کیست مویی

جراحی کیست مویی بهتر است یا لیزر

جراحی کیست مویی بهتر است یا لیزر

کیست مویی یکی از عارضه های پوستی است که می تواند خیلی دردناک شود و عوارض گوناگونی را در پی داشته باشد. در این حالت بیمار با یکی از روش ها، باید کیست مویی را درمان کند. اما این سوال برای بیمار پیش می آید که کدام روش درمان بهتر است ؟ جراحی یا لیزر؟ برای پاسخ به این سوال، مطلب زیر را بخوانید و اگر باز هم نکته مبهمی برای شما وجود داشت در انتهای صفحه از دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر سوال کنید.

مهمترین تفاوت لیزر کیست مویی با جراحی معمول

برخلاف روش جراحی که بیمار باید به صورت کامل بیهوش شود، در درمان لیزری نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی این کار انجام می شود.

در لیزر کیست مویی معمولا برش کوچکی در قسمت کیست مویی ایجاد می شود و پس از انجام عمل، این برش بسته می شود. البته در برخی از موارد نیز، کار بدون انجام برش و با تاباندن اشعه بر روی محل کیست از یک سوراخ کوچک انجام می شود. بیمار پس از حداکثر ۵ روز می تواند به محل کارش بازگردد. اما در روش عمل جراحی، محل کیست مویی به طور کامل برش داده می شود و بسته به اینکه از جراحی باز یا بسته برای اینکار استفاده شود، بهبود زخم معمولا ۶ الی ۸ هفته زمان نیاز دارد و مراقبت های پس از عمل نیز برای بیمار بسیار سخت تر از جراحی با لیزر است.

خونریزی در درمان لیزری به دلیل بسته شدن عروق خونی، خیلی کمتر از روش جراحی باز یا بسته است. میزان موفقیت در روش لیزر ۸۷.۵ درصد بوده است و تنها ۲.۹ درصد از بیماران پس از درمان، دوباره به کیست مویی دچار شده اند. اما در روش جراحی، احتمال میزان عود این بیماری حدود ۲۲ درصد است.

بیمارانی که با روش لیزر درمان می شوند، تنها ۵ روز پس از انجام عمل ممکن است درد داشته باشند و این درد خیلی کمتر از روش جراحی است. اما در روش دوم، بیماران حداقل یک هفته پس از عمل، درد دارند. در روش لیزری، بیمار حداکثر یک روز در منزل استراحت می کند. در صورتیکه این زمان برای روش جراحی کیست مویی سنتی بیشتر است.

روش لیزر برای درمان ریشه ای کیست مویی خیلی بهتر از روش جراحی عمل می نماید و این به دلیل اثرات اشعه است که باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده می شود.

نتیجه

بنابراین در پاسخ به این سوال، می توان روش لیزر را موثرتر و کم عارضه تر از روش جراحی معمول دانست. البته همانگونه که گفته شد، نظر قطعی متخصص جراحی و لیزر در این زمینه ملاک عمل است و روش بعد از ویزیت بیمار اعلام خواهد شد.

می توان گفت که یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه می تواند تمام انواع کیست مویی را با استفاده از جراحی با لیزر درمان کند. به علاوه داشتن تجربه کافی به پزشک متخصص لیزر کمک می کند تا با اطمینان زخم ناشی از عمل را ببندد تا بیمار درگیر مراقبت های سخت بعد از عمل جراحی باز نشود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “جراحی کیست مویی بهتر است یا لیزر

  1. زهرا گفت:

    سلام خدمت شما
    پسر من حدود سه ماهه سینوس مویی عمل کرده ۷ تا بخیه داشت حای بخیه ها خوب شده ولی یه سوراخ کوچیک سر ویه سوراخ کوچیک ته بخیه ها باز مونده وگاهی خون یا لخته خون با فشار دادن ازش خارج میشه هنوزم پانسمان میشه میخواستم ببینم مشکلی داره؟
    ممنون از شما

    1. از جراح ایشان بخواهید که زخم را بررسی کنند. برای بسته شدن شدن سریعتر زخم می توانید از عسل استفاده کنید. اگر موهای زائد را از بین نبرید ترمیم زخم به تاخیر می افتد و حتی مجدد مو به داخل زخم می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *