کیست مویی

کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان یکی از عارضه های پوستی است که معمولا در قسمت فاصله بین دو باسن و بالای مقعد به وجود می آید. کیست مویی در مردان جوان بین ۱۶ تا ۲۶ سال بسیار شایع است. ابتلا به کیست مویی به عواملی همچون سن، قومیت و جنسیت بستگی دارد. کیست مویی پایین کمر در بین مردان و زنان شیوع دارد و معمولا بر اثر نشستن طولانی و وجود موهای ضخیم در پایین کمر بروز می کند.

کیست مویی پایین کمر در مردان

کیست مویی پایین کمر در مردان که به نام سینوس پلونیدال نیز شناخته می شود، یک سوراخ کوچک یا تونل در پایین کمر است که مانند یک سوراخ یا منفذ در بدن دیده می شود. این منفذ که معمولا به دلیل سوراخ شدن پوست توسط مو ایجاد می شود، در اطراف فولیکول های مو تشکیل شده و مو به جای اینکه به سمت بیرون رشد کند به داخل پوست برگشته و رشد می کند. بنابراین این منفذ مو محلی برای تجمع موها می شود. این بیماری در هرجای بدن ممکن است به وجود آید اما معمولا کیست مویی در مردان، در قسمت بالای شکاف باسن و درنزدیکی کوکسیکس به وجود می آید.

کیست مویی مردان

علل بروز کیست مویی در مردان

کیست مویی اگر آلوده شود، به صورت آبسه درآمده و بسیار دردناک می شود. کیست مویی در مردان، بیشتر در افرادی دیده می شود که به واسطه شغل خود مانند راننده ها، اغلب اوقات در طول روز بر روی صندلی می نشینند و در کشورهای دارای آب و هوای گرم ساکن هستند. همچنین چاقی، پوشیدن لباس های تنگ و داشتن موهای زیاد و ضخیم در مردان، شانس ابتلا به کیست مویی را افزایش می دهد.

کیست مویی در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد و این به دلیل داشتن هورمون های مردانه، موهای بیشتر و ضخیم تر در مردان است. تحقیقات نشان داده است به ازای هر ۳الی ۴ مردی که به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است تنها ۱ زن به این بیماری مبتلا شود. کیست مویی در مردان با آنکه در افراد جوان بسیار شایع تر است اما در افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال ممکن است اتفاق بیافتد.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، با رعایت برخی از موارد می توانند از وقوع این بیماری پیشگیری نمایند.این عوامل عبارتند از:

  • آقایانی که دارای اضافه وزن خیلی زیاد هستند بهتر است وزن خود را کاهش دهند تا کمتر به این بیماری مبتلا شوند.
  • کیست مویی در آقایانی که در قسمت کمر و باسن موهای بیشتری دارند، خیلی بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین آقایانی که دارای بدن پرمو هستند، باید همیشه موهای خود را با روش های گوناگون مو زدایی تمیز کنند.
  • رعایت بهداشت مقعد و بهداشت فردی و شست و شوی بدن با آب و صابون می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در آقایان کاهش دهد. تجمع چربی و آلودگی بر روی پوست می تواند درصد ابتلا به کیست مویی در مردان را افزایش دهد.
  • آقایانی که به واسطه نوع زندگی یا شغل خود مدام روی صندلی می نشینند، باید در حین انجام کار فعالیت داشته باشند و از حرکات کششی و گاهی بلند شدن و راه رفتن استفاده کنند تا کمتر به کیست مویی دچار شوند.
  • آقایان باید از لباس های راحت و گشاد استفاده کنند و از پوشیدن لباس های تنگ برای ساعت های طولانی و متمادی خودداری نمایند.

درمان کیست مویی در مردان

بهترین روش درمان کیست مویی در مردان استفاده از لیزر کیست مویی به روش بسته توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر می باشد. مهمترین مزیت این روش برای مردان این است که زخم ناحیه کیست مویی بسته می شود و بیمار دیگر نیازی به تعویض روزانه پانسمان و استراحت طولانی ندارد. اغلب مردان شغل تمام وقت دارند و یا کارهای سنگین انجام می دهند. به همین دلیل بسته بودن زخم و بازگشت سریع به محل کار و زندگی برای آنها بسیار ارزشمند است.

در جراحی کیست مویی به روش بسته بیماران نهایت یک هفته نیاز به استراحت دارند و این در حالی است که جراحی کیست مویی به روش باز و با ابزاری مثل کوتر و تیغ جراحی حداقل 2 ماه نیاز به استراحت دارند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *