هموروئید یا بواسیر

علت بروز هموروئید

علل بروز هموروئید

در مورد علت بروز هموروئید و ریسک فاکتور های مربوط به آن مطالعات بسیاری انجام شده و نشان داده که میزان ابتلاء به هموروئید در هر دو جنس زن و مرد یکسان است و اوج شیوع آن بین سنین ۴۵-۶۵ سال می باشد. ابتلاء به هموروئید قبل از ۲۰ سالگی غیرمعمول بوده است. بنابراین سن می تواند یک علت بروز هموروئید باشد.

زیرا با افزایش سن، بافت ها قدرت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. افراد سفید پوست و افرادی که از وضعیت اجتماعی اقتصادی بالاتری در جامعه برخوردارند نسبت به سایر افراد بیشتر دچار هموروئید شده اند. بنابراین می توان گفت ژنتیک، عوامل ارثی و وضعیت اقتصادی از علت بروزهموروئیدمی باشد. به طور کلی هموروئید ۱۳٪ -۳۶٪ از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، این تخمین ها ممکن است بالاتر از میزان شیوع واقعی باشد زیرا ممکن است بعضی از افراد تمایل به خود درمانی و یا عدم مراجعه به پزشک داشته باشند ریسک فاکتورهای بروز هموروئید فشار و هر عاملی که باعث وارد شدن فشار به کانال و دهانه مقعد و یا متسع شدن عروق مقعد شود می تواند علت بروز هموروئید باشد.

فشار باعث گشاد و متسع شدن عروق خونی مقعد می شود. این فشار ممکن است به هر علتی بر ناحیه آنال وارد شود برخی از دلایل و عوامل خطرزا و علت بروز هموروئید شامل موارد زیر استچاقی و اضافه وزن: مطالعات نشان داده اند که چاقی و اضافه وزن می تواند علت بروز هموروئید باشد و خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

ریسک فاکتورهای هموروئید

سابقه فامیلی: اگر افراد دیگری در خانواده شما هموروئید را تجربه کرده اند، به احتمال زیاد شما نیز به موارد مشابهی از هموروئید مبتلا خواهید شد.

خم شدن در هنگام حرکت روده ها و تخلیه روده: در هنگام دفع مدفوع و زمانی که در توالت به مدت طولانی نشسته اید در هنگام خم شدن در حین اجابت مزاج فشار به ناحیه آنال زیاد می شود و می تواند علت بروز هموروئید باشد.

اسهال یا یبوست مزمن: هم یبوست و هم اسهال می توانند مقدار زیادی; فشار روی رگهای رکتوم و آنال وارد کنند که با گذشت زمان می تواند علت بروز هموروئید باشد.

حرکات نامنظم روده یا بیماری سندرم روده تحریک پذیر: (IBS) این بیماری تقریباً از هر پنج نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند در حرکات روده اختلالاتی ایجاد کند. کولیت اولسراتیو، نوع نادر از IBS است و می تواند خطر هموروئید را افزایش دهد و علت بروز هموروئید باشد.

نشستن یا ایستادن به مدت طولانی:هر دو نشستن و ایستادن طولانی مدت می توانند باعث جمع شدن خون در ناحیه مقعد شوند و در نتیجه فشار بیشتری به رگهای آنال وارد شود و علت بروز هموروئید باشد.

باردار بودن یا زایمان کردن:باردار بودن فشار زیادی روی رگ های روده بزرگ رکتوم و آنال وارد می کند به ویژه در سه ماهه آخر بارداری که جنین وزن بیشتری دارد. همچنین در حین زایمان نیز به دلیل حرکات جنین و خروج نوزاد از رحم احتمال آسیب به محدوده تحتانی رکتوم و آنال زیاد است و علت بروز هموروئید است.

رژیم غذایی نامناسب و نخوردن فیبر کافی یا کم آبی بدن:رژیم غذایی کم فیبر می تواند منجر به افزایش حرکات روده و یا نامنظم شدن حرکات روده شود و خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهد و علت بروز هموروئید باشد. مصرف فیبرهای گیاهی مانند میوه، سبزیجات، آجیل و غلات و نوشیدن آب کافی به جمع آوری آب در مدفوع کمک می کنند، و آن را نرم تر و خروج آن را از روده آسان تر می کند.

استفاده بیش از حد از مسهل و روان کننده ها: استفاده زیاد از مسهل ها باعث اختلال در حرکات روده بزرگ می شود و یک علت بروز هموروئید است.

بلند کردن مداوم وزنه و یا اجسام سنگین: فشار به رگ های خونی آنال می تواند در نتیجه بلند کردن سنگین افزایش یابد، به خصوص اگر هنگام بلند کردن یک جسم سنگین نفس خود را نگه دارید از علت بروز هموروئید می باشد.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی ممکن است رگهای ناحیه آنال را شل و متسع کرده و همین امر باعث بوجود آمدن بواسیر می شود. تغییرات هورمونی و جسمی می تواند علت بروز هموروئید باشد زیرا باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال می شود که خطر بواسیر را در فرد افزایش می دهد.

بیماریهای کبد و قلب: افرادی که از بیماری کبدی و / یا قلبی رنج می برند، اغلب; بیماری هموروئید در آنها مشاهده شده است.

بیماری کرون:بیماری کرون می تواند علت بروز هموروئید باشد. یک بیماری خود ایمنی است که دستگاه گوارش به ویژه روده باریک و روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد در این بیماری دستگاه گوارش دچار التهاب مزمن می شود. بیماری کرون به مرور زمان احتمال بروز هموروئید را افزایش می دهدمقاربت مقعدی:انجام آمیزش جنسی از طریق مقعد باعث ایجاد فشار و آسیب به عروق خونی ناحیه مقعد می شود و می تواند علت بروز هموروئید باشد

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *