شقاق یا فیشر مقعدی

مزایا و معایب لیزر شقاق

شقاق یا در اصطلاح علمی فیشر زمانی ایجاد می شود که در انتهای روده زخم ایجاد شود. این زخم های دردناک و آزاردهنده به صورت ترک خوردگی های سطحی تا عمیق به وجود می آیند که معمولا با درد و سوزش شدید همراه است. علت به وجود آمدن این ترک خوردگی ها این است که سیستمی که دفع مدفوع را کنترل می کند ناچار می شود که فعالیت خود را افزایش دهد، این افزایش فعالیت همان زور زدن در هنگام اجابت مزاج است. در اثر این افزایش فعالیت سیاهرگ ها نمی توانند به پوست و مخاط مقعد خون برسانند. در نتیجه زخم و خونریزی در ناحیه مقعد اتفاق می افتد.

هرچقدر یبوست ادامه پیدا کند و طولانی تر شود بر شدت بیماری شقاق افزوده می شود و بیمار مجبور می شود که برای دفع مدفوع زور بزند و بر مقعد فشار آورد. علاوه بر یبوست و داشتن مشکل در اجابت مزاج، اسهال و التهاب روده نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده شقاق هستند. این بیماری می تواند از نوزادان تا افراد مسن را دچار درد و مشکل نماید و محدود به یک گروه سنی خاص و مشخص نیست.

اما مردم معمولا شقاق را با هموروئید اشتباه می گیرند و زمانی که در ناحیه مقعد خود درد را احساس می کنند و خونریزی را می بینند گمان می کنند که هموروئید دارند. تفاوت خونریزی در بیماری هموروئید و شقاق این است که بیماری که هموروئید دارد در هنگام اجابت مزاج خون را فقط بر روی دستمال توالت می بیند، اما بیماری که دچار ضایعه فیشر شده است در هنگام دفع، خون را بر روی کاسه توالت و مدفوع می بیند. متاسفانه در فرهنگ ما به علت وجود حجب و حیا، بیمارانی که با مشکلات مقعدی مواجه می شوند خیلی دیر به متخصص جراحی مراجعه می کنند و همین امر می تواند موجب طولانی تر شدن درمان و یا حتی وخیم تر شدن آن شود.

روش های متعدد برای درمان فیشر یا شقاق مقعد وجود دارد. در مراحل ابتدایی بیماری یعنی زمانی که هنوز خراشیدگی ها سطحی هستند با دارو و پماد شقاق می شود آن را درمان کرد و نیازی به جراحی نیست. اما نباید هرگز خود درمانی کنیم و بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو و پماد های مختلف کنیم. اما وقتی که بیماری پیشرفت کند و زخم ها عمیق تر شوند، به اصطلاح در دوره به وجود آمدن شقاق مزمن، پزشک چاره ای جز جراحی نخواهد داشت. البته جراحی به سبک قدیمی که با استفاده از تیغ جراحی و بستری شدن در بیمارستان همراه است همیشه موجب ایجاد ترس و هراس بیمار است. اما با روش مدرن لیزر درمانی می توان فیشر یا شقاق مقعد را به صورت کامل و قطعی درمان کرد.

مزایای لیزر شقاق

در دهه گذشته مطالعات متعدد بر روی تاثیرات لیزر درمانی شقاق انجام شده است. در یکی از این تحقیقات کلینیکی، بر روی تمام بیمارانی که از بیماری شقاق رنج می برند و به بیمارستان ولی عصر، اراک و ایران مراجعه کرده بودند لیزر شقاق صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که پس از عمل لیزر بیماران درد بسیار بسیار کمی را احساس می کردند و ناحیه مقعد به طور کامل درمان شده بود و بیماران دیگر نیازی به درمان بیشتر و یا استفاده از تکنیک های جایگزین نداشتند. زیرا لیزر درمانی یک پروسه درمانی ساده، بدون درد، فاقد تیغ جراحی است و درصد بالایی از بیمارانی که از این روش برای درمان فیشر خود استفاده کرده اند از آن رضایت دارند. این روش به عنوان روشی موثر برای رفع قطعی فیشر مقعدی شناخته شده است.

عوارض و معایب لیزر شقاق

هر روشی به تناسب مزایایی که دارد می تواند معایب و محدودیت هایی نیز داشته باشد. از معایب لیزر شقاق قیمت نسبتا بالای آن است. اگر متخصص جراحی از مهارت و تجربه لازم برخوردار نباشد ممکن است به فرد آسیب برسد و بافت های سالم نیز دچار عارضه شوند. همچنین اگر متخصص جراحی نتواند به درستی از دستگاه استفاده کند امکان بازگشت بیماری وجود دارد. بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه و خوش نام در جراحی و لیزر شقاق برای جلوگیری از عوارض لیزر شقاق بسیار حائز اهمیت است.