فیستول

درمان فیستول مقعدی

یک آبسه مقعد یک حفره آلوده است که پر از غده در نزدیکی آنوس یا رکتوم است. نود درصد از آبسه ها نتیجه عفونت حاد در غدد داخلی آنس است. گاهی اوقات باکتری ها، مواد مدفوع یا مواد خارجی ممکن است غده و تونل مقعدی را در بافت اطراف انس و یا مقعد بمالند، جایی که ممکن است در حفره به نام آبسه جمع آوری شود. یک فیستول مقعد (که معمولا به نام فیستول در آنو نامیده می شود) اغلب نتیجه یک آبسه قبلی یا فعلی است. (باید دقت داشت این بیماری با کیست مویی فرق‌های زیادی دارد.)

علت فیستول مقعدی

از بین رفتن بافت به علت گسترش آبسه زمینه ی گسترش عفونت ناشی از پارگی در محرای مقعدی گاهی در نتیجه عواملی چون ضربه – عفونت راست روده –سرطان و اشعه درمانی ایجاد می شود.

لیزر فیستول و هموروئید

فیستول مقعد در ۵۰٪ بیماران مبتلا به آبسه مقعدی اتفاق می افتد. آناتومی عادی شامل غدد کوچکی است که در داخل آنزیم قرار دارد. فیستول تونلی است که زیر پوست تشکیل می شود و غدد آلوده به آبسه را به آبسه متصل می کند. فیستول می تواند با آبسه یا بدون آب موجود باشد و ممکن است فقط به پوست در نزدیکی دهانه مقعد متصل شود .فیستول مقعد اصطلاح پزشکی است که به آلوده شدن بین پوست و باز شدن عضلانی در پایان دستگاه گوارش گفته می شود.

معمولا  فیستول به دنبال یک آبسه ( دمل ) اطراف مقعد به وجود می آید  معمولا آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی داشته و در ۵۰ درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فیستول می گردد.

در سراسر روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که مثل غده های عرق موادی ترشح می‌کنند . دهانه این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد.

علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد. بنا به تعریف یک فیستول باید حداقل ۲ دهانه داشته باشد که به وسیله یک مجرای تو خالی به یکدیگر متصل می شوند.

اکثر فیستول های مخرج از غدد مترشح بلغم مستقر در کانال مخرج منشا می گیرند. این غدد اول عفونی می شوند و سپس عفونت به آبسه منجر می شود و وقتی که آبسه باز یا پاره شود فیستول پدید می آید که ممکن است زیر پوستی ـ زیر مخاطی ـ داخل عضلانی و یا زیر عضلانی باشد. و نیز فیستول می تواند قدامی یا خلفی و یا منفرد یا مرکب یا نعل اسبی باشد. فیستول مقعدی باعث می شود محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرا به زیر پوست انتقال پیدا کنند و هر از گاهی باعث عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد  حالتی مثل جوش چرکی گردد که باعث ترشح و درد  می شود و بعد از تخلیه ترشحات درد فروکش می کند .

درمان فیستول مقعدی

علت ترشح چرک از مقعد چیست ؟

معمولا وقتی که فرد دچار بیماری فیستول مقعد می شود از مقعدش چرک ترشح می کند حال بیماری فیستول مقعد چیست و چگونه فیستول مقعد را می توان درمان کرد.  آبسه انورکتال ناشی از عفونت و آسیب ناحیه کریپتوگلندولار اپیتلیوم در کانال مقعد است. اعتقاد بر این است که اسفنگتر داخلی مقعد به عنوان یک سد در مقابل ورود عفونت عمل می کند و از ورود عفونت از لومن روده به بافت های عمیق جلوگیری می کند
در صورتی که عفونت از این سد عبور کند منجر به بروز آبسه عمیق همراه با فیستول می

شود و از آبسه سطحی به آبسه عمقی تبدیل می شود.

انواع فیستول

فیستول کور: مجرا با انتهای بسته.

فیستول کامل: مجرا با ورودی و خروجی.

فیستول ناقص: فیستول با یک سوراخ از پوست به درون بدن ولی به هیچ اندامی وصل نشده.

محل ایجاد فیستول

بنا بر آمار (WHO) سازمان بهداشت جهانی در طبقه‌ بندی بیماری ها محل های فیستول مشاهده شده تا امروز در نواحی مختلف بدن به قرار زیر است.

در محدوده چشم: فیستول مجرای اشک- فیستول گوش داخلی

در سیستم گردش خون: فیستول بین سرخ رگ و سیاه رگ- فیستول بین‌ رگی در رگ های شش- بین‌ رگی مغزی- بین دو سرخ رگ

در سیستم تنفسی: فیستول منجر به آمپیم ریوی- فیستول نای به مری

در سیستم گوارشی: فیستول مجرای بزاقی- فیستول معده دوازدهه- فیستول آپاندیس- فیستول مقعدی- فیستول روده

در سیستم ماهیچه‌ای: فیستول بین مفصل

در سیستم ادراری تناسلی: فیستول واژن به روده- فیستول مثانه به واژن- فیستول کانال تناسلی( در زنان ) به بیرون پوست

بیماری های مادرزادی: فیستول مادر زادی سینوسی- فیستول مادرزادی ورید پورت به سرخرگ کبدی- فیستول مادر زادی واژن به راست‌ روده

انواع فیستول مقعدی

علایم فیستول مقعد

شکایت اصلی معمولا ترشح مداوم یا متناوب است.معمولا سابقه آبسه عودکننده که خودبخود یا با جراحی تخلیه شده است وجود دارد گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود یا بهبود یافته دیده می شود. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر قابل لمس است.

درد به هنگام اجابت مزاج و پس از آن و تغییر رنگ پوست اطراف مقعد از دیگر علامت های فیستول مقعد می باشد.

فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر بشوند.سرطان در فیستول هایی مزمن و درمان نشده در موارد زیادی گزارش شده است و درمان موثر فیستول در واقع پیشگیری از این وافعه است.

فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرای مذکور به زیر پوست راه پیدا کند و باعث ایجاد عفونت و ترشح و آبسه و جوش چرکی می شود.

آیا فیستول خود به خود و با مرور زمان درمان می شود ؟

خیر. تراشه های فیستول باید جراحی و برداشته شوند زیرا خود به خود درمان نمی شود. اگر مدت زمان طولانی درمان نشده باشد، خطر ابتلا به سرطان در دستگاه فیستول وجود دارد. بیشتر فیستول ها برای درمان بسیار ساده هستند. فیستول مقعد فقط با روش جراحی درمان می شود که معمولا با بی حسی انجام می شود در صورت لزوم از بیهوشی هم استفاده می شود. استفاده از لیزر بهترین و مناسب ترین روش درمان فیستول مقعد می باشد. زیرا لیزر عصب بریده شده را ترمیم می کند و بیمار بعد از عمل دردی نخواهد داشت یا درد کمی دارد و طول درمان آن نسبت به جراحی باز خیلی کمتر است.
فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و تسریع در روند بهبودی کمک کند.

علائم فیستول

فواید لیزر در درمان فیستول مقعد

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل را ترمیم می کند و در نتیجه خونریزی موقع عمل کاهش می یابد
عمل بطور سر پایی و بدون بیهوشی  انجام می شود.
بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی خود را دارد.
با لیزر می توان تمام انواع همورویید و شقاق و فیستول را همزمان درمان کرد.
لیزر باعث کاهش عفونت محل عمل می شود زیرا محل عمل را استریل می کند و انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدر به صفر می رسد. هنگام عمل لیزر به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود  و باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

عوارض فیستول مقعدی

معمولا فیستول ها از آبسه ها ی درمان نشده ایجاد می شوند. درمان نشدن به موقع فیستول منجر به ایجاد فیستول های متعدد می شود و حتی طول فیستول بلندتر می شود و متعاقبا جراحی وسیع تری را بیمار متحمل می شود و طول درمان بیماری بیشتر خواهد شد. فیستول ها عفونی هستند و اگر درمان نشوند عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت می کند.

همانطور که در تصویر زیر می بینید فیستول ها انواع محتلفی دارند و از لحاظ عمق و طول فیستول متفاوت اند و با تعویق انداختن درمان باعث می شوید فیستول حاد شود و عمق و طول آن بیشتر شود.

مراقبت بعد از جراحی فیستول و آبسه مقعدی

پس از تخلیه و خشک کردن چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند.

این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد. اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار تجویز می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد. بهترن روش جهت تخلیه و خارج کردن آبسه استفاده از لیزر است زیرا لیزر به بافت سالم اطراف صدمه نمی زند و مسلما ناحیه برش داده شده با لیزر خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند.

فیستول مقعدی چیست

انواع آبسه مقعدی ـ علایم آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ممکن است سطحی باشد و به صورت ورم همراه با درد شدید در لبه مقعد بروز کند. محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.انواع سطحی آبسه های مقعدی شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند.

گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند و انواع عمقی آبسه های  مقعدی را ایجاد کند. آبسه مقعدی به تدریج متورم و دردناک می شود به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی به طور خودبخود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شود و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود.

عوارض فیستول و آبسه مقعدی

عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.
عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد خونریزی از دستگاه گوارش (خونریزی Gl) (Gastrointestinal bleeding (GI bleed)) تمام اشکال خونریزی در دستگاه گوارش، از دهان تا راست روده و مقعد را شامل می شود.

هنگامی که خون قابل توجهی در یک زمان کوتاه در این قسمت از دست می دهید به عنوان خونریزی گوارشی شناخته می شود، علائم ممکن است شامل استفراغ های قرمز و خونی، خون استفراغ ممکن است سیاه باشد، مدفوع خونی یا مدفوع سیاه و قیری مانند از علائم مشخص خونریزی گوارشی از خفیف تا شدید است و با توجه به از دست رفتن گلبول های قرمز خون و ایجاد کم خونی تهدید کننده حیات بیمار است.

عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. علت بروز فیستول مقعد می تواند همین آبسه ها باشد. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.

آیا مي توان فیستول مقعد را با  بي حسي موضعي عمل كرد ؟

بله فیستول مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی با لیزر عمل کرد و بدون درد می باشد. بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد. بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود را دارد.

چقدر طول می کشد زخم جراحی فیستول مقعدی مداوا شود؟

اگر عمل جراحی فیستول و آبسه با لیزر باشد از روز دوم به بعد زخم فیستول و آبسه بسیار کوچک می شود و رو به محو شدن می رود
تمامی زخم ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز به طور نرمال و در افراد عادی با سرعت بهبودی متوسط کاملا باید محو شود

آیا درمان فیستول مقعدی بازگشت دارد؟

اگر با جراحی سنتی انجام شود و مراقبت های بعد از عمل را رعایت نکنید احتمال بازگشت وجود دارد اما با لیزر ناحیه ای که لیزر شده بازگشت نخواهد داشت توصیه : بعد از جراحی و لیزر حتما لیزر موهای زائد انجام دهید و همیشه ناحیه را تمیز نگه دارین و از غذاهای پر فیبر استفاده کنید

در چه مواردي بيمار بايد براي عمل فیستول مقعدی بيهوشي بگيرد و بستري شود؟

١-بيمار نتواند بي حسي موضعي را تحمل كند
٢-جراح محيط مناسب عمل سرپايي نداشته باشد
٣-فیستول همراه با آبسه هاي ايسكيوركتال
٤-بيماران ديابتي
٥-بيماران داراي ضعف سيستم ايمني

آیا مي توان عمل فيستول و آبسه را همزمان انجام داد؟

اگر سوراخ داخلي فيستول مشخص بوده و پايين باشد بهتر است هنگام تخليه ابسه فيستول نيز عمل شود تا از عمل مجدد جلوگيري شود

اما اگر آبسه وسيع باشد و سوراخ داخلي مشخص نباشد يا بالا باشد بهتر است دستكاري نشود تا بيمار دچار عارضه بي اختياري نشود

عود آبسه يا فيستول مقعد

٣٥درصد آبسه ها يا فيستول هاي مقعد عود مي كنند.

سن جرانتر از ٤٠ سال مهمترين فاكتور عود در ٣٨ ماه اول بعد از عمل آبسه هستند
پيك شيوع آبسه مقعد در ٤٠ سالگي است

عود آبسه در بيماران جوانتر از٤٠ سال دو برابر است

زمان تخليه آبسه با عود آن ارتباط مستقيم دارد يعني هرچه زودتر اقدام به تخليه آبسه شود عود آن كاهش ميابد و در بيماراني كه ديرتر اقدام به مراجعه و تخليه آبسه مقعد مي كنند عود بيشتر است

مردان ٤-٢ برابر بيشتر به فيستول بعد از آبسه دچار مي شوند.

سيگار احتمال عود آبسه و فيستول را بيشتر مي كند.

هزینه درمان فيستول مقعد

برای دریافت دارو و ویزیت اولیه بیمار یک بار هزینه ویزیت متخصص جراحی را پرداخت می کند و در صورتی که نیاز به جراحی با لیزر و یا لیزر درمانی فيستول مقعد داشته باشد از ۱ میلیون تومان به بالا هزینه درمان با لیزر می شود.

لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین و جدیدترین روش درمان فيستول مقعد و هزینه های مربوط به درمان فيستول مقعد با مطب خانم دکتر سعادتی تماس بگیرید