و اسهال مزمن می تواند منجر به ابتلای بیماری شود بنابراین سعی کنید تا با رعایت و انتخاب سبک زندگی صحیح از آن جلوگیری کنید. برای جلوگیری از ابتلا به کیست مویی هم از نشستن بلند مدت و رشد مو در ناحیه جلوگیری کنید و اگر برایتان مقدور است وزن خود را کاهش دهید.