کیست مویی

عکس کیست مویی

کیست مویی انواع مختلفی دارد که متخصص جراحی و عمومی با مشاهده کیست یا مشاهده عکس کیست مویی می تواند نوع آن را تشخیص دهد. در برخی مواقع متخصص جراحی ترجیح می دهد قبل از انجام عمل جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی یک عکس رنگی یا ام آر آی تجویز کند. مواردی که مشکوک به فیستول های متعدد همراه با کیست مویی می باشند معمولا کاندیدای عکس و ام آر آی قبل از عمل می باشند. کیست مویی با عنوان موی برگشتی نیز در میان مردم شناخته می شود. نام علمی کیست مویی به انگلیسی سینوس پیلونیدال pilonodal sinus و یا پیلونیدال کیست pilonidal cyst می باشد.

تصاویر کیست مویی پایین کمر

در ادامه تصاویر کیست مویی پایین کمر را می بینید که به طور سرپایی با لیزر پرتوان توسط دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی درمان شده اند.

کیست مویی

کیست مویی پایین کمر که در تصویر بالا مشاهده می فرمایید بر اثر از بین نبردن موهای زائد ناحیه بروز کرده است. بیمارانی که دارای موهای سیاه و ضخیم در ناحیه پایین کمر می باشند و برای مدت طولانی بر روی سطوح سفت می نشینند به شدت مستعد بروز کیست مویی پایین کمر می باشند. این عارضه بیشتر در رانندگان، دانشجویان و یا دانش آموزانی که مدت طولانی می نشینند بروز می کند.

کیست مویی پایین کمر

کیست مویی پایین کمر خفیف که علامت درد و ترشح عفونی ندارد.

کیست مویی خفیف

برخی بیماران باور غلطی درباره کیست مویی خفیف و بدون عفونت دارند. آنها اعتقاد دارند تا زمانی که کیست مویی عفونت نکرده و آبسه و فیستول نشده است نیازی به جراحی و درمان کیست مویی ندارند. اما کیست مویی خفیفی که در تصویر بالا می بینید کاندیدای جراحی یا لیزر کیست مویی می باشد. این کیست در ظاهر یک سوراخ ریز است اما در زیر پوست و به طور عمقی رشد کرده است. بهتر است قبل از این که کیست مویی پیشرفت کند و منجر به بروز درد اورژانسی و آبسه شود نسبت به تخلیه و جراحی آن اقدام کنید.

کیست مویی و آبسه

کیست مویی همراه با آبسه

در مواقعی که کیست مویی عفونی و دردناک می شود به آن کیست مویی همراه با آبسه می گوییم. در این مواقع بیمار با درد شدیدی ناشی از عفونت کیست مویی مراجعه می کند. ممکن است به طور اورژانسی آبسه تخلیه شود و متخصص جراحی برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند و سپس برای جراحی کیست مویی اقدام کند. اما در روش جراحی با لیزر معمولا متخصص جراحی و لیزر ماهر کیست مویی همراه با آبسه را با لیزر پرتوان در یک جلسه سرپایی و به روش بسته جراحی می کند. دکتر زهرا سعادتی از جمله معدود جراحان باتجربه در زمینه لیزر کیست مویی به روش بسته و بدون عود و بازگشت می باشند.

کیست مویی و فیستول

کیست مویی همراه با فیستول

معمول کیست مویی هایی که دچار عفونت و آبسه مزمن می شوند دچار عارضه فیستول می شوند. بر اثر آبسه های متعدد درمان نشده کیست مویی فیستوله می شود. فیستول کانال های عفونی در زیر پوست می باشند که ممکن است از طریق یک یا دو سوراخ به سطح پوست راه پیدا کنند. فیستوله شدن کیست مویی نشان دهنده مزمن شدن کیست مویی و وسعت کیست مویی می باشد. دکتر زهرا سعادتی کیست مویی همراه با فیستول را تحت جراحی با لیزر پرتوان و به روش بسته درمان می کنند. در این صورت نیازی به درمان طاقت فرسا به وسیله جراحی باز کیست مویی نیست و بیمار دوره نقاهت بسیار کوتاهی را تجربه می کند. بر خلاف باور عموم هرچه کیست مویی پیشرفته تر باشد بهتر است که با لیزر پرتوان جراحی شود نه با تیغ و کوتر و روش های سنتی و باز. در نظر داشته باشید مهارت و تجربه متخصص جراحی و لیزر در لیزر کیست مویی به روش بسته و بدون اسکار بسیار مهم است.

جراحی کیست مویی بسته و باز

عکس کیست مویی بعد از عمل جراحی پلاستیک با لیزر 2-جراحی باز و در سمت راست جراحی بسته به روش فلپ را مشاهده می کنید.

لیزر کیست مویی به روش بسته

همانطور که در بالا توضیح داده شد لیزر کیست مویی به روش بسته مزایای متعددی نسبت به جراحی باز با تیغ و کوتر دارد. همانطور که در تصویر بالا می بینید اسکار و جای جراحی در جراحی بسته با لیزر وجود ندارد. این جراحی به نوعی جراحی پلاستیک کیست مویی محسوب می شود و مثل جراحی باز نیازی به پانسمان و استراحت طولانی ندارد. در جراحی باز زخم کیست مویی باز گذاشته می شود که احتمال عفونت و آلوده شدن زخم در این زمان بالا می رود.  به علاوه بیمار هزینه زیادی بابت پانسمان و خرید گاز استریل برای مدت طولانی می پردازد. درنهایت احتمال عود کیست مویی بعد از جراحی باز بسیار بیشتر از جراحی بسته با لیزر توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر می باشد.