زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک

درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک

برجستگی هایی با اندازه های کوچک، که به صورت تکی یا خوشه ای در سطح پوست نمایان می شوند زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی نامیده می شود. این زائده ها در اکثر مواقع برای افراد ناخوشایند بوده و در جستجوی روش های متعدد برای از بین بردن آن هستند. درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک یکی از پرکاربردترین روش ها در از بین بردن این زگیل های تناسلی می باشد. با همراه باشید تا در این مطلب به تعریف کامل زگیل تناسلی و معرفی ویروس عامل آن و همچنین جزئیات بیشتر درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک بپردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی که در زیر مجموعه بیماری های مقاربتی قرار می گیرد، بیماری زگیل تناسلی یا genital warts می باشد. این بیماری عفونی که عامل اصلی آن یک ویروس DNA دار به نام پاپیلومای انسانی است، سبب تسریع تقسیم و تکثیر سلول های پوستی شده و زائده هایی به نام زگیل را در نواحی تناسلی مانند آلت تناسلی زنان و مردان و مقعد و دیگر نقاط بدن ایجاد می کند. این زائده ها غالبا به رنگ پوست بوده ولی گاهی ممکن است تیره تر یا روشن تر باشند. یکی از روش های رایج جهت درمان، درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک می باشد.

سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل تناسلی

انواع اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک به صورت مایع و برچسبی در بازار موجود می باشد. نوع مایع به طور مستقیم روی زخم ریخته می شود در حالی که انواع برچسبی به چسب آغشته می باشد و به این صورت بر روی زگیل قرار می گیرد.

آیا استفاده از سالیسیلیک اسید در درمان زگیل موثر است؟

محلول سالیسیلیک اسید عموما به صورت 17 درصد به فروش می رسد ولی گاهی جهت درمان زگیل های پا به صورت 40 درصد نیز به فروش می رسد. طبق تحقیقات انجام شده سالیسیلیک اسید به نحو قابل توجهی در درمان زگیل تناسلی موثر واقع شده است. استفاده از سالیسیلیک اسید یک روش درمانی ساده، آسان و در دسترس می باشد چرا که سالیسیلیک اسید بسیار مقرون به صرفه بوده و عوارض جانبی بسیار ناچیزی را برای بیمار مبتلا خواهد داشت.

درمان زگیل تناسلی با سالیسیلیک اسید به این صورت آغاز می شود که سالیسیلیک اسید سلول های سطح زگیل را لایه به لایه تجزیه می نماید و در طولانی مدت سبب حذف کامل زائده زگیل از سطح پوست می گردد. در واقع سالیسیلیک اسید از طریق فرایند کراتولیز سبب حذف زگیل می شود.
تقویت سیستم ایمنی در نواحی اطراف زگیل نیز از دیگر فواید استفاده از سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل می باشد؛ با این روش سلول های ایمنی برای مقابله با ویروس ها ترغیب می گردند.

نحوه استفاده از سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل تناسلی

جهت درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک 17 درصد استفاده می شود بهتر است جهت تاثیر پذیری بیشتر، ابتدا حمام بروید تا پوست شما به حد کافی لطیف و تمیز شود سپس موضع را به طور کامل خشک کرده و از سالیسیلیک اسید استفاده کنید. در روشی دیگر می توانید موضع را به مدت 5 دقیقه با سالیسیلیک اسید غوطه ور سازید. سعی کنید پیش از حمام زگیل ها را با لیف لایه بردار به طور کامل بسابید تا سلول های مرده ی سطح زگیل به طور کامل حذف شود.
توصیه می شود درمان را به طور منظم و هر روز تکرار کنید تا به بهترین نتیجه در این خصوص برسید سالیسیلیک اسید عموما در داروخانه ها با غلظت 17درصد به فروش می رسد در حالی که گاهی برای نواحی پا از غلظت 40 درصد آن نیز استفاده می گردد.

گاهی در هنگام مراجعه به متخصص، پزشک از غلظت های بسیار بالاتری جهت از بین بردن زگیل تناسلی استفاده می نماید. دقت داشته باشید که صرفا استفاده از سالیسیلیک اسید سبب نابودی کامل ویروس پاپیلومای انسانی نمی شود و برای نابودی کامل ویروس می بایست سیستم ایمنی بیمار تقویت شود.

عوارض جانبی درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک

هر درمانی به موازات فایده هایی که برای بیمار دارد می تواند موجب عوارض جانبی نیز باشد درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک نیز از این قاعده مستثنا نیست و ممکن است سبب ناراحتی هایی برای بیمار تحت درمان باشد از این عوارض می توان به پوسته پوسته شدن پوست بیمار و سوزش و التهاب در موضع اشاره نمود. اگر دوز درستی از این دارو برای درمان زگیل تناسلی استفاده نشود احتمال بروز آسیب جدی و التهاب شدید در ناحیه وجود دارد.

ناگفته نماند که لیزر زگیل تناسلی نیز در درمان و برداشتن زائده های زگیل تناسلی بسیار موثر است و برای برداشتن زگیل های بزرگ توصیه می شود از این روش استفاده کنید. همچنین برای بیمارانی که نمی توانند از اسید سالیسیلیک استفاده کنند و یا به این درمان پاسخ نمی دهند کرایو یا سرد کردن زگیل تناسلی نیز پیشنهاد می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

25 دیدگاه برای “درمان زگیل تناسلی با اسید سالیسیلیک

  1. حسین گفت:

    سلام و وقت بخیر ،
    من دو روز پیش ۶ تا زگیل ریز داشتم در ناحیه تناسلی خودم و دکتر اونا رو لیزر کرد و نمونه برداری هم کرد ،
    موقع خواب ، امشب ، دیدم یه دونه ریز دیگه هم در کیسه بیضه هام سمت چپ در اومده و نمایان شده ، حالا چیکار کنم؟ بازم باید برم لیزر کنم و هزینه اضافه بدم؟ آیا باید همینجوری منتظر زیاد شدن این زگیل ها باشم؟ یا درمان خانگی کنم؟ شما بگید چه کنم! واقعا بهم ریختم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز می شود. متاسفانه این زگیل ها عود کننده می باشند.

      1. زهرا گفت:

        سلام وقتتون بخیر … برای زگیل داخل اندام تناسلی هم میشه از محلول استفاده کرد ؟

        1. سلام خیر بهتر است از کرایو زگیل تناسلی و یا لیزر زگیل تناسلی سود ببرید.

  2. وریااا گفت:

    سلام
    خانوم دکتر من تست پاپ اسمیر و hpvدادم
    منفی شد
    ولی روی واژنم ۳ تا دونه ریز بود که دکتر گفت اینها زگیل هست و با اسید اونارو سوزوند
    من ایمن شدم یا باز اگر رابطه جنسی داشته باشم درگیر میشم؟

    1. با توجه به این که زگیل شما از نوع اچ پی وی نبوده است مشکلی از این بابت نیست. زگیل ها معمولا عامل ویروسی دارند که ممکن است با تحریک مجدد دوباره عود کنند. اما زگیل شما از نوع خطرناک اچ پی وی نیست و جای نگرانی نیست. توصیه می کنم واکسن زگیل تناسلی را تزریق کنید.

  3. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید خانم دکتر من درحاملگی چندتا زگیل دربیرون از مقعدم دراومددکترهم رفتم فایده نداشت بیشترهم نشده این محلول رو بزنم امکانش هست ازبین ببره یا لیرز کنم ممنون میشم چون چندساله میگذره واقعا اعصابموبهم ریخته

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. از این محلول به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. ممکن است به پوست این ناحیه آسیب برسانید.

  4. میثم گفت:

    سلام من یه مدت یه زگیل تو پوست سرم دارم

    1. به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  5. سید قلی گفت:

    دکتر. من چند تا خال سیاه داشتم که با اسید سالیسیلیک میخچه و زگیل سوزادم اما بعد دو ماه جای سوختگی خوب شد بیشتر شدن الان دور ختنه گاه چند تا در اومده باسیر له شده بازم سوزادم ولی باز داره بیشتر میشه ، خیلی ریزن لیزر نمیشه ولی دکتر نرفتم هنوز

    1. خود درمانی نکنید و برای دریافت داروی مناسب از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  6. ساره گفت:

    سلام خانم دکتر من یک ماهه دراطراف واژن و اطراف مقعدم زائده هایی میبینم دکترگفت زگیل تناسلی هست من آزمایشhpvندادم هیچ کاری نکردم.فکر میکنم دارن بزرگترمیشن.میتونم ازاین محلول اسیدسالیسیلیک رفع میخچن وزگیل برای سوزاندن و درمانشون استفاده کنم؟؟

    1. خیر بهتر است با یک پزشک برای انجام کرایو یا لیزر مشورت بگیرید.

      1. ساره گفت:

        به چه پزشکی بایدمراجعه کنم؟متخصص زنان یا متخصص پوست؟
        باانجام کرایو یا لیزر امکان عود دوباره زگیل ها وجود داره؟
        باتشکر از پاسخدهیتون.

        1. بهتر است به پوست مراجعه کنید. بله امکان عود وجود دارد.

  7. جلیل گفت:

    سلام خانم دکتر
    خیلی معذرت میخوام
    برا اقایان همکار آقا دارین یا خودتان معاینه می کنید،

    1. اگر بیماری از قبل درخواست ویزیت توسط پزشک آقا بدهند همکار جراح آقا نیز داریم.

  8. لیلا گفت:

    سلام من زگیل تناسلی دارم و برام اسید زدن ک از بین بره میخواستن ببینم واقعا از بین میره با ی جلسه؟؟؟

    1. بستگی به نوع زگیل، پیشرفت بیماری، فیزیولوژی بدن شما، سیستم ایمنی بدن شما و نظر پزشک معالج دارد.

  9. پرستو گفت:

    سلام وقت بخیر، من پارسال تست پاپ اسمیر و اچ پی وی دادم منفی شد به فاصله‌ی یک ماه یه زگیل زدم و رفتم لیزر کردم بعدش همون جا دوباره رشد کرد و ۳تا دیگه هم زدم و رفتم دکتر برای تقویت سیستم ایمنی بدنم، بهم محلول پودوفیلین هم داد استفاده کردم الان فقط یکیش مونده که تقریبا هنوز خیلی کم زیر پوستم برامدگی داره و اونی که لیزر کردم خیلییی خیلی کم، توی این مدت هم رابطه جنسی نداشتم حدودا ۸ ماهه تحت درمانم ولی احساس میکنم که محلول دیگه روم جواب نمیده، بنظرتون میتونم از پماد سالیسیلیک که قوی تره استفاده کنم؟ و اینکه پارسال آزمایشم منفی بوده ولی چطور میشه که زگیل زدم؟

    1. آیا زگیلی که با لیزر برداشته شده به پاتولوژی ارسال شد؟ توصیه می کنم زگیل های جدید را با روش کرایو بردارید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن از مکمل های غذایی و میوه و سبزی فراوان استفاده کنید. استفاده از اسید سالیسیلیک نیز عوارض مختلفی دارد و استفاده از آن باید تحت نظر پزشک و در مدت زمان معینی باشد.

  10. المیرا صرافی گفت:

    بسیار عالی و مفید بود.سپاس از مطالب خوبتون درباره زگیل تناسلی

  11. نرگس رضايى گفت:

    خانم دكتر من شنيدم استفاده از اين محلول ممكنه زگيل ها رو از بين ببره اما از عوارضش ميتونه اين باشه كه در اينده بيشتر دربيان
    اين درسته؟

    1. از عوارض اسید سالیسیلیک بروز راش پوستی و التهاب و حساسیت است و چنین عارضه گزارش نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *