اطلاعات عمومی پزشکی

علت ورم مقعدی و درمان آن

ورم و التهاب مقعدی

ورم مقعدی از جمله اختلالات شایع مقعدی می باشد که اگر مورد غفلت قرار گیرد ممکن است باعث بروز بیماری های جدی دیگر شود. این اختلال علائم مختلفی دارد ولی در اکثر بیماران با درد شدید و آزار دهنده و نیز سوزش و خارش هنگام مدفوع نیز همراه است. سایر علائم این بیماری عبارتند از تب، ترشحات چرکی، درد زیاد در هنگام نشستن و غیره می باشد. در ادامه این مقاله به توضیح علت های ورم مقعدی و نیز درمان آن می پردازیم.

علت های رایج ورم مقعدی کدامند؟

ورم مقعدی در اثر عوامل و بیماری های مختلفی ایجاد می شود، اما اگر به موقع تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است. بیماری هایی که سبب تورم ناحیه مقعد می شوند عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

یکی از مشکلاتی که اکثر بیماران با آن مواجه هستند بواسیر یا همان هموروئید است است که در واقع به دلیل متورم شدن رگ های خونی روده در قسمت مجرای خروجی ایجاد می شود و در طولانی مدت باعث ایجاد ضایعه ای در قسمت خارجی مقعد می شود. این بیماری مقعدی یکی از علت های رایج ورم مقعدی می باشد. هموروئید معمولا به دنبال یک یبوست یا اسهال مزمن بروز می کند. هموروئید یا بواسیر می تواند با درد یا کاملا بدون درد باشد. همچنین بروز هموروئید الزاما با خونریزی نیست و بیمار جز التهاب و ورم مقعدی علائم دیگری را گزارش نمی کند.

التهاب و ورم مقعدی به دلیل هموروئید داخلی و هموروئید خارجی

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی که در اثر جمع شدن چرک و عفونت در ناحیه مقعد ایجاد می شود نیز می تواند باعث ورم مقعدی شود. آبسه مقعدی می تواند عمیق یا سطحی باشد که در هر کدام از این موارد با درد بسیار شدید و آزاردهنده همراه است و نشستن را دشوار می کند.

شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق یا فیشر که در واقع یک زخم یا ترک عمیق در ناحیه مقعد است در اثر عوامل مختلف از جمله یبوست طولانی مدت ایجاد می شود. زمانی که این زخم یا بریدگی در اثر بی توجهی عمق بیشتری پیدا کند می تواند سبب تورم در ناحیه مقعدی شود که کاملا قابل لمس می باشد. برخی از بیماران شقاق مقدار کمی خونریزی را نیز در حین دفع مدفوع گزارش می کنند.

آناتومی علت التهاب و ورم مقعدی بر اثر شقاق یا فیشر مقعد

سایر علت های ورم ناحیه مقعد

رابطه ی جنسی از ناحیه مقعد، سرطان مقعد، بیماری های التهابی لگن و روده، آنوزیت و فیستول مقعد نیز می توانند سبب این مشکل شوند. فشارهای ناشی از زایمان طبیعی و بارداری نیز می تواند منجر به بروز فشار و التهاب و ورم در این ناحیه شود.

درمان ورم مقعدی به چه صورت انجام می شود؟

از آنجا که بیماری ورم مقعدی علت های مختلفی دارد درمان آن نیز مختلف است و باید حتما به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه شود تا بهترین نوع درمان را تجویز کند. توصیه می شود تا زمان مراجعه به متخصص حتما یبوست و اسهال را کنترل کنید. همچنین نشستن در لگن یا وان آب ولرم به مدت 10 دقیقه و 3 مرتبه در روز توصیه می شود. همچنین استفاده از لگن آب گرم بعد از هر دفع مدفوع توصیه می شود.

درمان های دارویی ورم مقعدی

در صورتی که در مراحل ابتدایی این بیماری و با بروز اولین نشانه ها به متخصص مراجعه کنید ممکن است با تجویز برخی از دارو ها از پیشرفت بیماری جلوگیری و سپس بیماری به طور کامل رفع شود. دقت کنید که برای دریافت دارو حتما به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید. زیرا داروها و پمادهای درمان ورم مقعدی بسیار گوناگون می باشند و استفاده نا به جا از یک دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

عمل جراحی ورم مقعدی

در گذشته برای درمان مشکلات مقعدی از جمله ورم اطراف مقعد از جراحی استفاده می شد. این روش ممکن است مشکل اصلی را برطرف کند، اما از طرفی عوارض جانبی بسیاری نیز دارد که بعد از جراحی برای بیمار بسیار آزار دهنده می باشد. بنابراین توصیه می شود در همان مراحل اولیه بروز علائم ورم مقعدی به متخصص مراجعه کنید و از خوددرمانی پرهیز کنید. عمل جراحی ورم مقعدی ممکن است به روش سنتی و با تیغ و کوتر انجام شود. همچنین استفاده از لیزر پرتوان جراحی طی دهه های گذشته نتایج بهتری نسبت به جراحی با تیغ و کوتر را نشان داده است.

درمان با لیزر جراحی ورم و التهاب مقعدی

درمان ورم و التهاب مقعدی با لیزر پرتوان

درمان لیزری ورم مقعدی

امروزه با توجه به عوارض عمل جراحی و با توجه به افزایش دقت در درمان لیزری برای اکثر مشکلات مربوط به مقعد از جمله ورم های مقعدی از این روش استفاده می شود. در این درمان نیازی به بیهوش کردن بیمار وجود ندارد. همچنین درمان لیزری عوارض احتمالی بعد از عمل جراحی مانند بی اختیاری و نیز آسیب به مقعد را ندارد و پس از انجام آن بیمار به استراحت چندانی نیاز ندارد. دقت کنید که لیزر ورم مقعدی باید توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود تا از مزایای لیزر سود ببرید.

سوالات متداول ورم مقعدی

1-آیا ورم مقعدی همان کیست مویی است؟

خیر. کیست مویی در مناطقی که مو میروید و معمولا در قسمت ستون فقرات قرار دارد، اما تورم مقعدی در اطراف مقعد که مو ندارد شکل می گیرد. از طرفی کیست مویی به دلیل برگشت مو بروز می کند. اما ورم مقعدی ناشی از پاسخ بدن به یک فشار غیر طبیعی در ناحیه مقعد می باشد.

2-اگر ورم مقعدی خود به خود کم شود آیا مجدد عود می کند؟

بله. در اغلب موارد کاهش ورم با درمان ها و مراقبت های خانگی ممکن است باعث بهبودی موقت و رفع درد ناشی از ورم شود، اما پس از مدتی امکان بازگشت مجدد ورم وجود دارد. تشخیص علت ورم مقعدی و اقدام به یک درمان اصولی بسیار مهم است.

3-آیا ورم مقعدی همیشه با سوزش و خارش همراه است؟

یکی از علائم ورم ناحیه مقعد خارش و سوزش است، اما ممکن است در بیماران مختلف نشانه ها اندکی متفاوت باشند و ورم هیچگونه خارشی در ناحیه مقعد ایجاد نکند. بنابراین ورم مقعدی همیشه با سوزش و خارش و حتی درد و خونریزی همراه نیست.

4-درمان خانگی ورم مقعدی چیست؟

داشتن رژیم غذایی درست مانند مصرف مایعات و میوه و فیبر فراوان در طول درمان می تواند از یبوست جلوگیری کند و باعث تسریع روند درمان شود. نشستن در لگن آب گرم و جلوگیری از یبوست و اسهال نیز بسیار کمک کننده است. برداشتن فشار غیر طبیعی از ناحیه مقعد و خودداری از نشستن طولانی بر روی سطوح سخت نیز بسیار مهم است.

5-آیا التهاب های روده می توانند سبب ورم مقعدی شوند یا خیر؟

بیماری کولیت روده نوعی بیماری التهابی روده می باشد و در موارد شدید علائم این التهاب تا ناحیه مقعد سرایت می کند و سبب ورم مقعدی نیز می شود.

6-آیا ورزش های سنگین منجر به ورم مقعدی می شود؟

ورزش های سنگین به خصوص وزنه برداری که بر اثر زور زدن فشار زیادی به بیمار وارد می کند منجر به بروز ورم مقعدی می شود. در مقابل برخی ورزش های سبک مانند پیاده روی و یوگا می تواند در رفع یبوست و کاهش استرس و التهاب مقعدی موثر باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

250 دیدگاه برای “علت ورم مقعدی و درمان آن

  1. آمنه عرب گفت:

    سلام و روز بخیر خانم دکتر من بیمار شما بودم جای زخم خوب شده فقط سفت شده جای عمل طبیعیه یا راه حلی داره؟

    1. سلام تشریف بیارید مطب وضعیت شما بررسی شود.

  2. محسن گفت:

    سلام روزتون بخیر.دوروزه که لبه مقعدم ورم کرده ودرحالت عادی سوزش ودرد رو احساس میکنم وورم رو لمس.ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

    1. سلام ممکن است دچار شقاق مقعدی یا حتی آبسه مقعدی و هموروئید شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. نشستن در لگن آب گرم نیز بسیار به شما توصیه می شود.

      1. جواد گفت:

        از معقدم چرک همرا با کمی خون می آید و کمی درد هم دارم

        1. ممکن است به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. حتما از مطب من یا یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه وقت بگیرید.

  3. سما گفت:

    سلام من وقتی ک زمستون میشه لبه مقعدم ورم میکنه و خارش داره و هنگام مدفوع هم از لبه مقعدمخونریزی میکنه فقط زمستونا اینطوری میشه علتش چیه

    1. سلام ممکن است به دلیل خشکی هوای زمستان دچار خشکی مزاج، پوست و یبوست می شوید. احتمالا دچار هموروئید و شقاق نیز می باشید. به یک متخصص مراجعه کنید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید و مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید.

  4. ایرج غزنوی گفت:

    مشکل شقاق دارم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر یبوست یا اسهال دارید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

    2. نرگسس گفت:

      سلام وقتتون بخیر من هم هموروئید داخلی دارم و هم خارجی دکتر برام چندتا قرص نوشت به همراه ۴۰تا دونه شیاف آنتی هموروئید الان تقریبا شیش تا شیاف مصرف کردم و متوجه شدم ناحیه مقعد خیلی بزرگ باد کرده و ورم کرده چیکار کنم و چرا اینطوری شد؟؟؟

      1. مصرف شیاف را قطع کنید و مجدد به پزشک معالج مراجعه بفرمایید.

  5. ایرج غزنوی گفت:

    مشکل شقاق دارم وسه ماه خوب نشده

    1. شقاق خود به خود درمان نمی شود. علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب و کنترل یبوست لازم است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

  6. علی گفت:

    با سلام
    خیلی غدرخواهی میکنم من کنار مقعد یه طرف باد کرده و سفت شده میخوایتم ببینم مشکل چیست و علت ان چیه یا خطرناک هست؟

    1. سلام اگر این برجستگی دردناک است احتمال آبسه مقعدی وجود دارد. اما اگر درد ندارد معمولا مربوط به هموروئید می شود. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  7. فاطمه گفت:

    سلام من توی هفته ۱۳بارداری هستم و متاسفانه یبوست دارم و معقدم متورمه ودردزیادی دارم و تخلیه به سختی امکان پذیر هستش از شربت lactulose وشیاف آنتی هموروئیداستفاد می کنم می خوان بدونم با شرایط برداریم مشکلی برای جنین ندارن و شیاف دیکلوفناک سدیم ۵۰
    هم استفاده کنم یانه؟و اینکه هیچ تأثیری نذاشته و اصلا یبوستم بر طرف نمیشه

    1. به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید. من در دوران بارداری داروهای داخلی و شیاف تجویز نمی کنم. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. برای درمان هموروئید در دوران بارداری معمولا نشستن در لگن آب گرم، کم کردن فشار از ناحیه مقعد و داروهای خارج مقعدی توصیه می شود.

      1. سارا گفت:

        سلام خانوم دکتر سعادتی بنده هم از ابتدای ماه ۹ بارداری مشکل دفع همراه با درد شدید پیدا کردم و زایمان طبیعی سخت داشتم و الان هم که ۱۰ روزه از زایمانم گدذشته همچنان دفع همراه با درد دارم و مقعدم رو پزشک زنان معاینه کرد گفت متورم شده و هیچ دارویی جز پماد برا بخیه هام که تا مقعد هست ندادن. حین دفع میمیرم و زنده میشم

        1. بیمارانی که مبتلا به بیماری های مقعدی می باشند نباید زایمان طبیعی انجام دهند زیرا وضعیت بیماری آنها تشدید می شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید. قبل از بارداری نیز توصیه می شود که مشکلات و بیماری های مقعد کاملا درمان شود.

  8. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دوبار عمل هموروئید انجام دادم ولی تاثیری نداشت والان بعد یکسال هر چند روز یک بار آبسه می کنه و خون ریزی الان هم خیلی متورم شده ودرد خیلی زیاد شده چیکار کنم من یبوست شدید هم دارم

    1. اگر مشکل یبوست شما حل نشود مجدد بیماری شما عود خواهد کرد حتی اگر لیزر هموروئید را هم انجام دهید. لازم است تحت نظر متخصص تغذیه و گوارش باشید.

  9. فرناز زندی گفت:

    سلام از سال ۹۸ خارش وسوزش وگاها درد مقعد دارم آزمایشات زیادی مربوط به خون ومدفوع دارم هیچی نبود دل درد وگاز روده هم زیاد دارم زیر دلم ودور نافم دردمیکنه اروغ زیاد میزنم لطفا راهنمایی کنید

    1. آزمایش خون و مدفوع مشکلات مقعد از جمله هموروئید و شقاق را نشان نمی دهد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است معاینه شوید.

      1. مرد گفت:

        سلام من شیش ماه پیش عمل همورویید کردم لیزر درمانی ….الان یه سمت روده اون قسمتی که عمل نکردم ورم کرده سوزش ضعیفی داره البته زمانی که عمل کردم ورم داشت دکتر گفت میخابه ورمش لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم خطر داره

        1. حتما غذای پرفیبر مصرف کنید و اگر یبوست یا اسهال دارید نسبت به درمان آن اقدام نمایید و حتما از لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج استفاده کنید.

  10. مریم السادات گفت:

    سلام.سال ۹۴ فیستول عمل کردم.دو روزه همون طرف فیستول در واقع لبه مقعد ورم کرده و درد شدیدی داره تا تو چشمهام تیر میکشه.چکار کنم

    1. فیستول شما عود کرده است و احتمالا دچار آبسه مقعدی نیز شده اید. برای درناژ و تخلیه اصولی آن به متخصص مراجعه کنید.

  11. زهرا گفت:

    سلام .خسته نباشید.
    چند ماه پیش دچار یبوست شدم .از همون موقع، هنگام دفع خونریزی درد و سوزش دارم .و اون موقع از پماد ام جی اطراف مقعد استفاده کردم.(دوهفته)
    الان دو سه هفته ست که پوست اطراف مقعد نازک شده و ورم کرده . و دو روز هست که دچار خارش شدید شدم

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید و مصرف این پماد را قطع کنید. ناحیه را با کمی روغن نارگیل یا آلوئه ورا چرب کنید. رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید که یبوست نگیرید.

      1. زهرا گفت:

        ممنون
        متاسفانه تهران نیستم. از چند ماه پیش که دچار این مشکل شدم تا امروز، تقریبا هر روز هنگام دفع درد و سوزش شدید دارم.

  12. مریض اورژانسی گفت:

    سلام من حدود شش روزه درد مقعد دارم، خیلی شدیده ک نمبتونم بیشنم یا زیاد سرپا وایستم، خود مفعدم اندازه ی نخود بیرون زده وای سفت شدن و دردناک شدن اطراف مقعد هم ی طرف ماجراس، روزای اول فشار میاورم ب لبه مقعدم و عفونت بیرون میزد بعد فهمیدم همین زور کردن بهش بدترش میکنه، گاهی تب و علائم سرماخوردگی میگیرم، ولی دردش امونمو بریده، و نزدبک عید هیچ دکتری وقت نداره کلونوسکوپی انجام بده واسم یا حداقل چرکشو برطرف کنه، خواهش میکنم راهنماییم کنین دارویی چیزی بخورم بلکه عفونته کم و درد کمترشه😢

    1. شما دچار آبسه مقعدی شده اید و لازم است به یک جراح یا بیمارستان مراجعه کنید. سریعا باید با یک روش پزشکی عفونت تخلیه و درناژ شود. در حال حاضر کولونوسکوپی در اولویت قرار ندارد و لازم است عفونت به طور اورژانسی کنترل شود.

  13. رئوف گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دو روزه کنار مقهدم یه ورمی کرده و توش یه رگ سیاه هست که وقتی بهش دست میزنی فقط همون رگ میسوزه.میخواستم ببینم چیه و اینکه برای درمانش باید چیکار کنم

    1. احتمالا مبتلا به هموروئید ترمومبوزه شده اید. این نوع هموروئید لازم است در همان 72 ساعت اولیه توسط جراح به طور سرپایی تخلیه شود.

  14. پیمان گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دو روزه درناحیه مقعد یه برامدگی مث همون آبله یا ابسه ک با لمس دسم حسش میکنم ب وجود اومده. هم احساس درد دارم بعضی وقتا هم موقه ی نشستن اذیتم. اولین دفعه ای هم هس ک این مشکل واسم پیش اومده باید چکار کنم راهه درمانش چیه. ایا میشه خودم مثلا بایه سوزن سوراخش کنم چرکش خارج بشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. آبسه ناحیه مقعد بسیار حساس است و لازم است توسط پزشک تخلیه و خشک شود. در صورت دستکاری آبسه و تخلیه خود به خود آن امکان عود آبسه بسیار زیاد است و عود آبسه های مکرر منجر به بروز فیستول مقعدی می گردد.

  15. مرتضی گفت:

    سلام فرق آبسه با هموروئید چیه؟ و درمان آبسه به چه صورت انجام میگیره؟

    1. آبسه مقعدی بر اثر تجمع عفونت و مسدود شدن غدد و منافذ پوست ایجاد می شود. اما هموروئید التهاب پاکه های هموروئید یا همان بواسیر است و گاهی همراه با ترومبوز و لخته خون نیز همراه است. تفاوت اساسی هموروئید و آبسه در میزان و شدت درد بیمار است. درد آبسه مقعدی بسیار بیشتر از همورئید است و گاهی هموروئید علامت درد ندارد.

  16. ali گفت:

    من اطراف مقعدم یک مقدار ورم کرده و درد خیلی زیادی داره ولی بعضی وقت ها ورم فروکش میکنه و درد هم از بین میره باید چی کار کنم
    و سوال دوم این کع من قبلا بخاطر موبرگردان عمل کردم و دکتر محل عمل رو بخیه زده الان بعد از گذشته 4 ماه احساس میکنم جای عمل از داخل خالی هستش و بخاطر شغلی که دارم خیلی راه میرم و درد خیلی شدید در حد این که انگار رو زخم نمک بریزی دارم

    1. احتمالا بیماری کیست مویی شما عود کرده است و لازم است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. علت ورم و درد مقعد نیز بعد از ویزیت مشخص می شود. لازم است بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز شود. توصیه می کنم هر روز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و بعد از هر اجابت مزاج نیز از لگن آب گرم استفاده کنید. غذای بدون ادویه و بدون کافئین میل کنید و میوه و آب و سبزی زیاد مصرف کنید. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید.

  17. مهدیه گفت:

    سلام خسته نباشید ماهی یکبار رابطه از پشت مشکلی داره یا ن ؟

    1. سلام به طور کل رابطه مقعدی رد شده است و حتی با یک بار رابطه مقعدی می توانید یک عمر گرفتار عوارض آن شوید.

  18. حسین گفت:

    باعرض سلام مشکل تخلیه مدفوع دارم خارج نمیشود احتمالا همرویید اجازه خروج نمیده چکار کنم برای دفع.

    1. علاوه بر افزایش فیبر غذایی و مصرف غذاهای ملین و آب فراوان توصیه می کنم از یک متخصص داروی مناسب نیز دریافت کنید. از خوددرمانی پرهیز کنید و قبل و بعد عمل دفع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. درمان هموروئید در مراحل اولیه با داروی به جا و مناسب با وضعیت بیمار امکانپذیر است. مصرف چای و قهوه و فست فود را نیز به حداقل برسانید.

  19. مرتضی شامی گفت:

    سلام خانوم دکترمن ورم مقعددارم خیلی اذیت میکنه نمیزاره راحت ادرارشماره ۲ انجام دهم گاهی بایدسه باربرم دستشویی بافشارزیادچکارکنم این ورم مقعدخوب شه توصیه دارید

    1. احتمالا به بیماری هموروئید مبتلا شده اید. برای دریافت درمان مناسب از مطب وقت ویزیت بگیرید. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج نیز پیشنهاد می شود.

  20. رضا زارعی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه دو ماه هست که احساس میکنم مدفوع دارم ولی وقتی میرم دستشویی اصلا مدفوعی نمیاد ولی الان اون مشکل حل شده حالا داخل مقعدم درد میکنه و باد کرده اگه میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. احتمالا به هموروئید داخلی و آبسه مقعدی مبتلا شده اید. از مطب من یا یک جراح لیزر ماهر وقت ویزیت بگیرید.

  21. مهسا گفت:

    سلام من مدتی هست بغل مقعدم برامدگی کوچیکی هست از ۴ ماه پیش و رابطه ی مقعدی داشتم ۴ ماه پیش یه مدت کم شد و دوباره یه هفتس مثل قبل و اینکه اسهالم هستم و دل درد گاها ایا مربوطا بهم؟و اینکه ممکنه اچ پی وی باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید لطفا

    1. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. احتمالا دچار هموروئید شده اید و علت اسهال و دل درد نیز می تواند مربوط به یک عامل میکروبی و عفونی باشد.

  22. مجتبی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بنده یکبار عمل لیزر انجام دادم فیشر و آبسه مقعدی داشتم
    الان حس میکنم از داخل رگ ها متورم شدن و درد زیادی تحمل میکنم هرزگاهی داخل مدفوع لکه های خونی هم میبینم
    دوسه روزه که این درد به سراغم اومده و واقعا درد زیادی داره مخصوصا موقع نشستن و بلند شدن

    1. احتمالا دچار عود مجدد آبسه مقعدی و حتی هموروئید شده اید. مجدد به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید. عود مکرر آبسه مقعدی امکان بروز فیستول مقعدی را نیز بالا می برد.

  23. امیرحسین گفت:

    سلام. ببخشید من دیسک کمر داشتم عمل کردم چند روز بعداز اینکه عمل کردم مقعدم ورم کرده چکار باید بکنم

    1. احتمالا به دلیل کم تحرکی دچار یبوست شده اید. شربت و خوراکی های ملین مصرف کنید و اگر امکان دارد قبل و بعد از دفع مدفوع در لگن آب گرم بنشینید. از مصرف خوراکی های بیش از اندازه گرم و فلفلی و مصرف ادویه و فست فود خودداری کنید. میوه و سبزی نیز به اندازه کافی میل کنید.

  24. تام گفت:

    من یه مدت طولانی هست که ببخشید حالت اسهال دارم.
    قبلاً هم شقاق داشتم و هر از گاهی بعد از مدفوع چند قطره خون می‌آمد.
    اما مدتی هست که بلافاصله بعد از خوردن یا آشامیدن شکمم درد می‌گیرد و پیچ میزنه بعد از چند ثانیه خوب میشه.

    به شدت بدنم گاز دارد . بطوریکه ببخشید بعد از آب خوردن هم گاز از دهانم خارج میشود.
    داخل مدفوع هم حباب هایی از گاز وجود داره. به صورت کف.
    از طرفی بعضی از مواقع در مدفوع مایعی مخاطی وجود داره.

    بدلیل اسهال شدید و طولانی مدت بعد از مدفوع روی مدفوع خون میآید و تا زمانیکه خودم رو منقبض نکنم این خونریزی ادامه دارد.

    اطراف مقعد هم بعضی اوقات رگ ها ورم میکنن و بعد از چند روز ورم خوب میشود.
    اطراف مقعد هم سوزش و خارش دارم

    احتمال داره . هم سندروم روده تحریک پذیر باشه و هم همورویید؟

    1. بله به احتمالا زیاد علاوه بر یک مشکل گوارشی جدی دچار عوارضی مثل هموروئید و شقاق نیز شده اید. لازم است برای درمان به یک متخصص گوارش و یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. به علاوه اگر مشکل هموروئید و شقاق و آسیب به ناحیه مقعد جدی است توصیه می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه نیز مراجعه بفرمایید.

  25. میلاد گفت:

    سلام من یبوست مزمن دارم چند وقته اطراف مقعد یکمی به صورت دوکی شکل تورم داره، درد و خارش نداره فقط یکم احساس گرمی دارم ..این چه جور عارضه یبوسته؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. تغییر دما در این ناحیه می تواند نشانه عفونت باشد. همچنین در روزهای آینده احتمال بروز درد نیز وجود دارد. بدون تشخیص و تجویز پزشک دارو مصرف نکنید. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید.

  26. فاطمه گفت:

    سلام روزتون بخیر من یه قسمت از رگه های مقعدم متورم شده (چون متاسفانه دو بار برای اجابت مزاج زور زدم و خون از مقعدم اومد) ولی الان دردی رو حس نمیکنم فقط بعضی مواقع حس خارش دارم ب نظرتون باید ب دکتر مراجعه کنم؟ و اینکه دقیقا به چه متخصصی؟

    1. بله حتما به متخصص مراجعه کنید تا با تجویز دارو کاملا درمان شوید. اگر دیر مراجعه کنید ممکن است نیاز به جراحی و لیزر پیدا کنید. احتمالا به هموروئید داخلی مبتلا شده اید. علاوه بر دریافت دارو از متخصص درمان ها و مراقبت های خانگی هموروئید را نیز انجام دهید.

  27. محمد گفت:

    سلام . من یک هفته ای هست که اسهال شدم. بعد از چند روز دیدم دیوار راست مقعدم متورم شده
    چیکار کنم؟

    1. مصرف فیبر غذایی و آب را افزایش دهید و روزانه 3 بار به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. از یک متخصص نیز داروی مناسب دریافت کنید.

  28. شهریار گفت:

    باعرض سلام خانم دکترمن مدت دوماه هستش که عمل شقاق وهمورئیدانجام دادم زخمهام کاملابهبودپیدا کردن ولی مجددا معقدم ورم کرده واحساس سوزش ودرد دارم هنگام دفع به دکترجراح مراجعه کردم بمن گفت که عمل شما موردی نداره ویک سری داروهایی ملین برای من تجویزکرد وگفتن که اگرخوب نشدی به متخصص گوارش مراجع کن ایاامکان این راداردکه همورئیدیاشقاق من خوب درمان نشده وکاملا ازبین نرفته باعمل جراحی که انجام دادم باتشکرازپاسخگویی شما

    1. اگر یبوست مزمن داشته باشید بیماری شما بعد از بهترین جراحی نیز مجدد عود می کند. بنابراین به توصیه جراح خود عمل کنید و حتما مشکل گوارش را به طور اساسی درمان نمایید.

  29. امین احمدی گفت:

    سلام من چند روزی هست یبوست دارم الان هموروئید خارجی دارم راه درمانش چی هست؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خود درمانی پرهیز کنید. مراقبت هایی که می توانید در منزل انجام دهید اصلاح رژیم غذایی و مصرف آب و فیبر فراوان است.

    2. فاطی گفت:

      سلام وقت بخیر من یه دو هفته ای میشه که دور مقعدم مثل اینکه تاول زده هست ولی دکتر که رفتم گفت که تاول نزده فقط ورم کرده که البته نه درد دارم و نه سوزش و نه خونریزی و نه ترشح چیزی فقط ورم کرده دور مقعدم لطفا راهنمایی ام کنید از چه پمادی استفاده کنم که ورم دور مقعدم خوب بشه

      1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور یا ویزیت حضوری بگیرید. بعد از معاینه و تشخیص دقیق بیماری داروی مناسب برای شما تجویز خواهد شد. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج و کنترل اسهال و یبوست بسیار مهم است.

  30. نادیا گفت:

    سلام خانم دکتر،
    من ابتدای مرداد ماه دچار کرونا شدم و تا حدود ۲۵ روز به شدت درگیر این بیماری بودم؛ در این مدت اشتهای من به طور کامل از بین رفته بود به طوری که در روز فقط همراه دارو آب مصرف میکردم و گاهی هم آب سیب. همین باعث شد که من دچار یبوست بشم و با فشار های مداومی که وارد کردم هنگام اجابت مزاج دیواره مقعدم به شدت زخم شده و با اینکه ۲ هفته هست که به غذا خوردن افتادم ولی نمیتوانم به راحتی اجابت مزاج کنم چون به شدت درد و سوزش دارم. خیلی کلافه شدم از روغن زیتون و پماد آنتی هموروئید استفاده میکنم ولی فعلا اتفاق خاصی نیفتاده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. از پماد آنتی هموروئید استفاده نکنید ممکن است وضعیت بیماری شما را بدتر کند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت و تشخیص دقیق، برای شما داروی مناسب تجویز می شود.

  31. ۰۰۰۰۰ گفت:

    سلام خانم دکتر
    امروز متوجه تورم در دهانه مقعدم شدم اما یبوست نداشتم
    و اینم بگم قبلاً دچار این مشکل شده بودم ولی خودش خوب شد اما سوزش این بیشتره

    1. احتمالا دچار زخم شقاق و هموروئید شده اید. برای درمان قطعی و پزشکی از مطب وقت ویزیت بگیرید. مراقبت های خانگی مثل کنترل یبوست و اصلاح رژیم غذایی را نیز در نظر بگیرید.

  32. Sina گفت:

    سلام من پسرم و 14 سالمه و چند ساله گوشت اضافه در ناحیه مقعدی دارم که علائمی نظیر خارش و سوزش ندارم ، آیا خود به خود رفع می شود ؟

    1. Sina گفت:

      ایا مشکل ایجاد می کند؟

      1. بله اگر گوشت اضافه مقعدی درمان نشود دچار عفونت، آبسه مقعدی، هموروئید و شقاق می شوید. زیرا این ناحیه فعال و آلوده است.

    2. خیر خود به خود رفع نمی شود و لازم است برای درمان آن به متخصص مراجعه کنید.

  33. حسین گفت:

    سلام دکتر مرسی که ایقد خوب توضیح میدید من به دلیل استفاده زیاد از چای و قهوه و تغذیه نامناسب چند وقتی اسهال شدم و تازه فهمیدم هموروئید دارم درد نداره ایا با درس کردن تغذیه و نخوردن قهوه و هر شب دریا رفتن خوب میشه یا حتما باید برم دکتر عمل کنم

    1. سلام اصلاح تغذیه و دریافت داروی مناسب از متخصص برای درمان هموروئید بسیار مهم است. رفتن به دریا کمکی به درمان بیماری های نشیمنگاه نمی کند. اگر تهران تشریف ندارید برای تشخیص و دریافت داروی مناسب می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  34. مریم طالبی گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۸ روز عمل هموروئید بالیزر انجام دادم که الان ورم وکمی ترشح زرد دارم ونشستنم درد دارم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. وضعیت شما طبیعی نیست. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  35. amer گفت:

    سلام خسته نباشید
    پسرم ۲۱سال سن دارم حدود چند ماهه ک درد مقعدی داشتم جدیدا هر چند روزی یک طرف مقعد ورم میکنه باز دوبارع جمع میشه همینجوری تکرار میشه درد شدید هم دارم لطفاً راهنمایی کنید

    1. احتمالا به آبسه مقعدی مبتلا شده اید. سریعا به یک متخصص مراجعه کنید.

  36. بهرام گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یک ماه پیش برای درد و خارش مقعد پیش متخصص جراحی مراجعه کردم گفتن التهاب داری برام شیاف مزالازین نوشتن الان یکماه استفاده میکنم ولی هنوز درد دارم لطفا میشه راهنماییم کنید واینکه میشه التهاب و لیزر کرد

    1. حتما به متخصص معالج خود مراجعه کنید و از ایشان بخواهید که داروی شما را تغییر بدهند. درضمن اگر یبوست یا اسهال دارید حتما رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. نشستن روزانه در لگن آب گرم را هم فراموش نکنید.

  37. سینا معماری گفت:

    سلام.خانوم دکتر من پنج روز پیش عمل لیزری شقاق انجام دادم یک سمت لبه ی مقعدم ورم دارد طبیعیه؟؟چیکار باید کرد؟؟خیلی نگران هستم.

    1. بسته به وسعت جراحی ممکن است بیمار تا یک هفته التهاب داشته باشد. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید.

  38. علی گفت:

    سلام خانم دکتر
    داخل معقدم ملتهب شده و همراه با سوزش و خارش است و احساس درد دارم اما چیزی خارجی مشاهده نمیشود مشکل از چیست؟

    1. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  39. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من حدود یک ماهه داخل مقعدم ورم کرده کمو بیش اوایل درد داشت اما شدید شده و عفونت خارج میشه ازش
    ب همراه تب و عرق شدید

    1. شما به آبسه مقعدی و عفونت مبتلا شده اید و لازم است خیلی سریع و اورژانسی برای درمان و تخلیه آبسه اقدام نمایید.

  40. Sahar گفت:

    سلام، من از بچگی دچار یبوست بودم و هیچ وقت مشکلم به کل خوب نشد چندین سال پیش موقع دفع ادرار خونریزی داشتم ولی بعد یه مدت از بین رفت اما حالا از دوباره خونریزی دارم و متوجه شدم که جای مقعدم به اندازه یه بالشتک خیلی کوچک بیرون زده ولی اصن هنگام نشتن و دفع ادرار احساس درد و سوزش ندارم فقط دچار خارش مقعد هستم ، مشکلم جدیه یا نه؟!

    1. احتمالا دچار هموروئید داخلی درجه چهار شده اید. این نوع هموروئید درد ندارد اما اگر به موقع درمان نشود دچار عوارضی مثل آبسه و عفونت و شقاق می شوید. بهتر است لیزر هموروئید را انجام دهید و اصلاح رژیم غذایی را هم انجام دهید که مجدد دچار یبوست نشوید.

    2. مهدیس گفت:

      باسلام وعرض ادب واحترام
      دردمقعدیم بعدازمدفوع سوزش ودردشدیدمیگیره
      یبوست گرفتم وپیش دکتررفتم قرص وپمادآنتی هموروئیدبرام نوشت وگفت چیزیت نیست ولی بازهم خوب نشدم تونستم یبوستموکنترل کنم ودردواصلا

      1. علاوه بر مصرف دارو نیاز به تغییر رژیم غذایی نیز دارید. آب هم زیاد بنوشید. اگر طی چند روز وضعیت شما بهتر نشد ممکن است نیاز باشد کولونوسکپی انجام دهید.

  41. ش ي گفت:

    سلام و عرض احترام
    خانم دكتر من تنگي مقعد داشتم دكتر متخصص گوارشم در حين كلنسكپي تنگ مقعدم را باز و رفع كردند. بعد از باز كردن اون تنگي دوقسمت از شيارهاي مقعدم ورم كرده ولي درد و سوزش و خارش ندارم و بعضي وقتها موقع اجابت مزاج از قسمت داخلي عقب مقعدم خون هم مياد . ميخواستم از خدمتتون سؤال كنم
    سؤال::::
    ١) در آب ولرمي كه توي سيتز بت توش ميشينم چه چيز ديگه اي بريزم كه اين ورم و يا آبسه سريعتر درمان بشه. و اينكه
    ٢)چه پمادي بزنم
    ٣)آيا توصيه به ليزر براي من ميكنيد ؟؟

    خودم پمادهاي تتراسايكيكيلين و تريا مسينولون را بعد از هر بار دستشويي استفاده ميكنم.
    خواهش ميكنم راهنماييم بفرماييد.؟

    1. سلام این عمل دیلاتاسیون که ایشان انجام داده اند منسوخ شده است و معمولا انجام نمی شود زیرا در اکثر مواقع به بافت مقعد آسیب وارید می شود. حتما به یک متخصص برای درمان صحیح مراجعه کنید. 1-فعلا در آب ولرم چیزی نریزید. 2-بدون ویزیت بیمار نمی توان دارویی تجویز کرد و توصیه می کنم پمادهای مختلف را بدون تجویز پزشک بر روی این ناحیه تست نکنید. 3-اگر بعد از یک دوره داروی قوی و اصلاح رژیم غذایی درمان نشوید لیزر توصیه خواهد شد. از مصرف پماد بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت شما بدتر شود. حتما غذای پرفیبر و روزانه 10 لیوان آب مصرف کنید.

  42. علی گفت:

    سلام وقت بخیر
    لبه مقعد من بعضی وقت ها ورم میکنه بعضی وقت ها هم کلا میخوابه هیچ چیزی احساس نمیشه بیشتر وقت ها بعد از حموم و وقت هایی که پوستم خشک هست اینطوری میشه در زیاد درد زیادی نداره ولی خارش داره بعد مدفوع هم بیشتر میشه

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. به هیچ عنوان به ناحیه مقعد فشار نیاورید و مراقب باشید یبوست و اسهال نداشته باشید.

  43. رضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من 5ماه پیش عمل شقاق با دستگاه لیگاشور انجام دادم بعد از یک ماه درد کم شد ومشکل خاصی نداشتم فقط یه زائده بعد عمل بیرون زده بود که جراح گفت کم کم خودش میره داخل واین زائده طبیعی است حتی کلونوسکپی هم بعد عمل رفتم چون خون ریزی قطع نمیشد دکتر گوارش هم گفت مشکلی نیست وجای عمل وروده ها خوب است ولی متاسفانه بعد از مدتی همون زائده گاهی ورم میکند وبرای اجابت مزاج مشکل دارم ودرد شدید. درد فقط ناحیه راست اسفنجی است واحساس میکنم شدیدا سفت شده است راهنمایی بفرمایید

    1. حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  44. رضا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید و با تشکر از مطالب ارزنده شما خانم دکتر سعادتی … من 52 ساله هستم از مدتها قبل بعد از دفع مدفوع یک زایده در اطراف مقعدم احساس میکردم که موقع شستن به داخل بر میگشت اما مدتی هست که این زایده زیاد شده و باید با فشار انگشت و آب ولرم به داخل مقعد برگشت داده بشه آیا مشکل من هموروئید هست ؟ اگر هست برای درمانش چکار باید بکنم . ممنون که راهنمایی میکنین .

    1. بله به احتمال زیاد هموروئید داخلی درجه 4 است و از آنجایی که دیر برای درمان هموروئید اقدام می کنید ممکن است نیاز باشد لیزر هموروئید یا جراحی را انجام دهید

      1. رضا گفت:

        خیلی ممنون از لطف و پاسخ شما خانم دکتر سعادتی … مورد من بدون خونریزی و درد و سوزش و… هست اما پاسخ شما هم کمی نگرانم کرده و از طرفی هم ساکن شهرستانم آیا امکان وزیت آنلاین برای شما مقدور هست ؟ اگر هست لطفاً راهنمایی بفرمایید . ممنون

        1. علامت هموروئید داخلی بی دردی و توده است. بله امکان رزرو ویزیت آنلاین با واتساپ و پیامرسان های بدون فیلتر وجود دارد. لطفا برای هماهنگی با مطب تماس بگیرید.

  45. آیدین گفت:

    سلام، من از زمانی کودکی یبوست مزمن داشتم و خارش مقعد الان که چهل سالم هست بخاطر خارشهای ناخواگاه که انجام دادم لبه خارجی مقعدم دچار ورمهای نرمی که مثل گوشت اضافه هستن شده، اصلا درد ندارم فقط خارش در ناحیه مقعد و آلت و حتی ناف امونمو بریده، چی دستور میدید.

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما رژیم غذایی خود را نیز تحت نظر یک متخصص تغذیه تعییر دهید.

  46. کمال گفت:

    سلام
    لطف کنید یک متخصص خوب در زمینه ی بیماری مقعدی در شهرهای شمال معرفی بفرمایید که خانم دکتر باشه؟

    1. متاسفانه همکاری را در شهرهای دیگر نمی شناسم که جراحی با لیزر را تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام بدهند. برای دریافت دارو و یا گرفتن وقت لیزر می توانید با مطب تماس بگیرید و ویزیت آنلاین هماهنگ کنید.

  47. علی گفت:

    با سلام و روز بخیر
    من چند روز است وقتی طهارت میگیرم احساس میکنم اطراف مقعد تورم دارد و وقت وقتی دستم به ان ناحیه میخورد مقداری خفیف درد دارد. در حالات دیگر اصلا هیچ دردی ندارم. آیا خطرناک است؟

    1. احتمالا به هموروئید خارجی مبتلا شده اید و اگر به موفع به متخصص مراجعه کنید با تشخیص صحیح و دریافت داروی مناسب سریع درمان می شوید.

  48. Reza گفت:

    سلام.مدتی هست سوزش و درد بسیار شدید مقعد دارم. دهانه مقعدم هم ورم کرده نشستن واسم سخت شده. اینم بگم بعد از دستشویی سوزش و دردش خیلی بیشتر میشه

    1. اگر یبوست یا اسهال دارید حتما آن را کنترل کنید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید که بعد از تشخیص فورا برای شما داروی قوی تجویز کنند. بعد از هر اجابت مزاج نیز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  49. حمید گفت:

    سلام خانم دکتر من چند وقته یبوست داشتم و اینکه 2سانت بالاتر از معقدم ورم کرده یک چیزی مثل گردو و درد شدید داره میخواستم ببینم خطرناکه باید چیکار کنم ممنونم

    1. ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید که اگر به موقع درمان اصولی و پزشکی نشود عارضه دار خواهد شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. افزایش مصرف آب و فیبر و نشستن در لگن آب گرم را هم فراموش نکنید.

  50. علی جعفری گفت:

    سلام وقت بخیر من چند سال پیش بخاطر اینکه فست فود و پیتزا مبخوردم هرشب به مدت ۶ ماه دچار یبوست شدید شدم و کنار مقعد یه برجستگی مثل جوش ایجاد شده بود ک با رفتن دکتر و مصرف داروها بعد ۲ روز اون جوش ترکید و بلافاصله عمل مدفوع شکل گرفت به طور اسهال از همون موقع تا الآن من مشگل ورم و التهاب مقعد دارم گاهی وقتا بزرگ گاهی وقتا کوچیک
    تایم دسشویی رفتنم حدقل ۲۰ دقیقه س و بازهم حس تخلیه شدن مدارم عمل مدفوع هم بصورت مقطعی هستش…خوهشمندم کمکم کنید

    1. اگر آبسه مقعدی بترکد درمان نمی شود و در هر صورت مراجعه به متخصص ضروری است. برخی بیماران تصور می کنند که اگر آبسه بترکد یعنی درمان شده است. اما این طور نیست بیمار مشکلات زیادی برای دفع پیدا می کند و دچار عود آبسه می شود. بروز آبسه های مکرر نیز منجر به بروز عارضه فیستول مقعدی می شود.

  51. Nik گفت:

    سلام خسته نباشید من چند ماهه که ورم اطراف مقعد دارم و باردار هستم و در ماه اخر بارداریم ورمم بیشتر هم شده و اینکه حدود یک سال پیش هم به مدت تقریبا یک سال رابطه مقعدی داشتم ولی ورم مقعد تو بارداری برام بوجود اومده و اینکه هنگام دفع فقط درد ریز دارم که سریع رفع میشه بعد از هر بار دفع میشه آیا امکانش هست که بخاطر بارداری اینجوری شده باشه چون طی مدتی که رابطه مقعدی داشتم اصلا ورم یا چیزی نداشتم و کاملا اوکی بودم

    1. یکی از عوارض رابطه مقعدی بروز شقاق است و در دوران بارداری علائم شما تشدید شده است. حتما از یک متخصص برای تشخیص و درمان وقت بگیرید.

  52. زیبا گفت:

    سلام وقت بخیر من یبار ویک ماه قبل فقط باشوهرم رابطه مقعدی داشتم)
    لبه مقعدم یذره ورم حالت پف داره ولی نه درد دارم نه اذیت میشم طبیعیه این ورم ؟مثلا انگشتم یکم فشار بدم وارد مقعدم میشه راحت
    واینکه اگ دیگه رابطع مقعدی نداشته باشم مثل اوایل لبه هاش پفش میخوابه؟

    1. شما دچار عوارض رابطه مقعدی شده اید و لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید. این عمل را مجدد تکرار نکنید.

  53. رضا اسدی گفت:

    سلام
    من حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را روی صندلی شکسته و گود‌برداشته خودرو رانندگی کردم،عکس رادیولوژی نشان از سالم بودن دنبالچه داره ولی کمی التهاب با درد بسیار شدید هنگام بلند شدن و بعداز دستشویی سوزش شدید به سختی رفع حاجت می‌شود چه آمپولی یا دارویی پیشنهادمی‌شود،آیا یخ بهتره یا آب گرم،فقط روغن زیتون و ژلوفن مصرف می کنم.

    1. از مطب وقت ویزیت حضوری یا آنلاین بگیرید. ممکن است به هموروئید مبتلا شده باشید اما بدون ویزیت امکان تجویز دارو وجود ندارد. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید و غذای پرفیبر و آب زیاد میل کنید. مصرف روغن زیتون همراه با غذا و سالاد نیز مفید است.

  54. علی گفت:

    آیا کمپرس یخ در ناحیه ای که متورم شده خوب است؟

    1. در 24 ساعت اولیه موثر است اما بعد از گذشت یک روز بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید.

  55. مریض اورژانسی گفت:

    سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    بنده یه چند وقته داخل مقعد ام ورم داره و نمیتونم مدفوع بکنم
    بعضی وقت ها موقعیکه میشینم دستشویی بکنم زور که میزنم همون موقع انگشت میکنم تو مقعد ام نزدیک به ۳ سانت ورم داره و تنگه داخل مقعد ام ولی بعد از اون ۳ سانت انگشتم به مدفوع میخوره و بعضی وقت ها با انگشت میکشم بیرون
    خواستم ببینم به نظرتون علتش چیه و درمانش چیه
    یه چیز دیگه ای هم که باید بگم شاید مهم باشه اینه که من عمل دارم و قرص متادون و ترامادول مصرف میکنم چندساله و همیشه یبوست شدید دارم و بعضی وقت ها بالای ۱ هفته ۱۰ روز مدفوع نمیکنم
    خواهش ازتون دارم راهنمایی ام کنید شهرستان هستم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا برای شما داروی قوی تجویز شود. شما به دلیل یبوست و دفع مدفوع با کمک دست دچار هموروئید شده اید. توصیه می کنم اصلا برای دفع مدفوع از دست استفاده نکنید زیرا هم بیماری شما را تشدید می کند و هم در طولانی مدت دچار ضعف عضلات مقعد و همچنین زخم شقاق خواهید شد. به علاوه قبل و بعد از دفع مدفوع در لگن آب گرم بنشینید و از خوراکی های حاوی فیبر و پروبیوتیک استفاده کنید. حتما 10 لیوان آب در روز مصرف کنید و مصرف چای و قهوه را بسیار کاهش دهید یا مصرف نکنید.

  56. Eh گفت:

    سلام من دو روز پیش بیکینی و خط باسن رو لیزر کردم و جلسه اولم بود، الان یه طرف مقعدم ورم کرده و درد داره.. علتش چی مینونه باشه

    1. لازم است معاینه شوید. اگر لیزر موهای زائد تحت نظر پزشک و با درجه مناسب انجام شده باشد نباید دچار عارضه شوید.

  57. سعید گفت:

    سلام من یه شکافی مثل کیست مویی دقیقا بالای مقعدم شکل گرفته ..ایا کیست مویی هست یا شقاق ؟

    1. شقاق داخل مقعد یا در دهانه مقعد ایجاد می شود. بعد از معاینه تشخیص دقیق اعلام می شود. اگر شقاق باشد ابتدا داروی قوی تجویز می شود. اما اگر کیست مویی باشد فقط جراحی یا لیزر پیشنهاد می شود.

  58. جواد صادقی گفت:

    سلام
    انتهای تخمدان تا مقعد مثل اینکه یه رگی هست اکثر موقع متورم میشه . می خواستم بدونم چیکار باید بکنم. مشکل یبوست هم دارم.

    1. ممکن است دچار یک عفونت شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما مشکل یبوست را هم حل کنید.

  59. گل گفت:

    مقعدم ترک خورده و کنار ترک خوردگی به اندازه نخود ورم کرده از چه داروی استفاده کنم خانم دکتر کمکم کن

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید و خوددرمانی نکنید. حتما بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم نیز بنشینید.

      1. گل گفت:

        خانم دکتر من از روستای دور افتاده خرم آباد هستم خواهش میکنم من این سه ماه هست مقعدم ترک خورده و یک ماه هست اندازه نخود کنار ترک خوردگی ورم کرده یه دارو قوی خواهش میکنم بهم معرفی کن

      2. گل گفت:

        خانم دکتر من از روستای دور افتاده خرم آباد هستم خواهش میکنم کمکم کن یه دارو قوی بهم معرفی کن

  60. شیما نجفی گفت:

    سلام خانم دکتر من چند روزه عفونت رحم گرفتم و خارش شدید هم از دهانه واژن هم مقعد داشتم همچنین ترشحات از واژن داشتم و هنگام اصلاح دهانه واژنم زحم شده و برید و ورم کرد و ترشحات زرد داشت . به دکتر زنان مراجعه کردم داروی چرک خشک کن تجویز کردن منتها دهانه مقعدم هم همون دوره خارش داشت در اثر خاروندن چند تا تیکه ورم کرده و احساس درد و خارش داره هنگام مدفوع هم احساس درد شدید و حتی زخم شدن دارم
    ممکنه من راهنمایی کنید

    1. علاوه بر کنترل ترشحات واژن توصیه می کنم روزی 3 مرتبه در لگن آب ولرم نیز بنشنید. اگر ورم ناحیه مقعد بعد از 3 روز بهبود پیدا نکرد حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید.

    2. امیر گفت:

      سلام خسته نباشید
      من متوجه شدم درقسمت مقعد کمی ورم کرده و چند دونه ای کنار مقعد بیرون اومده
      وفقط موقع مدفوع این دونه وورم بیرون میزنه
      دردی ندارم نه خارش ونه هیچی
      مشکل چی بادارود مشکل حل میشه؟!

      1. احتمالا به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا شده اید. اگر به موقع مراجعه کنید و اصلاح رژیم غذایی را انجام دهید بیماری شما بدون جراحی درمان خواهد شد.

  61. محسن گفت:

    با سلام
    خانم دکتر من چند وقتی که مقعدم یکم متورم شده وقابل لمسه ،یه قسمت هم اندازه نخود سفت شده مثل جوش شده فشارش میدم درد می کنه ،خواهش میکنم راهنمایی کنید ممنون

    1. احتمالا به هموروئید و آبسه مقعدی مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  62. سالار گفت:

    سلام .
    دوروزه یه گوشه مقعدم .ورم کرده .درد انچنانی نداره .
    چکار باید انجام بدم

    1. علاوه بر مراجعه به یک متخصص و دریافت داروی مناسب حتما دفع مدفوع طبیعی داشته باشید و بعد از هر دفع در لگن آب گرم بنشینید و از مصرف غذاهای پرادویه و تند پرهیز کنید.

      1. Sima گفت:

        سلام وقت بخیر من مدتیه لبه مقدم یه قسمت کوچیکش ورم کرده هنگام نشستن اینا اصلا درد و سوزش ندارم فقط لمس کردنی درد داره اونم خیلی کم دو روزه هم فک میکنم ورمش بیشتر شده چیکار باید بکنم؟

        1. ممکن است به هموروئید مبتلا شده باشید. علاوه بر نشستن در لگن آب گرم و کنترل یبوست و اسهال حتما به یک متخصص مراجعه کنید و داروی مناسب نیز دریافت کنید. برای نشستن نیز از بالش طبی استفاده کنید.

  63. وحید گفت:

    با سلام خانم دکتر ،عذر خواهی میکنم ،بنده نزدیک یکسال هست ک وقتی دفع انجام میشه از مقعد ،یک گوشت مانندی میاد بیرون ،و حالا اگر بازم ببخشید دفع شل باشه زود برطرف میشه ،ولی اگر مدفوع سفت باشه ،نزدیک به چهارساعت طول میکشه تا رفع بشه ،و مخصوصا با باد شکم ک خارج میشه ،ب سمت داخل مقعد کشیده میشه و برطرف میشه ،چند بار هم خونریزی داشتم ،ولی الان ندارم ،انگار لبه ی مقعد یه گوشت اضافیه ،و بیشتر ک دستشویی بشینم میزنه بیرون ،ولی همیشگی نیست وقتی ک دفع انجام میشه اینجوری هستم ،میشه راهنمایی کنید ،ممنون ،بین مقعد وناحیه بیضه ها احساس کش اومدن میکنم هر از گاهی ،ک با باد شکم برطرف میشه ،

    1. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید و نیاز به درمان تخصصی دارید. حتما بعد از هر دفع مدفوع در لگن آب گرم بنشینید.

  64. Hamid گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید باعرض معذرت بنده یک شب اسهال شدید شدم بعدش درناحیه مقعد دچار سوزش شدم و قسمت سمت چپ معقدم دچار ورم(مثل ی تیکه چربی اضافه) درآورده که خیلی اذیتم میکنه موقع نشستن خواستم ببینم چیه و چکار باید بکنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. از یک متخصص داروی قوی بگیرید و مراقب باشید مجدد اسهال یا یبوست نشوید.

  65. فاطمه گفت:

    سلام زيرلبهاي واژنم اطراف مقعد دو نقطه تقريبا قرينه سفت و دردناك شده بنظرشماعلت چيه؟سوزش وخارش ندارم،ممنون راهنمايي كنيدلطفا

    1. ممکن است غده چربی و حتی کیست بارتولن باشد. به یک متخصص مراجعه بفرمایید.

  66. فرهاد گفت:

    سلام
    بعد از هربار بعد از دفع مدفوع، مقعد میاد بیرون و بعد از 10 دقیقه میره داخل مشکل چیه

    1. ممکن از به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا شده باشید. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

  67. فرزانه گفت:

    سلام خانم دکتر
    ببخشیدمن۷ماهه زایمان طبیعی کردم وزایمان بسیار سختی دارم دقیقا ازبعدزایمان لگنم دردمیکنه احساس ورم دارم ونمیتونم بشینم حتی روی بالشتک طبی هم نمیتونم راحت بشینم واذیت میشم گاهی هم یبوست دارم و تازگیا نفخ شکمم زیاد شده میشه راهنماییم کنید خیلی ممنون

    1. احتمالا به هموروئید خارجی و شقاق مبتلا شده اید. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. بعد از هر اجابت مزاج هم 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  68. ستاره گفت:

    سلام دکتر جان
    نزدیک دو هفته ست که اطراف مقعد ورم کرده درد خونریزی خارش و سوزش نیست.بعضی وقتها ورم کم هست بعضی وقتها تقریبن بزرگتر.دکتر معاینه کردند گفتند چینهای طبیعی اطراف مقعد هست و یه شقاق هست.ممکنه بخاطر شقاق باشه؟آیا ورم شقاق حتمن باید کنار زخم شقاق باشه؟و با درمان شقاق ورم درمان میشه؟

    1. شقاق یا فیشر در واقع یک ترک یا زخم است که یکی از علائم و عوارض آن می تواند ورم مقعدی نیز باشد. بنابراین با درمان شقاق و متعادل کردن وضعیت اجابت مزاج التهاب و ورم ناحیه نیز درمان می شود. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج بسیار به شما توصیه می شود.

    2. سارا گفت:

      سلام، هر بار که سیستم گوارشم در حالت خوبی نیست و نفخ شکم دارم فقط یکطرف مقعدم ورم میکنه…سوزش و خارش نداره و درد هم نمیکنه و خونریزی هم نداره، فقط باد میکنه…بعد که گوارشم خوب میشه التهاب مقعدم هم خوب میشه…میشه کمکم کنید و بگید مشکلم چیه؟

      1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. وضعیت گوارش را پی گیری و درمان نمایید و برای درمان هموروئید نیز می توانید از مطب من وقت ویزیت بگیرید.

  69. فرح صادقی پور گفت:

    دیدگاه نیست سوال داشتم من بواسیرخارجی دارم یکی ازبرآمدگی ها سفت شده چه کنم؟ امروز موقع دفع متوجه شدم درد هم نداره

    1. حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید. رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید.

  70. دیبا گفت:

    سلام خانم دکتر سه هفته ای هست که لبه مقعد سمت واژن للتهاب خیلی کمی پیدا کرده که حالت قرمز شدن هم داره ،سفت نیست و فقط اگر دست بزنم بهش متوجهش میشم یا مقداری خارش پیدا میکنه،چکار باید بکنم؟پیش شما یا چه متخصصی ویزیت بشم؟

    1. از مطب من میتونید وقت ویزیت بگیرید ممکن است هموروئید باشد.

  71. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. یبوست را هم کنترل کنید.

  72. جواد رضایی فر گفت:

    سلام و درود
    من نزدیک به ۱۳ ساله هموروئید دارم و بجز چند بار محدود که عفونت کرده همیشه تونستم کنترل کنم دیگه جراحی نکردم.
    از دیروز یکدفعه درد شدیدی گرفت و وقتی چک کردم متوجه یه آبسه بزرگ تو بیرون مقعد شدم …شل و انگار پر مایع س

    اگه ممکنه راهکاری بدید تا بعد تعطیلات و اواسط نوروز و اگه میدونید میتونم بعد لیزر رانندگی کنم بیام برای جراحی
    متشکرم‌

    1. وقت را از دست ندهید و اورژانسی به متخصص مراجعه کنید. درضمن اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود به فیستول مقعدی تبدیل خواهد شد.

  73. زهرا اسم خانی گفت:

    سلام طاعات و عبادات قبول . من مدتی هست دچار ورم مقعد شدم اندازه ی یه عدس بعد درد نداشت اما ی روز یکم درد داره
    بعضی وقتا هست بعضی وقتا نیست

    1. کم آبی بدن و رژیم غذایی نامناسب می تواند علت بروز این عارضه باشد. حتما هر روز 10 لیوان آب بنوشید و از یک متخصص نیز دارو دریافت کنید.

  74. زهرا اسم خانی گفت:

    سلام ببخشید مدتی هست مقعدم دچار ورم شده و درد نداره گاهی ورم هست گاهی نیست

    1. احتمالا یبوست و هموروئید دارید. اصلاح رژیم غذایی را انجام دهید و از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

  75. فرامرز گفت:

    سلام،مندفرامرز و چهل و هفت ساله هستم ، حدود شش سال است ک یک برآمده گی مثل یک غده داخل مقعد دارم ک فقط در مواقع دفع مدفوع بیرون میزند و بعد باید با انگشت داخل کنم تا بیرون نماند، اما هرگز درد و سوزش و خونریزی نداشته،فقط دفع رو کمی مشکل میکنه، اما ب تازه گی اطراف مقعد،چیزهایی مثل زگیل اما کاملا گوشتی و ریز بدون چرک و ترشوع به وجود آمده ک کمی خارش ایجاد میکند،تا امروز دکتر نرفتم در این مورد،لطفا بفرمائید چه نوع بیماری است و آیا دارویی برای بهبودی وجود داره؟ رفتن پیش دکتر در این باره برایم سخت و تقریبا غیرممکن است، لطفا کمکم کنید، ممنونم ،

    1. احتمالا به هموروئید داخلی درجه 3 مبتلا هستید و به دلیل عدم مراجعه به پزشک و عدم درمان اصولی عارضه دار شده است. اگر امکان مراجعه حضوری به متخصص ندارید می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید.

  76. علی اصغر گفت:

    سلاوخسته نباشید خانوم دکتر من دور بیرونی مقدم بادکرده وهرروز درد دارم کارمم رو صندلی میشینم خیلی درد میکنه چجوری بادش بخوابه چه راهه حلی دارید

    1. علاوه بر مراجعه به پزشک و دریافت داروی مناسب، برای نشستن از یک بالش طبی یا رینگ استفاده کنید. هر چند دقیقه جا به جا شوید و فشار را از روی ناحیه بردارید. بعد از هر دفع مدفوع هم در لگن آب گرم بنشینید. غذای ادویه دار و قهوه میل نکنید و فیبر غذایی را افزایش دهید.

  77. شیدا گفت:

    سلام خیلی عذر میخوام من بین واژن و مقعدم یه برجستگی کوچیکه خطی ایجاد شده گرد نیست،که بشدت درد می‌کنه بنظرتون چه مشکلی دارم

    1. ممکن است آبسه باشد از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  78. م گفت:

    سلام اسهال شدید گرفتم روزی بالای ده بار مقعدم الان سوزش داره و درد

    1. علاوه بر کنترل اسهال و اصلاح رژیم غذایی حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. به علاوه بعد از هر دفع مدفوع ده دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید.

  79. رضا گفت:

    سلام خانم دکتر . در مورد شما خیلی پالسهای خوب شنیدم . من چند روزه که مقعدم و جلو مقعد قبل کیسه بیضه هام ک بنظر ابتدای آلت تناسلی هم اونجا هست خیلی درد میکن . نمیتونم بشینم و راه برم . . خونریزی وزخم هم ندارم چه کنم . ؟ ممنون میشم کمکم کنید . برقرار باشید.

    1. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. احتمالا نیاز به تجویز تصویربرداری یا ام آر آی باشد.

  80. شهروز گفت:

    با سلام برای درد ابسه مقعدی به کدام متخصص باید مراجعه شود؟ممنون

    1. اگر درد شما زیاد است و قابل تحمل نیست فورا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید که تخلیه اولیه آبسه انجام شود. برای عمل جراحی آبسه مقعدی نیز بهتر است به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  81. حسین کریمی گفت:

    سلام خانم دکترالبته ببخشین من مشکل باد روده دارم چند سال خوب نمیشه.هرچی بگی قرص دارو مصرف کردم. ولی دکتر گفت باید کولونسکپی شوی من خوشم نیامد انجام بدم. نرفتم اونم دارو ننوشت. ممنون میشم کمکم کنین. راهنمایم کنین. انشالله جبران کنم.

    1. طبق دستور پزشک معالج کولونوسکوپی را انجام دهید.

  82. تینا گفت:

    سلام من یک طرف معتقدم ورم کرده یکمم زخم شده یبوست داشتم الان اینجوری شدم میشه بگید مشکل چیه باید چیکار کنم

    1. علت ورم مقعدی می تواند بر اثر دفع مدفوع خشک و یا فشار بر ناحیه مقعد باشد. احتمالا به شقاق مبتلا شده اید. از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید و بعد از اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید.

  83. ابراهیم گفت:

    سلام من براثر یبوست دچار زخم و ورم مقعد شدم و خیلی درد و سوزش دارم دکتر دونوع شیاف تجویز کرده ولی اصلا فایده نداشته از درد ب خودم میپیچم دردش اینقدر زیاده ک ادرارم هم ب زور میاد شما و چیزی برای تسکین درد پیشنهاد میدین، ممنونم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر به داروی قوی و تغییر رژیم غذایی پاسخ ندهید به شما لیزر شقاق پیشنهاد می شود.

  84. رحیم گفت:

    سلام؛ وقت بخیر خانم دکتر. من سابقه شقاق مقعدی دارم . اما حدود ۲سال است که مشکلی نداشتم ، حدود 20 روز قبل خودبخود مقدم ملتهب شد و در قسمت چپ مقعدم برجستگی از طرف داخل به خارج احساس کردم، رفتم پیش جراح عمومی و فوق تخصص گوارش گفتند شقاق هستش و برام پماد دلتیازم و قرص رهمورین تجوز کردنشین تاکنون بطورکامل خوب نشده ام و همان برجستگی داخل به طرف خارج مقدم مونده، بنظر تون چکار کنم.با سپاس

    1. احتمالا به دلیل شقاق مزمن دچار عارضه هموروئید نیز شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  85. Fd گفت:

    سلام من برای اولین بار یبوست گرفتم و برای خارج شدن مدفوع از انگشتم استفاده کردم ولی بعد چند ثانیه مقعدم ورم کرد و الان دو ساعتی گذشته و بهتر شده و کم شده ولی بازم میترسم شما چی پیشنهاد میدید؟!

    1. توصیه می کنم با رژیم غذایی مناسب از بروز مجدد یبوست جلوگیری کنید و در لگن آب گرم بنشینید. اگر علائم شما طی 3 روز برطرف نشد بهتر است از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید که دچار شقاق و دیگر عوارض آن نشوید.

  86. مایکل گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده همورویید درجه سه دارم دو طرف مقعد ،تا حالا دو بار عمل با لیزر انجام دادم متاسفانه مجدد برگشته و یک هموریید داخلی که مدت زیادیه دارم حسش میکنم .الان با رعایت بعضی از نکاتی فرمودین در سایت بهترم ولی تا که مدتی پیاده روی میکنم درد شدید میاد سراغم که به دلیل خستگی میخام مجدد عمل لیزر کنم
    میخاستم بدونم ایا تمام همورریید موجود رو میشه به یکباره لیزر کرد یا نیازمند چند جلسه هست؟

    1. لازم است معاینه شوید و علت عود هموروئید نیز باید رفع شود.

  87. حمزه ۱۳ گفت:

    سلام خانم دکتر ۱۲ روز قبل موقع طهارت گرفتن متوجه شدم که یک برآمدگی و غده کوچک سفت به اندازه یک لوبیا یا نخود سمت چپ مقعدم هست درد نداره دو روزه کمی بزرگتر شده چه توصیه میفرمایید؟ ساکن شهرستان هستم سپاس از راهنمایی شما

    1. رژیم غذایی سالم داشته باشید و روزی 3 بار به خصوص بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. از یک متخصص نیز داروی مناسب دریافت کنید. امکان گرفتن ویزیت آنلاین برای بیماران شهرستان از مطب من وجود دارد.

  88. محمد گفت:

    سلام خانم دکتر
    خسته نباشید
    من چند ماه پیش سمت چپ مقعدم یکدفعه دچار ورم و درد شدید شد که اصلاَ قابل تحمل نبود
    و با درمان خانگی خوب شدم
    ولی باز دوباره که چندروز پیش که شکمم خوب کار نمیکرد دوباره ورم کرده و به همراه درد و قرمزی شده
    این‌چیه دیگه
    چکار کنم خوب بشم
    ممنون میشم

    1. اگر هنوز علائم دارید حتما از یک متخصص داروی مناسب بگیرید و مراقبت های خانگی را هم ادامه بدهید.

  89. مجید گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید.بنده اگر عکس از مقعدم بفرستم شما متوجه مشکل بنده میشوید؟

    1. اگر تهران تشریف دارید و شرایط ویزیت حضوری دارید لازم است مراجعه کنید.

  90. شریف گفت:

    سلام وقت بخیر ، بنده مسافت زیادی رو با موتور رانندگی کردم و در نشیمنگاهم درد زیادی رو متحمل شدم به طوری که به سختی از صندلی موتور جدا میشدم . روز بعد یه زائده اندازه نخود دقیقا کنار‌ معقدم حس کردم که دردناکه الان نگرام کرده ممنون میشم راهنماییم کنین .

    1. روزی 3 بار از لگن آب گرم استفاده کنید و به ناحیه فشار نیاورید. اگر طی 3 روز بهبود پیدا نکردید از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. مراقب باشید که یبوست نگیرید و هر روز دفع نرم داشته باشید.

  91. فاطمه گفت:

    بعد از یبوست ورم یک قسمت مقعد طبیعی هست؟

    1. بله طبیعی است و اگر تا یک روز ورم مقعد از بین نرفت حتما از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. یبوست را هم با دقت کنترل کنید.

  92. محمد گفت:

    سلام.من به 2 تا دکتر مراجعه کردم .گفتن که پارادوکس مقعد دارم.و برام بایوفیبک و فیزیوتراپی نوشتن.منتها مسئله اینه که درمان من صبر زیاد میخواد واینکه از اب و دست در دفع کمک نگیرید.چون طولانی مدت کمک گرفتم الان سخت شده برام.میخواستم ببینم درمان دیگه نداره؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است زخمی داخلی مقعد باشد که نیاز به درمان و مصرف دارو دارد. ممکن است نیاز باشد برای شما کولونوسکوپی تجویز شود.

  93. صالح گفت:

    سلام.
    من موقع دفع مدفوع مدفوع سفتی داشتم که سبب زور زدن بیش از حد شد و نتونستم تخلیه کنم و مدفوع به داخل برگشت ولی دهانه مقعد دچار بیرون زدگی و تورم شد که بعد یک روز یکم از اون بیرون زدگی کم شد ولی اطراف مقعد دچار سفتی شده. میتونم دستشوئی برم و مشکلی ندارم ولی موقع نشستن و تمیز کردن خودم دردی در اون ناحیه احساس میکنم که واسه من مشکل ساز شده.
    آِیا این سفتی اطراف مقعد و دردی که در اثر فشار بیش از حد برای خارج کردن مدفوع سببب بیرون زدگی دهانه مقعد شده به مرور زمان خوب میشه یا دچار مشکل شدم و باید به پزشک جهت درمان مراحعه کنم؟

    1. حتما به پزشک مراجعه کنید که دچار عوارض شدیدتری نشوید. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. علاوه بر مصرف غذای ملین و شربت ملین و افزایش آب مصرفی حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

  94. سلطاتی گفت:

    سمت چپ مقعد متورم و منقبض شده و درد شدید داره چکار کنم و چه دارویی باید استفاده کنم
    البته دکتر رفتم و پماد رکتول دادن زدم ولی 3 روز هس اما واقعا درد اذییت میکنه

    1. ممکن است دچار آبسه مقعدی شده باشید و نیاز به درمان فوری داشته باشید. برای تسکین درد از لگن آب گرم استفاده کنید. اگر درد شما تشدید شد به بیمارستان مراجعه کنید و منتظر روز شنبه برای ویزیت نمانید.

  95. معصومه شریعت گفت:

    با سلام خدمت خانم دکتر
    من از ناحیه مقعد دچار تورم و کبودی هستم و درد زیادی دارم و این موضوع تقریباً ۲ هست که برام اتفاق. افتاده چند بار هم دکتر زنان رفتم ولی متوجه نشدن
    قبلاً هر چند ماه یکبار اینجوری درد و کبودی داشتم اما الان دو هفته هست که خیلی اذیتم ومن از مشهد هستم و دسترسی به شما ندارم لطفاً راهنمایی کنید ممنونم

    1. احتمالا به هموروئید ترومبوزه مبتلا شده اید. برای درمان هموروئید به متخصص زنان مراجعه نکنید. می توانید از یک متخصص جراحی یا مطب من وقت بگیرید. امکان دریافت ویزیت آنلاین با واتساپ برای بیماران راه دور من وجود دارد.

    2. مهدی گفت:

      سلام خانم دکتر وقت بخیر
      ببخشید حدود ۴ ۵ روز احساس متورم شدن مقعد دارم تو دفع هیچ تاثیری نداره ولی مدفوع اغلب اسیدیه و بعد از تمیز کردن احساس سوزش میکنم مثل اینکه با اشید بسوزونی. چند باری این اتفاق افتاده ولی بعد از چند ساعت درست میشد الان ۴ ۵ روزه خوب نمیشه.

      1. به احتمال زیاد دچار زخم و شقاق مقعدی شده اید. حتما رژیم غذایی سالمی داشته باشید. وضعیت گوارش را پی گیری و درمان نمایید و از یک متخصص دارو و پماد مناسب بگیرید.

  96. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    شزمنده من موقع مدفوع یه دونه کوچیک برامده میشع
    و فرداش صاف میشه و دردی ندارع
    ممکنه بواسیر باشه؟

    1. بله احتمالا هموروئید یا بواسیر می باشد.

  97. سهیل گفت:

    با سلام خدمت خانم دکتر
    من چند وقتیه بین ناحیه مقعد و بیضه هام(پرینه) درد دارم و با نشستن یا ایستادن دردم زیاد میشه و وقتی یبوست میشم بدتر هم میشم، من بیماری ibs هم دارم و چند وقت پیش به مدت تقریبا 10 روز دچار اسهال شدم و علائمم بدتر شد طوری که قسمت پرینه درد و احساس التهاب دارم، میشه راهنمایی بفرمایین که این علائم مربوط به بواسیر هست یا شقاق؟و چکار باید انجام بدم؟

    1. احتمالا بیماری شما پیشرفته تر از هموروئید و شقاق مقعدی است. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد برای شما آزمایش های تشخیصی و تصویربرداری تجویز شود.

  98. Erfan گفت:

    سلام من هم وزنه سنگین کار میکنم هم مایعات کم می خورم غیر از آب البته که خیلی می خورم و قهوه هم روزی یک یا دو شات . الآن یه مدتیه که حس میکنم ناحیه مقعدم خارش و درد داره تا الآن که میشه ورم هاشو لمس کرد. راستش خیلی عالی میشه اگه راهی باشه که خودم بتونم بهبودش بدم🙏🏻

    1. مصرف قهوه را محدود کنید. غذاهای ادویه دار و آلرژی زا نخورید. روزی 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید و پمادی را در این ناحیه تست نکنید.

  99. سعید گفت:

    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما
    من چندسالی هست که بواسیر دارم ولی در سال یکی دوبار فقط خونریزی در هنگام توالت رفتن داشتم ولی الان چند روز است که اطراف مقعد ورم کرده و سفت شده و درد شدید دارم ولی خونریزی ندارد چندبار هم از شیاف آنتی هموروئید استفاده کردم ولی تاثیری نداشته . پرسیدم میگن جراحی بسیار سخت و آزار دهنده هستش آیا با لیزر میشه درمان شد آیا لیزر هم مثل جراحی اذیت میکنه ؟

    1. شما باید معاینه شوید. معمولا انواع بیماری های مقعد را می توان همزمان با لیزر هموروئید درمان نمود.

  100. ریحانه گفت:

    سلام. وقت بخیر
    بنده یک سال و نیم هست مشکل التهاب روده دارم و تحت نظر پزشک هستم. کولین اولستر دارم که به صورت اسهال هست.
    الان وضعیت ام تخت کنترل هست و روزی ۲تا قرص ۱۶۰۰ اساکول و یک ازارام ۵۰ مصرف میکنم
    امروز متوجه شدم کمی دور مقعدم ورم کرده
    دلیل اش چی می‌تونه باشه و چه درمانی رو باید پیش بگیرم؟

    1. به دلیل اسهال مکرر ممکن است دچار یک التهاب موقت یا حتی هموروئید شده باشید. از لگن آب ولرم برای کاهش ورم استفاده کنید. اگر تاثیرگذار نبود حتما از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید.

  101. زن گفت:

    سلام خانم دکتر من مشکل دفع مدفوع پیدا کردم .موقعی که علائم‌دارم‌میرم دستشویی نمیاد .یه چیزی میاد مانع میشه از امدن مدفوع زیر دلم سمت چپ دلم هم درد میگیره

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. برای شما داروی قوی تجویز می شود. حتما رژیم غذایی هموروئید را رعایت فرمایید..

  102. مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید.خانم ۱۸ ساله هستم.ببخشید،حدود یک ساله که تقریبا به طور مداوم و مزمن یبوست دارم،و به همین علت چندبار دچار خونریزی مقعدی شدم.اخیرا با وجود اینکه شدت یبوستم کاهش پیدا کرده،علاوه بر احساس درد و سوزش همیشگی هنگام دفع،در سایر اوقات از جمله زمان نشستن و دراز کشیدن هم در مقعدم احساس درد میکنم.گاهی اوقات هم دلپیچه دارم.احساس میکنم بخشی از قسمت خارجی مقعد متورم شده،اما این مدت خونریزی یا چیز غیرعادی ای مشاهده نکردم.خواهش میکنم بفرمایید چه بیماری ای دارم؟درمانی به جز جراحی و لیزر براش هست؟

    1. ممکن است به شقاق، آبسه مقعدی و هموروئید مبتلا شده باشید. لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید و علت یبوست را نیز شناسایی و درمان نمایید.

  103. محمد روحبخش گفت:

    با سلام .من ی دوهفته میشود دندونامو کامل کشیدم واین امر باعث شده غذا رو نجویده قورت دهم و باعث یبوست شده از امروز صبح دور مقعدم ورم کرده و درد بدی دارم امکان داره بخاطر یبوست باشه و گذارا یا چیزه دیگر است

    1. به احتمال زیاد به دلیل یبوست است. علاوه بر این که توصیه می کنم غذاها را در مخلوط کن نرم کنید و یا سوپ و غذاهای نرم میل کنید. توصیه می کنم از لگن آب گرم نیز استفاده کنید و از یک متخصص پماد مناسب بگیرید که علائم شما تشدید و عارضه دار نشود.

  104. رمضان گفت:

    سلام الان چن روزیه کنار مقعدم باد کرده و درد داره موقع نشستن اذیت میکنه باید چه دکتری برم؟

    1. به یک متخصص جراحی عمومی یا یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید که در زمینه درمان بیماری های نشیمنگاه حاذق باشند.

  105. محمد چ گفت:

    درود. خانم دکتر از اینکه به پرسش ها به زیبایی و با کمال دقت پاسخ می فرمایید سپاسمندم.بسیاری را خواندم و بهره بردم. من چند وقته، دور مقعدم ورم کرده و شدیدا خارش دارد و بین بیضه و مقعد هم خارش دارد که شب ها هنگام خواب این خارش شدت می یابد که با وازلین قدری التیام می یابد اما مشکل یبوست ندارم.سپاسگزار میشم اگر پاسخ بفرمایید.

    1. ممکن است درماتیت پوستی یا عفونت قارچی و حتی هموروئید باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  106. عبدالله گفت:

    سلام
    من چند مدتی میشه که ازناحیه ای مقعد هنگام مدفوع احساس درد خونریزی دارم ولی مقطعی بود ولی این چند روز دردم شدید شده حین مدفوع خونریزی زیاد دارم یبوست کم دارم اما امشب به اندازه ای درد دارم که تا صبح خواب بچمم نیومده.ممنون میشم رهنماییم کنید.

    1. به متخصص مراجعه کنید. اگر آبسه مقعدی باشد لازم است اورژانسی تخلیه شود.

  107. علی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من یک هفته پیش موقع مدفوع کردن خونی شبیه چیزی که بریده میشود پخش شد بدش هیچ خونی در مدفوع مشاهده نکردم الان دو روزه ک در مدفوع لکه های خونی مشاهده میکنم انگار از داخل زخم هسش و قسمت داخلی و بیرونی مقعد موقع دسشویی درد دارم احساس میکنم متورم شده

    1. احتمالا به هموروئید و شقاق مقعدی مبتلا شده اید. اگر به موقع اقدام کنید با دریافت تشخیص و داروی مناسب بدون جراحی درمان می شوید.

  108. مهدی گفت:

    سلام. پوست دور مقعد چروک شده و خارش داره. چه توصیه ای دارید! ممنونم

    1. ممکن است به دلیل بروز هموروئید و شقاق و یا مشکلات پوستی باشد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. درضمن نشستن در لگن آب ولرم و سپس خشک کردن ناحیه می تواند از خارش ناشی از بروز هموروئید جلوگیری نماید.

  109. عباس گفت:

    سلام خانم دکتر ، بنده ۲۳ سال دارم ، اطراف مقعد بنده ورم های کوچکی کرده مثل ورم هایی که بعد از گزیدگی پشه رو پوست ایجاد میشه حالا یکم کوچک تر ، و گاه گاهی بعد از شستشو سوزش کمی دارم و رفع میشه ولی کم و بیش خارش دارم ، البته من عادت گردم با آبگرم شستشو انجام میدم و از اون موقع تا الان این تورم ها پدیدار شد ، اوایل مقدار خیلی کمی خون روی دستمال بود هنگام خشک کردن ولی خیلی وقته خون نیومده همون اوایل بود ، آیا مشکل از استفاده آب گرم هست ؟ کمی نگرانم ، ممنون از شما

    1. ممکن است زگیل باشد یا نوعی حساسیت پوستی. بدون معاینه یا حتی تست گرفتن تشخیص قطعی امکانپذیر نیست.

  110. شهلا گفت:

    سلام خدمت شما مادرم 82سال سن دارند احساس تورم در مقعد میکنند هیچ نشانه خاصی ندارند،چه کاری انجام بدهم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای ایشان داروی مناسب تجویز می شود. حتما مراقب باشید که یبوست و اسهال نگیرند و فیبر کافی مصرف کنند. نشستن در لگن آب ولرم نیز به تمام بیماران برای کاهش تورم در مقعد پیشنهاد می شود.

  111. سمیه گفت:

    من بواسیر دارم تورم داره اما اذیتم نمیکنه ولی سالی یکی دوبار یکی از بواسیر ها ورم میکنه ونمیتونم بشینم فقط تو نشستن اذیت میشم چکار باید انجام دهم یبوست هم زیاد دارم

    1. حتما برای درمان هموروئید اقدام کنید زیرا در آینده دچار عفونت، آبسه مقعدی و دیگر بیماری های مقعد خواهید شد.

  112. زهرا گفت:

    سلام
    من رابطه از مقعد داشتم. بعد چند روز یه طرف ورم کرده سفت شده خیلی درد دارم برا نشستن و راه رفتن برا دستشویی مشکلی ندارم فقط همونجای که ورم کرده درد میکنه

    1. شما دچار عوارض رابطه مقعدی شده اید از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. این عمل را تکرار نکنید و برای تسکین درد از لگن آب ولرم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *