دسته ها: شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق مقعدی چیست و روش تشخیص

شقاق مقعدی به انگلیسی Anal Fissure می باشد و یکی از بیماری های نشیمنگاه دردناک می باشد. زیرا این بیماری با زخم و خونریزی در ناحیه مخرج آغاز می شود.

ناحیه مقعد گیرنده های عصبی درد زیادی دارد به همین دلیل بیماران مبتلا به شقاق با هر بار اجابت مزاج درد و حتی خونریزی آزاردهنده ای را تحمل می کنند.

به همین دلیل برخی بیماران اظهار می کنند که دچار پارگی مقعد شده اند. این نوع شقاق معمولا در زیر خط دندانه ای مقعد (dentate line) بروز می کند. اگر شقاق در ناحیه دیگری از مقعد بروز کند لازم است کولونوسکپی انجام شود تا علت دقیق بیماری مشخص شود. در این مواقع بروز شقاق بر اثر بیماری کرون وجود دارد.

همانطور که در این سه تصویر شقاق مشاهده می کنید شایع ترین محل بروز شقاق ناحیه خلفی مقعد می باشد.

آخرین مرحله دستگاه گوارش بدن رکتوم یا راکتال یا راست روده است که به مقعد منتهی می شود. اگر این قسمت به درستی کار خود را انجام ندهد مواد دفعی در بدن مانده و مشکلات مهم و خطرناکی را بوجود خواهد آورد.

متخصص جراحی عمومی با دیدن زخم مقعد ابتدا تشخیص را بر شقاق می گذارد. در نظر داشته باشید که اگر بیمار درد شدید داشته باشد معاینه داخلی نمی شود زیرا ممکن است به بافت مقعد آسیب جدی وارد شود.

شقاق داخلی که در ناحیه خارجی مقعد قابل مشاهده نیست با بررسی علائم بیمار و یا در صورت نیاز با کولونوسکپی قابل تشخیص است. همچنین اگر بیمار دارای زخم های متعدد باشد و یا زخم مقعد در قسمت غیر معمول مثل چپ یا راست مقعد باشد

احتمال بروز بیماری های دیگری مثل روده تحریک پذیر، سفلیس، نقص ایمنی، سل و حتی سرطان مقعد وجود دارد.

آناتومی و تصویر شماتیک فیشر یا شقاق مقعدی

شقاق چیست؟

این مورد که شقاق چیست و یعنی چه به معنای ترک و یا زخمی است که در ناحیه ابتدای مقعد بروز می کند و اغلب دردناک می باشد. شقاق مقعد همیشه یا گاهی با خون ریزی مختصر و روشن موقع اجابت مزاج تشخیص داده می شود.

علت شقاق مقعد معمولا یبوست یا اسهال شدید یا مزمن است. متخصصین جراحی و تشخیص شقاق علت بروز شقاق از لحاظ فیزیولوژیک را اختلال در عمل خون رسانی به بافت پشت مقعد دانسته اند. بروز شقاق در زنان و مردان به یک اندازه شایع است.

با آنکه بروز شقاق در بیماران بالغ و بزرگسال بیشتر شایع است اما این بیماری در میان نوزادان تا نوجوانان و کهنسالان بروز می کند و مربوط به سن و رده خاصی نیست. خونرسانی در قسمت خلفی مقعد ضعیف تر می باشد به همین دلیل شقاق در قسمت عقبی مقعد شایع تر است تا بخش قدامی آن.

انواع بیماری شقاق

شقاق اولیه یا شقاق حاد زخم یا شکافی ساده می باشد که در بخش پوشش سلولی بافت مقعد به وجود می آید. اما شقاق مزمن علاوه بر وجود با زخم ادم و فیبروسیز یا همان تصلب بافتی همراه است.

شقاق مزمن بعد از گذشت 6 الی 8 هفته از شقاق حاد بروز می کند. خوشبختانه شقاق حاد را در 95 درصد مواقع می توان با مصرف پماد شقاق مناسب و رژیم غذایی پرفیبر و سالم درمان نمود.

اگر بیمار طی فاز حاد شقاق درمان نشود وارد فاز مزمن بیماری می شود که در این صورت ممکن است نیاز به عمل جراحی یا لیزر شقاق با لیزر پرتوان جراحی باشد.

از آنجایی که شقاق حاد منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلی داخلی مقعد می گردد منجر به بروز عارضه تنگی مقعد و افزایش درد و دفع سخت می گردد. همچنین این وضعیت خونرسانی به بخش آندودرم بافت را کاهش می دهد.

در واقع این تنگی مقعد، ایسکمی و خونرسانی ضعیف به بافت مقعد منجر به مزمن شدن زخم و بروز شقاق مزمن می شود. در صورت عدم درمان شقاق مزمن بیماران به دلیل دفع ناقص و سخت دچار عوارض دیگری مثل هموروئید و حتی آبسه مقعدی می شوند.

ممکن است بیمار همزمان به تمام عوارض ذکر شده مبتلا شود. اما اطلاع از تفاوت شقاق و هموورئید و دیگر بیماری های مقعد به انتخاب بهترین روش درمانی کمک خواهد کرد.

پاکه متورم هموروئید و شقاق همزمان با هم

تشخیص علائم و درمان شقاق

تشخیص درد شقاق مقعد معمولا به این شکل است که بیمار احساس وجود خورده شیشه در کانال مقعد را دارد. اگر یک دوره فشار و ضربه و یا آسیب (تروما) به ناحیه مقعد را پشت سر گذاشته اید احتمال تشخیص ابتلای شما به شقاق بسیار بالا می باشد. این فشار و آسیب ممکن است بر اثر یبوست و مدفوع خشک و حتی اسهال مزمن بروز کند. بنابراین یکی از اولین علائم شقاق احساس درد می باشد.

تشخیص اولیه شقاق به این ترتیب است که بیمار علائم درد و حتی خونریزی مقعدی به رنگ روشن حین دفع مدفوع را گزارش می نماید. زخم هایی که بر اثر اسهال یا یبوست بروز می کنند می توانند بعد از گذشت چند ساعت یا یک روز تبدیل به شقاق مزمن شوند.

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه های پزشکی داخل و خارج ایران صورت گرفته است، اگر زخم شقاق مقعد مزمن شود لازم است این چرخه معیوب اسپاسم عضلات مقعد شکسته شود. این عمل با برش بخشی از اسفنکتر مقعد توسط متخصص جراحی انجام می شود.

عمل جراحی شقاق مقعدی با نام اسفنکتروتومی نیز شناخته می شود و ممکن است با تیغ جراحی، کوتر برقی و یا لیزر پرتوان انجام شود.

از آنجایی که برش با تیغ و کوتر بسیار تهاجمی است روش های کم تهاجمی تر مثل برش با لیزر پرتوان دی اکسید کربن توصیه می شود. همچنین برای برخی از بیماران که امکان جراحی ندارند درمان شقاق با تزریق بوتاکس یا همان سم بوتولینیوم به همراه استفاده از پماد دیلتیازم توصیه می شود.

در یک مطالعه که تشخیص بر شقاق مزمن بوده است و درمان شقاق مزمن با بوتاکس بررسی شده است مشاهده شد که در بین 40 بیمار مورد مطالعه 70 درصد بیماران علائم زخم و اسپاسم آنها طی مدت زمان 8 هفته از بین رفته است. این روش یک درمان بی خطر اما پر درد شقاق محسوب می شود اما برای تمام بیماران کاربرد ندارد و در برخی از بیماران بعد از گذشت زمان اثر بوتاکس مجدد بیمار دچار عود می شود. به همین دلیل انتخاب بهترین روش درمان شقاق مستلزم تشخیص دقیق و ماهرانه متخصص جراحی شما می باشد.

آناتومی شقاق یا فیشر مقعد همراه با عکس شقاق

علت شقاق مقعدی چیست؟

علت های گوناگونی برای بروز این زخم ذکر شده است. بر اساس تحقیقاتی بین الملل که در زمینه علت شقاق مقعدی انجام شده است علت عمده بروز این بیماری اسهال مزمن می باشد. زیرا بیمار مبتلا به اسهال مراجعه های زیادی به دستشویی دارد و با دفع مدفوع مکرر منجر به ایجاد خراشیدگی در بافت رویی یا همان آندودرم می شود.

علت اصلی بیماری شقاق، ایجاد خراشیدگی در پوست مقعد به دنبال اسهال طولانی مدت یا یبوست است. این خراشیدگی باعث انقباض عضله داخلی مقعد می شود و این انقباض باعث ایجاد درد شدید می گردد.  عبور مدفوع سفت و خشک، در مواقع اجابت مزاج و طولانی شدن فاصله اجابت مزاج ها به بافت مقعد و رکتوم آسیب می رساند.

یبوست، بیماری کرون، زایمان، معاینه داخلی مقعد، جسم خارجی، نخوردن مایعات کافی، نداشتن ورزش و پیاده روی، بارداری، بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی، غذاهای آماده و فست فود از دیگر علل بیماری شقاق یا فیشر هستند.

شقاق در کودکان

شقاق در کودکان بیماری شایع می باشد و از هر 3000 نوزاد یک نوزاد به این بیماری مبتلا می شود. ممکن است شقاق در کودکان یا حتی بزرگسالان وراثتی یا اکتسابی باشد. خوشبختانه اکثر کودکان با مراجعه به موقع به متخصص و دریافت داروی مناسب سریعا بهبود می یابند.

والدین این کودکان باید مراقب باشند که کودک ایشان آب به اندازه کافی بنوشند و رژیم غذایی پرفیبر و سالمی داشته باشند. همچنین لازم است مراقب باشند که کودک آنها غذاهای یبوست زا و تخمه میل نکنند.

تشخیص شقاق در کودکان به این شکل است که والدین ممکن است زخمی را در قسمت خلفی مقعد مشاهده کنند. از دیگر علائم شقاق در کودکان می توان به خونریزی هنگام دفع مدفوع و یا امتناع کودک از دفع مدفوع به دلیل درد و سوزش اشاره کرد.

در ادامه خودداری کودک از دفع مدفوع عارضه یبوست نیز بروز می کند. زیرا هرچه مدفوع در روده ها باقی بماند و تخلیه نشود موجب بازجذب آب می شود و مدفوع خشک و سخت می شود. به این ترتیب بیماری شقاق و زخم ناحیه مقعد کودک تشدید می شود.

عمده داروهایی که برای شقاق بچه ها تجویز می شود معمولا پمادهای ترمیم کننده و بی حس کننده و مسدود کننده کانال کلسیم می باشد. همچنین نشستن در لگن آب گرم و یا دوش آب گرم به مدت دو تا سه بار در روز به کاهش التهاب مقعد و بهبود عمل دفع کمک می کند.

علاوه بر داروهایی که متخصص برای کودک شما تجویز می نماید داشتن رژیم غذایی سالم و پرفیبر برای کودک شما بسیار ضروری است. زیرا بروز یبوست ثانویه به دلیل امتناع کودک از دفع مدفوع از ترمیم زخم شقاق جلوگیری می نماید.

موقعیت شقاق در دهانه مقعد که همراه با ترک و خونریزی قابل تشخیص می باشد

سوالات متداول شقاق مقعدی

1-بیماری شقاق در زنان چگونه بروز می کند؟

بیماری شقاق در زنان و حتی مردان در درجه اول به دلیل یبوست یا اسهال مزمن بروز می کند. این بیماری بر اثر فشار زایمان و بارداری و حتی نشستن زیاد نیز در زنان بروز می کند. زنانی که اضافه وزن دارند یا از مشکلات گوارشی رنج می برند بیشتر از دیگر زنان و دختران در معرض خطر ابتلا به شقاق می باشند. برخی اختلال های هورمونی نیز منجر به بروز شقاق در زنان می شود.

2-بهترین پماد برای درمان شقاق مقعدی چیست؟

معمولا در مراحل اولیه آنتی فیشر به همراه رژیم غذایی پرفیبر و نوشیدن آب فراوان توسط متخصص توصیه می شود. اما این پماد برای تمام گروه بیماران مناسب نیست و حتی ممکن است برخی از بیماران نسبت به آن حساسیت داشته باشند. دوره مصرف این پماد هم نباید بیشتر از مدت زمانی باشد که متخصص تجویز می نماید.

3-درمان سریع شقاق چیست؟

رژیم غذایی پرفیبر و ملین داشته باشید. روزانه 20 دقیقه  در لگن آب گرم بنشینید و بعد از هر اجابت مزاج این کار را تکرار کنید. ناحیه مقعد را با کمی کرم آلوئه ورا یا روغن نارگیل چرب کنید. اگر درمان بعد از 3 روز حاصل نشد حتما به متخصص مراجعه کنید.

4-داروی شقاق چیست؟

داروهای شقاق شامل پمادهای داخلی یا خارجی می باشد. همچنین استفاده از مکمل های غذایی پرفیبر و تسریع کننده ترمیم زخم ممکن است توسط متخصص توصیه شود. داروهای خوراکی نیز شامل آرامبخش ها و مسکن ها نیز می باشد.

5-درمان خانگی شقاق چیست؟

درمان خانگی شقاق شامل نشستن در لگن آب گرم. داشتن رژیم غذایی سالم و بدو ادویه و سرشار از میوه و سبزی و فیبر به همراه نوشیدن آب فراوان می باشد. استفاده از روغن یا کرم های گیاهی ترمیم کننده زخم و همچنین دمنوش های آرامبخش و مصرف عرق رازیانه نیز گاها توصیه می شود. اما درمان خانگی شقاق برای شقاق مزمن کاربردی نیست و لازم است همزمان با این درمان ها از متخصص داروی مناسب شقاق نیز دریافت کنید.

6-اگر شقاق درمان نشود چه عوارضی دارد؟

اگر شقاق درمان نشود همچنان خونریزی و درد بیمار ادامه خواهد داشت. از آنجایی که ناحیه مقعد روزانه درگیر دفع مدفوع می باشد این زخم به مرور بزرگتر و حتی عفونی می شود. تنگی مقعد منجر به بروز دفع ناقص و تشدید یبوست می شود. در نهایت آبسه مقعدی ، هموروئید و حتی در مواقع پیشرفته فیستول مقعدی گریبان بیمار را می گیرد.

7-آیا شقاق مقعدی خطرناک است؟

اگر شقاق مقعدی درمان اصولی و پزشکی شود خطرناک نیست. اما در مواقعی که عارضه دار می شود و عفونی می شود ممکن است مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند و درمان و ترمیم زخم شقاق به تاخیر بیافتد.

8-معجزه درمان شقاق چیست؟

معجزه درمان شقاق استفاده از آلوئه ورا برای ترمیم زخم شقاق است. برای استفاده از یک کرم آلوئه ورای مناسب از جراح معالج خود مشورت بگیرید. توجه داشته باشید که استفاده از لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج و تمیز نگهداشتن محل شقاق بسیار به درمان آن کمک می کند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام ببخشید من مادرم ۵۲ ساله هستش و مدفوع بلغمی تیره داشته که همراهش مقداری خون روشن دفع شده وگاهی دلپیچه خفیف دارد میشه بگید مشکل مادرم چیه خیلی استرس دارم لطفا به محض دیدن پیام جوابم را بدهید ممنون

    • سلام .باید ماید معاینه شوند و آزمایشات لازم انجام شود برای تشخیص. اگر خونریزی دارن جدی بگیرید و سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید

  • سلام.خسته نباشید.من یبوست ندارم ولی موقع اجابت مزاج درد شدید دارم وتا چند ساعت طول میکشه مشکل من چیه ممنون

    • سلام. احتمالا دچار شقاق مقعدی شدید . سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در مراحل اول بیماری شما با دارو خوب می شوید . خوردن آب و سبزیجات فراوان توصیه می شود.

  • سلام برادرزادم یک سال و یازده ماهه هست، به تازگی موقع مدفوع کردن به خودش میپیچه و دفع دردناکی داره به صورتی که خیلی گریه میکنه و مدفوع سفت و خشکی داره مشکلشون میتونه شقاق باشه

    • سلام این علائم مربوط به یبوست است و باید مایعات بدن ایشان تامین شود. اگر مشکل یبوست کودکان حل نشود ممکن است منجر به شقاق و هموروئید شود

  • سلام وقت بخیر ، من سال قبل شکاف معقدی داشتم با درد فراوان و خون همراه معقد که بعد مدتی خوب شد امسال دوباره به همین شکل ولی این بار بدون درد فقط خون همراه مدفوع ،چی می تونه باشه؟

    • سلام شکاف مقعدی شقاق مقعد فیشر مقعد یا اسکین تگ همگی وضعیت های مشابهی هستند که با مراجعه به موقع به دکتر متخصص جراحی می توانید با روش دارو درمانی مشکل را حل کنید. معمولا شقاقی که در نواحی خارجی کانال مقعد ایجاد می شود درد و سوزش زیادی دارد اما شقاقی که در نواحی داخلی تر ایجاد می شود به دلیل کم بودن سلول های عصبی نسبت به خارج مقعد درد کمتری را حس می کنید. در هر صورت به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا از عدم وجود هرگونه بیماری خطرناک اطمینان حاصل کنید یک متخصص جراحی می تواند پس از معاینه شما یک روش اصولی و قطعی را برای درمان شقاق پیشنهاد کند

  • سلام، من ۲۶ساله هستم، به مدت یک هفته یبوست داشتم و بعدش که اجابت مزاج داشتم با درد زیاد و دو سه قطره خون دفعم انجام شد، تا دو سه بار بعد از هربار اجابت یکی دوقطره خون دفع میکردم، الان حدود ده روز هست که مقعدم درد میکنه و یه مقدار خارش دارم، با این شرح حال میشه فهمید مشکل چیه؟

    • سلام احتمالا به هموروئید و شقاق مبتلا شده اید مشکل یبوست را حل کنید و هرچه سریعتر به یک متخصص جراحی عمومی که ترجیها متخصص جراحی و لیزر باشد مراجعه فرمایید

  • با سلام ۴۶ ساله هستم اطراف مقعد چیزی شبیه دانه تسبیح حس میکنم کمی خارش و در بعضی مواقع دفع کمی خون.اینها علامت چیست لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر آیا همورویید است؟

    • سلام شقاق معمولا با سوزش همراه است برای این که مطمئن شوید که دچار کیست مویی پایین کمر نشده اید به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید

    • سلام باید به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار هموروئید یا هرگونه بیماری مربوط به مقعد نشده اید. با اقدام به موقع می توانید با دارو درمانی بهبود یابید

  • سلام خسته نباشید من الان نزدیک به ۳هفته میشه پاین سوراخ مقعد یک تیکه گوشت که از وسط باز شده مبتلا شدم و اول خون روشن داشتم و شبها از شدت درد خواب نداشتم و با خوردن آب انجیر و خاکشیر الان خون قطع شده ولی موقع دستشوی رفتن بعدش درد دارم تا ۷ ساعت درد ادامه داره و الان از پماد انتی فیشر استفاده میکنم به نظر شما چیکار کنم تقریبا یک ماه میشه

    • سلام احتمالا به شقاق مبتلا شده اید. پماد آنتی فیشر را بدون دستور پزشک متحصص مصرف نکنید زیرا مصرف نابجای این پماد عوارض دارد که وضعیت شما را بدتر می کند. با مطب تماس بگیرید و وقت معاینه بگیرید تا وضعیت شما را به طور کامل بررسی کنم. مصرف پماد را هم قطع کنید

  • از کجا بدونیم‌که موقع استفاده از پماد و تب سنتی شقایق رو به بهبود هستش

    • وقتی علائم سوزش خارش و خونریزی از بین می رود یعنی رو به بهبودی هستید.

1 2 3 5
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • شقاق یا فیشر مقعدی

تفاوت شقاق با هموروئید در علائم و نحوه درمان

شقاق و هموروئید هر دو از بیماری‌ های رایج ناحیه مقعد هستند. این دو بیماری…

فوریه 26, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

علت شقاق مقعدی چیست؟

شقاق مقعدی یکی از مشکلات پزشکی رایج است که هر کسی ممکن است به آن…

فوریه 25, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق سریع و کاربردی

درمان شقاق به طور سریع و کارآمد به کاهش عوارض این بیماری کمک می کند.…

فوریه 24, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با بوتاکس

اخیراً تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مزمن مقعد برای دستیابی به اسفنکتروتومی شیمیایی و کاهش…

فوریه 19, 2024
  • هموروئید یا بواسیر

عکس هموروئید یا بواسیر

ممکن است هموروئید یا همان بواسیر در ناحیه خط دندانه ای مقعد و یا داخل…

فوریه 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024