شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با ویتامین ای

درمان شقاق با ویتامین ای

یکی از روش ‌های درمانی که برای بهبود شقاق این روزها بسیار مطرح می‌ شود درمان شقاق با ویتامین ای است. ما در این مطلب می‌ خواهیم پیرامون میزان صحت و کاربرد این روش درمانی بحث کنیم پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

چرا موضوع درمان شقاق با ویتامین ای مطرح شده است؟

ویتامین‌ ها به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و تنظیم فرآیندهای سلولی و مولکولی بسیار مورد توجه محققین در حوزه ‌های پزشکی و زیست شناسی قرار گرفته‌ اند. از آنجا که برخی تحقیقات دانشگاهی مدعی تاثیر مثبت ویتامین ای برای بهبود زخم ‌ها شده ‌اند گزینه درمان شقاق با ویتامین ای نیز مطرح شده است.

با این وجود تعداد تحقیقات علمی که به صورت ویژه موضوع درمان شقاق با ویتامین ای را مورد بررسی و تایید قرار دهند بسیار محدود و ناکافی بوده است. آزمایشات صورت گرفته بیشتر روی حیوانات آزمایشگاهی بوده است تا انسان.

در واقع بیشتر مباحث در زمینه درمان شقاق با ویتامین ای به تجربیات شخصی افراد بر می‌گردد. از آنجا که نحوه بروز و شدت شقاق مقعدی در افراد مختلف یکسان نیست نمی ‌توان برای همه افراد مبتلا یک نسخه پیچید.

با این وجود برخی از تحقیقات علمی آکادمیک تاثیر مثبت و چند جانبه ویتامین ای (به صورت تزریقی) برای درمان زخم ‌های سوختگی تایید نموده ‌اند.

درمان شقاق با ویتامین ای برای چه کسانی مفید است؟

درمان شقاق با ویتامین ای بیشتر یک درمان خانگی محسوب می‌ شود تا پزشکی. درمان‌ های خانگی و درمان شقاق با قرص اغلب برای شقاق غیر مزمن مفید هستند و تا حدی جواب می ‌دهند. اگر بهبودی شقاق مقعدی با وجود درمان بیش از 8 هفته طول بکشد و یا اینکه بعد از بهبودی دوباره ظاهر شود از نوع شقاق مزمن است و نیاز به درمان پزشکی تخصصی دارد.

عامل ایجاد کننده شقاق مقعدی و وضعیت کلی سلامتی فرد نیز در میزان تاثیرات درمانی ویتامین ای برای شقاق بسیار تاثیر گذار هستند. اگر بیمار همراه با شقاق مقعدی درگیر یک بیماری مزمن یا جدی (سیفلیس، دیابت، HIV و …) باشد نمی ‌توان با صرف استفاده از ویتامین ای شقاق را به طور کامل درمان کرد.

در مجموع این روش بیشتر برای شقاق مقعدی غیر مزمن و ساده ممکن است موثر باشد.

نحوه استفاده از ویتامین ای برای درمان شقاق

اگر با وجود استفاده از ویتامین ای برای شقاق علائم شما مانند درد، خارش و خونریزی بهبود نیافت یا بدتر شد حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

ویتامین ای را می‌توان به صورت قرص و کپسول از داروخانه ‌ها تهیه نمود. سپس مراحل زیر را برای استفاده از ویتامین ای طی کنید:

  1. دستان خود را با الکل ضد عفونی نمایید.
  2. برای استعمال موضعی محتوای داخل کپسول را با یک چاقوی ضدعفونی خارج نمایید.
  3. روغن حاوی ویتامین ای یک کپسول را روی زخم شقاق بمالید.
  4. این عمل را در هر 6 یا 8 ساعت به مدت 5 روز تکرار کنید.
  5. بعد از هر اجابت مزاج استفاده از ویتامین ای را تمدید کنید.

عوارض استفاده از ویتامین ای برای شقاق

ممکن است بیمار با اولین استفاده از ویتامین ای علائمی از حساسیت پوستی را مشاهده کند. بنابراین برای استفاده از این کپسول بهتر است مقداری از آن را روی پوست دست آزمایش کنید. همچنین در برخی از بیماران ایجاد راش و حساسیت پوستی بعد از چند بار استفاده مشاهده شده است. در صورت مشاهده هرگونه علامت قرمزی و خارش و التهاب حتما مصرف ویتامین ای را قطع کنید.

در برخی از بیماران نیز عوارض سردرد، سرگیجه و تهوع گزارش شده است که معمولا در استفاده موضعی کمتر مشاهده می شود.

آیا تنها استفاده از ویتامین ای برای شقاق کافی است؟

خیر، علاوه بر انجام درمان دارویی شقاق یا درمان خانگی شقاق (مانند درمان شقاق با ویتامین ای) بیمار باید نکاتی درباره رژیم غذایی و سبک زندگی خود را رعایت نماید. خط اول درمان شقاق داشتن مدفوع طبیعی است. برای نرم و روان شدن مدفوع و همچنین تنظیم حرکات روده خوردن سبزیجات و میوه‌ ها باید افزایش یابد. انجام ورزش منظم نیز می ‌تواند تا حد زیادی در بهبودی و جلوگیری از بازگشت شقاق موثر باشد.

در واقع بدون تغییر سبک زندگی و رعایت برخی نکات مهم در این زمینه هر نوع درمان شقاق می‌تواند با شکست مواجه شود. زمانی که شقاق مزمن به درمان دارویی و خانگی جواب ندهد و خونریزی و زائده داشته باشد عمل جراحی شقاق پیشنهاد خواهد شد. هرچند که امروزه لیزر شقاق با لیزر پرتوان جایگزین مناسبی به جای این روش می باشد.

جمع بندی

درمان شقاق با ویتامین ای یکی از گزینه‌ های درمانی مطرح شده بین بیماران و در سطح عموم است که شواهد علمی و بالینی کمی برای پشتیبانی از آن وجود دارد. در بهترین حالت استفاده از ویتامین ای برای شقاق یک درمان خانگی برای شقاق مقعدی ساده محسوب می‌گردد که نمی ‌توان از این روش برای بهبود کامل شقاق مزمن و برگشتی کمک گرفت.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *