زگیل تناسلی

تشخیص افتراقی هموروئید از زگیل تناسلی

تفاوت هموروئید با زگیل تناسلی

برای تشخیص افتراقی هموروئید از زگیل تناسلی در ناحیه مقعد کافی است علائم این دو بیماری را بدانید. علت نوشتن این مطلب این است که بارها بیمارانی از شهرستان و یا حتی تهران به من مراجعه کرده اند که بیماری هموروئید آنها با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شده است. هموروئید و شقاق گاها با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود. این در حالی است که این دو عارضه از نظر ظاهری تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. و مسلما روش های درمانی متفاوتی دارند. در صورت انتخاب روش درمانی نا به جا بیمار عوارض ناگواری تجربه خواهد کرد. تشخیص قطعی زگیل تناسلی تنها با انجام آزمایش و مثبت نشان دادن ویروس HPV است.

زگیل مقعدی چیست؟

در واقع زگیل مقعدی نوعی زگیل است که از طریق رابطه جنسی و بر اثر نوعی ویروس DNA دار با نام HPV منتقل می شود. ظاهر این زگیل ها توده ای و برجسته است که به صورت نامنظم در پوست اطراف مقعد وجود دارد. این زگیل ها به مرور زمان افزایش می یابند و به طرف اندام تناسلی تکثیر می یابند. در واقع این نوع زگیل ها که زائده های برجسته و نامنظم هستند در اثر تماس مستقیم پوست با پوست از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند.

این زائده در ابتدا به صورت عفونت و زخم و تاول است که به مرور زمان تبدیل به زگیل می شود. از آنجایی که این زائدها درد و سوزشی ندارند لذا شخص متوجه آن ها نمی شود.

بواسیر چیست؟

در واقع بواسیر یا همان هموروئید به علت خونریزی های پاکه های همووئید روده بزرگ است. هموروئید از قسمت های انتهایی روده بزرگ است که به دلایل مختلف مانند وراثت، آب و هوا، تغذیه، شغل، حاملگی، عفونت، اسهال، زور زدن، یبوست و سرفه زیاد دچار عارضه می شود. بواسیر از نظر محل ایجاد به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود. این بیماری با زگیل مقعدی تفاوت دارد که در ادامه به تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر می پردازیم.

تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر

برای شناخت تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر ابتدا به تفاوت ظاهری این دو بیماری می پردازیم. بواسیر یا هموروئید توده های نرمی هستند که به طور طبیعی از قسمت های انتهایی روده بزرگ هستند و در صورت عدم بروز عارضه و در حالت طبیعی به دفع مدفوع کمک می کنند. ولی اگر این توده ها بنا به دلایل گفته شده دچار عارضه شوند این برآمدگی ها دردناک و حساس می شوند به طوری که دفع مدفوع دردناک و مشکل می شود.

این بیماری را می توان در روزهای ابتدایی با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه درمان کرد. تغییر دادن رژیم غذایی و درمان های خانگی از جمله این نکات می باشند که از وخیم شدن این بیماری جلوگیری می کنند. ولی در صورتی که این بیماری به مرحله دردناک و غیر قابل تحمل رسید حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

حال به شکل ظاهری زگیل مقعدی اشاره می کنیم. شکل ظاهری زگیل مقعدی با بواسیر متفاوت است. شکل ظاهری زگیل مقعدی به صورت برآمدگی های کلمی مانند است. که در برخی موارد امکان دارد روی آن ها نیز دانه های قرمز و ریزی نیز دیده شود. لازم به ذکر است که در این قسمت به یک نکته توجه داشته باشید اگر در زیر پوست ناحیه مقعد مو وجود داشته باشد و سبب شود که آن ناحیه چرکی و متورم شود. در صورت مشاهده این عارضه باشد دقت داشته باشید که این عارضه یک کیست مویی است و زگیل مقعدی نمی باشد.

حال که با تفاوت ظاهری این دو بیماری آشنا شدید در ادامه به بررسی روش های درمانی آن ها می پردازیم.

تفاوت روش درمان زگیل مقعدی و بواسیر

همان طور که ظاهر زگیل مقعدی و بواسیر با هم فرق می کند روش درمانشان نیز هم متفاوت است. از این رو اگر بخواهید که درمان این بیماری ها درست و نتیجه بخش باشد باید ابتدا نوع بیماری درست تشخیص داده شود. در واقع بهترین روش برای درمان بواسیر حذف آن به کمک لیزر است. چرا که درمان بواسیر با لیزر کاملا ایمن بوده و همچنین بازگشت دوباره ای نیز ممکن نیست. این درمان کمک می کند که این عارضه کلا از بین برود.

در صورتی که درمان زگیل مقعدی ابتدا با دارو است و در صورت نتیجه ندادن دارو و پیشرفت بیماری کار به جراحی می کشد. در روش جراحی نیز ابتدا زگیل ها را با کرایو فریز می کنند و در پی این کار تمام زگیل ها حذف و از بین می روند.

لازم به ذکر است که بدانید از لیزر زگیل تناسلی نیز برای درمان زگیل مقعدی استفاده می کنند.

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم ابتدایی ترین و مهم ترین نکته در درمان بواسیر و زگیل مقعدی تشخیص درست این دو بیماری از هم است. چرا که شما فکر کنید فردی که دچار بیماری بواسیر است ولی بیماری او زگیل مقعدی تشخیص داده شود. این فرد علاوه بر اینکه باید درهای دستگاه کرایو را باید تحمل کند بواسیر او نیز سر جایش می ماند و بدتر نیز می شود.

چاره این کار هم این است که در صورتی که پزشک متخصص برای شما تشخیص زگیل مقعدی داد بهترین راه برای مطمئن شدن از تشخیص او انجام آزمایش تشخیص ویروس HPV می باشد. برای اطمینان خاطر بیشتر نیز بهتر است نمونه ای از بواسیر را برای انجام آزمایش پاتولوژی به آزمایشگاه بفرستید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

8 دیدگاه برای “تشخیص افتراقی هموروئید از زگیل تناسلی

  1. هستی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چندروزی هست به شدت در ناحیه مقعد احساس خارش دارم و موقع مدفوع سوزش شدید حس میکنم و اینکه نمیتونم درست مدفوع داشته باشم و با فشار و سوزشه و از شدت فشار یکبار یه مقدار خیلی کم خون قرمز روشن دیدم و داخل مقعدم حس میکنم زخم دیدم
    حدودا 7 ماه پیش رابطه بدون دخول داشتم الان نگرانم بابت اینکه اینا میتونه نشانه زگیل یا hpv باشه یا از ییوست؟؟ باید چیکار کنم؟؟

    1. علائم زگیل به این شکل نیست. احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید. درمان و کنترل یبوست را انجام دهید و فورا از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. در غیر این صورت به عوارض دیگری مثل آبسه مقعدی نیز میتلا خواهید شد.

  2. سارا گفت:

    سلام من دختر باکره ام و 22 سالمه از پشت چندباری رابطه داشتم و الان که دکتر رفتم بهم گف زگیل داری تو قسمت پرینه ولی خیلی کوچیکه و شبیه جوش کوچیکی هست کهیکوچولو هم رنگش سفیده میخوام بدونم ممکنه داخل مقعدم هم باشه ؟

    1. بله هر احتمالی می تواند وجود داشته باشد. برای تشخیص نوع زگیل لازم است نمونه برداری از زگیل انجام شود.

  3. فرزین گفت:

    سلام….هزینه درمان لیزری هموروئید خارجی چقدره؟ ( به اندازه کمی کوچکتر از یکعدد نخودخام و خیس نخورده هستش )

    1. لطفا با مطب تماس بگیرید. حدود هزینه لیزر هموروئید را سوال کنید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید بعد از ارسال عکس از ناحیه و تشخیص دقیق بیماری هزینه دقیق به شما اعلام خواهد شد.

  4. مهدیس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چند وقت پیش به پزشک مراجعه کردم تشخیص زگیل مقعدی دادن الان چند روزه احساس تورم و سوزش دارم عکس برای دکتر ارسال کردم گفتن ک بواسیر هستش خواستم ببینم دو مشکل همزمان‌چطور امکان پذیره و برای درمانش چیکار باید انجام بدم

    1. سلام امکان بروز زگیل و هموروئید همزمان با هم امکانپذیر است. برای تشخیص نوع زگیل می توانید آزمایش بدهید. برای درمان این دو بیماری روش های مختلفی وجود دارد و درمان مشترک ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *