هموروئید یا بواسیر

بواسیر در زنان

بواسیر یا هموروئید رگ های متورم در اطراف مقعد است که در حدود ۵۰ درصد از افراد بزرگسال تا سن ۵۰ سالگی علائم بواسیر را تجربه کرده اند. بواسیر می تواند داخلی و یا خارجی باشد. بواسیر داخلی در داخل مقعد یا روده بزرگ ایجاد می شود و بواسیر خارجی در خارج از مقعد به وجود می آید. بیماری بواسیر دارای علائم بسیاری است و می توان به راحتی آن را تشخیص داد. البته این بیماری در زنان بیشتر از مردان بروز می کند و در افراد مختلف این علائم متفاوت است. نشانه ها و علائم بواسیر در زنان شامل این موارد است:

• خارش شدید در اطراف مقعد
  • سوزش و درد در اطراف مقعد
  • توده خارش یا دردناک یا تورم در مجاورت مقعد
  • دفع ناکامل مدفوع
  • حرکات دردناک روده
  • احتمال خونریزی در روده
  • بیرون زدگی گوشتی ناحیه مقعد

تشخیص بواسیر در زنان

با اینکه علائم بواسیر در زنان ممکن است با درد بسیار همراه باشد، ولی سلامت فرد را تهدید نمی کند و در بیشتر موارد با درمان دارویی هموروئید از بین می رود. از جمله خطرناک ترین علائم بواسیر در زنان با کم خونی یا سفید شدن رنگ پوست همراه است که این مورد بسیار نادر است و خیلی کم پیش می آید.

دلایل بروز بواسیر در زنان

بیشترین دلایلی که در علائم بواسیر در زنان نقش دارند شامل این موارد است:

• نشستن بر روی صندلی به مدت طولانی می تواند عضلات لگن را تحت فشار قرار دهد.
  • از دیگر دلایل بروز بواسیر در زنان، یبوست و اسهال مکرر است. تغییرات هورمورنی در زنان می تواند زنان را تا چند روز بعد از دوره پریود دچار اسهال کند.
  • جابه جا کردن اجسام سنگین هم موجب تحریک عضلات لگن در زنان می شود و ممکن است موجب بروز علائم بیماری بواسیر در زنان شود.
  • بارداری و انجام عمل زایمان طبیعی، موجب تغییرات هورمونی و در نهایت بروز علائم بواسیر در زنان می شود.

معاینه و تشخیص علائم بواسیر در زنان

بهترین روش معاینه و تشخیص علائم بیماری بواسیر در زنان، مشاهده مکان آسیب دیده است. معاینه مقعد بیمار توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر بهترین روش تشخیص است. اما بسیاری از افراد از انجام دادن این کار خجالت می کشند و ترجیح می دهند که بیماری به خودی خود درمان گردد. (هموروئید یا بواسیر خود به خود درمان نمی شود) متخصص جراحی عمومی و لیزر برای تشخیص دقیق علائم بیماری بواسیر در زنان، در ابتدا به گرفتن شرح حال دقیق از سابقه بیمار می پردازد. گفتن شرح حال دقیق و توجه به جزئیات بیماری می تواند به جراح در تشخیص علائم بیماری بواسیر در زنان کمک کند. در مرحله بعد جراح عمومی با مشاهده مقعد در حالتی که بیمار به صورت سجده قرار دارد می پردازد.

در نهایت در صورتی که جراح شک نماید می تواند با انگشت به معاینه بیمار بپردازد. در صورتی که بیمار با درد مراجعه کند و یا مشکوک به زخم شقاق نیز باشد جراح از معاینه انگشتی بیمار خودداری می نماید. البته رنگ خون خارج شده از مقعد نیز می تواند به تشخیص بیماری و علائم بیماری بواسیر در زنان و مردان کمک بسیاری نماید. خون تیره نشان دهنده خونریزی در ناحیه بالایی دستگاه گوارش و روده ها می باشد و خون روشن نشان دهنده خونریزی اطراف مقعد است. اما نمی توان به طور دقیق گفت که خون روشن در اطراف مقعد، می تواند یکی از علائم بواسیر در زنان باشد و برای تشخیص قطعی نیاز به معاینات بیشتری است. خونریزی هم می تواند نشانه علائم بواسیر در زنان باشد یا نشانه سایر بیماری های دستگاه گوارش یا شقاق باشد. یکی شدن خون با مدفوع یا جدا بودن خون از مدفوع ممکن است یک راهنمای دیگری برای تشخیص علائم بواسیر در زنان و مردان باشد.

مراقبت های لازم برای بواسیر در زنان

متخصص جراحی عمومی با مشاهده علائم بواسیر در زنان و مردان یک سری توصیه های مراقبتی به آنها ارائه می دهد که شامل این موارد است:

• برای به حداقل رساندن درد، حداقل ۱۰ دقیقه در روز باید در وان آب گرم بشینید.
  • از دیگر راه های برطرف کردن علائم بواسیر در زنان و مردان استفاده از شیاف است که می تواند در تسکین درد و سوزش تاثیرگذار باشد.
  • هم چنین در صورتی که یبوست داشته باشید می توانید از داروهای مکمل فیبر استفاده کنید تا علائم یبوست از بین برود.
  • استفاده از درمان های موضعی می تواند تا حد بسیاری از درد علائم بواسیر در زنان جلوگیری کند. به عنوان مثال استفاده از هیدروکورتیزون که توسط جراح تجویز می شود می تواند ناراحتی های حاصل از درد علائم بیماری بواسیر در زنان را کاهش دهد.