اطلاعات عمومی پزشکی

همه چیز درباره کولونوسکوپی

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی به انگلیسی colonoscopy می باشد. این روش برای تشخیص و حتی درمان برخی بیماری های ناحیه مقعد و روده کاربرد دارد ممکن انواع عکس برداری های پیشرفته برای تشخیص بیماری های گوارشی، نتیجه موثری را ارائه نکنند.

لذا ابداع روش های جدید و یا دستگاه های پیشرفته پزشکی مثل کولونوسکوپی، مخصوص بیماری های گوارشی، به عنوان راه چاره در نظر گرفته شده است. آمار بیماری های گوارشی با توجه به وعده های غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد فست فود، به میزان بالایی رسیده است.

لذا علائم مختلفی که در شرح حال بیماران مربوطه مشاهده می‌ شود، شامل دل پیچه، یبوست، مدفوع خونی، مدفوع زیاد و آبکی، مشاهده عفونت و ترشحات غیر طبیعی و مواردی از این قبیل است. با این حال برای بررسی علل هر یک از علائم، پزشک متخصص، ابتدا زمان بروز علائم را جویا شده و برای تشخیص بهتر، تست های مختلف را انجام می‌ دهد.

در انجام تست هایی که امروزه در علم پزشکی برای بررسی دقیق بیماری گوارشی روده بزرگ استفاده می‌ شود، صرفا از دستگاه های خاص بهره گرفته می‌ شود. دستگاه های موردنظر بدون نیاز به سپری کردن زمان جهت بررسی و ارائه نتایج آزمایش، نتیجه لازم را در هنگام انجام تست، ارائه می دهند. با این روش، صرفه جویی در زمان برای تشخیص به موقع بیماری و اقدام برای انجام روش های درمانی صورت می گیرد.

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی یکی از روش‌ های فوق العاده موثر برای بررسی دقیق روده بزرگ می‌ باشد. در این روش، پزشک بررسی لازم را انجام داده و در صورت نیاز، با خود بیمار نیز گفتگو می‌ کند. قسمت ابتدایی روده با عنوان کولون و همچنین قسمت انتهایی روده با عنوان رکتوم، جزو نواحی اصلی برای سنجش کولونوسکوپی می‌ باشند. لذا مشاهده تصویر زنده داخل روده بزرگ در انجام تست کولونوسکوپی توسط پزشک، بهترین نتیجه را برای بیمار مربوطه خواهد داشت.

انواع بیماری های گوارشی که می‌ تواند بدون علت خاصی، به وقوع بپیوندد، توسط این تست مورد بررسی قرار می گيرند. به عبارتی بیماری های زمینه ای و یا ژنتیکی در زمینه گوارش با استفاده از کولونوسکوپی قابل بررسی می‌ باشند. میزان احتمال مبتلا شدن به بیماری هورمونی یا ژنتیکی خاص، به راحتی قابل تخمین بوده و براساس نتایج به دست آمده از تست کولونوسکوپی صورت می گیرد.

روش انجام کولونوسکوپی

روش انجام کولونوسکوپی به این شکل است که، قطعه ای از این دستگاه که به داخل روده بزرگ هدایت می‌ شود، دارای لوله‌ ای طویل بوده که به طول روده بزرگ طراحی و تولید شده است. در قسمت سری این لوله، اعمال یک دستگاه فیلمبرداری کوچک صورت گرفته است. لذا دستگاه فیلمبرداری، با وضوح بسیار بالا، قسمت داخلی روده و جداره آن را تصویربرداری کرده و نتیجه را فورا در روی مانیتور دستگاه، نشان می‌ دهد.

لازم به ذکر است که لوله کولونوسکوپی، می‌ تواند ابزارهای برش و نمونه برداری را نیز با خود به داخل روده هدایت نماید. در این هنگام با وجود پولیپ در دیواره روده، عمل نمونه برداری یا برش کامل پولیپ صورت می گیرد.

سوالات متداول درباره کولونوسکوپی

افرادی که خواهان انجام تست کولونوسکوپی می‌ باشند و براساس تجویز پزشک، ملزم به انجام آزمایش موردنظر هستند، سوالات بسیاری را در این زمینه دارند که نیازمند پاسخ می‌ باشند. بنابراین در ادامه چند سوال اساسی در رابطه با کولونوسکوپی بیماری گوارشی ذکر می گردد که پاسخ آن ها به طور شفاف برای اطمینان خاطر افراد بیان شده است.

1-آیا کولونوسکوپی نیاز به بیهوشی دارد؟

بسیاری از افرادی که دارای بیماری وخیمی نمی باشند، براساس تشخیص پزشک بدون بیهوشی، تست موردنظر را ارائه می دهند، اما بیهوشی نیز در مواقع خاص و یا با درخواست بیمار انجام می گیرد. حتی ممکن است خواب عمیق در حضور متخصص بیهوشی امکانپذیر باشد.

2-عوارض کولونوسکوپی چیست؟

آزمایش کولونوسکوپی کاملا براساس استانداردهای پزشکی انجام می گیرد، لذا خونریزی مقعدی و یا پارگی دیواره روده، می‌ تواند جزو عوارض نادر این تست باشد.

3-آیا درمان سرطان روده با کولونوسکوپی ممکن می‌ باشد؟

پولیپ روده بزرگ که به عنوان سرطان شناخته می‌ شود، در صورت کوچک بودن سایز، با این روش برداشته می‌ شود اما در نوع پیشرفته، درمانی از طریق این تست امکان پذیر نیست.

4-آیا کولونوسکوپی درد دارد؟

کولونوسکوپی درد ندارد. زیرا با بیهوشی بیمار، هیچ دردی در انجام تست احساس نمی شود. در صورت هوشیار بودن قبل از تست، اعمال آرام بخش های وریدی یا قرص برای بیمار صورت می گیرد.

5-آمادگی قبل از کولونوسکوپی چیست؟

آمادگی مهم قبل از کولونوسکوپی قطع داروهای خاص با مشورت پزشک، عدم میل غذای جامد برای تخلیه کامل روده و مصرف داروهای تجویز شده برای آسان سازی انجام آزمایش موردنظر، الزامی می‌ باشد.

6-کولونوسکوپی زنان چگونه انجام می شود؟

کولونوسکوپی زنان با مردان تفاوتی ندارد. اما برخی از زنان نسبت به این که پزشک معالج آنها زن باشد یا مرد حساس می باشند. در مطب دکتر زهرا سعادتی شما می توانید پزشک و متخصص بیهوشی خود را خانم انتخاب کنید.

7-هزینه کولونوسکوپی چقدر است؟

هزینه کولونوسکوپی از یک میلیون تومان به بالا می باشد که بیمه تامین اجتماعی و دیگر بیمه های دولتی بخشی از این هزینه را پرداخت می کنند.

8-کولونوسکوپی برای تشخیص چه بیماری هایی است؟

کولونوسکوپی برای تشخیص بیماری های مثل کولیت روده، هموروئید و شقاق و فیستول آنال مورد استفاده قرار می گیرد. علت هرگونه خونریزی و ترشح از ناحیه مقعد را هم می توان با این تست تشخیص داد.

9-کولونوسکوپی برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

برخی از هموروئید های داخلی بسیار خفیف یا کولیت های خوش خیم را می توان در حین تست کولونوسکوپی برداشت.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “همه چیز درباره کولونوسکوپی

  1. مینا گفت:

    سلام علیکم
    من دوسال پیش کولونو دادم هموریید داخلی درجه 2تشخیص دادند
    نتونستم این مدت عمل کنم
    حالا می خواهم عمل کنم
    به نظر شما یک کولونو دیگر بگیرم یا با قبلی خدمت برسم

    1. معمولا هموروئید داخلی درجه دو با مصرف دارو و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی درمان می شود. مسلما نتیحه کولونوکوپی دو سال قبل در حال حاضر معتبر نیست. اما این که نیاز به انجام این آزمایش داشته باشید یا خیر بعد از معاینه مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *