اطلاعات عمومی پزشکی

ده مزیت لیزر در درمان بیماری های مقعد

مزایای لیزر برای درمان بیماری های مقعدی

برخی بیماران سوال می کنند که مزیت لیزر به روش های جراحی های معمول مثل جراحی با تیغ یا کوتر چیست؟ زیرا تعداد متخصصین جراحی با لیزر حاذق محدود است و هزینه جراحی با لیزر نسبتا بالاتر از جراحی با تیغ و کوتر است. به همین دلیل این ابهام پیش می آید که آیا مزیت لیزر نسبت به جراحی باز با تیغ و کوتر بهتر است یا خیر. و اگر بهتر است این مزایا چیست که متخصصین جراحی به روز و مدرن از این جراحی استقبال می کنند. در اینجا ده مزیت لیزر در درمان بیماری های مقعد را ذکر می کنیم.

1-ظرافت برش با لیزر

ظرافت برش با لیزر پرتوان دی اکسید کربن به قدری است که به آن سوپرتین می گوییم. حال می پرسید که این سوپرتین بودن چه نوع مزیتی است. مسلما اگر شما یک تکه گوشت یا حتی یک سیب را اگر با ابزار ظریفی برش بزنید آسیب کمتری به بافت آن وارد می شود. بنابراین اگر برش جراحی شما که در ناحیه حساس مقعد است اگر با ابزار ظریفی مثل لیزر انجام شود به بافت اطراف آن آسیبی وارد نمی شود و دوره نقاهت شما کوتاهتر می شود.

2-ترمیم همزمان با برش

برخی از دستگاه های لیزر جراحی این امکان را دارند که علاوه بر برش بافت همزمان سر عروق و اعصاب را ترمیم می کنند. به این ترتیب بخش بزرگی از دوره ترمیم زخم جراحی همزمان در همان اتاق عمل اتفاق می افتد. مجدد این مزیت لیزر باعث کاهش دوره نقاهت می شود. این مزیت لیزر در درمان شقاق و هموروئید بسیار اهمیت دارد.

3-لیزر کمترین تورم را ایجاد می کند

از آنجایی که آسیب به اعصاب و خونریزی در همان لحظه اول کنترل می شود تورم بعد از عمل جراحی با لیزر نیز بسیار بسیار کمتر از جراحی با تیغ جراحی است. همانطور که می دانید تورم بعد از جراحی یکی از مشکلات مهم بیماران است که منجر به افزایش درد و حتی عود بیماری می شود. بنابراین این مزیت لیزر را دست کم نگیرید.

4-لیزر مثل کوتر باعث سوختگی و نکروز نمی شود

برخی از جراحان برای کاهش خونریزی حین عمل از کوتر برقی برای سوزاندن محل برش استفاده می کنند. برخلاف لیزر که باعت سوختگی نمی شود و ترمیم کننده نیز می باشد. جالب است بدانید که همین سوختگی منجر به بروز سوزش و در برخی موارد سوختگی همراه با نکروز بافت می شود. همین امر می تواند منجر به بروز مشکلات جدیدی برای بیمار شود.

5-لیزر بدون خونریزی

همانطور که توضیح دادیم لیزر بدون خونریزی است زیرا همزمان با برش سر عروق را ترمیم می کند. ممکن است بیمار بعد از جراحی چند قطره کوچک خون را ببیند که طبیعی است. اما مثل جراحی با تیغ خونریزی زیاد و پانسمان و فتیله داخل مقعد ندارد.

6-امکان درمان چند بیماری مقعد با لیزر در یک جلسه

از آنجایی که جراحی با لیزر بسیار با ظرافت و تقریبا بدون خونریزی انجام می شود جراح می تواند بخش وسیعی را تحت جراحی با لیزر قرار بدهد. ممکن است بیمار علاوه بر هموروئید و شقاق به فیستول مقعدی نیز مبتلا باشد. یا ممکن است چندین هموروئید در کنار هم داشته باشد. در جراحی با تیغ و کوتر اگر جراحی در یک جلسه انجام شود امکان بروز عارضه بی اختیاری مقعد بسیار بالا می باشد. به همین دلیل متخصص جراحی این عمل را در چند جلسه با فاصله های زیاد انجام می دهد. اما در جراحی با لیزر امکان درمان این بیماری ها در یک جلسه و بدون عارضه تنگی مقعد وجود دارد. در این مورد قبل از جراحی با متخصص معالج خود مشورت کنید.

7-لیزر مانع انتقال ویروس و عفونت

در جراحی با لیزر انتقال ویروس ها و عفونت هایی مثل ایدز و هپاتیت صفر است. زیرا هندپیس لیزر تماس مستقیم با بافت ندارد. برخلاف تیغ و کوتر که برای برش بافت تماس مستقیم با آن دارند . بنابراین احتمال بروز بیماری های عفونی در جراحی بدون لیزر وجود دارد. کنترل عفونت بعد از لیزر شقاق بسیار اهمیت دارد و اگر عفونت کنترل نشود زخم شقاق ترمیم نخواهد شد. لیزر شقاق این مشکل را حل کرده است.

8-جراحی با لیزر بدون بخیه

جراحی با لیزر بدون بخیه انجام می شود. لیزر هموروئید، شقاق و آبسه و فیستول نیازی به بخیه و فیتیله ندارد. هرچند که توصیه می شود برای جراحی کیست مویی با لیزر حتما زخم به روش بسته و پلاستیک بخیه و بسته شود. لیزر خاصیت ترمیم کنندگی دارد و حتی اگر محل برش بخیه زده نشود زخم به سرعت ترمیم می شود و خونریزی نخواهد داشت.

9-لیزر بدون بستری

لیزر بدون بستری انجام می شود و جز جراحی های سرپایی محسوب می شود. بیمار فقط 2 الی 3 ساعت بعد از لیزر در کلینیک جراحی می ماند و سپس مرخص می شود. از آنجایی که این جراحی تحت بی حسی با کمر یا خواب عمیق انجام می شود لازم است بیمار یک شب در منزل استراحت کند و زیاد راه نرود. از روز بعد لیزر بیمار می تواند به کارهای روزمره خود برسد اما تا یک هفته نباید فعالیت سنگین داشته باشد.

10-جراحی با لیزر مقرون به صرفه

با توجه به مواردی که درباره کوتاه بودن دوره نقاهت و قطعی بودن روش درمان با لیزر توضیح داده شد مسلما این روش مقرون به صرفه است. تصور کنید که به جای یک الی دو ماه مرخصی از کار فقط 1 الی 5 روز نیاز به مرخصی داشته باشید. سریعتر بازگشتن به محل کار مسلما مقرون به صرفه تر است. تصور کنید که نیاز به جراحی در چند مرحله داشته باشید و یا بیماری شما دائم عود کند. بنابراین هزینه بیشتری را در فواصل زمانی مختلف پرداخت می کنید و زمان زیادی را صرف درمان خواهید کرد. اما جراحی با لیزر در یک جلسه تضمینی انجام می شود و عود و بازگشت نخواهد داشت. یک مورد مهمتر هزینه های مراقبت و پانسمان زخم بعد از جراحی باز است. در جراحی با لیزر دیگر هزینه اضافی بابت پانسمان زخم جراحی و مراقبت از زخم نخواهید داشت.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “ده مزیت لیزر در درمان بیماری های مقعد

  1. علی گفت:

    سلام من مادرم سه روزه عمل تنگی شقاق انجام داده هنوزم خوب نشده بنظر شما چند روز طول میکشه تا خوب شه وبا لیزر هم انجام نداده

    1. سلام این مورد را باید با جراح معالج ایشان چک کنید. توصیه می کنم غذای پرفیبر مصرف کنند تا حجم مدفوع به اندازه کافی باشد. یبوست را هم کنترل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *