کیست مویی

روش های درمان کیست مویی در طب سنتی

روش های درمان کیست مویی در طب سنتی

کیست مویی ممکن است باعث درد و ایجاد خجالت در افراد شود. به همین منظور این دسته از افراد به دنبال راهی برای درمان این بیماری هستند. روش های معمول برای درمان این بیماری استفاده از لیزر و جراحی است که باعث بهبود کامل این بیماری می شود. اما روش هایی برای درمان موقت کیست مویی در طب سنتی نیز وجود دارد. گاها بعد از عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی استفاده از طب سنتی به کاهش دوران نقاهت بعد از جراحی و لیزر کمک می کند.

11 روش درمان کیست مویی در طب سنتی

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که بجای استفاده از درمان های شیمیایی، از روش های سنتی و گیاهی برای درمان بیماری های خود استفاده کنند. البته این دسته از افراد باید بدانند که درمان های طب سنتی و گیاهی نیز بدون ضرر نیستند و نباید بدون مشورت پزشک از این درمان ها استفاده کرد. کیست مویی یکی از بیماری هایی است که ممکن است تا زمان درد و تورم از سوی بیمار تشخیص داده نشود و علائمی نداشته باشد. اما پس از تشخیص این بیماری، بیمار می تواند از روش های درمانی کیست مویی در طب سنتی استفاده کند. این روش ها عبارتند از:

  1. روغن درخت چای: یکی از راه های درمان کیست مویی در طب سنتی، استفاده از روغن درخت چای است که باید با پنبه به مدت چند ساعت بر روی این عارضه پوستی گذاشته شود. این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید تا کیست مویی بهبود یابد. روغن درخت چای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد باعث کاهش التهاب کیست مویی می شود.
  2. سودا و سرکه سفید: مخلوط سودا و سرکه سفید، یکی از راه های موثر برای درمان کیست مویی در طب سنتی است. از این مخلوط باید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی کیست مویی استفاده نمود. این مخلوط به دلیل خاصیت ضد میکروبی برای کاهش عفونت در این ناحیه بسیار مناسب است.
  3. روغن کرچک: استفاده از روغن کرچک در درمان کیست مویی بسیار موثر است. بدین منظور باید از روغن کرچک روزی ۲ الی ۳ بار بر روی کیست مویی استفاده شود. روغن کرچک باعث کاهش عفونت و التهاب کیست مویی می شود.
  4. پیاز: پیاز به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن در درمان سینوس پیلونیدال موثر است.
  5. دارچین و عسل: مخلوط دارچین و عسل برای کاهش التهاب و عفونت کیست مویی مناسب است.
  6. نمک اپسام : نمک اپسام باعث جذب مایع اضافی و کاهش التهاب این بیماری می شود.
  7. روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی در درمان کیست مویی بسیار موثر است.
  8. چای سیاه: چای سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث کاهش درد و تورم در کیست مویی می شود.
  9. سرکه سیب: سرکه سیب می تواند به کاهش تورم و عفونت در کیست مویی کمک نماید.
  10. سیر: سیر به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی که دارد برای درمان کیست مویی خیلی موثر است. سیر در درمان کیست مویی که در مراحل اولیه است بسیار موثر است و به درمان آن کمک می نماید.
  11. آلوئه ورا: ترکیب آلوئه ورا با روغن کرچک می تواند در درمان کیست مویی خیلی موثر باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که روش های درمانی کیست مویی در طب سنتی، به صورت موقتی درد و علائم آزار دهنده را از بین می برند و برای درمان کامل این بیماری باید از جراحی، لیزر و روش های دیگر استفاده نمود. تاثیر این روش ها در مراحل اولیه ابتلا به کیست مویی بسیار بیشتر است.

تخلیه کیست مویی در منزل

تخلیه کیست مویی در منزل کار بسیار خطرناکی است و توصیه می شود کیست را فشار ندهید و یا با اجسام تیز آن را برش ندهید یا به آن سوزن نزنید. اما ممکن است بیمار تحت درد و عفونت شدید کیست مویی باشد. در این حالت یک کیسه آب گرم را بر روی ناحیه بگذارید. ممکن است با این کار عفونت کیست مویی به آرامی تخلیه شود. همچنین گرفتن دوش آب گرم یا نشستن در لگن و وان آب گرم می تواند به کاهش درد و التهاب و حتی تخلیه کیست مویی در منزل کمک کند. هرچند که این تخلیه کامل صورت نمی گیرد و درناژ و تخلیه کامل کیست توسط جراح انجام می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

61 دیدگاه برای “روش های درمان کیست مویی در طب سنتی

  1. مرتضی گفت:

    سلام خانم دکتر پایین کمر من یه جوش اندازه نخود هست که موقع نشستن اذیتم میکنه بهم گفتن کیست مویی باید جراحی یا لیزر کنم اما هزینه هاش بالاست امکان پرداختش الان نیست چیکار باید بکنم

    1. سلام اگر کیست مویی درمان نشود ممکن است دچار عفونت شدید و آبسه شوید و مجبور شوید که به طور اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید. در هر صورت این بیماری خود به خود درمان نمی شود و لازم است با یکی از روش های جراحی و یا لیزر کیست مویی تخلیه و درناژ شود.

      1. امیر گفت:

        بعد ببخشید میخواستم بدونم این که میگن از طریق زالو درمانی هم میشه درمانی کرد چجوریه پس

        1. تا زمانی که جدار کیست تخریب و تخلیه نشود کیست مویی مجدد عود خواهد کرد. این روش احتمال آسیب به بافت ناحیه را بالا می برد و حتی ممکن است نتوانید جراحی بسته را انجام دهید. بنابراین ناحیه را دستکاری نکنید و از روش های غیر معمول و موقتی استفاده نکنید.

  2. یک هموطن گفت:

    سلام، من یکسال پیش عمل سینوس انجام دادم، بعد از دوران نقاهت استراحت ،هنوزم زخمم بسته نشده، همه جور پانسمان و روش امتحان کردم ولی متاسفانه زخم بسته نمیشه دیابتی هم نیستم ،

    1. سلام معمولا به دلیل بروز عفونت یا فشار غیرمتعارف بر ناحیه زخم بسته نمی شود. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. موهای زائد ناحیه را هم کاملا از بین ببرید.

    2. علیرضا گفت:

      از ترکیب عسل و روغن زیتون طبیعی برای پر کردن محل زخم استفاده کنید
      ایشالا که نتیجه میگیرید

  3. محمد جواد گفت:

    سلام من کیست مویی دارم ودردش کمی کمرم را اذیت میکنه نمی خوام عمل کنم چون میترسم میخوام بدونم که باطب سنتی جواب میده

    1. سلام با طب سنتی ممکن است به بافت ناحیه آسیب برسانید و ظاهر بدی ایجاد شود و درنهایت هم ممکن است نتیجه نگیرید. اگر بافت بیش از اندازه آسیب ببیند ممکن است نتوانید جراحی بسته انجام دهید. توصیه می کنم در همین مرحله از بیماری به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید و لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید. این روش مشکلات و عوارض جراحی باز را ندارد و ترس هم ندارد.

  4. مهدی گفت:

    سلام من یه جوش کوچیک دارم ازش چرک میاد بیرون ب نظر شما همون کیست مویی هست

    1. سلام اگر مو به داخل زخم برگشته باشد احتمال کیست مویی وجود دارد. لازم است معاینه شوید تا بتوان تشخیص نهایی را اعلام کرد.

  5. Zohre گفت:

    سلام
    چه علائمی نشان دهنده کیست مویی هست ؟؟
    می دونه پر مو بودن هم نشان از همین بیماری باشه
    من موی زیر پوستی زیاد توی پا هام هست این ممکنه بخاطر همین موضوع باشه؟؟

    1. موی زیر پوستی در مراحل پیشرفته تر دارای یک جدار می شود که در این مرحله به آن کیست مویی می گوییم. اگر کیست مویی تشکیل شده باشد حتما باید جدار کیست با یک روش اصولی تخریب و تخلیه شود. توصیه می کنم لیزر موهای زائد را انجام دهید تا از بروز کیست مویی جلوگیری کنید. شیو منظم موهای زائد نیز به جلوگیری از بروز کیست مویی کمک می کند.

  6. یه نفر گفت:

    سلام من دوسالی میشه کیست مویی دارم ولی تازه فهمیدم.. هیچوقت اذیتم نکرده.. می ترسم جراحی یا لیزر کنم راه دیگه ای مثلا با دارو یا پماد هست.. میشه کلا راهنماییم کنین آخه سنم هم کمه

    1. سلام کیست مویی درمان دارویی و سنتی قطعی ندارد و این روش ها تنها برای کنترل موقت بیماری کاربردی است. بهترین روش درمان لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک است که بعد از جراحی و تخلیه کیست مویی زخم به روش پلاستیک بسته می شود و بیمار درد و نقاهت جراحی باز را تجربه نمی کند. چون بخیه ها به روش پلاستیک زده می شوند جای جراحی نیز روی بدن بیمار باقی نمی ماند.

  7. Aban گفت:

    سلام هزینه عمل لیزر کیست مویی چند هست
    واینکه بر گشت نداره

    1. سلام هزینه لیزر کیست مویی بعد از ویزیت تعیین می گردد و حدود هزینه را می توانید از مطب تلفنی سوال کنید. من لیزر کیست مویی را به روش بسته و پلاستیک و بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  8. درنا گفت:

    سلام خسته نباشید…من بعد از عمل بینی یک طرف بینیم کیست دراوردم با چندتا ترمیم هم از بین نرفت چکار باید انجام بدم

    1. به جراح پلاستیک یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  9. حسن گفت:

    سلام
    ببخشید من از هفته گذشته یه دردی را بالای مقعد احساس کردم و بعد از سه روز درد خیلی شدت گرفت به بیمارستان رفتم گفتند آبسه است و پیش جراح رفتم گفت کیست مویی است و دردم ابتدا بالای مقعد بود و بعد از سه روز به پایین تر از کمرم منتقل شد و ناحیه درد ورم کرد و همچنین تاول زد وبعد از یک روز به بیرون ترشح زد وبا بیرون آمدن عفونت دردم یه مقداری کم شده است و باتوجه به شرایط شغلی ام نمی توانم عمل باز انجام بدهم
    آیا روشی یه غیر از عمل باز هست تا دردم را درمان کنم (لیزر یا طب سنتی)
    خواهش میکنم راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. سلام توصیه می کنم لیزر کیست مویی به روش بسته اما پلاستیک و با لیزر پرتوان را انجام دهید. این روش جراحی بهترین و کم عارضه ترین روش درمان کیست مویی است. درضمن به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه در این زمینه مراجعه بفرمایید.

  10. محمد گفت:

    سلام آیا در مشهد هم کسی رو میشناسید که با لیزر انجام بده این عمل رو؟

    1. خیر متاسفانه لیزر کیست مویی معمولا در تهران انجام می شود و یک روزه و بدون بستری می باشد.

  11. فاطمه گفت:

    سلام من چند ماهی است که کیست مویی رو دارم در بالای مقعدم.در قدم اول به یک جراح مراجعه کردم و با دارو تا سه هفته اثری از کیست نبود اما باز بعد ۳هفته کیست ایجاد شده و خیلی درد و ترشح دارد
    از نظر شما چیکار کنم؟

    1. سلام جراح دارو را برای کاهش عفونت و آماده کردن ناحیه برای جراحی تجویز می نماید. برای عمل جراحی کیست مویی اقدام نمایید. توصیه می کنم لیزر کیست مویی با لیزر پرتوان و به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

      1. امیر گفت:

        سلام خسته نباشید میخواستم بدونم قیمت این عمل لیزر کیست مویی چقدر هستش

        1. هزینه لیزر کیست مویی بعد از ویزیت حضوری یا آنلاین اعلام می شود. حدود هزینه را هم می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید.

  12. مهدی گفت:

    سلام خانم دکتر ، من یک کیست مویی دارم تقریبا دو هفته هست که آنتی بیوتیک مصرف میکنم میخوام با لیزر جراحی کنم اما یکی دو تا از پزشکان گفتند لیزر درمان قطعی نیست و در و دکان است .من موندم میخوام با لیزر عمل جراحی کنم نظر شما چیه؟

    1. سلام احتمالا همکار محترمی که به جراحان با لیزر لطف داشته اند منظورشان لیزر کم توان برای ترمیم زخم بوده است و اطلاعاتی در مورد لیزر پرتوان جراحی ندارند. توصیه می کنم جراحی کیست مویی را با لیزر پرتوان انجام دهید. البته نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر که به طور تخصصی و به روش بسته و پلاستیک این جراحی را انجام می دهند. من جراحی با لیزر را تضمینی و بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  13. خان گفت:

    سلام، بنده متوجه شدم پایین استخوان دنبالچه مقدارخیلی کمی ترشحات چرک مانند داره، هیچ منفذی هم نیست یا اگر هست خیلی ریزه، دردی هم حس نمیکنم، لطفا راهنمایی بفرمایید؟

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی پایین کمر مبتلا شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. توصیه من لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک می باشد.

  14. الیسا گفت:

    سلام خانوم دکتر من یه برجستگی وسط کشاله رونم دارم که هیچ دردی ندارع و حتی قرمز هم نبود ولی انقد فشارش دادم ک متوجع بشم چیه درد خیلی خیلی کمی داشت بعدم بدون درد شد اندازه ی جوش بزرگ که ولی زیر پوست هستش بدون هیچ رنگی بدون هیچ عفونتی ولی سفته بنظرتون ممکنه کیست مویی باشه؟؟
    این برجستگی ک میگم سفت هم هستش درد نداره رنگ نداشت و یک ماهه فکرمیکنم ایجاد شده مطمعن نیستم اصن چون اصن هیچ علامتی نداشت تا جدیدا موقع لوسیون متوجه شدم اخع مویی هم ندارم اون قسمت و اگ‌باشه کرک هستش و دونه های سیاه خیلی خیلی ریز ک نمیدونم زیرپوستی هستن یا چی

    1. احتمالا لیپوم می باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. توده را دستکاری نکنید.

    2. کیانا گفت:

      سلام وقت بخیر من کیست مویی داریم و دکتر گفت که خیلی سطحی و تازه اول شروع این بیماری هست و برای یک ماه دیگه به من وقت عمل لیزر دادن ولی من به پزشک طب سنتی مراجعه کردم پیشنهاد حجامت دادن بنظر شما حجامت کار درستیه در این موقع؟

      1. حجامت درمان کیست مویی محسوب نمی شود و اصلا پیشنهاد نمی شود. در اولین فرصت نسبت به عمل جراحی یا لیزر کیست مویی اقدام نمایید و از دستکاری کردن این کیست به شدت خودداری کنید.

  15. سلام خانم دکتر حالتون خوبه من تازگیا متوجه شدم که کیست مویی دارم اما بدون درد هستش برا لیزر الان موقعیت خوبیه برا اقدامش؟

    1. بله هرچه سریعتر برای لیزر کیست مویی و تخلیه و درناژ این کیست اقدام کنید بهتر است زیرا دچار درد و عفونت نمی شوید و جراحی و لیزر شما وسیع نخواهد بود.

  16. محمد گفت:

    سلام ببخشید خانمم پنج سال پیش کیست مویی داشت عمل کردیم جراح عمومی ولی باز الان دراومده و اطرافش ی کوچک دراومده میخواستم بپرسم یزد عمل انجام میدهند لیزر باراول شهر خودمون سیستان وبلوچستان انجام دادیم تشکر

    1. سلام من فقط در تهران مطب دارم و در شهرهای دیگر امکان لیزر کیست مویی را ندارم. می تووانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید و برای لیزر کیست مویی یک روز تشریف بیاورید تهران.

      1. محمدرضا گفت:

        سلام خسته نباشید
        عمل کیست مویی با لیزر بعد از چند روز خوب میشه شکاف بسته میشه.

        1. اگر لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک انجام شود از همان روز اول زخم بسته می شود و نیازی به پانسمان فشاری و مراقبت های سخت زخم باز نیست.

  17. حمیدرضا گفت:

    شیو ناحیه باعث نوک تیز شدن و حلالی شدن مو و رفتن داخل پوست میشه و از عوامل ایجاد کیست مویی هست
    لطفا اطلاعات اشتباه ندهید
    در ضمن روش بسته عود مجدد با احتمال بیشتری نسبت به جراحی باز داره که شما به اشتباه برعکس عنوان کردید

    1. من جراحی بسته کیست مویی را با روشی نوین انجام می دهم که تضمینی و بدون عود و بازگشت است. به علاوه به بیماران اطلاع می دهم که اگر موهای زائد ناحیه را با یک روش مطمئن مثل شیو یا لیزر موهای زائد از بین نبرند کیست مویی آنها عود خواهد کرد.باز ماندن زخم یکی از عوامل خطر عفونی شدن زخم می باشد و اکثر بیماران باتوجه به مشغله ای که دارند زخم را به درستی و کامل پانسمان و مراقبت نمی کنند و خطر عفونت زخم دو چندان می شود. لطفا در این رابطه از افراد متخصص پرس و جو کنید و به تجربیات ناقص افراد غیر متخصص اعتماد نکنید.

  18. پوریا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من حدود ۴ ماه پیش درد خیلی شدیدی رو در پایین ستون فقراتم احساس کردم بعد از حدود دو روز ورم کرد و بعد از مدتی با خروج مقدارزیادی چرک و خون آب تموم شد و دردش هم کاملا از بین رفت الان بعد از چهار ماه سوراخ های خیلی ریزی رو روی اون محل میبینم ولی هیچ دردی رو احساس نمیکنم به نظر شما باید چکار کنم
    متشکرم

    1. به احتمال زیاد به کیست مویی مبتلا شده اید و از آنجایی که یک بار آبسه آن خود به خود ترکیده است احتمال عفونی شدن مجدد و فیستوله شدن آن بسیار بالاست. به یک متخصص مراجعه کنید. بهتر است لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام دهید.

  19. ریحاانه گفت:

    سلام حدود سه روز هست که چیزی شبیه جوش در محل رویش مو در قسمت بالای ران پایم دیده میشود تقریبا اندازه یک عدس که التهاب و قرمزی دارد ممکن است برگشتن مو باشد؟درمانش جراحی است؟؟

    1. بله ممکن است برگشت مو یا کیست مویی باشد. توده ایجاد شده را دستکاری نکنید. اگر کیست مویی باشد با یک جراحی سرپایی و ساده درمان و تخلیه می شود.

  20. یوسف دوست خواه گفت:

    سلام. خانم دکتر من چند روزه عمل سینوس انجام دادم وبا اینکه هیچگونه تورم و چرکی نداشت و بدون دقت کردن دیده نمیشد پس از جراحی 6 تا بخیه زدند. احتمال برگشت وجود داره؟

    1. اگر موهای زائد ناحیه را از بین نبرید امکان برگشت کیست مویی بعد از هر نوع عملی وجود خواهد داشت. به توصیه های جراح معالج خود عمل کنید که دچار عود نشوید.

  21. یوسف دوست خواه گفت:

    خانم دکتر من 2تا برادرم و یکی از دوستام هم دچار سینوس شدند و به نظرم سینوس خفیف دارن. در جراحی با لیزر برای بعد از عید حدودأ چقدر باید پرداخت کنیم. لطفأ حدود هزینه رو میگین چون ما باید 700کیلومتر راه بیاییم و خیلی وضعیت مالی خوبی نداریم

    1. حدود هزینه را می توانید تلفنی از مطب بپرسید و هزینه دقیق لیزر کیست مویی بعد از ویزیت تعیین می شود و به مدت دو هفته اعتبار دارد زیرا هزینه های کلینیک جراحی همواره در حال تغییر است. برای بیماران راه دور نیز امکان ویزیت آنلاین وجود دارد که کاملا مثل ویزیت حضوری است.

  22. عماد گفت:

    لیزر کیست مویی همه شهری دارن؟

    1. خیر لیزر کیست مویی در همه شهرها نیست و معمولا بیماران به تهران مراجعه می کنند.

  23. ابراهیمی گفت:

    یکسال ونیم پیش عمل کردم وکیست تخلیه شد الان دوباره جوش زده وچرک میاد اما درد سری قبلو نداره لطفا راهنمایی کنید

    1. اگر موهای زائد این ناحیه را از بین نبرید کیست مویی شما درمان نخواهد شد. مجدد به جراح معالج مراجعه کنید و یا به یک متخصص جراحی و لیزر کیست مویی به روش بسته مراجعه کنید.

  24. سینا گفت:

    سلام من درشکاف بالای مقعد یک سوراخ ریز چند روزه مشاهده کردم ولی هیچ یک از علائم کیست مویی ندارم آیا طبیعی یا نه؟

    1. خیر طبیعی نیست. به یک متخصص مراجعه کنید. ممکن است کیست مویی باشد که هنوز عفونت و آبسه قابل مشاهده ندارد.

  25. کشاورز گفت:

    سلام‌ خانم دکتر . دخترم زیر دنبالچش درد میکردبردمش پیش جراح لیزری معاینه کردن و ایشون گفتند کیست مویی هست ولی خیلی خیلی ریزه اگه بهداشت را مراعات بکنه تا چندین سال هم اثری ازش بجا نمیمونه میخواستم نظر شما دراین مورد چیه؟

    1. اگر کیست مویی درمان و جراحی نشود در آینده عفونی و دردناک خواهد شد. به هیچ عنوان نمی توانید پیش بینی کنید که رشد مو در داخل کیست ایجاد شده چقدر است. با رعایت بهداشت شاید بتوانید تا حدودی از سرعت عارضه دار شدن آن بکاهید.

  26. محمد گفت:

    سلام ببخشید من کیست پیلونیدال دارم میخواستم ببینم بندرعباس هم پزشکی هست که لیزر کیست پیلونیدال انجام بده؟؟

    1. متاسفانه من همکاری را در بندرعباس نمی شناسم. اما می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید و هماهنگی های لازم را انجام دهید که برای لیزر کیست مویی فقط یک روز در تهران باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *