آبسه

درمان آبسه مقعدی

اصول درمان آبسه مقعدی بر پایه تخلیه و درناژ آبسه می باشد. برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی بهتر است این تخلیه با لیزر پرتوان و بدون تاخیر توسط یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه انجام شود. گاها بیماران به دلیل ترس از مراجعه به پزشک یا محدودیت هایی که دارند در پی تسکین درد آبسه مقعدی با استفاده از پماد و دارو می باشند. اگر این گروه ازبیماران بدانند که خوددرمانی و به تعویق انداختن تخلیه اصولی و پزشکی آبسه چقدر عوارض ناگواری دارد هرگز برای درمان آبسه مقعدی از روش های خانگی و خوددرمانی استفاده نمی کنند.

برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. اگر می خواهید درمان با لیزر آبسه مقعدی را انجام دهید بهترین گزینه را انتخاب کرده اید. اما درمان را به تاخیر نیاندازید تا مجبور نشوید به طور اورژانسی و بدون هیچ حق انتخابی تحت جراحی اورژانسی آبسه قرار بگیرید. اگر به موقع اقدام کنید فرصت کافی برای انتخاب بهترین متخصص جراحی و لیزر برای درمان بیماری خود را خواهید داشت.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

تابش لیزر در ناحیه مقعد منجر به بهبود سریعتر زخم جراحی و درناژ بهتر آبسه مقعدی می شود. احتمال عود آبسه مقعدی در درمان با لیزر بسیار پایین تر از روش های دیگر است.

عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی

تأخیر در مداخله جراحی آبسه مقعدی منجر به تخریب بافتی مزمن، فیبروز و تشکیل تنگی مقعدی می شود. حتی ممکن است باعث تشنج در مقعد شود. آبسه های ساده اطراف پری آنال ممکن است به طور سرپایی در کلینیک (ED) درمان شوند. آبسه های پیچیده تر توسط یک جراح باتجربه در اتاق عمل درمان می شوند.

آبسه مقعدی درد غیرقابل تحملی دارد و حتی بیماران با آستانه درد بسیار بالا نیز قدرت تحمل درد این بیماری را ندارند. به همین دلیل زمانی که بیمار دسترسی به متخصص ندارد برای تسکین درد آبسه مقعدی دست به هر درمان در دسترسی می زند. درمان نکردن آبسه مقعدی به طور اصولی منجر به عودهای پی در پی آبسه مقعدی می شود. همین عفونت ها و آبسه های مداوم منجر به بروز فیستول مقعدی می گردد. در مواقعی که بیمار برای مدت طولانی دچار آبسه و فستول می شود دیگر درمان های معمول به بیمار جواب نمی دهد و حتی لازم است چندین بار تحت عمل جراحی سنتی قرار بگیرد. بروز فیستول و آبسه علاوه بر درد زیادی که به بیمار متحمل می نماید در طولانی مدت منجر به انتشار عفونت در دیگر بافت های بدن نیز می شود. فیستول ها می توانند به تمام اندام های مجاور مقعد راه پیدا کنند و حتی منجر به بروز مشکلات حرکتی شوند.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

انواع لیزر در درمان آبسه مقعدی کاربرد دارد. لیزر پرتوان دی اکسید کربن جهت برش و تخلیه و درناژ آبسه و لیزر کم توان نیز جهت تکمیل درناژ و ترمیم سریعتر زخم جراحی آبسه کاربرد دارد. همانطور که قبلا گفته شد بهترین روش درمان آبسه مقعدی تخلیه آن با لیزر است. زیرا بهترین و اصولی ترین درناژ و تخلیه با لیزر انجام می شود و عفونت و بقایای آبسه را کاملا از بین می برد. انتخاب لیزر آبسه مقعدی به عنوان بهترین روش درمان آبسه توصیه می شود. زیرا دوره نقاهت بعد از لیزر درمقایسه با روش عمل جراحی آبسه با تیغ و کوتر بسیار کوتاهتر است. اگر درمان آبسه مقعدی با لیزر انجام شود دیگر بیمار نیازی به فیتیله و پانسمان ندارد.

درمان جراحی آبسه مقعدی

در جراحی آبسه مقعدی بدون لیزر و به روش سنتی جراح در انتهای عمل از فیتیله استفاده می کند. در جراحی با لیزر دیگر نیازی به استفاده از فیتیله نیست

درمان آبسه مقعدی با عمل جراحی

عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است با لیزر پرتوان، تیغ جراحی یا کوتر انجام شود. برخی از انواع آبسه مقعدی که همراه با فیستول های پیچیده می باشند را متخصص جراحی با تیغ یا کوتر تحت جراحی قرار می دهد. بعد از هر نوع از جراحی های آبسه مقعدی لازم است که بیمار تا یک ماه در لگن آب گرم همراه با چند قطره بتادین بنشیند. در هنگام نشستن در لگن آب گرم با دو دست ناحیه مقعد را به آرامی باز و بسته کنید تا آب و بتادین به داخل مقعد برود. هر روز از شربت ملین و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا یبوست نگیرید. بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی اگر یبوست نداشته باشید مدفوع به آرامی و نرمی حرکت می کند و دردی ایجاد نمی کند. اما اگر مدفوع سفت باشد و یبوست داشته باشید با هر بار اجابت مزاج درد را تجربه می کنید و زخم جراحی تازه می شود. از آنجایی که ناحیه مقعد آلوده است تمیز نگهداشتن آن و نشستن در لگن آب گرم برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی آبسه مقعدی بسیار ضروری است.

درمان آبسه مقعدی با دارو و آنتی بیوتیک

در برخی مواقع بیماران در شرایطی قرار دارند که نمی توانند به متخصص جراحی مراجعه کنند. در این زمان برای تسکین موقت درد این بیماران آنتی بیوتیک تجویز می شود. هرچند که به تاخیر انداختن درمان آبسه مقعدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما گاها شرایط خاصی وجود دارد که بیمار اصلا نمی تواند به متخصص مراجعه کند. توجه داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک و دارو و پماد آبسه مقعدی تنها برای مدت زمان کوتاهی جهت تسکین درد بیمار کاربرد دارد و درمان قطعی و اصلی آبسه مقعدی محسوب نمی شود. استفاده از آنتی بیوتیک را برای دوره مشخصی که برای هر نوع آنتی بیوتیک توصیه شده است ادامه دهید. نه کمتر و نه بیشتر. از تکرار مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها بدون مشورت با پزشک جدا خودداری کنید.

سوالات متداول درمان آبسه مقعدی

1-آیا می توان با عسل آبسه مقعدی را درمان کرد؟

آبسه مقعدی را نمی توان باعسل درمان کرد.اما اگر تحت عمل جراحی آبسه مقعدی قرار گرفته اید با مشورت متخصص جراحی معالج خود می توانید از ضماد عسل به منظور ترمیم سریعتر زخم جراحی آبسه استفاده کنید. عسل خاصیت ترمیم کنندگی قوی دارد و مدارکی درباره درمان عفونت و آبسه با عسل وجود ندارد.

2-درمان خانگی آبسه مقعدی چیست؟

درمان خانگی آبسه مقعدی به معنای درمان اصلی و قطعی این بیماری نیست. بیمار علاوه بر مراجعه به متخصص جراحی باید مراقب باشد که یبوست نگیرد. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشیند. از نشستن طولانی بر روی ناحیه مقعد خودداری کند. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارد.

3-آیا آبسه مقعدی خود به خود درمان می شود؟

ممکن است آبسه مقعدی خود به خود بترکد اما به معنای درمان آبسه نیست و مجدد عود خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی سریعا به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید. آبسه مقعدی خود به خود درمان نمی شود و فقط عارضه دار می شود.

4-آیا درمان آبسه مقعدی خطرناک است؟

درمان نکردن آبسه مقعدی خطرناک است. اما اگر برای درمان آبسه مقعدی و تخلیه و درناژ آن به یک متخصص جراحی ماهر و مدرن مراجعه کنید خطری وجود نخواهد داشت. متخصص جراحی باتجربه در زمینه درمان آبسه مقعدی بعد از معاینه بهترین روش درمان که خطری نیز نداشته باشد برای شما تجویز خواهد کرد.

5-آیا آبسه مقعدی بدون عمل جراحی درمان می شود؟

خیر آبسه مقعدی باید با یک روش مناسب تحت عمل جراحی و درناژ قرار بگیرد. در غیر این صورت دائم عود می کند و در نهایت عارضه دار می شود. اگر تخلیه و جراحی آبسه مقعدی به طور کامل انجام نشود بیمار طی مدت زمان کوتاهی مجدد دچار عود آبسه مقعدی می شود.

22 دیدگاه برای “درمان آبسه مقعدی

1. عزیز اهنگری گفت:

دکترجان اصولا خوب شدن زخم مقعدی بعده عمل چند روز میباشد؟

1. سلام اگر با لیزر جراحی کرده باشید کمتر از دو هفته و اگر با جراحی سنتی مثل تیغ و کوتر انجام شده باشه کمتر از دو ماه باید زخم کامل ترمیم بشه در غیر این صورت احتمال عفونت وجود دارد..

2. مهدی گفت:

سلام دکتر
    ببخشید من ماه پیش شقاقم رو با لیزر عمل کردم
    از اون موقع تا به حال دردم بسیار کمتر شده ولی یک زخمی همچنان وجود داره در اون ناحیه که خیلی خیلی دردناک هست به خصوص وقت اجابت مزاج.
    به دکترم مراجعه کردم گفتن زخم عمل خوب شده و این صرفا یک عفونت هست و به من پماد مترونیدازول و دیلیژم دادن اما تا امروز بعد از حدود ۱ هفته تفاوتی حاصل نشده در وضعیت من. شما چه پیشنهادی برای من دارید؟

1. سلام مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک شما را عوض کنند. حتما روزانه 3 بار به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم و بتادین رقیق بنشینید.

3. Alireza aliabadi گفت:

1. آبسه مقعدی حتما باید با یک روش مناسب جراحی یا لیزر پرتوان تخلیه و خشک شود. درمان دارویی و استفاده از آنتی بیوتیک درمان اصلی و قطعی این بیماری نمی باشد. لیزر آبسه مقعدی احتمال عود کمتر و نقاهت کوتاهتری نسبت به جراحی آن دارد.

4. شهلا گفت:

سلام وعرض ادب
    شش ماهي هست كه دچاريبوست شديد شدم به طوريكه بدون قرص ملين نميتوانم عمل دفع رو انجام بدم وقتي قرصها رو نميخورم به علت يبوست دچار خونريزي مقعدي ميشم البته فتق هم دارم امكانش هست كه دليل يبوست فتق باشد

1. سلام بله این امکان وجود دارد که به دلیل فتق اختلالی در سیستم گوارش شما بروز کرده باشد. همچنین یبوست مزمن منجر به بروز بیماری های هموروئید و شقاق می شود که همین مورد یبوست را تشدید می کند. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید که وضعیت مقعد شما نیز کاملا بررسی و درمان شود.

5. علی گفت:

سلام دقیقا چکار کنیم که آبسه مقعدی عود نکنه

1. وضعیت گوارش را کنترل کنید که نه یبوست داشته باشید و نه اسهال. از مکمل های غذایی پروبیوتیک و سبزیجات استفاده کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید. همراه مراقبت های خانگی را پی گیری کنید و به ناحیه فشار وارد نکنید.

6. رضا گفت:

من 2بار ابسه مقعدی جراحی کردم یکبار 6سال پیش و یکبار 5 ماه پیش
    میشه راهنمایی کنید الان بهترین راه چی هست

1. برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی داشتن رژیم غذایی سالم و کاهش وزن بسیار موثر است. به علاوه اگر بیماری شما عود کرده است بهتر است از لیزر آبسه مقعدی سود ببرید.

7. معصومه مرادی گفت:

سلام خسته نباشید من تازه متوجه شدم ابسه دارم نمیدونم چ نوع ابسه اس و چ مدتی میشه میتونید ادرس تونو بگید من بیام خیلی ممنون و اگر بخام لیزر کنم چیقد تموم میشه

1. لطفا با مطب تماس بگیرید تا شما را برای گرفتن وقت و آدرس راهنمایی کنند. 02122761600 همچنین حدود هزینه لیزر آبسه را هم می توانید تلفنی سوال کنید.

8. رضا گفت:

دکتر سلام
    من عمل سنتی آبسه پری آنال انجام دادم
    خواستم‌بدونم از کی به بعد میتونم سرویس بهداشتی برم و مدفوع کنم ؟؟

1. یک روز بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی لازم است مدفوع نرم داشته باشید. اگر دفع مدفوع نداشته باشید دچار یبوست و دفع سخت خواهید شد. بعد از هر دفع مدفوع نیز در لگن آب گرم با مقدار بسیار کمی بتادین بنشینید تا ناحیه کاملا تمیز شود.

9. حیدر گفت:

سلام خانم دکتر
    من دچار آبسه مقعدی شدم و وقت کردم برای ویزیت شدن هنوز نوبتم نشده اما بعد از چند روز آبسه از بین رفت و دیگه هیچ دردی ندارم.ممکنه درمان شده باشه؟الان باید چیکار کنم؟

1. آبسه مقعدی خود به خود درمان نمی شود. یا آبسه شما ترکیده است و فعلا دردی ندارید یا اصلا به آبسه مقعدی مبتلا نشده بودید. به هر حال به یک متخصص مراجعه کنید. زیرا آبسه هایی که خود به خود می ترکند مجدد عود می کنند و امکان فیستوله شدن آنها وجود دارد.

10. علی گفت:

سلام دکتر
    من یک هفته پیش با لیزر آبسه را عمل کردم
    حالا احساس میکنم از یه جای دیگه آبسه زده و درد میکنه
    آیا نیاز به عمل دوباره هست؟

1. اگر مجدد دچار آبسه شده باشید نیاز به جراحی یا لیزر مجدد دارید. اگر آبسه به موقع درمان نشود احتمال عود و عارضه دار شدن و فیستول شدن آن بسیار بالاست.

11. راحله گفت:

سلام من چندین دفعه هست که عمل آبسه فیستول و فیشر انجام دادم. اخرین عمل فیستول بوده 2 سال قبل. باز الان سه روزه جای آبسه درد داره و سفت شده. بمن گفتن با عمل فیستول دیگه بر نمیگرده. چیکار کنم

1. اگر مجدد دچار عود آبسه شوید احتمال عود فیستول هم وجود دارد. مرتب تحت نظر پزشک معالج باشید تا کاملا بهبود یابید.