آبسه

عمل جراحی آبسه مقعدی

عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است با لیزر پرتوان یا دیگر ابزار جراحی مثل تیغ جراحی یا کوتر انجام شود. بهتر است برای عمل جراحی آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر مراجعه کنید تا با لیزر پرتوان تحت درمان و جراحی قرار بگیرید. هرچه برای عمل جراحی آبسه مقعدی سریعتر اقدام کنید احتمال عود آبسه بعد از جراحی و درناژ پایین تر خواهد بود. ناگفته نماند که مراجعه به یک متخصص ماهر و باتجربه و استفاده از لیزر نیز در جلوگیری از عود آبسه مقعدی بسیار موثر و کارآمد می باشد.

عمل جراحی آبسه مقعدی چگونه انجام می شود؟

در مواقعی که عمل جراحی در بیمارستان و با روش های قدیمی انجام می شود لازم است که بیمار بیهوش شود و گاها یک شب در بیمارستان استراحت کند. اما در جراحی های نوین آبسه مقعدی با لیزر پرتوان این جراحی کاملا سرپایی و تحت بی حسی انجام می شود. متخصص جراحی قبل از جراحی آبسه مقعدی برای بیمار شیاف تجویز می نماید تا روده ها کاملا تخلیه شوند. به این ترتیب بیمار تا 24 ساعت بعد از جراحی نیاز به اجابت مزاج نخواهد داشت. به بیمار توصیه می شود که قبل از عمل موهای زائد ناحیه را کاملا تمیز کند. معمولا عمل جراحی آبسه مقعدی بین 20 دقیقه تا 40 دقیقه طول می کشد که در روش های نوین جراحی این زمان در کوتاه ترین مدت ممکن سپری می شود.

آیا درمان آبسه مقعدی بدون جراحی امکانپذیر است؟

از آنجایی که اصول درمانی آبسه مقعدی بر پایه درناژ و تخلیه کامل آبسه مقعدی می باشد درمان این بیماری بدون عمل جراحی امکانپذیر نمی باشد. برای جلوگیری از عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی می توانید از روش های روز جراحی مثل استفاده از لیزر پرتوان سود ببرید. در برخی مواقع آبسه مقعدی خود به خود می ترکد و بیمار تصور می کند که دیگر نیازی به جراحی ندارد. اما این تصور اشتباه است و باید آبسه با روش های اصولی کاملا تخلیه و خشک شود. در غیر این صورت بیماری مجدد عود خواهد کرد. از طرفی برخی بیماران با مصرف آنتی بیوتیک و تسکین موقت درد تصور می کنند که دیگر نیازی به عمل جراحی آبسه مقعدی ندارد. اما این تصور کاملا اشتباه است و مصرف دارو برای درمان آبسه مقعدی یک راه کار کاملا موقت است.

عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی چیست؟

یکی از عوارض عمده و شایع جراحی آبسه مقعدی عود مجدد و بروز عفونت مجدد ناحیه مقعد می باشد. برخی بیماران که تحت جراحی سنتی قرار می گیرند و بخش وسیعی از مقعد تحت جراحی قرار می گیرد دچار تنگی مقعد و یا بی اختیاری مقعد می شوند. برای کاهش عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی توصیه می شود که با مشاهده اولین علائم آبسه سریعا به یک متخصص جراحی عمومی ماهر مراجعه کنید تا بخش وسیعی از مقعد درگیر آبسه نشود. درضمن استفاده از روش های نوین جراحی برای جلوگیری و کاهش عوارض جراحی سنتی بسیار موثر است.

معمولا بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی عوارضی مثل ترشح خونی و احساس درد و سوزش طبیعی است. به خصوص در بیمارانی که با کوتر تحت جراحی قرار می گیرند احساس سوزش تا دو هفته بعد از جراحی کاملا طبیعی است. توجه داشته باشید که عارضه درد بعد از جراحی آبسه نسبت به قبل از جراحی بسیار کمتر است. برخلاف زمانی که دچار آبسه مقعدی بودید درد بعد از این جراحی با یک مسکن قابل کنترل است.

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

ممکن است مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی برای هر یک از بیماران تفاوت هایی داشته باشد. اما به طور کل چند مورد است که باید تمام بیماران بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی در نظر داشته باشند:

1. اگر پانسمان دارید حتما پانسمان را به طور منظم تعویض و تمیز نمایید.
  2. مراقب باشید یبوست نگیرید.
  3. آب زیاد بنوشید.
  4. بعد از هر اجابت مزاج  10 قیقه در لگن آب گرم بنشینید.
  5. روزانه ناحیه را با شامپو بچه تمیز بشویید و خشک کنید.
  6. از نشستن طولانی خودداری کنید و برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید.
  7. اگر تحت بی حسی نخاعی جراحی شده اید تا 24 ساعت بعد از جراحی سرپا نایستید و در حال درازکش باشید که دچار سر درد نشوید.
  8. در صورت مشاهده هرگونه علامت عفونت با جراح معالج خود تماس بگیرید.
  9. برای ویزیت های بعد از جراحی آبسه در زمان مقرر به جراح معالج مراجعه کنید. حتی اگر جراحی شما موفق است و مشکلی ندارید.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و سابقه طولانی در زمینه درمان و جراحی با لیزر دارند. تلفن تماس با مطب 02122761600 و 02122766853