آبسه

درمان آبسه مقعدی

اصول درمان آبسه مقعدی بر پایه تخلیه و درناژ آبسه می باشد. برای جلوگیری از عود آبسه مقعدی بهتر است این تخلیه با لیزر پرتوان و بدون تاخیر توسط یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه انجام شود. گاها بیماران به دلیل ترس از مراجعه به پزشک یا محدودیت هایی که دارند در پی تسکین درد آبسه مقعدی با استفاده از پماد و دارو می باشند. اگر این گروه ازبیماران بدانند که خوددرمانی و به تعویق انداختن تخلیه اصولی و پزشکی آبسه چقدر عوارض ناگواری دارد هرگز برای درمان آبسه مقعدی از روش های خانگی و خوددرمانی استفاده نمی کنند.

برای درمان آبسه مقعدی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان آبسه مقعدی به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. اگر می خواهید درمان با لیزر آبسه مقعدی را انجام دهید بهترین گزینه را انتخاب کرده اید. اما درمان را به تاخیر نیاندازید تا مجبور نشوید به طور اورژانسی و بدون هیچ حق انتخابی تحت جراحی اورژانسی آبسه قرار بگیرید. اگر به موقع اقدام کنید فرصت کافی برای انتخاب بهترین متخصص جراحی و لیزر برای درمان بیماری خود را خواهید داشت.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

تابش لیزر در ناحیه مقعد منجر به بهبود سریعتر زخم جراحی و درناژ بهتر آبسه مقعدی می شود. احتمال عود آبسه مقعدی در درمان با لیزر بسیار پایین تر از روش های دیگر است.

عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی

تأخیر در مداخله جراحی آبسه مقعدی منجر به تخریب بافتی مزمن، فیبروز و تشکیل تنگی مقعدی می شود. حتی ممکن است باعث تشنج در مقعد شود. آبسه های ساده اطراف پری آنال ممکن است به طور سرپایی در کلینیک  (ED) درمان شوند. آبسه های پیچیده تر توسط یک جراح باتجربه در اتاق عمل درمان می شوند.

آبسه مقعدی درد غیرقابل تحملی دارد و حتی بیماران با آستانه درد بسیار بالا نیز قدرت تحمل درد این بیماری را ندارند. به همین دلیل زمانی که بیمار دسترسی به متخصص ندارد برای تسکین درد آبسه مقعدی دست به هر درمان در دسترسی می زند. درمان نکردن آبسه مقعدی به طور اصولی منجر به عودهای پی در پی آبسه مقعدی می شود. همین عفونت ها و آبسه های مداوم منجر به بروز فیستول مقعدی می گردد. در مواقعی که بیمار برای مدت طولانی دچار آبسه و فستول می شود دیگر درمان های معمول به بیمار جواب نمی دهد و حتی لازم است چندین بار تحت عمل جراحی سنتی قرار بگیرد. بروز فیستول و آبسه علاوه بر درد زیادی که به بیمار متحمل می نماید در طولانی مدت منجر به انتشار عفونت در دیگر بافت های بدن نیز می شود. فیستول ها می توانند به تمام اندام های مجاور مقعد راه پیدا کنند و حتی منجر به بروز مشکلات حرکتی شوند.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

انواع لیزر در درمان آبسه مقعدی کاربرد دارد. لیزر پرتوان دی اکسید کربن جهت برش و تخلیه و درناژ آبسه و لیزر کم توان نیز جهت تکمیل درناژ و ترمیم سریعتر زخم جراحی آبسه کاربرد دارد. همانطور که قبلا گفته شد بهترین روش درمان آبسه مقعدی تخلیه آن با لیزر است. زیرا بهترین و اصولی ترین درناژ و تخلیه با لیزر انجام می شود و عفونت و بقایای آبسه را کاملا از بین می برد. انتخاب لیزر آبسه مقعدی به عنوان بهترین روش درمان آبسه توصیه می شود. زیرا دوره نقاهت بعد از لیزر درمقایسه با روش عمل جراحی آبسه با تیغ و کوتر بسیار کوتاهتر است. اگر درمان آبسه مقعدی با لیزر انجام شود دیگر بیمار نیازی به فیتیله و پانسمان ندارد.

درمان جراحی آبسه مقعدی

در جراحی آبسه مقعدی بدون لیزر و به روش سنتی جراح در انتهای عمل از فیتیله استفاده می کند. در جراحی با لیزر دیگر نیازی به استفاده از فیتیله نیست

درمان آبسه مقعدی با عمل جراحی

عمل جراحی آبسه مقعدی ممکن است با لیزر پرتوان، تیغ جراحی یا کوتر انجام شود. برخی از انواع آبسه مقعدی که همراه با فیستول های پیچیده می باشند را متخصص جراحی با تیغ یا کوتر تحت جراحی قرار می دهد. بعد از هر نوع از جراحی های آبسه مقعدی لازم است که بیمار تا یک ماه در لگن آب گرم همراه با چند قطره بتادین بنشیند. در هنگام نشستن  در لگن آب گرم با دو دست ناحیه مقعد را به آرامی باز و بسته کنید تا آب و بتادین به داخل مقعد برود. هر روز از شربت ملین و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا یبوست نگیرید. بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی اگر یبوست نداشته باشید مدفوع به آرامی و نرمی حرکت می کند و دردی ایجاد نمی کند. اما اگر مدفوع سفت باشد و یبوست داشته باشید با هر بار اجابت مزاج درد را تجربه می کنید و زخم جراحی تازه می شود. از آنجایی که ناحیه مقعد آلوده است تمیز نگهداشتن آن و نشستن در لگن آب گرم برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی آبسه مقعدی بسیار ضروری است.

درمان آبسه مقعدی با دارو و آنتی بیوتیک

در برخی مواقع بیماران در شرایطی قرار دارند که نمی توانند به متخصص جراحی مراجعه کنند. در این زمان برای تسکین موقت درد این بیماران آنتی بیوتیک تجویز می شود. هرچند که به تاخیر انداختن درمان آبسه مقعدی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما گاها شرایط خاصی وجود دارد که بیمار اصلا نمی تواند به متخصص مراجعه کند. توجه داشته باشید که مصرف آنتی بیوتیک و دارو و پماد آبسه مقعدی تنها برای مدت زمان کوتاهی جهت تسکین درد بیمار کاربرد دارد و درمان قطعی و اصلی آبسه مقعدی محسوب نمی شود. استفاده از آنتی بیوتیک را برای دوره مشخصی که برای هر نوع آنتی بیوتیک توصیه شده است ادامه دهید. نه کمتر و نه بیشتر. از تکرار مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها بدون مشورت با پزشک جدا خودداری کنید.

سوالات متداول درمان آبسه مقعدی

1-آیا می توان با عسل آبسه مقعدی را درمان کرد؟

آبسه مقعدی را نمی توان باعسل درمان کرد.اما اگر تحت عمل جراحی آبسه مقعدی قرار گرفته اید با مشورت متخصص جراحی معالج خود می توانید از ضماد عسل به منظور ترمیم سریعتر زخم جراحی آبسه استفاده کنید. عسل خاصیت ترمیم کنندگی قوی دارد و مدارکی درباره درمان عفونت و آبسه با عسل وجود ندارد.

2-درمان خانگی آبسه مقعدی چیست؟

درمان خانگی آبسه مقعدی به معنای درمان اصلی و قطعی این بیماری نیست. بیمار علاوه بر مراجعه به متخصص جراحی باید مراقب باشد که یبوست نگیرد. بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشیند. از نشستن طولانی بر روی ناحیه مقعد خودداری کند. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارد.

3-آیا آبسه مقعدی خود به خود درمان می شود؟

ممکن است آبسه مقعدی خود به خود بترکد اما به معنای درمان آبسه نیست و مجدد عود خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی سریعا به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید. آبسه مقعدی خود به خود درمان نمی شود و فقط عارضه دار می شود.

4-آیا درمان آبسه مقعدی خطرناک است؟

درمان نکردن آبسه مقعدی خطرناک است. اما اگر برای درمان آبسه مقعدی و تخلیه و درناژ آن به یک متخصص جراحی ماهر و مدرن مراجعه کنید خطری وجود نخواهد داشت. متخصص جراحی باتجربه در زمینه درمان آبسه مقعدی بعد از معاینه  بهترین روش درمان که خطری نیز نداشته باشد برای شما تجویز خواهد کرد.

5-آیا آبسه مقعدی بدون عمل جراحی درمان می شود؟

خیر آبسه مقعدی باید با یک روش مناسب تحت عمل جراحی و درناژ قرار بگیرد. در غیر این صورت دائم عود می کند و در نهایت عارضه دار می شود. اگر تخلیه و جراحی آبسه مقعدی به طور کامل انجام نشود بیمار طی مدت زمان کوتاهی مجدد دچار عود آبسه مقعدی می شود.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و سابقه طولانی در زمینه درمان و جراحی با لیزر دارند. تلفن تماس با مطب 02122761600 و 02122766853