کیست مویی

روش های پیشگیری از کیست مویی

روش های پیشگیری از کیست مویی

کیست مویی یکی از بیماری هایی است که در صورت ابتلا به آن، دوره درمان این بیماری بسیار سخت و نسبتا طولانی مدت است و ممکن است پس از بهبودی مجددا عود نماید. بنابراین این سوال برای بسیاری از افراد و به خصوص افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند ، پیش می آید که چه کنیم کیست مویی نگیریم. راه های پیشگیری بسیاری برای این بیماری وجود دارد که آشنایی با این روش ها می تواند برای همه افراد مفید واقع شود.

روش های جلوگیری از عود یا بروز کیست مویی

سینوس پیلونیدال یکی از عارضه های پوستی است که در جاهای پر موی بدن و عموما در قسمت بالای شکاف باسن ایجاد می شود. این عارضه به دلایل بسیاری به وجود می آید و با روش های بسیاری می توان از به وجود آمدن این بیماری پیشگیری نمود.

راه کارهای خانگی برای جلوگیری از کیست مویی

مناطق پر مویی از بدنتان را که احتمال می دهید در این مناطق ممکن است کیست به وجود آید را همیشه تمیز نگه دارید. شست و شوی مداوم و خشک کردن ناحیه مورد نظر، یکی از مهمترین عواملی است که درصد ابتلا به این بیماری را بسیار کم می کند.

قسمت هایی از بدن که دارای موهای ضخیم و زیاد هستند، باید به صورت مرتب مو زدایی شوند. بهتر است از روش های مو زدایی که در آن ریشه های مو به صورت کامل از بین می روند، استفاده شود. زیرا در این روش ها موهای زیر پوستی که مهمترین عامل در به وجود آمدن این بیماری هستند، بسیار کمتر شده و خطر ابتلا به کیست مویی نیز کاهش می یابد. لیزر موهای زائد روش مناسبی برای این کار است.

عمق شکاف بین باسن در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، خیلی بیشتر است و به همین دلیل این افراد به کیست مویی مبتلا می شوند. بنابراین این دسته از افراد باید وزنشان را کنترل کنند تا کمتر به این بیماری مبتلا شوند.

افرادی که به صورت طولانی مدت در یک جا می نشینند، به دلیل فشاری که بر ناحیه ساکرال آنها وارد می شود، بیشتر در معرض این بیماری هستند. در واقع نشستن های طولانی مدت از مهمترین و موثرترین عوامل به وجود آمدن این کیست هاست. بنابراین این دسته از افراد باید هر چند دقیقه یکبار از جای خود بلند شوند و حرکات کششی را در ناحیه پاها انجام دهند یا کمی قدم بزنند و مجددا به کار خود ادامه دهند.

پوشیدن لباس های آزاد و گشاد باعث می شود تا سطح پوست کمتر دچار اصطکاک شود و همین امر باعث پیشگیری از به وجود آمدن کیست مویی می شود.

بنابراین در پاسخ به افرادی که این سوال را دارند که چه کنیم کیست مویی نگیریم، رعایت موارد بالا می تواند به کاهش ابتلا به این بیماری بسیار کمک نماید. رعایت موارد ذکر شده بسیار ساده است و رعایت این عوامل علاوه بر کاهش ابتلا به کیست مویی، می تواند در بهبود سلامتی افراد نیز بسیار موثر واقع شود.

جراحی کیست مویی بهتر است یا لیزر؟

کیست مویی یکی از عارضه های پوستی است که می تواند خیلی دردناک شود و عوارض گوناگونی را در پی داشته باشد. در این حالت بیمار با یکی از روش ها ، باید کیست مویی را درمان کند. اما این سوال برای بیمار پیش می آید که کدام روش درمان بهتر است ؟ جراحی یا لیزر؟. برای پاسخ به این سوال، فاکتورهای بسیاری را باید در نظر گرفت.

چه فاکتورهایی در انتخاب روش درمان کیست مویی موثر است؟

بیمارانی که به این عارضه پوستی مبتلا هستند باید بدانند، نحوه تشخیص اینکه کدام روش بهتر است ، به نظر پزشک معالج بستگی دارد که بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می نماید. لازم است برای دریافت اطلاعات دقیق درباره لیزر کیست مویی خود از یک متخصص جراحی و لیزر که آشنایی کامل با جراحی با لیزر دارد مشورت بگیرید. هر یک از این روش ها ، مزایا و معایب خاصی دارند که با در نظر گرفتن این ویژگی ها، به به این سوال، پاسخ داده می شود.

تفاوت های روش لیزر و عمل جراحی در درمان کیست مویی عبارتند از:

برخلاف روش جراحی کیست مویی با تیغ و کوتر که بیمار باید به صورت کامل بیهوش شود، در درمان لیزری نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی این کار انجام می شود.

در لیزر معمولا برش کوچکی در قسمت کیست مویی ایجاد می شود و پس از انجام عمل، این برش با اشعه بسته می شود. البته در برخی از موارد نیز، کار بدون انجام برش و با تاباندن اشعه بر روی محل کیست انجام می شود. بیمار پس از حداکثر ۵ روز می تواند به محل کارش بازگردد. اما در روش عمل جراحی ، محل برش داده می شود و بسته به اینکه از جراحی باز یا بسته برای اینکار استفاده شود، بهبود زخم معمولا ۶ الی ۸ هفته زمان نیاز دارد و مراقبت های پس از عمل نیز برای بیمار بسیار سخت تر است.

  • خونریزی در درمان لیزری به دلیل بسته شدن عروق خونی، خیلی کمتر از روش جراحی باز بدون لیزر است.
  • میزان موفقیت در روش لیزر ۸۷.۵ درصد بوده است و تنها ۲.۹ درصد از بیماران پس از درمان، دوباره به کیست مویی دچار شده اند. اما در روش جراحی، احتمال میزان عود این بیماری حدود ۲۲ درصد است.
  • بیمارانی که با روش لیزر درمان می شوند، تنها ۵ روز پس از انجام عمل ممکن است درد داشته باشند و این درد خیلی کمتر از روش جراحی است. اما در روش دوم، بیماران حداقل یک هفته پس از عمل، درد دارند.
  • در روش لیزری ، بیمار حداکثر یک روز در بیمارستان بستری می شود یا ممکن است به دلیل داشتن شرایط جسمانی بهتر، پس از عمل از بیمارستان مرخص شود. در صورتیکه این زمان برای روش جراحی ممکن است بیشتر است.
  • روش لیزر برای درمان ریشه ای کیست مویی خیلی بهتر از روش جراحی عمل می نماید و این به دلیل اثرات اشعه است که باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده می شود.

بنابراین در پاسخ به این سوال، می توان روش لیزر را موثرتر و کم عارضه تر از روش دیگر دانست. البته همانگونه که گفته شد، نظر قطعی پزشک در این زمینه ملاک عمل است و روش بعد از ویزیت بیمار اعلام خواهد شد.

می توان گفت که یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه می تواند تمام انواع کیست مویی را با استفاده از جراحی با لیزر درمان کند. به علاوه داشتن تجربه کافی به پزشک متخصص کمک می کند تا با اطمینان زخم ناشی از عمل را ببندد تا بیمار درگیر مراقبت های سخت بعد از آن نشود

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “روش های پیشگیری از کیست مویی

  1. Mehran گفت:

    سلام‌ من‌ عمل‌ باز انحام‌دادم‌ ولی‌ تا‌ اومد‌ جوش‌ بخوره‌ و خوب‌ بشه دوباره عود‌ کرد‌ حالا‌عمل‌ بسته‌ انحام‌ دادم‌ اگه‌ اینم‌ نشد‌ ایا‌ لیزر‌ بهتر‌ از اینا‌ هست‌. ؟؟ چون‌ من‌دکترم‌ گفت‌لیزر‌انجام‌‌نده‌جراحی‌ بهتره‌. میشه‌ راهنمایی‌ بکنید؟ تشکر

    1. لیزر کم توان به تنهایی برای درمان کیست مویی کافی نیست. بهترین و مطمئن ترین روش جراحی با لیزر پرتوان است که به روش بسته و پلاستیک انجام می شود. در مورد لیزر کیست مویی از یک متخصص ماهر در این زمینه سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *