هموروئید یا بواسیر

تشخیص هموروئید

دو روش برای تشخیص هموروئید وجود دارد. یکی روش تشخیص قطعی هموروئید و دیگری مشاهده علائم موضع هموروئید. شما نمی توانید به تنهایی تشخیص قطعی هموروئید را انجام دهید و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. توصیه می کنم برای تشخیص هموروئید یا بواسیر به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. بعد از تشخیص بیماری جراح برای شما داروی مناسب تجویز می کند و اگر بعد از یک الی ده روز بهبودی شما حاصل نشد توصیه بر عمل جراحی یا لیزر هموروئید خواهد بود.

بیماران مبتلا به هموروئید اولین بار احساس توده در ناحیه مقعد را گزارش می کنند. همه بیماران مبتلا به هموروئید درد ندارند به خصوص بیماران مبتلا به هموروئید داخلی و جز احساس توده و خونریزی مورد دیگری را گزارش نمی کنند. بیماران مبتلا به هموروئید شقاق احساس سوزش و خونریزی را بیشتر اعلام می کنند.

هموروئید یا بواسیر

درباره بیماری هموروئید

هموروئید رگ متورم و ملتهب در رکتوم مقعد است که منجر به ناراحتی و خونریزی در این ناحیه می گردد. بواسیر یا هموروئید معمولا از زور زدن در هنگام دفع مدفوع،  چاقی یا بارداری ایجاد می شود. احساس ناراحتی در ناحیه مقعد علامت شایع این بیماری است به خصوص در هنگام دفع مدفوع و یا در هنگام نشستن است .سایر علائم شامل خارش و خونریزی است. یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند در بهبود هموروئید  نیز موثر هستند. ملین ها و داروی های ضد هموروئید  نیز موثر هستند. در برخی موارد یک روش پزشکی مثل عمل جراحی برای حذف هموروئید مورد نیاز است تا درمان قطعی انجام شود و درد مقعد کاهش یابد.

روش تشخیص قطعی هموروئید:

تشخیص قطعی هموروئید با ابزار پزشکی از جمله آنوسکوپ و کولونسکوپ امکانپذیر است. آنوسکپی‌ (دیدن‌ مقعد با کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آنوسکپ‌، وسیله‌ ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌)، پروکتوسکپی‌ (دیدن‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکپ‌، که‌ وسیله‌ ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌).

مشاهده یا علایم موضع هموروئید

در صورتی که همورویید خارجی باشد با یک معاینه ساده توسط متخصص جراحی و لیزر قابل تشخیص است از دیگر علائم شایع هموروئید خونریزی و درد و تورم در ناحیه مقعد است. ممکن است بیمار مبتلا به هموروئید خونریزی جزیی همراه با سوزش داشته باشد. در مواقعی که خونریزی با سوزش همراه است احتمال بروز هموروئید و شقاق یا بیماری شقاق به تنهایی وجود دارد.

تفاوت هموروئید و آبسه مقعدی

در برخی موارد بیماران آبسه مقعدی یا آبسه انورکتال را با هموروئید اشتباه می گیرند. آبسه انورکتال در صورتی که درمان نشود بسیار خطرناک است و از عفونت یا مسدود شدن غدد مقعد ایجاد می گردد. به دلیل بیماری های جنسی و یا اختلال مانند بیماری کرون و یا دیورتیکولیت ایجاد می گردد. علایم آبسه مقعدی می تواند شامل درد مقعد یبوست و تب باشد. آبسه مقعد می تواند بر اثر زخم یا هموروئید درمان نشده نیز بروز کند.

این در حالی است که هموروئید تب ایجاد نمی کند و به جای چرک، خون در پاکه هموروئید دیده می شود و دردی شبیه به تیر کشیدن دارد اما آبسه دردی ممتد و حتی پیش رونده دارد. روش استاندارد درمان آبسه مقعدی جراحی است که بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. آبسه نباید دستکاری شود زیرا تبدیل به بیماری های پیشرفته تر مثل  فیستول مقعدی می شود.

تشخیص هموروئید یا بواسیر به طور تیپیک با معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود. با مشاهده بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و هموروئید داخلی پرولابه را تشخیص داد. تفاوت علایم هموروئيد با آبسه در این است که آبسه مقعدی ترشح چرکی دارد و معمولا بیمار با تب و ترشح زیاد مراجعه می کند.

درجات هموروئید

هموروئید داخلی در 4 درجه بر اساس میزان افتادگی تقسیم بندی می شود.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر ابتلا به هموروئید

وارد آمدن‌ فشار مکرر به‌ سیاه رگ‌ های‌ مقعد یا راست‌ روده‌.

• رژیم‌ غذایی‌ بدون‌ فیبر.
  • نشستن‌ یا ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌.
  • چاقی‌.
  • یبوست‌.
  • کم‌ شدن‌ توان‌ عضلانی‌ در سنین‌ بالا.
  • جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان‌ و دوختن‌ آن‌.
  • بیماری‌ کبدی‌.
  • سرطان‌ روده‌ بزرگ‌.
  • لواط‌.
  • بالا رفتن فشار خون‌ در سیستم‌ سیاه رگی‌ دستگاه‌ گوارش‌.

تشخیص انواع مختلف هموروئید یا بواسیر

در قسمت مقعد رگ های بواسیری داریم که اگر این رگ ها تحریک شوند ممکن است ملتهب شده و ورم کند ویا حتی خونریزی کنند که به آن بواسیر می گویند .
بواسیر یا هموروئید دو نوع دارد: هموروئید خارجی و هموروئید داخلی.

هموروئید خارجی دو نوع است:

1. در یک نوع فقط عروق بزرگ و برجسته می شود
  2. در نوع دیگر خون لخته يا ترومبوز می شود

تشخیص هموروئید ترومبوزه

هموروئیدهای ترومبوزه که بصورت برآمدگی کبود رنگ و دردناک در آندودرم دیده می شوند، ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول درد شدید و ناراحت کننده ایجاد می کنند و بعد از آن درد کاهش می یابد. در صورتی که بیمار در مرحله ابتدایی مراجعه نماید بهترین روش درمان هموروئید ترومبوزه هموروئیدکتومی با لیزر می باشد. روش هموروئیدکتومی در واقع برداشتن لخته هموروئید ترومبوزه است و پیشنهاد می شود حتما با لیزر پرتوان تخلیه و برداشته شود یا با تابش لیزر تحلیل رود زیرا عمل جراحی باز هموروئید ترومبوزه دوره نقاهت طولانی تری دارد و بیمار درد زیادی را متحمل می شود. با توجه به تشخیص پزشک بهترین روش درمان هموروئید ترومبوزه یکی از دو روش لیزر درمانی آن و یا برداشتن لخته با لیزر پرتوان است.

۴ علت شایع بروز هموروئید ترمبوزه

1. زور و فشار زیاد در هنگام اجابت مزاج
  2. تکرر اجابت مزاج مثلا اشخاصی که بیماری التهابی روده دارند به دفعات عمل دفع را در روز انجام می دهند که این یکی از علل بروز هموروئید ترومبوزه است
  3. افرادی که به مدت طولانی می نشینند به خصوص نشستن بر روی سطح سفت مثل خلبان ها، رانندگان کامیون و موتور سواران پلیس
  4. افرادی که اجسام سنگین بلند می کنند مثل وزنه بردارها

هموروئید خارجی

بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام بواسیر ترومبوز رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، بواسیر خارجی معمولاً بسیار دردناک است. همراه با درد راست روده می باشد و گاهی اوقات هنگام دفع مقداری خون روی دستمال توالت دیده می شود.

هموروئید داخلی

از مهم ترین علائم هموروئید داخلی می توان از خونریزی راست روده نام برد و دیگر علامت های هموروئید داخلی می توان به سوزش و خارش و درد و احساس ناراحتی اشاره کرد. گاهاً ممکن است این نوع بواسیر تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نامیده می شود. از جمله علائم سرطان مقعد و راست روده و روده بزرگ  تغییر کردن عادات روده و درد و خونریزی راست روده می باشد.
هموروئید داخلی در بالای خط دندانه ای است و با اپی تلیوم ستونی پوشانده شده و رسپتورهای درد ندارد. آن ها در سال ۱۹۸۵ به ۴ دسته بر اساس درجه پرولاپس یا بیرون زدگی تقسیم شدند

• درجه اول:فقط خون ریزی دارد و بیرون زدگی ندارد
  • درجه دوم: خون ریزی و بیرون زدگی دارد و بیرون زدگی خودبخود جا می رود
  • درجه سوم:بیرون زدگی فقط با فشار دست جا می رود
  • درجه چهارم:بیرون زدگی حتی با فشار دست هم جا نمی رود

هموروئید داخلى از نظر شدت علائم

• بواسیر درجه اول: خون ریزى بدون بیرون زدگى
  • بواسیر درجه دوم: خون ریزى همراه بیرون زدگى که خودبه خود جا مى رود
  • بواسیر  درجه سوم: خون ریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا مى رود
  • بواسیر  درجه چهارم: خون ریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا نمى رود

هموروئید هاى ( بواسیر ) خارجى معمولاً به صورت یک برجستگى خارجى در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم همراه است.

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و از سال 86 هزاران جراحی موفق با لیزر را انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل 09120052674

14 thoughts on “تشخیص هموروئید

1. شیما گفت:

خانم دکتر اگر هموروئید را تشخیص بدین روش درمانش که دیگه برنگرده چیه؟

1. ابتدا یک دوره 10 روزه داروی قوی و مراقبت خانگی برای بیمار تجویز می شود. اگر بیماری هموروئید شدید باشد و با دارو درمان نشود بهترین روش درمان، لیزر هموروئید می باشد.

2. پژمان‌ نادری گفت:

سلام خانم دکتر،بنده ی ۳هفته هست ک وقتی میشینم احساس میکنم ی درد خفیفی در مقعدم اوایل ی خارش کمی داشتم ولی خونریزی نداشتم بنظرتون چی هست ممنون میشم اگه جواب بدین لطفا؟

1. سلام ممکن است دچار هموروئید داخلی و یا زخم شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز می شود. اگر یبوست دارید نیز یک رژیم غذایی مناسب و پرفیبر را انتخاب کنید.

3. فاطمه جوانمرد گفت:

سلام خسته نباشيد .مادرم همل همورييد با ليرز انجام دادن دكتر نمونه رو دادن واسه پاتولوژي.مادرم ٥٠ساله هستن.جاي نگراني هست؟

1. سلام خیر جای نگرانی نیست. هر نوع بافتی که از بدن بیمار خارج می شود باید برای پاتولوژی ارسال شود. بعد از 10 روز جواب پاتولوژی را دریافت کنید و برای ویزیت بعد از عمل هموروئید همراه خود ببرید.

4. وفایی گفت:

سلام خانم دکتر. من الان هفته یازده بارداری ام هستم. از قبل بارداری یکم مشکل بواسیر داشتم که دکتر بهم پودر موسیلیوم و پماد هموریید داده و خوب شده بودم اما باز خیلی اذیتم نه راحت میتونم بشینم نه دفع انجام بدم دکتر زنان هم گفت فعلا دارو نخورم و فیبر و مایعات مصرف کنم. اما بیرون زدگی از مقعدم دو سه روزه دوباره ایجاد شده. ممنون میشم راهنمایی ام کنید که لازم مطبتون مراجعه کنم؟

1. سلام بهتر بود که قبل از بارداری نسبت به درمان قطعی هموروئید مثل لیزر هموروئید اقدام می نمودید. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز کنم. قبل از مراجعه به متخصص زنان لازم بود که به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه می نمودید.

5. محدثه گفت:

سلام وقت بخیر خانم دکتر ببخشید بنده یه سالی هست یه چیزی شکل بواسیر تو مقعدم هست ولی نه درد داره نه خارش هیچی فقط یکی دو هفته اس که بزرگتر میشه باید عمل بشه؟

1. سلام باید معاینه شوید. گاها هموروئید داخلی هیچ علامتی به جز احساس توده نشان نمی دهد و درد و خارش و سوزش هم ندارد.

6. Ao گفت:

سلام.خانوم دکتر تو رو خدا خیلی نگرانم سوالی که میپرسم زحمت بکشید خیلی سریع جواب بدید .من ده ماه پیش برای بار اول یه خونریزی داشتم و بعد چند ماه مجدد با فاصله یکی دو ماهه دو بار خونریزی داشتم اما هیچ وقت به بیرون زدگی مقعد توجه نکرده بودم و تازه سه هفته میشه اونو دیدم و بند انگشتی هست احتمالا. درد ندارم یه ماهه نه یبس هستم و نه خونریزی دارم اما بیرون زدگی هستش در ضمن دو هفته پماد گیاهی رو جا هم مصرف کردم خوب نشد،الان میترسم اصلا مریضی خطرناکی باشه خواهشا راهنمایی کنید.از روستا های کرمانشاه هستم
    اگر مقدور هست به ایمیلم جواب بفرستید.🙏🙏

1. سلام زمانی که هموروئید داخلی افتادگی پیدا می کند و از مقعد بیرون می زند به آن هموروئید داخلی درجه چهار می گوییم که با دارو درمان نمی شود و لازم است لیزر هموروئید یا عمل جراحی هموروئید را انجام دهیم. برای تشخیص دقیق بیماری از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید یا از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

7. Nn گفت:

سلام خانوم دکتر. بنده 2 سالی هست که از یک یبوست خیلی شدید خون ریزی و درد پیدا کردم ولی گاهی‌اوقات خوب میشه گاهی اوقات یهو باز خون ریزی و درد موقع دفع مدفوع، میشه راهنمایی کنید که چیه و چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم

1. سلام ممکن است دچار شقاق و هموروئید داخلی شده باشید. از یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر وقت ویزیت بگیرید. مراقب باشید که مجدد یبوست نگیرید.