اطلاعات عمومی پزشکی

التهاب روده چیست؟

التهاب روده چیست

آیا دچار التهاب روده شده اید اما نمی دانید چطور باید آن را درمان کنید؟ آیا با انواع مختلف التهاب روده آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص التهاب روده و راه های تشخیص آن صحبت کنیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیماری التهاب روده و یا التهاب مزمن یکی از بیماری های مربوط به سیستم گوارشی است. التهابات روده بنا بر دلایل مختلفی به وجود می آیند. این التهابات در جدار روده بزرگ و روده کوچک به وجود می آیند. برای درمان این بیماری نیاز است تا پزشک متخصص مراجعه نمایید تا روند درمان را برای شما مشخص نماید. یکی از خطراتی که این بیماری دارد در این است که گاهی اوقات وجود خود را اعلام می کند و در برخی اوقات دیگر نیز خاموش می باشد.

انواع التهاب روده

بیماری های زیادی وجود دارند که از آن ها می توان به عنوان زیر مجموعه ای از بیماری های التهاب روده یاد کرد. اگر بخواهیم به شایع ترین بیماری های روده بپردازیم به بیماری کرون و کولیت اولستراتیو می رسیم. بیماری کرون باعث می شود تا در مسیر گوارشی بدن التهاب به وجود آید. بیماری کولیت اولستراتیو باعث التهاب روده بزرگ می شود.

دلیل به وجود آمدن این بیماری مشخص نیست. چرا که عوامل بسیار زیادی در به وجود آمدن آن نقش دارند. با این حال ژنتیک بیش ترین دلیل برای به وجود آمدن این بیماری می باشد.

تشخیص التهاب روده

التهاب روده چطور تشخیص داده می شود؟

بیرون روی مداوم و پیاپی را می توان از نشانه های بیماری روده دانست. اگر بیرون روی شما همراه با خون باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. احساس درد در عضلات شکم و همچنین گرفتگی این عضلات نیز از دیگر علائم بیماری التهاب روده می باشد. کاهش وزن بی دلیل و کم شدن اشتها را می توان از دیگر مواردی دانست که زنگ خطری برای مبتلا شدن به این بیماری روده است. تب، خستگی، حالت تهوع و داشتن استفراغ را هم می توان از علائم بیماری التهاب روده دانست.

دقت کنید که بیماران مبتلا به التهاب روده اغلب دچار اختلال در دفع مدفوع می شوند. دفع مدفوع غیر طبیعی نیز در طولانی مدت منجر به بروز بیماری های نشیمنگاه مثل هموروئید و شقاق می شود. در این مواقع علاوه بر درمان التهاب روده درمان شقاق و هموروئید به طور همزمان ضروری است.

راه های تشخیص التهاب روده

بعد از بروز علائم التهاب روده و سیستم گوارش نیاز است تا سریعا موضوع را با یک پزشک متخصص جراحی در میان بگذارید. پزشک برای پی بردن و به قطعیت رسیدن در خصوص این موضوع چند راه را پیش روی شما می گذارد.

آزمایش خون: برای پی بردن به این موضوع که آیا به این بیماری دچار شده اید یا خیر نیاز است تا در ابتدا آزمایش خون انجام دهید. تعداد گلبول های خون می تواند بیان گر این موضوع باشد که آیا سیستم ایمنی و گوارش شما تضعیف شده است یا خیر.

آزمایش مدفوع: این نوع آزمایش در اکثر مواقع می تواند در تشخیص بیماری التهاب روده موثر واقع شود. معمولا برای پی بردن به بیماری های عفونتی، قارچی و ویروسی استفاده از این آزمایش بسیار کمک کننده است.

آندوسکوپی: برای پی بردن به علت و تشخیص بیماری های گوارشی این روش بسیار موثر است. در این روش از قسمت های مختلف سیستم گوارش بدن عکس برداری می شود تا به وسیله آن بتوان به بیماری های مختلف پی برد. البت ناگفته نماند آندوسکوپی به 4 روش مختلف تقسیم می شود که هر فرد با توجه به نیاز خود می تواند از یکی از آن ها استفاده کند.

تصویر برداری: تصویر برداری را می توان آخرین راه تشخیص التهابات روده دانست. تصویر برداری از سیستم گوارشی بدن به وسیله رادیولوژی، ام آر آی و… صورت می گیرد.

درمان بیماری التهاب روده

برای درمان التهاب روده راه های فراوانی وجود دارد. در اولین مرحله از درمان استفاده از انواع پروبوتیک ها توصیه می شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز همواره مورد نیاز است. همچنین در مواقع حاد استفاده از داروهای شیمیایی یا گیاهی نیز پیشنهاد می شود. عمل جراحی را نیز می توان آخرین راه برای حل این مشکل دانست.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

10 دیدگاه برای “التهاب روده چیست؟

  1. نسیما گفت:

    سلام خسته نباشید دو سال پیش عمل جراحی انجام دادم نرسیده به مقعدم اندازه نخود ورم میکنه وسوزش وخارش شدید دارم ومقدار خیلی کمی خون میاد جراح خوب تو همدان میخواستم

    1. سلام ممکن است مبتلا به فیستول مقعدی شده باشید. متاسفانه در همدان همکاری را نمی شناسم بهتر است از یک جراح وقت ویزیت بگیرید و اگر تشخیص را بر فیستول گذاشتند بهتر است ام آر آی فیستول را انجام دهید که مسیرهای آن مشخص شود. سپس با در دست داشتن پاسخ ام آر آی به یک جراح لیزر ماهر در زمینه لیزر فیستول مقعدی مراجعه کنید که اگر امکان داشته باشد جراحی با لیزر را انجام دهید.

  2. علی جعفری گفت:

    با سلام
    من بدلیل استرس کاری دچار هموروئیدوشقاق و رفلاکس طولانی مدت معده میشم و داروها زیاد تاثیری برام ندارند
    آیا در زمانی که هموروئید و شقاق خوب میشود هم میتوان لیزر انجام داد یا فقط زمانی که این مشکلو داریم باید مراجعه کنیم

    1. انواع مختلف لیزر کاربردهای گوناگونی دارند. برای بررسی مشکل از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  3. RS گفت:

    سلام من ۴ سال بیماری یبوست دارم هیچ ملینی هم دیگه بهم کارساز نیست. علامتی خاصی هم ندارم جز یبوست
    عمل جراحی یبوست درمانش قطعی ؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از بررسی علت یبوست روش درمانی مناسب به شما پیشنهاد می شود. مصرف مکمل های غذایی فیبر و پروبیوتیک ها نیز به بهبود وضعیت شما کمک می کند.

  4. حسین گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر بیماری التهاب روده شدید دارم هر کاری کردم هر دارویی مصرف کردم درمان نشدم ممنون میشوم کمکم کنید

    1. علاوه بر مصرف دارو لازم است پرهیز غذایی نیز داشته باشید. از متخصص تغذیه مطب من می توانید وقت ویزیت بگیرید.

  5. Yasser گفت:

    بادرود،مدت یک هفته میشه ک دچار ازحال،دلپیچه،درد شدید شکمی،نفخ و دفع گاز شدید هستم،
    دو نوبت پزشک عمومی رفته ام ک تاثیری نداشته،
    لطفا راهنمائی کنید،سپاس

    1. اگر با معاینه پزشک عمومی مورد خاصی تشخیص داده نشده است لازم است برای شما کولونوسکوپی تجویز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *