هموروئید یا بواسیر

چطور از بروز هموروئید جلوگیری کنیم

چطور از بروز هموروئید جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر نرم نگه داشتن مدفوع است تا بتواند به راحتی از کانال مقعد عبور کند. برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر و کاهش علائم آن به توصیه های زیر توجه کنید:

رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید

غذاهای پر فیبر بخورید. میوه، سبزیجات و غلات بیشتری به صورت تدریجی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. رژیم پرفیبر باعث نرم شدن قوام مدفوع می شود و زمانیکه به هر دلیلی خم می شوید به ویژه در حین دفع مدفوع احتمال آسیب به عروق مقعد کاهش می یابد و از بهترین روش های جلوگیری از هموروئید یا بواسیر می باشد. منابع غذایی عالی فیبر شامل موارد زیر است:

حبوبات مانند نخود خرد شده، عدس، لوبیای سیاه، لوبیا لیما و لوبیای پخته شده، غلات سبوس دار مانند جو، پوسته های سبوس، جو دوسر و برنج قهوه ای، سبزیجات مانند کنگر فرنگی، نخود سبز، کلم بروکلی و جوانه بروکسل، میوه هایی مانند تمشک، گلابی، سیب و موز می باشد. البته مصرف مقدار بیش از حد فیبر نیز ممکن است باعث نفخ در دستگاه گوارش شود ولی در مقابل مزایایی که دارد ناچیز است.

رژیم غذایی برای جلوگیری از هموروئید

مایعات کافی بنوشید

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (نه الکل) بنوشید تا به نرم شدن مدفوع کمک کند. نوشیدن آب یک استراتژی پیشگیرانه ساده و ارزان برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر است، اما هنوز تعداد کمی از ما این کار را انجام می دهیم. در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و پر از فیبر، نوشیدن آب عامل اصلی ایجاد حرکات سالم و منظم روده و جلوگیری از هموروئید یا بواسیر است. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز فقط باعث بهبود حرکات دستگاه گوارش شما نمی شود، بلکه به سلامت کل بدن شما کمک می کند.

مکمل های فیبر مصرف کنید

بیشتر افراد به مقدار کافی فیبر – ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز – در رژیم غذایی خود ندارند. بنابراین در این موارد مطالعات نشان داده که مکمل های فیبر می توانند علائم هموروئید را کاهش دهند و یا باعث جلوگیری از هموروئید یا بواسیر شوند. اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید، حتماً روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت، مکمل ها می توانند باعث یبوست و متعاقبا هموروئید شوند.

در حین اجابت مزاج خم نشوید

خم شدن و فشار زیاد وارد کردن و نگه داشتن نفس در هنگام تلاش برای دفع مدفوع باعث متسع شدن و التهاب عروق مقعد می شود. بنابراین خم نشدن از روش های جلوگیری از هموروئید یا بواسیر است.برای عمل دفع بهتر و کامل تر می توانید یک پله توالت فرنگی یا همان ;اسکاتی پاتی تهیه کنید و زیر پای خود بگذارید. بدین ترتیب عمل دفع به راحتی و به طور کامل انجام می شود.

دفع به موقع مدفوع را به طور منظم انجام دهید

به محض احساس نیاز برای دفع مدفوع سریعا ان را انجام دهید. اگر منتظر بمانید تا روده حرکت بیشتری کند و میل شما برای اجابت مزاج از بین می رود و باعث می شود مدفوع شما خشک شود و عبور آن از کانال مقعد دشوار تر شود. بنابراین برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر دفعات دفع را به تعویق نیندازید.

چگونه روی توالت بنشینیم

ورزش کنید

برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگها، که می تواند با ایستادن یا نشستن طولانی مدت رخ دهد، فعالیت خود را افزایش دهید. ورزش همچنین می تواند به شما در کاهش وزن اضافی که از علتهای هموروئید است کمک می کند. بنابراین برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر حتما روزانه ورزش های هوازی و سبک مانند پیاده روی، شنا و یوگا انجام دهید.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

نشستن بیش از حد طولانی، به خصوص روی توالت; یا روی زمین، می تواند باعث افزایش فشار روی رگهای داخل مقعد شود. برای جلوگیری از هموروئید یا بواسیر اجتناب از مدت های طولانی ایستادن و یا نشستن موثر است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *