اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری ‌ها و اختلالات گوارشی در میان انسان ‌ها شناخته می ‌شود. بسیاری از ما ممکن است که به دلایل گوناگون و متفاوتی دچار یبوست شویم و به ‌دنبال درمان یبوست بگردیم. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه شما اطلاعات خود را در رابطه با این بیماری افزایش دهید، قاعدتاً در ادامه می‌توانید اقدامات هوشمندانه ‌تری را برای درمان پیش بگیرید. خط مقدم درمان یبوست اصلاح تغذیه و افزایش فعالیت بدنی می باشد. در اینجا به علل بروز یبوست اشاره می کنیم و راهکار درمان ارائه می شود.

یبوست چیست؟

پیش ‌از صحبت در رابطه با درمان یبوست، اجازه دهید برای شما بگویم که اصلاً یبوست چیست و چرا ایجاد می‌شود. به ‌صورت کلی هنگامی‌ که حرکت روده در بدن سخت‌تر شود، یبوست ایجاد می‌شود. مهم‌ترین نشانه یبوست، دفع مدفوع بسیار سخت و دردآور می‌باشد. برای شناخت دقیق دلیل ایجاد یبوست بهتر است روند کار دستگاه گوارش را شرح دهیم. دستگاه گوارش بخشی از بدن است که از دهان تا مقعد ما ادامه پیدا کرده است. در دستگاه گوارش بخش های گوناگونی وجود دارند که هر کدام وظایف خاصی را برعهده دارند.

هنگامی ‌که مواد زائد به روده بزرگ می‌رسند که در واقع بخش نهایی سیستم گوارش است، آب آن‌ ها به‌ طور کامل جذب می‌شود و به مواد زائد جامد تبدیل می‌شوند. این چرخه مدت زمان خاصی دارد و اگر بیش ‌از حد مجاز مدفوع در روده بماند، آب آن بیش ‌از حد جذب می‌شود و همین موضوع می‌تواند در ادامه مشکل‌ ساز شود.

درمان یبوست

دلایل ایجاد اختلال یبوست

شناخت دلایل ایجاد یبوست به‌ عنوان قدم اصلی در درمان یبوست شناخته می‌شود. اگر شما بدانید که چه چیزی باعث مشکل در سیستم گوارش شما شده، در قدم اول می‌توانید با حذف آن مشکل، جلوی بدتر شدن شرایط را بگیرید. در ادامه با اقدامات متنوع و گوناگونی که وجود دارند می‌توانید روند کار سیستم گوارش خود را به حالت اولیه بازگردانید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این دلایل برای شما آورده شده ‌است.

  • کمبود مصرف فیبر یعنی سبزیجات و میوه ها
  • عدم داشتن فعالیت فیزیکی به میزان لازم
  • مصرف بیش ‌از حد شیر و لبنیات (برای برخی افراد)
  • مصرف برخی داروها
  • بارداری
  • بالا رفتن سن
  • مبتلا بودن به سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری ‌های خاص
  • عدم نوشیدن آب در طول روز به مقدار کافی
  • استرس
  • کم‌کاری تیروئید
  • مشکلات عصبی و سرطان روده
  • دیابت

نشانه‌های یبوست کدام‌ها می‌باشند؟

بسیاری از شما هنگامی‌که دچار یبوست می‌شوید، شاید ندانید که به این اختلال دچار شده‌اید، پس شناخت علائم و نشانه‌های بیماری نیز برای درمان یبوست مهم بشمار می‌آید. مهم‌ترین علائم یبوست مربوط به مشکلات دفع می‌باشند. اما علاوه ‌بر این موضوع نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به عنوام علائم این بیماری شناخته شوند. برای مثال مواردی مانند بی‌حالی و کرختی، بی‌اختیاری ادرار، مدفوع سفت و کوچک، کاهش اشتها، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نفخ بیش ‌از حد شکم، کاهش نیاز به دفع مدفوع، مدفوع گوله گوله کوچک و تکه تکه و … جزو فاکتورهایی هستند که نشان می‌دهند شما به بیماری یبوست دچار شده‌اید و باید برای درمان بیماری اقدامات لازم را انجام دهید.

درمان یبوست

برای درمان یبوست راه حل های متنوعی وجود دارد. در مرحله اولیه بیماری شما می‌توانید با استفاده از درمان های خانگی یبوست در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل را برطرف سازید. اما اگر درمان‌ های خانگی طی چند روز ،راه‌گشا نبودند، باید به پزشک مراجعه فرمایید. اجازه دهید در ادامه برخی از راهکارهای ساده در درمان یبوست در منزل را بررسی کنیم.

مصرف سبزیجات و میوه

مصرف محصولاتی که سرشار از فیبر هستند مانند سبزیجات و میوه ها می‌توانند به شما کمک کنند تا یبوست را درمان کنید. این محصولات مقداری آب در خود دارند که روند دفع را راحت تر می کنند‌. همچنین منجر به تمیز شدن و تا حدی پاکسازی روده ها نیز می شوند.

حمام آب گرم

حمام آب گرم یا سیتز بث، از دیگر روش‌های درمانی یبوست می ‌باشد که می‌ تواند به شما کمک کند‌. شما می توانید با ماساژ شکم خود زیر آب گرم این مشکل را برطرف سازید. این مورد در مواقعی که یبوست بر اثر استرس و اسپاسم روده بروز می کند بسیار کاربردی می باشد.

استفاده از عرقیات و دمنوش های گیاهی

عرق های گیاهی مانند عرق گزنه، عرق رازیانه و دمنوش های گیاهی مانند دمنوش سنا، دمنوش زنجبیل، دمنوش بابونه دمنوش نعنا و … جزو آن دسته از دمنوش های سنتی هستند که می‌توانند به درمان یبوست در شما کمک کنند.

استفاده از روغن های گیاهی

مصرف روغن‌های گیاهی به ‌صورت خوراکی و استعمالی روی ناحیه شکم نیز می‌تواند در درمان یبوست کمک‌ کننده باشد. روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بنفشه و روغن کرچک در این زمینه تاثیرگذار هستند.

چه زمانی برای درمان یبوست به پزشک مراجعه کنیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که اگر یبوست بیشتر از حد اذیت کننده است و در واقع باعث مختل شدن زندگی شما شده است، به ‌هیچ‌ عنوان به درمان‌های خانگی بسنده نکنید و به پزشک مراجعه فرمایید. پزشکان با انجام آزمایشات و بررسی سوابق دفع شما، تعیین می‌کنند که استفاده از کدام داروها و روش‌های درمان می‌تواند باعث برطرف شدن مشکل شما شود.

دقت کنید که اگر یبوست مزمن شود منجر به بروز دیگر بیماری های گوارشی می شود. مهمترین بیماری هایی که بر اثر یبوست بروز می کنند هموروئید و شقاق مقعدی می باشند. این بیماری ها علاوه بر عوارض و مشکلاتی که ایجاد می کنند منجر به تشدید این وضعیت نیز می شوند. در این مواقع بیمار با مصرف ملین و رعایت رژیم غذایی نیز نمی تواند دفع راحتی داشته باشد و دچار اختلال در عمل دفع خواهد شد. درمان شقاق و درمان هموروئید همزمان با رفع مشکلات گوارشی در دفع مدفوع طبیعی به شما کمک خواهد کرد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “دانستنی های درمان یبوست

  1. غریبی گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۵۸ ساله هستم از آرتروز زانو رنج میبرم شغلم مکانیک هستم بخاطر زانو درد شیره سوخته تریاک بصورت حل کردن در آب جوش یا چای استفاده میکنم و به همین خاطر یبوست اذیتم میکند راهنمایی بفرمائید چکاری کنم که مشگلم حل شود

    1. مصرف مواد مخدر منجر به کاهش آب بدن می شود. درضمن برای درمان زانو درد شما کاربردی ندارد و فقط نقش یک مسکن موقت دارد. به علاوه ممکن است منجر به بروز سو تغذیه و کمبود کلسیم و در نتیجه آسیب به استخوان ها و مفاصل نیز شود. بنابراین برای درمان مشکل زانو به ارتوپد مراجعه کنید. برای درمان یبوست نیز مصرف آب روزانه را تا 10 لیوان افزایش دهید و میوه و سبزی زیاد میل کنید. بهتر است از یک متخصص تغذیه نیز برنامه غذایی مناسب دریافت کنید.

  2. کامران گفت:

    سلام خانم دکتر ۳۷ سالمه رفتم دستشوی به سختی و زور زیاد تونستم دفع کنم تیکه تیکه دفع شد چند قطره ام خون اومد با شستن خون بند اومد ایا خطرناکه

    1. دفع تکه تکه می تواند نشانه یبوست باشد. اگر خون قرمز روشن باشد احتمالا به دلیل زخم شقاق مقعدی یا هموروئید دچار خونریزی شده اید. اما اگر خون تیره باشد می تواند خونریزی از ناحیه های فوقانی دستگاه گوارش باشد. در هر صورت به یک متخصص مراجعه کنید که در آینده دچار عوارض شدیدتر یا خطرناک نشوید.

      1. کامران گفت:

        خون تازه بود قرمز روشن انگار که دستتو بریدی

        1. به احتمال زیاد هموروئید داخلی می باشد. حتما از یک متخصص داروی مناسب بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *