هموروئید یا بواسیر

عکس هموروئید یا بواسیر

ممکن است هموروئید یا همان بواسیر در ناحیه خط دندانه ای مقعد و یا داخل مقعد بروز کند. به طور کل یک علامت مشترک بین تمام عکس های هموروئید مشاهده می شود و آن وجود یا احساس توده در ناحیه مقعد است. در اینجا عکس هموروئید در موقعیت ها و درجه های مختلف را مشاهده می کنید. یکی دیگر از علائم هموروئید احساس خارش است. به همین دلیل در برخی از تصاویر هموروئید قرمزی و التهاب ناشی از خارش را مشاهده می کنید.

از آنجایی که هموروئید داخلی با علامت بی دردی مشخص است تنها با مشاهده و یا احساس توده در ناحیه مقعد تشخیص داده می شود. برخی از هموروئید های داخلی به حدی دچار پرولاپس یا افتادگی می شوند که از خط دندانه ای مقعد بیرون می زنند. به اینها هموروئید داخلی درجه 3 یا 4 می گوییم. توجه داشته باشید که هموروئید خارجی به دلیل درگیر شدن با اعصاب این ناحیه درد زیادی ایجاد می کنند و مانند هموروئید داخلی بدون درد نمی باشد.

هموروئید داخلی بیرون زده

هموروئید داخلی متعدد

هموروئید داخلی پرولابه یا بیرون زده درجه 4

همانطور که در تصویر روبرو مشاهده می کنید هموروئید داخلی به حدی بزرگ شده است که از خط دندانه ای مقعد گذر کرده است. افتادگی این نوع بواسیر به حدی است که با فشار دست هم به داخل مقعد بازنمی گردد. این بیمار دچار هموروئیدهای مختلف شده است و هموروئید داخلی پرولابه یا درجه 4 نیز کاملا مشهود است.

برای درمان هموروئید داخلی درجه 4 فقط روش های جراحی و لیزر پرتوان توصیه می شود. این بیماری با دارو درمان نمی شود. ممکن است تجویز دارو برای هموروئید داخلی پرولابه درجه 4 صرفا به منظور کاهش عوارض و تخفیف درد و التهاب انجام شود. اما درمان دارویی این نوع همورئید قطعی نیست.

هموورئید خارجی

هموروئید خارجی

در تصویر روبرو هموروئید خارجی را می بینید. این نوع بواسیر نیز به دلیل گوشت اضافه زیادی که دارد و مدت زمان طولانی که درمان نشده است نیاز به جراحی یا لیزر دارد.

اگر برای درمان هموروئید خارجی در همان مراحل اولیه مراجعه کنید و داروی مناسب و به جا دریافت کنید نیازی به جراحی نخواهید داشت.

بیماران مبتلا به هموروئید خارجی دقت کنند که حتما از بالش نرم برای نشستن استفاده کنند. همچنین استفاده از درمان های خانگی مثل رژیم غذایی پرفیبر و نشستن در لگن آب ولرم نیز به بهبود وضعیت درد و التهاب این بیماران بسیار کمک می کند.