اطلاعات عمومی پزشکی

علت خونریزی مقعدی چیست؟

علل خونریزی مقعدی

اگر هنگام رفتن به دستشویی مقداری خون قرمز روشن تا سیاه را در کاسه دستشویی، دستمال توالت یا مدفوع خود مشاهده می کنید نشانه این است که شما خونریزی مقعدی دارید. خونریزی از مقعد می تواند در نتیجه مشکلات جزئی و خفیف تا مشکلات جدی و حاد مانند سرطان روده بزرگ باشد طبق تحقیقات انجام شده بواسیر یا هموروئید و شقاق و زخم مقعدی شایع ترین علت خونریزی مقعدی است. در متن زیر به بررسی علل عمده خونریزی مقعدی خواهیم پرداخت.

بیماری هایی که باعث خونریزی مقعدی می شوند چیست؟

بواسیر یا هموروئید

شایع ترین علت خونریزی مقعدی، بواسیر یا تورم رگ های راست روده(بواسیر داخلی) یا مقعد (بواسیر خارجی) است. بواسیر به دلایل مختلفی مانند یبوست مزمن، بلند کردن اجسام سنگین و بارداری اتفاق می افتد. بواسیر یک فوریت پزشکی نیست و اگر علت خونریزی مقعدی بیمار بواسیر یا هموروئید باشد نیاز به مراجعه به متخصص جراحی و دریافت دارو می باشد. به علاوه تغییر رژیم غذایی نیز پیشنهاد می شود.

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی شکاف یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. این اتفاق زمانی می افتد که دفع مدفوع بیمار دشوار باشد و فشار اضافی حرکات روده باعث می شود پوست اطراف مقعد شکافته شود و در نتیجه خونریزی مقعدی در بیمار رخ دهد. درمان یبوست و یا اسهال و مراجعه به متخصص جراحی برای دریافت دارو و پماد شقاق برای این مواقع پیشنهاد می شود.

بیماری التهابی روده( IBD) :

بیماری التهابی روده تورم روده بزرگ یا کوچک است. دو نوع بیماری التهابی روده وجود دارد و شامل بیماری کرون و کولیت ( التهاب روده بزرگ ناشی از کاهش جریان خون) است که در نهایت باعث خونریزی مقعدی می شود. در این مواقع مراجعه به متخصص گوارش و متخصص تغذیه ضروری است.

آبسه مقعدی و فیستول

غدد کوچکی داخل مقعد وجود دارد که به دفع مدفوع کمک می کنند. این غدد می توانند آلوده شده و باعث ایجاد آبسه یا فیستول شوند. آبسه و فیستول مقعدی باعث خونریزی مقعدی می شوند. آبسه مقعدی باید سریعا توسط متخصص جراحی تخلیه و درناژ شود در غیر این صورت مزمن و عود شونده می شود. آبسه و عفونت درمان نشده در نهایت منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. لیزر آبسه مقعدی و لیزر فیستول مقعدی بهترین روش درمان این دو بیماری می باشد.

پروکتیت

پروکتیت زمانی اتفاق می افتد که بافت های راست روده ملتهب می شوند و اغلب منجر به درد و خونریزی مقعدی می شوند که می تواند علت خونریزی مقعدی بیمار شود. در این مواقع به متخصص گوارش مراجعه کنید.

عفونت های ویروسی و باکتریایی

عفونت های باکتریایی و ویروسی می توانند باعث التهاب معده و روده بزرگ شوند. به عنوان مثال گاستروانتریت ویروسی است که باعث ایجاد اسهال خونی در فرد می شود.

عفونت های مقاربتی

رابطه جنسی محافظت نشده که ناحیه مقعد را درگیر می کند، می تواند طیف گسترده ای از بیماری های ویروسی و باکتریایی را ایجاد کند و باعث التهاب مقعد و راست روده شود این عوامل میتوانند علت خونریزی مقعدی باشند. گاهی متخصص جراحی و لیزر زگیل تناسلی را علت خونریزی مقعدی تشخیص می دهد. در این مواقع لیزر زگیل تناسلی برای از بین بردن آثار زگیل و درمان خونریزی پیشنهاد می شود.

خونریزی مقعدی بر اثر فشار به مقعد

برخی مواقع بیمار بر اثر یک یبوست سخت و شدید و فشار زیادی که در هنگام دفع تجربه کرده است دچار پارگی جدار مقعد می شود. در مواقع بیمار خون قرمز روشنی را همراه با مدفوع مشاهده می کند. در این مواقع سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا برای شما دارو و پماد مناسب تجویز کند. همچنین نشستن در لگن آب گرم برای 10 دقیقه بعد از هر اجابت مزاج برای کاهش التهاب مقعدی موثر می باشد.