آبسه

عمل جراحی آبسه مقعدی

عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است با لیزر پرتوان یا دیگر ابزار جراحی مثل تیغ جراحی یا کوتر انجام شود. بهتر است برای عمل جراحی آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر ماهر مراجعه کنید تا با لیزر پرتوان تحت درمان و جراحی قرار بگیرید. هرچه برای عمل جراحی آبسه مقعدی سریعتر اقدام کنید احتمال عود آبسه بعد از جراحی و درناژ پایین تر خواهد بود. ناگفته نماند که مراجعه به یک متخصص ماهر و باتجربه و استفاده از لیزر نیز در جلوگیری از عود آبسه مقعدی بسیار موثر و کارآمد می باشد.

عمل جراحی آبسه مقعدی چگونه انجام می شود؟

در مواقعی که عمل جراحی در بیمارستان و با روش های قدیمی انجام می شود لازم است که بیمار بیهوش شود و گاها یک شب در بیمارستان استراحت کند. اما در جراحی های نوین آبسه مقعدی با لیزر پرتوان این جراحی کاملا سرپایی و تحت بی حسی انجام می شود. متخصص جراحی قبل از جراحی آبسه مقعدی برای بیمار شیاف تجویز می نماید تا روده ها کاملا تخلیه شوند. به این ترتیب بیمار تا 24 ساعت بعد از جراحی نیاز به اجابت مزاج نخواهد داشت. به بیمار توصیه می شود که قبل از عمل موهای زائد ناحیه را کاملا تمیز کند. معمولا عمل جراحی آبسه مقعدی بین 20 دقیقه تا 40 دقیقه طول می کشد که در روش های نوین جراحی این زمان در کوتاه ترین مدت ممکن سپری می شود.

آیا درمان آبسه مقعدی بدون جراحی امکانپذیر است؟

از آنجایی که اصول درمانی آبسه مقعدی بر پایه درناژ و تخلیه کامل آبسه مقعدی می باشد درمان این بیماری بدون عمل جراحی امکانپذیر نمی باشد. برای جلوگیری از عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی می توانید از روش های روز جراحی مثل استفاده از لیزر پرتوان سود ببرید. در برخی مواقع آبسه مقعدی خود به خود می ترکد و بیمار تصور می کند که دیگر نیازی به جراحی ندارد. اما این تصور اشتباه است و باید آبسه با روش های اصولی کاملا تخلیه و خشک شود. در غیر این صورت بیماری مجدد عود خواهد کرد. از طرفی برخی بیماران با مصرف آنتی بیوتیک و تسکین موقت درد تصور می کنند که دیگر نیازی به عمل جراحی آبسه مقعدی ندارد. اما این تصور کاملا اشتباه است و مصرف دارو برای درمان آبسه مقعدی یک راه کار کاملا موقت است.

عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی چیست؟

یکی از عوارض عمده و شایع جراحی آبسه مقعدی عود مجدد و بروز عفونت مجدد ناحیه مقعد می باشد. برخی بیماران که تحت جراحی سنتی قرار می گیرند و بخش وسیعی از مقعد تحت جراحی قرار می گیرد دچار تنگی مقعد و یا بی اختیاری مقعد می شوند. برای کاهش عوارض عمل جراحی آبسه مقعدی توصیه می شود که با مشاهده اولین علائم آبسه سریعا به یک متخصص جراحی عمومی ماهر مراجعه کنید تا بخش وسیعی از مقعد درگیر آبسه نشود. درضمن استفاده از روش های نوین جراحی برای جلوگیری و کاهش عوارض جراحی سنتی بسیار موثر است.

معمولا بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی عوارضی مثل ترشح خونی و احساس درد و سوزش طبیعی است. به خصوص در بیمارانی که با کوتر تحت جراحی قرار می گیرند احساس سوزش تا دو هفته بعد از جراحی کاملا طبیعی است. توجه داشته باشید که عارضه درد بعد از جراحی آبسه نسبت به قبل از جراحی بسیار کمتر است. برخلاف زمانی که دچار آبسه مقعدی بودید درد بعد از این جراحی با یک مسکن قابل کنترل است.

مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی

ممکن است مراقبت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی برای هر یک از بیماران تفاوت هایی داشته باشد. اما به طور کل چند مورد است که باید تمام بیماران بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی در نظر داشته باشند:

1. اگر پانسمان دارید حتما پانسمان را به طور منظم تعویض و تمیز نمایید.
  2. مراقب باشید یبوست نگیرید.
  3. آب زیاد بنوشید.
  4. بعد از هر اجابت مزاج  10 قیقه در لگن آب گرم بنشینید.
  5. روزانه ناحیه را با شامپو بچه تمیز بشویید و خشک کنید.
  6. از نشستن طولانی خودداری کنید و برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید.
  7. اگر تحت بی حسی نخاعی جراحی شده اید تا 24 ساعت بعد از جراحی سرپا نایستید و در حال درازکش باشید که دچار سر درد نشوید.
  8. در صورت مشاهده هرگونه علامت عفونت با جراح معالج خود تماس بگیرید.
  9. برای ویزیت های بعد از جراحی آبسه در زمان مقرر به جراح معالج مراجعه کنید. حتی اگر جراحی شما موفق است و مشکلی ندارید.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و از سال 86 هزاران جراحی موفق با لیزر را انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل 09120052674

9 دیدگاه برای “عمل جراحی آبسه مقعدی

1. آقای م. گفت:

سلام. سوالم اینه که اگر کسی، همزمان چند تا مشکل و عارضه مقعدی داشته باشه،میشه که با لیزر رفع و رجوع کنید دکتر؟؟حالا اونا رو هم مثلا تو یک جلسه میشه انجام بدید یا نهایت دو سه روز؟ ون راستش از شهرستان که بیام خدمتتون تهران،جا برای موندن ندارم.مگه اینکه برم مسافرخونه.
    وقتی میشینم برای اجابت مزاج یا حتی اون حالتی هرجای دیگه ای هم بشینم )نه برای اجابت مزاج) بیرون زدگی اتفاق میفته که این به گمونم همورویید هست.البته خونریزی ندارم.)حدود پنج شش سال پیش خونریزی و سوزش شدید داشتم واقعا اما با تجویز یک پماد و استفاده ازش رفع شد ..و اینکه شکاف هم داره دور مقعدم که البته اینم سوزش و خونریزی در حال حاضر مدتهاااست که دیگه ندارم خوشبختانه.اما وقتهایی که بالشتکها و دور مقعد بیرون بیاد،خب اون شکافها خیلی واضح معلومه وقتی تو آینه میبینم و خودش خودبخود داخل گاهی اوقات نمیره و باید با انگشتم آروم به سمت داخل بفرستم..
    و یه چیز دیگه اینکه که گاهی اوقات میتونه چند ماه یکبار باشه و یا کمتر و بیشتر ،یه چیزی مثل یه زائده نقطه شکل که اولش بزرگه حتی اندازه یه نخود بزرگ و وقتی اندازش بزرگه اوایل تقریبا نرم هستش ولی بعدش کوچیک میشه و انگار توپُر و سفت مثلا بعد از چند روز اما دردناک هست( اما سوزش نداره ) و بعد از حدودِ دو هفته،یا شایدم گاهی اوقات یکم بیشتر اینا،خودش رفع میشه هم دردناک بودنش و همینطور خوده اون زائده نخود شکل و سفت و دردناک رفع میشه.
    دیگه تصمیم گرفتم که یکبار برای همیشه درمان اساسی کنم و گشتم در اینترنت تا سایت کلینیک شمارو پیدا و مطالعه کردم مطالب شمارو..خودمم دیگه خسته شدم از این وضع راستش ولی راستش بابتِ هزینه هاش نگرانی دارم و میترسم جور در نیاد از آب و از عهده هزینه ها اونم تو این شرایط برنیام.
    خیییییلی وقته راستش چند ساله که هی خوب میشه خودش و دوباره بعد از چند ماه و کمتر و بیشتر اذیتم میکنه همین مشکلاتِ ناحیه آنال و مقعد. همین الان هم بعلاوه اون مشکل، اون زائده ای که توضیح داده بودم الان کوچیک شده اما دردناک هست و توپر و تقریبا سفت.
    میخوام بیام خدمت خودتون برای ویزیت و وقت گرفتن و اینا چه کنم.اصلا انجام میدید.؟چون واقعا دیگه خسته شدم از این وضع دکتر.پیشاپیش خیییییلی ممنون و تشکر.

1. سلام احتمالا شما دچار هموروئید داخلی درجه سه و شقاق هستید. معمولا با لیزر می توان هموروئید و شقاق و حتی دیگر بیماری های مقعد را همزمان و در یک جلسه درمان کرد. این بستگی به مهارت جراح و شرایط کلی بیمار دارد. شما می توانید قبل از تشریف فرمایی وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور با واتساپ من را از مطب بگیرید. بعد از ویزیت و ارسال عکس از ناحیه یا برای شما داروی قوی تجویز می کنم و یا وقت لیزر و آمادگی های قبل از لیزر به شما اعلام می شود. درضمن هزینه لیزر شما هم اعلام خواهد شد. سپس یک روز به تهران می آیید و لیزر شما بدون معطلی انجام می شود زیرا قبلا هماهنگی ها را آنلاین انجام داده اید. روز بعد می توانید به شهر خود بازگردید. شما می توانید یک شب در کلینیک استراحت کنید.

2. مهین گفت:

دکتر سعادتی عزیزم شما بهترین جراح و بهترین دکتر روی زمین هستید که منو از شر این بیماری نجات دادین واقعا از شما ممنونم. دکتر مهربون و خوش اخلاق

1. از قدردانی شما سپاسگزارم مهین جان. همواره سلامت و شاد باشید.

3. امیر فرزانه گفت:

سلام وقتتون بخیر خانم دکتر یه سوال داشتم از خدمتتون من تقریبا ۲ روزه عمل آبسه مقعد انجام دادم به روش سنتی امروز چن مرتبه احساس شک در ناحیه عملم میکنم انگار یه لحظه بهم برق ضعیف ول میکنن دردی شبیه تیر کشیدن میخواستم ببینم طبیعی هست؟

1. سلام این علائم نشانه عفونت یا ترومبوز می باشد. مجدد به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید.

1. امیر فرزانه گفت:

سلام خانم دکتر امروز روز چهارم از عمل آبسه آنال من میگذره به روش سنتی ولی یه احساسی موقع اجابت مزاج دارم موقع دفع مدفوع در حین دفع و قبل از اتمام کار عضلات مقعدم جمع میشه به طور کاملاً بی اخیار، و احساس فشار تو اون ناحیه میکنم در حالی که عمل دفع کامل انجام نشده قبل از عمل هم همین حس رو داشتم و به نظرم همین مشکل باعث بروز آبسه مقعدی شد و یبوست همراه با این اسپاسم کار دستم داد..و این حس رو موقع ادرار هم پیدا کردم موقع قطع ادارار هم مقعدم دچار اسپاسم میشه علت چیه؟ ممنون..

4. منصور گفت:

سلام من نزدیک سه ماه جراحیه سنتی ابسه مقعدی داشتم ولی هنوزم از قسمت جراحی چرک میاد به نظرشما چه باید بکنم

1. تا بهبودی کامل با جراح معالج خود در ارتباط باشید.