کیست مویی

جراحی کیست مویی بسته

کیست مویی اگر به موقع درمان نشود، به مرور زمان گسترش پیدا کرده و بزرگتر می شود و کار درمان نیز سخت تر می شود. این بیماری با روش های مختلفی درمان می شود که نوع آن با توجه به تشخیص پزشک، تعیین می شود. جراحی کیست مویی بسته یکی از روش های درمان این بیماری است. که توصیه می شود با لیزر و توسط یک متخصص با تجربه انجام شود

جراحی کیست مویی بسته چگونه انجام می شود؟

به طور معمول از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر به کیست مویی مبتلا می شوند. در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری، می توان با تخلیه آبسه و عفونت، به صورت موقت این بیماری را درمان کرد. اما با گذشت زمان و پیشروی بیماری، محل آن دردناک شده و بزرگتر می شود. بنابراین باید با روش های جراحی به صورت کامل درمان شود. روش جراحی کیست مویی بسته یکی از روش های معمول برای درمان است. پیش از انجام عمل ، باید موهای ناحیه مورد نظر و اطراف آن به صورت کامل تمیز شود. در حین عمل جراحی کیست مویی بسته، بیمار بیهوش می شود و محل مورد نظر به حالت لوزی یا بیضی برش داده شده و به صورت کامل تخلیه می شود. در برخی موارد نیز جراحی کیست مویی بسته تحت بی حسی نخاعی نیز انجام می شود.

سپس دو طرف پوست به روش خطی با نخ های بخیه جذبی، به هم دوخته می شوند و زخم بسته می شود. گاهی پزشک برای تخلیه ترشحاتی که پس از عمل در قسمت زخم به وجود می آید، درین را در قسمت مورد نظر قرار می دهد و بیمار باید مراقب باشد تا درین کشیده نشود. بخیه ها پس از دو هفته به طور کامل جذب بدن می شوند. تمیز نگه داشتن زخم پس از جراحی بسته بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است زخم عفونت کند و این امر باعث برگشت مجدد بیماری می شود. پس از عمل کیست مویی به روش بسته و با لیزر بیمار یک شب استراحت می کند. پس از یک هفته می تواند سر کار حاضر شود و فعالیت های معمول خود را از سر گیرد. البته این مدت زمان در افراد مختلف، کاملا متفاوت است. جراحی کیست مویی بسته نسبت به روش باز خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند و زخم نیز به دلیل بسته بودن کمتر به عفونت دچار می شود.

مراقبت های پس از جراحی کیست مویی بسته

مراقبت بعد از جراحی به روش بسته زیاد سخت نیست و نسبت به دیگر روش ها بسیار آسان است. مهمترین موضوع تمیز نگهداشتن ناحیه است که زخم عفونت و عود نکند. ادامه مراقبت ها بدین شرح است:

• پس از جراحی کیست مویی بسته بیمار باید به میزان کافی استراحت نماید و به میزان کافی بخوابد.
  • محل زخم باید شست و شو شود و پس از آن باید ناحیه مورد نظر را خشک نمود.
  • از نشستن های طولانی مدت تا زمان بهبود باید خودداری شود.
  • از راه رفتن زیاد تا مدت زمان بهبودی (تقریبا ۴ روز) خودداری کنید و اگر مجبور به راه رفتن هستید، اینکار را به صورت آهسته انجام دهید.
  • از شنا کردن تا زمان بهبودی کامل زخم خودداری نمایید.
  • داروهایی که احتمالا جراح تجویز نموده است را سر وقت و طبق دستورالعمل مصرف نمایید.
  • از ایجاد و رویش مجدد موها در ناحیه مورد نظر و اطراف آن باید خودداری شود و با روش های مختلف موزدایی، موهای این ناحیه باید به صورت مرتب برداشته شود. پیشنهاد می کنم از لیزر موهای زائد استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و ابتلا به عفونت، بیمار می تواند از داروهای آنتی بیوتیک با مشورت جراح استفاده نماید.

جراحی کیست مویی بسته با لیزر

متخصص جراحی و لیزر ماهر قادر به انجام جراحی کیست مویی بسته با لیزر پرتوان می باشد. جراح لیزر ماهر بدون این که آسیبی به بافت سالم اطراف کیست بزند با لیزر کیست مویی تمام بقایای کیست را از بین می برد. این در حالی است که لیزر همزمان با برش سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند.