اطلاعات عمومی پزشکی, هموروئید یا بواسیر

وازلین برای درمان هموروئید و یبوست، ساده اما موثر!

وازلین برای درمان هموروئید و یبوست، درمانی ساده اما موثر!

بواسیر یا هموروئید واژه‌ای است که در ذهن اکثر بیماران با درد و اختلال در دفع تداعی می‌‌ شود. متاسفانه بسیاری از افراد در برهه‌ای از زندگی خود به این عارضه دچار می‌ شوند. درمورد سبب ‌شناسی این بیماری نظریات مختلفی مطرح شده است، از مسئله‌ وراثت گرفته تا مشکلات بارداری و عوارض دارو، نشستن طولانی ‌مدت و فشار بر ناحیه نشیمنگاه.

اکثر افراد هنگام ابتلا به یبوست آن را جدی نمی‌گیرند. همین مسئله سبب می ‌شود که این بیماری پیشرونده وخیم‌ تر شده و مشکل بواسیر را ایجاد کند. معمولا بعد از مدتی مشکل حاد شده و نیاز به درمان ‌های سنگینی چون جراحی پیدا می ‌شود.

این درصورتی است که اگر بیماران از درمان ‌های ساده‌ خانگی استفاده کنند و از یبوست جلوگیری کنند، بیماری بواسیر یا هموروئید حاد نمی ‌شود. در این مقاله قرار است شما را با وازلین برای درمان هموروئید و یبوست، به‌ عنوان یکی از بهترین درمان ‌های خانگی آشنا کنیم.

بیماری هموروئید یا بواسیر مزاحم زندگی

قبل از اینکه به سراغ معرفی وازلین برای درمان هموروئید و یبوست برویم، خوب است بدانیم بیماری هموروئید دقیقا چیست و چگونه ایجاد می‌شود. هموروئید یا بواسیر درد مزمن و رنج ‌آوری است که در اثر تورم و التهاب رگ‌ های مقعد و رکتوم به وجود می‌ آید. به طورکلی، هموروئید برحسب اینکه در کدام ناحیه باشد به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می ‌شود.

هموروئید داخلی معمولا مربوط به التهاب پاکه های روده می ‌شود اما هموروئید خارجی یا بواسیر مربوط به رگ ‌ها یا پاکه های ناحیه مقعد است. در حالت خارجی، رگ‌ های بخش بیرونی مقعد ملتهب می ‌شوند و ممکن است شکل ناهنجاری به خود بگیرند. همچنین در بسیاری از مواقع بیمار را هنگام مدفوع دچار مشکل خونریزی می‌کنند. به‌ طورکلی هموروئید داخلی آنچنان درد و اختلالی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند اما هموروئید خارجی عارضه‌ای دردناک است.

یبوست، ریسک‌ فاکتور خطرناک در ابتلا به بواسیر

یبوست عامل به ‌ظاهر ساده ‌ای است که اکثر افراد را در معرض خطر ابتلا به بواسیر قرار می ‌دهد. زمانی که بیمار دچار یبوست می ‌شود معمولا مسیر روده و مقعد به خشکی می‌ افتد. از این ‌رو هنگام خروج مدفوع از روده و کانال مقعد، به رگ ‌های خونی آن نواحی فشار زیادی وارد می ‌شود. در نتیجه آن نواحی دچار التهاب و کش ‌آمدگی می ‌شود که خود عامل ایجاد کننده‌ هموروئید است. به همین ‌دلیل با جلوگیری از خشکی روده و مقعد، همچنین کاهش یبوست می‌ شود تا حد زیادی از ایجاد یا عود بیماری بواسیر پیشگیری کرد.

وازلین برای درمان هموروئید و یبوست، پیشنهادی آسان و طلایی!

از آنجایی که با کاهش یبوست می ‌توان تا حد زیادی از ایجاد و عود هموروئید جلوگیری کرد، درمان ‌های خانگی در این روند بسیار اثربخش خواهند بود. یکی از بهترین و درعین‌ حال آسان‌ ترین روش‌ ها استفاده از وازلین است. وازلین ماده‌ تقریبا ضد حساسیتی است که می ‌تواند تا مدت زیادی جلوی خشکی و سوزش مقعد را بگیرد.

چرب کردن ناحیه مقعد با وازلین، می ‌تواند سبب تسهیل خروج مدفوع شود. از این ‌رو دیگر فشار زیادی به رگ ‌های روده و پوشش اپی تلیال مقعد وارد نمی ‌شود و در نتیجه بیماری بهبود می‌ یابد. استفاده از درمان‌ های خانگی چون وازلین، در صورتی موثر است که بیماری وخیم نشده باشد. اگر هموروئید پیشرفته شده باشد نیاز است که حتما برای تشخیص و درمان، به پزشک مربوطه مراجعه شود.

اگر همزمان با هموروئید به شقاق نیز مبتلا باشید مسلما دفع مدفوع برای شما سخت تر خواهد بود.

چگونه از وازلین استفاده کنیم؟

از آنجایی که وازلین می‌تواند از خشکی روده و مقعد جلوگیری کند، باید از آن برای هموار کردن مسیر مدفوع در کانال مقعد استفاده کرد. برای این کار لازم است وازلینی که بیشترین سازگاری را با پوست بیمار دارد، انتخاب کنیم. سپس مقعد را با آب تمیز شسته و آن را با دستمالی به آرامی خشک می‌نماییم. ‌

در ادامه انگشتان اشاره و میانی را به وازلین آغشته نموده و به آرامی دور مقعد و بافت آسیب‌دیده پخش می‌ کنیم. البته خوب است درصورت امکان وازلین را به کمک انگشت، وارد مسیر مدفوع در مقعد کرده و آن را نیز چرب کنیم.

با این کار هنگام خروج مدفوع، فشار کمتری به روده و رگ‌ های مقعد وارد می ‌‍‌شود. همچنین التهاب و تورم رگ‌ های خونی کم می ‌شود. این فرآیند می ‌تواند جلوی دردناک شدن بیماری و پیشرفت آن را تاحد زیادی بگیرد.

باتوجه به آنچه گفته شد، وازلین برای درمان هموروئید و یبوست، گزینه‌ ای ساده اما طلایی محسوب می‌ شود. با چرب نگه‌ داشتن مقعد با این روش می‌ توان از شر هموروئید تا حد زیادی خلاص شد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *