هموروئید یا بواسیر

درمان بواسیر با فوتوكوآگلاسیون

درمان بواسیر با فوتوكوآگلاسیون

روش فوتوكوآگلاسیون بواسیربرای درمان بواسیر یا همان هموروئیدهای داخلی با اندازه كوچك تا متوسط به کار می رود. این روش درمان، با کاهش خونرسانی به بافت یا توده بواسیری، موجب مرگ آن شده و پاکه بواسیر کوچک می شود. در فرایند فوتوكوآگلاسیون بواسیر (یا فوتوكوآگلاسیون هموروئید) متخصص جراحی و لیزر با استفاده از دستگاهی مخصوص، پرتو قوی از نور تولیده شده را به سمت توده بواسیری تابانده و گرمای حاصل از این اشعه، منجر به تخریب گلوبول های قرمز خون و قطع جریان خون بواسیر یا همان هموروئید می گردد. جراحان در مواردی که بواسیر داخلی کوچک باشد بعد از درمان خانگی، درمان انعقادی یا فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه را توصیه می کنند.

لیزر فوتوكوآگلاسیون برای بواسیر

فوتوكوآگلاسیون بواسیر چگونه است؟

در هربار استفاده از روش فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه فقط امکان درمان یک بافت هموروئیدی وجود خواهد داشت. بواسیرهای دیگر ممکن است در فواصل ده تا چهارده روز بعد مورد درمان قرار بگیرند. این روش، به وسیله لیزر کم توان یا جریان الکتریکی نیز می تواند انجام می گردد.این در حالی است که لیزر هموروئید با لیزر پرتوان دی اکسید کربن در یک جلسه انجام می شود و تمام انواع هموروئید و دیگر بیماری های مقعد را می توان همزمان درمان کرد. درمان بواسیر با روش فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه در مطب جراح انجام می شود و در طول لیزر درمانی ممکن است به طور همزمان، احساس گرما کنید. پس از طی مراحل درمانی نیز، ممکن است شما احساس پر بودن در پایین شکم پیدا کنید و یا ممکن است نیاز به حرکت روده و یا دفع داشته باشید. هفت تا ده روز بعد از عمل فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه و هنگامی که بافت بواسیری از کار می افتد، بیمار از ناحیه مقعد، دچار خونریزی می شود؛ خونریزی معمولاً اندک است و پس از مدتی خود به خود متوقف می شود.

مراقبت های بعد از عمل فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه

  • از داروهای تسکین دهنده خفیف استفاده کنید و تا چند روز پس از عمل، به مدت پانزده دقیقه در یک وان کم عمق آب گرم (حمام سیتز) بنشینید تا باعث تسکین درد و ناراحتی گردد.
  • برای کاهش خطر خونریزی بعد از روش درمان بواسیر با اشعه مادون قرمز از مصرف آسپیرین و سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی به مدت چهار تا پنج روز قبل و بعد از انعقاد اشعه مادون قرمز خودداری کنید.
  • پزشکان برای اطمینان از حرکات روده بزرگ توصیه می کنند که از نرم کننده های مدفوع حاوی فیبر استفاده کنید. اگر هنگام حرکات روده و دفع به ناحیه مقعد خود فشار وارد کنید، احتمال بازگشت بواسیر وجود دارد.

آیا روش فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه برای درمان بواسیر قطعی است؟

روش درمان بواسیر با اشعه ممکن است روی تمام بیماران جواب ندهد. معمولا احتمال اینکه از هر ده نفری که این روشی درمانی را انجام می دهند دو نفر نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن کامل بواسیر خود داشته باشند، وجود دارد. در این صورت توصیه بر جراحی هموروئید با لیزر پرتوان می باشد.

میزان موفقیت عمل فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه

موفقیت روش درمان انعقادی بواسیر یا همان فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه تا حد زیادی به تخصص جراح و توانایی شما در ایجاد تغییر در عادات روزانه روده بستگی دارد که چگونه و با رعایت چه دستورالعمل هایی عبور مدفوع از روده بزرگ را بهتر و آسانتر کنید. همه جراحان تجربه یا تجهیزات لازم برای انجام فوتوكوآگلاسیون بواسیر با اشعه را ندارند. این نکته به شما کمک می کند بتوانید تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید. از متخصص جراحی خود بپرسید که بیشترین دفعاتی که بیماری بواسیر را درمان کرده با کدام روش بوده و همچنین؛ چند بار این عمل را انجام داده است و بیماران تا چه حد از نتایج عمل، راضی بوده اند. هنوز برتری لیزر کم توان نسبت به سایر روش های درمانی برای درمان انواع هموروئید ثابت نشده است و مشخص نیست تا چه حد این روش در درمان بواسیر موثر است. مراحل استفاده از لیزر طولانی است و ممکن است به بافت های اطراف آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “درمان بواسیر با فوتوكوآگلاسیون

  1. مینا گفت:

    درود. این جراحی نیاز به بیهوشی داره؟

    1. خیر نیاز به بیهوشی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *