زیبایی و مراقبت های شخصی

رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر

رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر

رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر یکی از کارآمدترین روش های درمانی برای حل مشکل تیرگی پوست ناحیه تناسلی است. در حال حاضر از لیزر برای درمان انواع مشکلات پوستی به صورت گسترده استفاده می شود و از ایمنی بالایی برخوردار است. در ادامه ما به مهمترین نکات در ارتباط با رفع تیرگی ناحیه تناسلی با لیزر مانند میزان تاثیر گذاری، عوارض احتمالی، موارد منع بکارگیری، پروسه انجام و … می پردازیم.

مهمترین رویکردهای درمانی برای رفع تیرگی ناحیه تناسلی

به طور کلی اصلی ترین رویکردهای درمانی برای رفع تیرگی ناحیه تناسلی شامل استفاده از مواد طبیعی (برخی روغن و عصاره های گیاهی)، دارو درمانی، استفاده از مواد لایه بردار شیمیایی، مزوتراپی تزریقی و لیزر درمانی می گردد.

برای رفع تیرگی ناحیه تناسلی از چه نوع لیزری استفاده می شود؟

در تکنیک رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر، اغلب از لیزرهای CO2، لیزرهای Er:YAG و لیزرهای Q-switched استفاده می شود. لیزرهای کیوسوئیچ، لیزر هایی با طول موج بین 400 تا 1100 نانومتر هستند که مستقیماً رنگدانه ملانین را هدف قرار می دهند. از لیزرهای کیوسوئیچ برای مواردی مانند حذف خالکوبی، محو کردن لکه های قهوه ای، لکه های مادرزادی، ملاسما، کک و مک و لکه های سنی نیز استفاده می شود.

پروسه رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر

قبل از اقدام به لیزر درمانی زیباجو باید ناحیه مورد نظر را بتراشد. پزشک معالج با توجه به رنگ پوست بیمار پارامترهای انرژی و شدت لیزر را محاسبه می کند. برای راحتی بیمار ممکن است از بی حسی موضعی، آرام بخش یا از کرم های بی حس کننده استفاده شود.

در رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر نوع رنگ پوست زیباجو بسیار مهم است. از آنجایی که رنگدانه ملانین در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند بیشتر است، پتانسیل جذب نور در بافت این افراد زیاد است. به همین دلیل انرژی کمتری به پوست افرادی که تیرگی پوست بیشتری دارند داده می شود.

ابتدا با خودکار یا مداد مخصوص محدوده ای که قرار است لیزر شود مشخص می گردد. سپس این ناحیه با لیزر اسکن می شود. میانگین زمان درمان بسته به شرایط بیمار بین 5 تا 10 دقیقه ممکن است طول بکشد. به طور کلی پس از یک جلسه درمان می توان به تغییرات مثبت پوست را مشاهده کرد. اما در صورت نیاز یا درخواست زیباجو، ممکن است ۲ تا ۳ جلسه دیگر درمان ادامه پیدا کند.

موارد منع استفاده

مانند سایر تکنیکهای پزشکی و زیبایی انجام رفع تیرگی ناحیه تناسلی با لیزر دارای محدودیت هایی است و افرادی که شرایط زیر را دارند نمی توانند آن را انجام دهند. البته برخی از این موارد قابل حل هستند و زیباجو می تواند بعد از مهیا شدن شرایط مطلوب درمان لیزر را برای رفع تیرگی پوست ناحیه تناسلی انجام دهد.

  • وجود عفونت در دستگاه تناسلی
  • مبتلا بودن یا مشکوک بودن به سرطان دستگاه تناسلی
  • مادران شیرده
  • خانم های باردار
  • کسانی که در 12 ماه گذشته داروهای حاوی ایزوترتینوئین مصرف کرده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری اسکلرودرمی
  • کسانی که سابقه پرتودرمانی سنگین دارند
  • کسانی که در ناحیه تناسلی سابقه سوختگی دارند.

شرایط پوست بعد از انجام لیزر

بعد از انجام لیزر، ابتدا پوست به رنگ قهوه ای در می آید سپس خود به خود لایه بالای آن جدا می شود. بافت پوستی تازه رنگی روشن تر از قبل و صورتی دارد. با این حال، جدا از اپیدرم (پوست بالایی) که رنگ پوست را تعیین می کند، ساختارهای عروقی نیز مهم هستند. بنابراین، نتایج به دست آمده ممکن است از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت باشند.

در کل تکنیک رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر می تواند بین 30 تا 40 درصد رنگ پوست را روشن تر کند. برای افزایش اثربخشی می توان از برخی از محصولات مزوتراپی نیز در همان جلسه استفاده کرد. مزوتراپی تناسلی با تزریق آمپول های حاوی عناصر روشن کننده پوست، ویتامین ها و مواد معدنی انجام می شود. نتیجه غالبا یک ماه پس از لیزر درمانی قابل مشاهده است

عوارض

شایعترین عوارض موقتی که پس از انجام عمل رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان با لیزر ممکن است برای فرد اتفاق افتد شامل سوزش و خارش است. برای کنترل و کاهش این علائم پزشک ممکن است کرم های تسکین دهنده و مرطوب کننده های حاوی کلاژن را تجویز نماید.

اگر عمل رفع تیرگی ناحیه تناسلی با لیزر توسط فرد غیر ماهر و متخصص صورت گیرد احتمال ایجاد عوارض دائمی وجود دارد. از جمله این عوارض می توان به هیپوپیگمانتاسیون دائمی (سفید شدن کامل رنگ پوست)، سوختگی، ایجاد اسکار و تیره شدن رنگ به دلیل هایپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) پس از التهاب شدید اشاره نمود. بیشتر این عوارض به دلیل عدم تناسب شدت نور لیزر با رنگ پوست فرد رخ می دهند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *