فیستول

سوال های رایج برای درمان فیستول

سوالات متداول درمان فیستول

1-اگر فیستول مقعد به موقع درمان نشود چه می شود؟

اگر فیستول مقعد به موقع درمان نشود منجر به ایجاد فیستول های متعدد می شود و حتی طول فیستول بلندتر می شود و متعاقبا بیمار جراحی وسیع تری را متحمل می شود. طول درمان فیستول مقعدی بیشتر خواهد شد. فیستول ها عفونی هستند و اگر درمان نشوند عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت می کند.

2-اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت. عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد. بروز فیستول مقعدی از دیگر عوارض عدم درمان آبسه مقعدی می باشد.

3-آیا فیستول خود به خود و با مرور زمان درمان می شود؟

خیر. تراشه های فیستول باید جراحی و برداشته شوند زیرا خود به خود درمان نمی شود. اگر فیستول مدت زمان طولانی درمان نشده باقی بماند، خطر ابتلا به سرطان در دستگاه فیستول وجود دارد. بیشتر فیستول ها برای درمان بسیار ساده هستند.

4-فواید لیزر در درمان فیستول مقعد چیست؟

درد بعد از لیزر فیستول مقعدی بسیار کمتر از دیگر روش های جراحی و درمان فیستول می باشد. زیرا لیزر به عروق و اعصاب بریده شده آسیب نمی رساند. لیزر فیستول مقعدی خاصیت ترمیم کنندگی نیز دارد و همین امر موجب کاهش چشمگیر درد و خونریزی می شود. لیزر فیستول مقعدی بدون بیهوشی و سرپایی بدون احساس درد انجام می شود. بروز بیماری های عفونی و عود فیستول مقعدی بعد از لیزر فیستول نزدیک به صفر است. لیزر مانند کوتر باعث سوختگی و نکروز بافت نمی شود و به اسفنکتر مقعد آسیب نمی زند بنابراین بعد از لیزر فیستول بی اختیاری مدفوع را تجربه نخواهید کرد.

5-مراقبت بعد از جراحی فیستول مقعدی چیست؟

پس از تخلیه فیستول مقعدی و خشک کردن عفونت لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد. اگر التهاب بعد از جراحی فیستول مقعدی شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار تجویز می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد. بهترن روش جهت تخلیه و خارج کردن آبسه و فیستول مقعدی استفاده از لیزر است زیرا لیزر به بافت سالم اطراف فیستول صدمه نمی زند و مسلما ناحیه برش داده شده با لیزر خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند.

6-آیا مي توان فیستول و آبسه مقعد را با بي حسي موضعي عمل كرد؟

در صورتی که جراحی با لیزر پرتوان انجام شود بله می توان فیستول و آبسه مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی عمل کرد. لیزر فیستول مقعدی و آبسه بدون درد می باشد بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد. بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود را دارد.

7-چقدر طول می کشد زخم جراحی فیستول مقعدی مداوا شود؟

از روز دوم به بعد زخم فیستول مقعدی بسیار کوچک می شود و رو به محو شدن می رود. تمامی زخم ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز به طور نرمال و در افراد عادی با سرعت بهبودی متوسط کاملا باید محو شود. در جراحی های وسیع و بیماران با فیزیولوژی ضعیف تر ممکن است این روند طولانی تر شود. برای بهبود سریعتر زخم بهتر است به جای جراحی سنتی از جراحی با لیزر سود ببرید.

8-آیا فیستول مقعدی بعد از جراحی بازگشت دارد؟

در مواقعی که جراحی به روش سنتی انجام شده باشد و فیستول همراه با آبسه های متعدد باشد احتمال عود فیستول مقعدی بعد از جراحی بسیار بالاست. برای جلوگیری از عود فیستول مقعدی برای درمان به سرعت به متخصص جراحی مراجعه کنید. از روش های مدرن مثل لیزر سود ببرید و مراقبت های بعد از عمل جراحی فیستول را جدی بگیرید.

9-در چه مواردي بيمار بايد براي عمل فیستول مقعدی بيهوشي بگيرد و بستري شود؟

در مواقعی که بیمار نمی تواند بی حسی موضعی را تحمل کند و یا جراح شرایط مناسب برای جراحی سرپایی فیستول را نداشته باشد نیاز به بستری و بیهوشی عمل فیستول مقعدی می باشد. آبسه های ایسکیورکتال معمولا سرپایی جراحی نمی شوند. بیماران دیابتی و بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی نیز بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی نیاز به بستری دارند و باید حداقل یک روز تحت نظر باشند.

10-آيا مي توان عمل فيستول مقعدی و آبسه را همزمان انجام داد؟

اگر سوراخ داخلي فيستول مشخص بوده و پايين باشد بهتر است هنگام تخليه آبسه فيستول نيز عمل شود تا از عمل مجدد جلوگيري شود .اما اگر آبسه وسيع باشد و سوراخ داخلي مشخص نباشد يا بالا باشد بهتر است دستكاري نشود تا بيمار دچار عارضه بي اختياري نشود. در این مواقع ابتدا آبسه تخلیه می شود و سپس برای عمل جراحی فیستول مقعدی اقدام می شود.

11-دو روش موثر برای تسریع طول درمان فیستول چیست؟

بعد از عمل جراحی فیستول به توصیه های جراح معالج خود عمل کنید. به علاوه غذای پر فیبر مصرف کنید تا اجابت مزاج نرم داشته باشید. نوشیدن 8 لیوان آب در روز و تحرک کافی به ترمیم سریعتر زخم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. شستشوی مرتب ناحیه با شامپو بچه و آب گرم کمک می کند که درمان فیستول مقعدی تسریع شود و بیمار دچار عود و عفونت بعد از جراحی فیستول نشود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

183 دیدگاه برای “سوال های رایج برای درمان فیستول

  1. مجید خداوردی گفت:

    اندازه فستیول به طول ۴سانتیمتر مربوط به کدام نوع میباشد

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام علاوه بر اندازه محل ایجاد فیستول ابتدا و انتهای محل تشکیل نیز در تعیین نوع فیستول مهم است

  2. محمد گفت:

    سلام دکتر خسته نباشین.من حدود دوسال پیش عمل فیستول داشتم بعد عمل اصلا خوب نشد و بعداز دوسال دوباره به پزشکم مراجعه کردم و منو فرستادن فیستولوگرافی.بعد از دیدن عکس دکترم گفتن فیستول به رودت وصل نیس و نیازی به عمل نداره.واسم قرص سیپروفلاکسازین۵۰۰و مترونیدازول نوشتن و گفتن یه ماه مصرف کن احتمال داره خوب بشه.الان حدود یه ماه شده بهتر شده.میخاستم بپرسم امکان خوب شدن کاملش هست.خیلی ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام فیستول با مصرف آنتی بیوتیک درمان قظعی نمی شود و تنها می توانید از انتشار آن برای مدت کوتاهی جلوگیری کنید. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا بهترین درمان فیستول برای شما انجام شود

  3. نوری راد گفت:

    با سلام من فیستول آنال داشتم یک ماه قبل عمل جراحی داشتم البته سنتی نه لیزر. جدیدا دفع کردن برای من به شدت درد آور شده و حتی تا شش ساعت بعد دفع درد دارم. البته این درد در قسمت داخل و ناحیه عمل هستش.بحز اینها مقداری بی اختیاری و عفونت هم هست که خوب نشده و جراح بعد معاینه میگه طبیعی هستش، نظر شما رو خواستم جویا بشم. با تشکر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      درد شما ناشی از عفونت است و باید سریعا پی گیری شود. به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه در زمینه جراحی فیستول مراجعه کنید. مشکل شما با جراحی سنتی رفع نخواهد شد.

  4. کریم جعفری گفت:

    سلام خسته نباشی جناب دکتر بنده ۶۰ سال دارم عمل فیشر مقعد به روش جراحی اسفنگتروتومی بعداز دو هفته از زمان عمل ترشحات بی بو آغشته به مواد مدفوعی دارم کنترل دفع گاز دارم ولی مختصری بی اختیاری مدفوع شل دارم راهنمایی بفر مایید مشکلم بمرور رفع میشه چقدر زمان میبره ممنون میشم اگر بفرمایید که این مشکل کلا بر طرف میشه

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      شما باید اجابت مزاج خود را کنترل کنید که نه دچار یبوست شوید و نه اسهال. روزی ۳ الی ۴ بار در لگن آب گرم بنشینید و ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید. اگر زخم شما عفونت نکند و آن را تمیز نگهدارید مشکل شما رفع خواهد شد. برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید.

  5. تارکان گفت:

    سلام …..پسر۱۸ماهه ام به روش فیستولوتومی جراحی شده است ،جای زخم باز بود به مرور بعداز چند هفته بیشتر قسمتها بهبود یافته ،اما یه قسمتی از پوست قسمت جراحی شده به حالت سفیدرنگ میباشد که اززیرش چرک ترشح میشه با وجود شستشو با بتادین، لطفا نظرتون رابیان کنین ممنونم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      بیماری ایشان به طور کامل درمان نشده و احتمالا فیستول عود کرده است. مجدد به یک متخصص جراحی مراجعه کنید.

  6. ابراهیمی گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. بنده خیلی وقت هست که فیستول دارم گاهآ دچار میشم با چند پماد حل میشد ولی حدودا ده روزه که دچار شدم همراه با درد شدید طاقت فرسا و خونریزی به چندین دکتر مراجعه کردم و هر کدام برای درمان یک نوع قرص تجویز کردن آخرین پزشک هم متخصص هم پماد آنتی فیستول لگن آب گرم کدئین تجویز کرده چون جاده ها مسدود هستن نمیتونم به مرکز استان برای درمان پیشرفته تر اقدام کنم از اداره مربوطه هم به مشکل خوردم در مورد کارم اگر امکان داشته باشه کمکم کنید تا زودتر بتونم درمان بشم درضمن یکی از دکترها به اشتباه پماد روغن سیاه تجویز کرد که به شدت درد افزوده شده جای زخم بیشتر شده آخرین متخصص هم گفته که نیاز به جراحی نداره التهاب روده بزرگ هم دارم. باتشکر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهترین روش درمان فیستول جراحی با لیزر پرتوان توسط متخصص جراحی و لیزر با تجربه است. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری هماهنگ کنید.

  7. محسن گفت:

    ا سلام بنده آبسه مقعدی داشتم که توسط پزشک جراح عمومی آبسه تخلیه شد،الان ابسه تبدیل به فیستول شده،عکسبرداریmriانجام دادم که نوشته عمق فیستول ۷۴میلیمتر و ضخامت ۱۳میلیمتر،آیا میشه با لیزر کانال بست یا باید با تیغ جراحی بشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهتر است با لیزر پرتوان جراحی شود. به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید در صورتی که ایشان صلاح بدانند می توانید جراحی با لیزر را انجام دهید.

  8. رحمان گفت:

    چندین جا خوندم نباید از بتادین برای زخم فیستول استفاده کرد، حالا کدوم نظر درست تره؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      بستگی به نظر پزشک دارد معمولا برای زخم باز نباید از بتادین استفاده شود.

  9. پویا گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۳ مهر ماه سال گذشته عمل آبسه فیستول (جراح با تیغ) انجام دادم و تا الان زخم من بسته نشده و عفونت به صورت روزانه یا بعضی وقتها چند روز یکبار از زخم خارج میشه. خواستم بدونم چقدر طول می کشه تا کامل بسته بشه و آیا میشه به روشی زودتر از این موضوع خلاص شد؟ ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام وضعیت شما طبیعی نیست به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید و یا از مطب من وقت معاینه بگیرید.

      1. الینا گفت:

        دکتر عزیز اگر کمک میکردید جواب درست میداد به جای اینکه بگید وقت بگیرید برای مطب خیلی بهتر بود راهنمایی میکردید شاید سوال خیلیا باشه وگرنه اینو همه میدونن که باید پیش متخصص بره چه نیازی به راهنمایی شما بود همتون همینید

        1. بیمار عزیز سلام. از این همه محبتی که به کادر درمان دارید واقعا متشکرم. مسلما بیماری که دچار آبسه های مکرر شده و به هیچ بیمارستان یا پزشکی مراجعه نکرده است دچار فیستول خواهد شد. اگر سوالی را بتوان در اینجا جواب داد یا درمانی را به طور قطع برای بیمار تجویز کرد حتما در اینجا این کار را انجام خواهیم داد. اما بیماران فیستول نیاز به جراحی و یا لیزر دارند و درمان خانگی و پیشنهاد خاصی را نمی توان به آنها توصیه کرد. درضمن بیمارستان های دولتی با دفترچه های بیمه معمول بیماران را مجانی و رایگان ویزیت می کنند و بحث مراجعه به مطب من یا بیمارستان نیست. مهم این است که بیمار آگاه شود که نیاز جدی به ویزیت متخصص دارد.

  10. علی گفت:

    سلام.من یک ساله فیستول مقعدی دارم ولی زیاد اذیت نمیکنه میتونم بزارم همینجوری بمونه؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر باید حتما درمان شود. در آینده دچار عوارض فیستول می شوید

  11. فرزان مرتضایی گفت:

    سلام ، وقت‌بخیر…من ۴۰ سال سن دارم و ۱۴ ساله که کولیت اولسراتیو دارم…الان وضعیت کولیتم خوبه ولی چندین بار دچار آبسه پری‌آنال شدم…یکبار سال ۸۸ آبسه سمت راست باتوک داشتم که جراحی شد و یکبار اسفند ۹۸ که آبسه ایسکیورکتال سمت چپ باتوک بود که جراحی شد…۳ سال پیش هم یه آبسه مجددا سمت راست باتوک تشکیل شد که خودبخود تخلیه شد…حدود ۱/۵ ماه پیش هم مجددا یه آبسه سمت راست باتوک ایجاد شد که خودبخود تخلیه شد…الان بطور اتفاقی متوجه شدم که یه مقدار ترشح داره و سوراخ کنار آنال مشخصه…سونوگرافی انجام دادم که فیستول به ضخامت ۴ میلیمتر و طول حدود ۲۰ میلیمتر گزارش شد ولی پزشک متخصص رادیولوژی مشخص نکرد که به روده وصل هست یا خیر…الان خواستم بدونم بخاطر شرایط کرونا میتونم جراحی رو به تعویق بندازم مثلا تا بهار سال آینده یا نه…؟ اگه قرار باشه فیستول تبدیل به بدخیمی بشه معمولا چقدر زمان نیاز داره…؟ در ضمن الان من علامت خاصی ندارم…ترشح هم بسیار کم و گاهگاهی هستش…ممنون میشم پاسخ بدید…

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهتر است عمل را به تعویق نیاندازید. به متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  12. فرشته نامداری گفت:

    سلام من 30 سالمه 12 ساله که بواسیر گرفتم کم کم تبدیل به شقاق شد که با دارو رفع میشد تا اینکه 3 ماه پیش دچار ابسه پری انال شدم که با درد شدید پیش جراح عمومی از ناحیه کنار مقعد جراحی شدم شقاقم که این مدت دردآور بود رو هم 8 آذر در تهران لیزر کردم الان فیستول به جا مانده از ابسه یه کوچولو باز هست و عفونت ازش بیرون میاد بعضی موقع کم بعضی موقع بیشتر .حالا برای درمان فیستول با توجه به لیزر شقاقم میتونم لیزر کنم

    1. بله برای لیزر فیستول هم می توانید اقدام کنید.

  13. احمد گفت:

    خانم دکتر برای من که تجربه عمل فیستول با تیغ را دارم و الان 4 ساله که دائم عود می کنم میتونم بیام پیش شما لیزر کنم؟

    1. سلام بله بهتر است عمل مجدد فیستول با تیغ و کوتر و ابزار قدیمی جراحی انجام نشود و با لیزر فیستول مقعدی یا همان لیزر پرتوان جراحی این عمل انجام شود.

  14. رحیم گفت:

    سلام خانم دکتر. مردادماه دچار آبسه پری آنال شدم و عمل کردم. اما تبدیل به فیستول شد که اواسط مهرماه با روش فیستولوتومی عملش کردم. الان ۱۰ هفته گذشته. ۹۰ درصد زخم خوب شده. فقط چین و چروک مقعد که شکاف داده شده هنوز باز هست. به جراحم مراجعه کردم. گفتند تا زخم کاملاً خوب نشه نمیشه نظر داد که خوب شده یا نه. ۱- به نظر شما طبیعیه؟ ۲- چیکار کنم تا روند بهبود زخم تسریع بشه؟ ۳- طولانی ترین روند بهبود زخمی که خود شما شاهدش بودید چه مدت بوده؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام طولانی ترین روند بهبود زخم که بعد از جراحی با لیزر در یک بیمار دیابتی مشاهده کردم یک ماه بود اما تمام زخم ها بین یک الی دو هفته بهبود می یابند. بسیار مراقب باشید که یبوست یا اسهال نگیرید و رژیم غذایی پرفیبر و سرشار از ویتامین داشته باشید تا زخم شما سریعتر بهبود پیدا کند.مالیدن عسل هم به ناحیه به بهبود روند زخم کمک می کند.

  15. مینا گفت:

    سلام خانم دکتر من فکر میکنم از ۱۵ ۱۶ سالگی دچار کیست مویی شدم الان ۲۸ سالمه و از جراحی ترسیدم الان احساس میکنم سوراخ های ریز بسته شدن تاول هم نمیزنه قبلا میزد و ازش چرک خارج میشد الان نمیشه فقط سمت چپ باسنم وقتی زیاد می ایستم درد میگیره ممکنه عفونت راه پیدا کرده باشه به اون قسمت؟

    1. سلام بله ممکن است عفونت از زیر پوست راه پیدا کند و به خارج پوست منتشر نشود. جراحی با لیزر پرتوان نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مشکلات و سختی جراحی به روش های قدیمی را ندارد. برای درمان کیست مویی به موقع اقدام کنید تا دچار عوارضی مثل فیستول و آبسه نشوید.

      1. مینا گفت:

        خانم دکتر علائم سرطان کیست مویی چی هست؟

        1. کیست مویی به خودی خود به ندرت منجر به سرطان می شود. تشخیص قطعی سرطان کیست مویی با نمونه برداری از بافت امکانپذیر است..

  16. علی حسن فاضلی گفت:

    من مرد۳۹ساله ابسه هموروییددوبار درعرض یک ماه عمل کردم الان ۸ماه است گذشته خوب نشده هنوزچرک میاد ودرنزدیکی مقعدم سوراخی بازشده از اونجاهم چرک میاد رفتم پیش متخصص گفت عمل دومی خوب نشده زده شده فیستول دکترم گفت نمیتونم بالیزر بسوزانم روده هات گشادتر میشه نمیتونی خودتو نگ داری خانم دکترزهرا سعادتی ایا میشه کاری کرد؟خانه نشین شدم توراخدا جواب بده ب خاطر خدااا

    1. سلام شما باید معاینه شوید. بدون معاینه و بررسی پرونده پزشکی بیمار نمی توان نظر قطعی داد. اگر تهران تشریف ندارید از مطب وقت ویزیت بیماران راه دور با واتساپ بگیرید. بعد از ارسال عکس فیستول و مدارک پزشکی نظر قطعی در مورد لیزر فیستول شما اعلام خواهد شد.

  17. علی حسن فاضلی گفت:

    من مرد۳۹ساله دوبار درعرض یک ماه ابسه همورویید عمل کردم خوب نشده بعدچن ماه رفتم اندوسکوپی و ام آرای انجام دادم دیدم فیستول شده پیش متخصص رفتم گفته عمل دوم خوب نشده نتونسته عفونتشو برداره شده فیستول دوباره رفتم عمل کنه دکترگفته نمیتونم بادستگاه لیزر انجام بدم روده هات گشادترمیشه نمتونی خودتونگه داری باید کیسه ببندی ک این کارونکردم خانم دکتر ایا صحت داره حرفای دکترم

    1. سلام شما دچار آبسه های مکرر شده اید و در نهایت منجر به فیستول شده است. اگر فیستول پیچیده و نعل اسبی نباشد می توانید با لیزر فیستول مقعدی نزد متخصص جراحی و لیزر ماهر با کمترین عوارض درمان شوید. مسلما جراحی با تیغ و کوتر سخت تر و عارضه دار تر است اما اگر بتوانید با لیزر جراحی کنید احتمال عود فیستول و نقاهت بعد از جراحی فیستول بسیار کمتر خواهد بود. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا تشخیص نهایی بعد از معاینه مشخص شود.

  18. علی حسن فاضلی گفت:

    ممنون ک جواب دادی درباره فیستول اخه رفته بودم پیش متخصص گفته بدنت خیلی عفونت داره اگ لیزر عما کنم روده هات گشاد میشه من از این نگرانم حالا چ کارکنم

  19. فرشته نامداری گفت:

    سلام خسته نباشید .یه دکتر گفت که برای برداشتن فیستول اول باید از نخ استفاده بشه وقتی چرک تخلیه شد مرحله ی بعد از لیزر استفاده میشه .حالا میخام بدونم نظر شما هم اینه ؟با یک بار اومدن حل نمیشه فیستولم ؟چون تو شهرستانیم و اومدن برامون آسون نیست .و میخام بدونم که اگه این سوراخ فیستول بسته شه دوباره تبدیل به آبسه نمیشه؟فیستول من به جا مونده از یک آبسه بود که مهرماه تو شهرستان جراحی کردم .

    1. سلام در برخی موارد لازم است که برای درمان فیستول از این روش استفاده شود. در برخی موارد نیز خیر.. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس فیستول و شرح بیماری تشخیص نهایی اعلام خواهد شد. روش درمان جراحان با توجه به تجربه و مهارت های جراح ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد.

  20. باران گفت:

    دختر من کیست مویی دارد و دکترش اصرار دارد که جراحی کند ولی من با لیزر موافقم
    سوالی که دارم این هست که هر کیست مویی می شود با لیزر خوب کرد

    1. بله کیست مویی در هر مرحله ای که باشد می توان با لیزر درمان کرد. جراحی باز و بدون لیزر برای کیست مویی توصیه نمی شود. به خصوص برای دختران که ممکن است اسکار جراحی سنتی باقی بماند.

  21. علی گفت:

    سلام من یک سال پیش یعد از خارج شدن چرک و خون های ابسه مقعدی یه حفره در قسمت کشاله رانم ایجاد شد که پزشک گفتن فیستول مقعدی هست و باید جراحی بشه اما گفتن یک دوره انتی بیوتیک قوی مصرف کنم قبل جراحی که متاسفانه بعلت کرونا ترسیدم و برای حراحی نرفتم اما الان یک ماهه روی فیتول بسته شده اما پوست اطراف به سمت داخل رفته و هیچ تورم و چرکی هم نداره و در زیر لایه پوست هم سفتی و دردی حس نمیشه که قبلا حس میشد و مشخص بود ممکنه خود بخود درمان شده باشه !!!!؟؟؟؟؟

    1. سلام فیستول به هیچ عنوان خود به خود درمان نمی شود و درمان فیستول را نباید به تاخیر بیاندازید. کوچک شدن این سوراخ و کاهش تورم به دلیل مصرف آنتی بیوتیک است و بعد از مدتی آنتی بیوتیک هم برای شما تاثیرگذار نخواهد بود. این مورد را پی گیری بفرمایید و برای عمل جراحی فیستول یا لیزر فیستول به موقع اقدام کنید.

  22. باقر گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک فیستول دارم اندازه 45mm و از ساعت 12 مقعد به سمت چپ
    به نظرتون با لیزر درمان میشه
    There is hypo tract measuring about 45mm from 12 o clock of anus long to left side of prinea compatible with fistule otherwises are unremarkable

    1. سلام از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید ویزیت آنلاین هماهنگ کنید. بعد از ویزیت تشخیص نهایی اعلام خواهد شد.

  23. محمد گفت:

    سلام
    مدت ۱۰ روز میشه جراحی فیستول انال یه روش فیستولتومی انجام دادم زخمم کاملا بازه و ازش ترشح خارج میشه در این مدت دکتر بنده داروی سفکسیم ۵۰۰ و استامینو فن و سیلاکس تجویز کرده بودند. مجددا که به دکتر مراجعه کردم گفتند که باید با گاز استریل روی ناحیه که برشته اند انقدر با گاز استریل روی آن بکشم که شروع به خون آمدن کنه که زخمم زودتر خوب شه روزی حداقل ۲ بار و چند نوع ویتامین نوشتند. سوالی که برای من پیشه امده دکتر هیچ گونه آنتی بیوتیکی برای بنده ننوشته مگه ممکنه زخمی که بازه آنتی بیوتیک مصرف نکرد؟و همچنین میگفت که دیگه نیازی نیست داخل تشت بتادین بشینم فقط هر بار اجابت مزاج انجام دادم با مایع خودمو بشورم. درصورتی که ترشح من انقدر زیاده که لباس زیرمو مجبورم حداقل در روز ۲ بار عوض کنم؟

    1. سلام اگر وضعیت شما رو به بهبود نمی باشد مجدد به جراح معالج مراجعه کنید یا از مطب من وقت ویزیت بگیرید تا مراقبت های جدید و داروی جدید برای شما تجویز شود. درضمن در برخی موارد نیاز نیست که برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز شود.

  24. محمدرضاخالدیان گفت:

    سلام خانم دکتر بنده سه ماهی میشه درد درناحیه پرینه به صورت سفت شدن والتهاب دارم کلی انتی بیوتیکم مصرفم کردم ولی متاسفانه خوب نشدم تااینکه رفتم پیش فوق تخصص اورلوژیست گفتن فیستول دارم باید حتما جراحی بشم من چن روز دیگه ام اعزام هستم ولی چون زیاداذیت میشدم از ناچاری انداختم عقب سربازیمو و دکترم گفت بیماری فیستول معافیت دایم داره ممنون میشم راهنمایی کنید که تا حالا کسی رو دیدید معافیت دایم بگیره با این نوع بیماری ومعاف بشه وبرای درمان چیکارکنم منطقه ما اصلا هیچ جراحی با لیزرکار نمیکنه

    1. سلام در مورد شرایط معافیت باید دفترچه سربازی را مطالعه کنید و از پزشک مربوطه سوال کنید. در مورد درمان فیستول هم توصیه می کنم از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ من بگیرید. بعد از ارسال عکس و ام آر آی از فیستول روش درمان مناسب را به شما پیشنهاد خواهم داد.

  25. نسرین گفت:

    سلام.من امروزفیستولم رو عمل کردم.دکترم گفت براتون کش گذاشتم.هر روزیک حلقه رو بیرون بیارید.سوالم اینه
    ۱چندتا حلقه هست که من بایدبیرونشون بیارم؟
    ۲ باهربارنشستن درلگن میتونم بیشترازیک حلقه رودربیارم؟
    ممنون

    1. سلام این موارد را باید از جراح معالج خودتان سوال کنید. جراحی فیستول با روش ها و ابعاد مختلفی انجام می شود.

  26. رضارحیم نژاد گفت:

    سلام من حدود یک سال است که عمل فیستول بالیزر انجام دادم الان بعضی وقتا جای عمل عفونت میکنه و سفت میشه احتمال باز گشت هست؟

    1. سلام بله شما دچار عود فیستول یا آبسه مقعدی شده اید.

  27. زهرا گفت:

    سلام خانوم دکتر من فیستول انال دارم و سه باره عمل کردم الان دو روزم از عمل نگذشته که بخش باز عمل جراحی عفونت دیده میشه یعنی باید بعد دو روزه باز برم جراحی بشم دکتر اصلا عکس برداری هم نمیکنه فقط وقت جراحی میده خسته شدم و یه سوال خیلی مهم که لطفا حتما حتما بهم بگید تو شهر هایی که حتی بزرگم هستن لیزر درمانی وجود نداره ایا (فیستول با عمل جراحی خوب میشه و ما میتونیم به زندگی عادی برگردیم یا نه ) لطفا بگید که زندگیمونو با توجه به ‌شرایطی که داریم مرتب کنیم مرسی

    1. سلام اگر تهران تشریف ندارید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. برای شما ام آر آی از فیستول تجویز می شود که باید در مراکز معتبر انجام شود. بعد از بررسی ام آر ای و عکس از ناحیه تشخیص نهایی به شما اعلام می شود. اگر فیستول شما در وضعیتی باشد که بتوان با لیزر جراحی کرد بهتر است لیزر فیستول را انجام دهید تا دچار عوارض جراحی سنتی فیستول نشوید.

  28. حامد گفت:

    سلام خسته نباشید من تقریبا یه ماه هست عمل فیستول به روش vaaftانجام دادم دکتر چند تا کپسول دادن مرتب خوردم تمام شد اما هنوز چرک از مقعد میاد علتش چی هست با تشکر

    1. سلام باید معاینه شوید. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید.

  29. شهرام قره گوزلو گفت:

    سلام
    درخصوص فیستول و عمل آن جراحی بهتره یا لیزر

    1. مسلما جراحی با لیزر بهتر و ظریف تر است اما برخی از انواع پیچیده فیستول را نمی توان با لیزر جراحی کرد.

  30. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من فیستول داشتم لیزر کردم الان بعد 6هفته روبروی فیستول قبلیم یه برجستگی کوچیک ایجاد شده که کمی هم درد داره احتمال داره که دوباره فیستول باشه یا آبسه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام احتمال بروز عفونت وجود از نقطه دیگری وجود دارد. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  31. مجید گفت:

    سلام من یک سال پیش ابسه مقعدی یا همون انال داشتم وجراحی شدم تخلیه ابسه
    ولی بعد از یک ماه چرک خارج میشد و بعد از مدتی کمی هم ترشح شروع شد نه خیلی زیاد بصورت کم
    و به پزشک مراجعه کردم دو ماه بعد از عمل که گفتن فیستول شده باید بازم جراحی کنم و نخ رد کنم و من ترسیدم و نرفتم
    الان یک سال هستش که اینجوری هستم نمیخام باز جراحی کنم چون تا حالا مشکلی برام پیش نیومده
    میشه همینجوری بمونه
    هر 6 ماه هم ازمایش و چکاپ کامل دارم میدم

    1. سلام خیر هرچه سریعتر برای درمان فیستول مقعدی اقدام کنید بهتر است. عفونت فیستول مقعدی می تواند خطرناک باشد. اگر زود اقدام کنید می توانید از لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان نیز سود ببرید.

    2. مجید گفت:

      سلام مجدد خانم دکتر ممنون از پاسخگویی شما البته این رو هم بگویم یکسال پیش به شکل سنتی عمل کردم والان هم 3 روز است که روزی یکبار خون از مقعد میاید و لی اصلا درد ندارم ایا با وجود اینکه سنتی عمل کردم باز هم میتوان با عمل لیزر انجام داد یا باید همان به صورت سنتی انجام دهم و اینکه خونریزی از مقعدم چه قدر خطرناک است ممنونم

  32. مریم گفت:

    سلام ‌خانم‌دکتر‌من‌‌از‌بچگی‌مشکل‌یبوست‌داشتم‌ویک‌ساله
    که‌خیلی‌شدید‌شده‌به‌طوریکه‌‌در‌مقعدم‌بر‌آمدگی‌به‌وجود‌اومده
    وزخم‌شده‌بعد‌از‌هردفعی‌درد‌وفشار‌زیادی‌رو‌در‌مقعد‌باید‌تحمل
    کنم‌چون‌عمل‌دفع‌هیچگاه‌به‌طور‌کامل‌انجام‌نمیشه‌وقبل‌از‌هر‌‌بار
    دفع‌‌دل‌درد‌دارم‌لطفا‌راهنمایی‌کنید‌‌با‌تشکر

    1. سلام حتما از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. برای درمان برآمدگی و زخم مقعدی که می توانند نشانه های هموروئید و شقاق باشند به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید. روزانه 10 لیوان آب میل کنید و اگر یبوست شدید دارید از شربت ملین یا غذاهای ملین کمک بگیرید.

    2. علی گفت:

      سلام مجدد .پیرو توضیحات قبلیم این ک با گذشت حدود ۳۷ روز از عمل فیستول بازم ترشح عفونی بد بو و خارش دارم و بعضی اوقات پیچش شکم دارم و متاسفانه من ترکیه زندگی میکنم و اصلا نمیتونم برای معاینه ب مطبتون مراجعه کنم .روش جراحی منم باز و با تیغ بود و دکتر هم منو معاینه کرد همین اوخر بعد از عمل و گفت مشکلی نیست و عفونت و خارش و ترشح طبیعیه و حل میشه.واقعا من نمیدونم چیکار کنم صبر کنم و آیا این حالات طبیعیه یا اصلا نیاز ب عمل مجدد دارم.کمکم کنین ممنونتون میشم

      1. سلام معمولا یک دوره دو ماهه بیماران ترشح بعد از جراحی فیستول را تجربه می کنند. برای اطمینان می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  33. احمد گفت:

    سلام من پارسال یک برآمدگی پشتم بوجو آمد تقریبا اندازه ی لوبیا بعد از یکسال بزرگ و کوچک شدنش بالاخره اردیبهشت ماه سرباز کرد و چرک خون خارج شد و مدتی هفته یبار کمی چرک میداد فعالیت بدنیم پایینه به مدت دو روز فعالیت بدنی داشتم کلا خشک شد و هیچ به دکتر جراح مراجعه کردم گفتند فیستول پری آنال حالا خانم دکتر شما هم بنظروتون همین هست یا نه

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام و نمی توانم تشخیص قطعی را بدون ویزیت و معاینه بیمار اعلام کنم. معمولا برای تشخیص و جراحی فیستول آنال ام آر آی تجویز می شود.

  34. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر. من یک ماه پیش کنار مقعدم یه آبسه کوچک ایجاد شد که با صرف دارو کاملا خوب شد . ولی چند روز پیش با خاطر مصرف قرص بیزاکودیل دچار اسهال شدم و بلافاصله اون ناحیه ملتهب شد و یک آبسه کوچک پایین تر از قبلی تشکیل شد . پزشک جراحم دوباره دارو نوشت و ام ار ای و گفا احتمالا از اول فیستول یوده . سوالم اینه که فیستولی که خروجی پوست نداشته باشه با لیزر عمل میکنید؟ ام آر آی با ماده حاجب باشه یا معمولی با توجه به این که آبسه فعال دارم. چون پزشکای اینجا تجربه زیادی ندارن .ممنونم

    1. سلام اگر تهران تشریف ندارید با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید. ام آر آی مورد نیاز با توجه به شرایط بیمار تجویز خواهد شد.

  35. حامد حبیبی گفت:

    سلام. خسته نباشید من 1هفته پیش عمل فیستول انجام دادم به روش جراحی با تیغ، بسیار بسیار درد در ناحیه عمل دارم چه کار باید بکنم

    1. سلام اگر درد شما هر روز بیشتر می شود که نشانه عفونت است و طبیعی نیست. اما اگر درد به تدریج در حال کم شدن است مسئله ای نیست. متاسفانه دوره نقاهت جراحی سنتی حداقل دو ماه است و جراحی فیستول نیز سخت و دردناک می باشد.

  36. امیر گفت:

    سلام من هفته پیش عمل فیستول به روش فیستولومی داشتم الان میبینم جای زخم بازتر شده بنظرتون نرماله ؟ نباید بسته میشد؟سوال دیگری داشتم این ستونی که گذاشته اند خودش میفته ؟

    1. سلام این مورد را با جراح معالج خود درمیان بگذارید. من از روش جراحی شما اطلاع ندارم. در اکثر مواقع زخم باز گذاشته می شود.

  37. الهه گفت:

    با سلام ده روزپیش عمل فیستول انال رو انجام دادم ولی بازم از جای دیگه چرک وخون میاد احتمال اشتباه تشخیص دکترموجوده؟

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام اما معمولا تا دو هفته بیماران فیستول ترشح دارند. این مورد را با جراح معالج خود درمیان بگذارید و روش جراحی را از ایشان سوال بفرمایید. اگر از ناحیه جدیدی ترشحات چرکی دیده می شود حتما به جراح معالج اطلاع دهید و تا بهبودی کامل پیگیر درمان باشید.

  38. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید پدر من یک سال و نیم هست ک عمل فیستول انجام دادن با لیزر چند روزی هس ک دوباره درد دارن ایا امکانش هس ک برگشته باشه؟

    1. بله اگر یبوست مزمن داشته باشند و علت بروز فیستول برطرف نشده باشد بعد از چند سال بیماری عود می کند. مجدد به جراح معالج ایشان مراجعه کنید.

  39. حسن گفت:

    سلام خانم دکتر من۳۶سالمه ازبچگی انکار فیستول داشتم تا این اوخر به پزشک مراجعه نکرده بودم وازهمون اوایل نیز چند ماه یه بار باز میشد وترشح می اومد به روش های خانگی درمان میکردم وحال به خاطر کیست مویی به پزشک مراجعه کردم ومتوجه این مورد شدم وبرای عمل نوشتن به نظرتون فیستول میتونه ۳۶ سال وجود داشته باشه؟؟؟

    1. سلام معمولا امکان ندارد زیرا فیستول به سرعت عفونی و دردناک می شود و با درمان خانگی هم فروکش نمی کند.

  40. زهرا گفت:

    ایا فیستول واژنی در میان سالی قابل درمان نیست?

    1. فیستول معمولا با یکی از روش های جراحی یا لیزر درمان می شود. حتی در کهنسالی.

  41. هیبت گفت:

    سلام من فیستول داشتم که ازش چرک خارج می شد و دردناک بود ۳ روز پیش رفتم تهران و برام لیزر انجام دادند
    امروز متوجه شدم که جای دیگه ای سوراخ شده و فیستول من هنوز به همون شکل باقی مونده، به دکتر زنگ زدم و گفتن اون جایی که عمل کردن هم حتما فیستول بوده و دستگاه لیزر جایی رو فیستول نباشه اصلا سوراخ نمیکنه ، آیا همچین چیزی امکان داره؟
    که یه فیستول دیگه بدون علائم بوده باشه؟ یا خطا از دکتر بوده و جای سالم رو اشتباها لیزر کرده؟

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام و نمی توانم در این مورد نظری بدهم. من قبل از انجام لیزر فیستول، یک ام آر آی کامل تجویز می کنم که در گزارش آن تمام مسیرهای فیستول مشخص می شود. بنابراین وضعیت قبل و بعد از لیزر بیمار کاملا مشخص می شود.

  42. زهرا مهدی زاده گفت:

    سلام خانم دکتر من چند سال فیستول داشتم الان چند ماه هستش جای زخم بسته شده و هیچ مشکلی ندارم مثل اینکه خوب شده حتی یبوست هم ندارم امکان داره که دوباره عفونت کنه یا از داخل عفونت کنه من احساس نکنم؟ اینو چطور میشه فهمید با MRI میشه فهمید؟
    ممنون میشم پاسخ بدید. با تشکر

    1. سلام فیستول مقعدی خود به خود درمان نمی شود. احتمالا شما به فیستول مبتلا نبوده اید. اگر متخصص تشخیص داده اند که مبتلا به فیستول بوده اید لازم است مجدد به متخصص معالج مراجعه کنید. با ام آر آی تخصصی فیستول می توان مسیرهای فیستول را به درستی تشخیص داد.

  43. صابر شکاری گفت:

    سلام با عرض ادب احترام خدمت پزشک محترم اینجانب حدودا 3 ماه پیش عمل فیستول مقعدی به روش فیستولکتومی انجام دادم خوشبختانه درد و ترشح چرک قطع شده و هر روز دو بار پماد زائو ژل استفاده میکنم ولی هنوز تونل محل عمل بهبود نیافته و زخم بسته نشده است چه مدت طول میکشد تا جای زخم بهبودی حاصل شود. با تشکر

    1. سلام خدمت شما بیمار محترم، معمولا 2 ماه طول می کشد که زخم جراحی های مقعدی بهبود یابد. اگر این زمان به تعویق بیافتند می تواند نشانه بروز عفونت یا عود بیماری باشد. بنابراین با جراح معالج خود در ارتباط باشید تا به بهبودی کامل دست یابید. مراقبت های بعد از عمل جراحی فیستول را نیز به طور کامل رعایت کنید. زیرا این جراحی بسیار عود کننده است و مراقبت های بعد از عمل بسیار در نتیجه عمل تاثیرگذار می باشند.

  44. محمد امین گفت:

    سلام ببخشید من پام عمل کردم باز دوباره عفونت کرده مشکلش چیه بازم عمل میخواد

    1. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. منشا عفونت لازم است شناسایی و درمان شود.

  45. زهرا گفت:

    سلام من فیستول مقعدی دارم دکترگفته ب رودت رسیده ولی عفونت ندارم برای عمل بایدعجله کنم؟

    1. سلام بله باید عجله کنید.

  46. محمدیوسفنژاد گفت:

    سلام خسته نباشید دکتر…من یه عارضه ی کوچیک اندازه ی یه نخود درمقعدم در اوردم البته سفته شما نظرتون چیه ایا فیستول هست خارش زیادیم داره

    1. احتمال هموروئید بیشتر است. برای تشخیص قطعی از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  47. میلاد گفت:

    سلام
    من 18 ام اسفند عمل فیستول انجام دادم ( این متن در تاریخ 21 اسفند نوشته شده) با استفاده از دستگاه pph33 و فلپ ادونسمنت . در حال حاضر ترشح مایع شفاف دارم که لباس زیر رو کثبف میکنه خواستم بدونم این ترشحات طبیعی هست ؟ و اینکه تا چه مدت ترشح داشته باشیم طبیعی خواهد بود؟ در ضمن خوردن غذاهای عادی مثل برنج و گوشت تا چه مدت مصرف نشود؟ و ایا استفده از دستگاه pph33 همان لیزر است یا خیر و روش موثری میباشد یا خیر؟ با تشکر

    1. سلام دستگاهی که میفرمایید برای درمان استپلر هموروئید استفاده می شود و از روش های بسیار قدیمی می باشد. مشاهده ترشح تا دو ماه بعد از جراحی فیستول طبیعی است و باید رو به کاهش باشد. اگر ترشحات کم نشد و حتی زیاد یا غیر طبیعی و عفونی شد مشخص است که باید اقدامات جدید انجام شود. لازم است قبل از استفاده از هر دستگاه و روش جراحی تحقیقات خود را کامل کنید نه بعد از جراحی. الان طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و تا دو ماه کاملا مراقب باشید که رژیم غذایی سالم داشته باشید. به هیچ عنوان نباید یبوست یا اسهال بگیرید.

  48. عسل توکلی گفت:

    درود خانم دکتر، خداقوت… خواستم بپرسم هزینه لیزر فیستولی که به روده وصل نیست چقدره؟ ۸ ماه ایجاد شده، یک سوراخ ریز بالای مقعد و یک زخم ریز در سمت راست مقعد هستش، این فیستول بعد جراحی فیبروم ایجاد شد، البته در ناحیه مقعد۳ تا فیشر هم دارم که کاملا بدون درد و فقط انگار گوشت اضافه هستن، لطفا راهنماییم کنید، من میخوام لیزر کنم. با سپاس

    1. من برای لیزر فیستول ابتدا ام آر آی فیستول تجویز می کنم که مسیرهای فیستول کاملا مشخص شود. سپس هزینه دقیق اعلام می شود.

  49. سپیده گفت:

    سلام خانوم دکتر
    وقت بخیر
    من حدود۳هفته هستش که عمل لیزر فیستول انجام دادم ولی همچنان درد و عفونت زیاد دارم.گاهی تب و لرز هم میکنم
    علتش چیه و تا کی عفونت و درد ادامه داشته باشه طبیعه؟
    لازم به ذکر هستش که من بیماری کرون دارم

    1. وضعیت شما طبیعی نیست و تب و لرز نشانه عفونت شدید و کنترل نشده می باشد. سریعا به جراح معالج خود یا یک بیمارستان تخصصی مراجعه کنید.

  50. نرگس گفت:

    سلام من اذر ماه فیستول عمل کردم(سنتی) و الان ۶ ماهه زخمم هنوز بسته نشده هر روزم دو بار شستشو انجام شده بعد عمل و پانسمان های نوین اما از ۱۵ سانت عمق که دکتر گفته هنوز ۸ سانت مونده طبیعیه؟ و علت چیه ؟چیکارباید بکنم

    1. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و با جراح خود در ارتباط باشید که هرچه سریعتر بهبود یابد.

      1. اعظم گفت:

        سلام خانم دکتر. وقتتون بخیر
        من حدود یک ماه و نیم پیش جراحی آبسه مقعدی داشتم. حدود ۳ هفته هم آنتی بیوتیک مصرف کردم بعد جراحی. دکتر گفت دوباره باید بیای برای معاینه که معلوم بشه آیا فیستول شده یا نه. که هفته بعد باید برم. الان از زخم جراحی هر چند روز، کمی عفونت زردرنگ بیرون میاد. بوی خاصی نداره. ولی زخم هم خوب نشده. بنظرتون این فیستول شده و باید دوباره جراحی بشه؟

        1. ممکن است برای تشخیص فیستول شما نیاز به تجویز ام آر آی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  51. ابوالفضل جباری گفت:

    خانم دکتر اگ فیستول بسیار حاد باشه میشه با لیزر عمل کرد یا نیاز ب جراحی با تیغه؟

    1. امکان جراحی با لیزر برای برخی از فیستول های اینتراسفنگترال وجود ندارد. بنابراین مراجعه به موقع در مراحل اولیه بیماری برای لیزر فیستول مقعدی بسیار اهمیت دارد.

  52. محمدی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید
    من هم فیستول مقعدی داشتم هم همورویید؛ در تاریخ ۱۰بهمن ۱۴۰۰ جراحی شدم مشکل هموروییدم حل شده ولی فیستولم نه البته کوچکتر شده ولی محو نشده و چند روز یکبار چرک میکنه
    با لیزر جراحی شدم.
    دکترم میگه طول میکشه باید صبر کنی شایدم بسته نشه و دوباره عود کنه
    لازمه پیش یک دکتر دیگه برم یا نه؟

    1. سلام اگر ایشان قولی بابت بهبودی فیستول مقعدی به شما نداده اند بهتر است به یک متخصص دیگر مراجعه کنید.

  53. فاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر همسر بنده فیستول داشتن و دوهفته پیش عمل کردن و الان هنوز عفونت بیرون میاد و یک نخ هم از مقعد بیرون زده و سوزش هم دارن آیا عمل با موفقیت انجام نشده و یا اصلا لیزر نشده

    1. بستگی به روش جراح دارد. به نخ دست نزنید و حتما با جراح معالج ایشان در ارتباط باشید تا کاملا بهبود پیدا کنند.

  54. وحید گفت:

    سلام دکتر من عمل فیستولوتمی انجام دادم الان چهار هفته میگذره ولی هر بار دستشویی میرم کلی خون همراه با مدفوع ازم خارج میشه ایا طبیعی هستش

    1. به نظر طبیعی نمی رسد. با جراح معالج خود در تماس باشید.

  55. حسين عيسايي گفت:

    سلام دكتر خسته نباشيد من دوسال هست فيستول روده كوچك دارم زخم جمع شده ولي كامل بسته نشده ايا بايد جراحي بشه چون دفع از روده دارم و كيسه كلوستومي استفاده ميكنم

    1. لازم است توسط یک فوق تخصص جراحی گوارش ویزیت شوید.

  56. افشین گفت:

    سلام خانم دکتر من ۳۰روزه عمل جراحی فیستول کردم وهنوز وقتی پانسمان برمیدارم یکمی ترشح دارم این ترشحات طبیعی و تا چند هفته ادامه دارد ممنون

    1. بستگی به روش جراحی جراح معالج شما و وسعت بیماری دارد. تا بهبودی کامل فیستول و علائم آن تحت نظر جراح معالج خود باشید.

  57. ناشناس گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز
    الان ۳ماه که ابسه تو ناحیه پرینه عمل به روش سنتی کردم الان تو همون ناحیه یه سوراخ کوچیک درست شده که عفونت میزنه بیرون خواستم بدون عمل فیسچول با لیزر تو این ناحیه میشه انجام داد

    1. ابتدا برای شما ام آر آی فیستول تجویز می شود. بعد از مشخص شدن مسیرهای فیستول تشخیص داده می شود که امکان جراحی با لیزر برای شما امکانپذیر است یا خیر.

  58. هادی گفت:

    سلام وفت بخیر
    متاسفانه از سال۹۱تا امروز فیستول پری آنال دارم ۴دفعه ستون گذاشتم ولی نتیجه نگرفتم و تا پارسال دومی هم درست شد و با لیزر عمل کردم و بعد از دو ماه سومی هم بوجود آمد و مجددا از محل اول ترشح دارم و دومی بسته شد و تا ۲۵ روز گذشته سومی هم بسته شد ولی حدود ۳روزی هست که مجددا سومی باز شده و ترشح دارم
    ۴بار سنتی و ۳بار لیزر هنوز نتیجه نگرفته ام ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    1. اگر فیستول شما پیچیده شده باشد با روش جراحی لیزر فیستول نمی توانید نتیجه بگیرید. به یک فوق تخصص ماهر در این زمینه مراجعه کنید و علت عود فیستول را هم برطرف کنید. تغذیه سالم و جلوگیری از یبوست و اسهال از مهمترین و اصولی ترین روش های جلوگیری از عود فیستول می باشد.

      1. Nila گفت:

        سلام خسته نباشید خانم دکتر سعادتی
        من از سال 1388 با ظاهر شدن آبسه و تشخیص بیماری کرون دچار فیستول معقدی شدم از زمان بیماری تا الان همش آبسه دارم که حالا بوده گاها که قطع شده برای مدتی ولی خب این مشکل همیشه با من بوده و هست فقط اوایل بیماری یکبار ستون برام گزاشتن که برای مدتی آبسه من خوب شد ولی خب مجدد دوباره از همون ناحیه دوباره فعال شد و ترشح داشتم تا به امروز، هر دفعه آبسه عود پیدا می کنه و تخلیه میشه، آیا با وجود این بیماری درمان با لیزر برای فیستول من جواب میده؟ چون دکتری که زیر نظرش هستم در این رابطه صحبت کردم گفتن چون بیماری کرون داری نتیجه نداره گفتم از شما مشاوره بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید. تشکر

        1. باتوجه به این که مبتلا به بیماری کرون می باشید احتمال عود بیماری شما وجود دارد اما این به آن معنی نیست که درمان را رها کنید.

  59. علی گفت:

    سلام و عرض ادب .
    آیا بی اختیاری جزیی که یکی دو روز بعد از عمل و فقط یکبار اتفاق افتاده باشه طبیعیه ؟ و کلا اگر قرار باشه بی اختیاری بوجود بیاد بعد عمل فیستول ، بلافاصله بعد عمل بوجود میاد یا ممکنه بعد از مدت زمانی بروز کنه ؟ ممنون از شما

    1. این مورد را با جراح معالج خود مطرح کنید. ممکن است نیاز باشد فیزیوترای کف لگن و یا تمرین کگل را انجام دهید. در برخی مواقع بروز بی اختیاری مقعد موقت بعد از جراحی فیستول پیچیده طبیعی است و این مورد را متخصص جراحی قبل از جراحی به بیمار اطلاع می دهد.

      1. حنانه گفت:

        سلام خانم دکتر وقتتون به خیر.ایا يبوست باعث عود دوباره فیستول میشه ؟یعنی بعد از عمل جراحی اگر فرد دوباره دچار یبوست به هر اندازه ای بشه فیستولش برمیگرده؟

        1. بله یبوست و اسهال و فشار بر ناحیه مقعد منجر به عود فیستول مقعدی می شود.

  60. زینب گفت:

    سلام وقت بخیر
    من 24سالمه و مدتی هست دچار بیماری فیستول شدم و جراح گفتن حتما باید عمل کنم و از دیروز زونا گرفتم و اطراف زخم فیستول چند عدد ، دونه زده که نمیدونم چیه و بشدتتتتت درد و سوزش داره و به سختی تا سرویس میرم
    هم کمر درد شدید دارم وهم درد اطراف فیستول ، بنظرتون باید چیکارکنم خیلی میترسمممم

    1. اگر متخصص تشخیص را بر زونا گذاشته اند لازم است درمان زونا را تکمیل کنید و سپس برای جراحی یا لیزر فیستول مقعدی اقدام نمایید.

  61. فرزانه نظری گفت:

    سلام.من برج۱۱ سال قبل زایمان طبیعی داشتم از همون روز حس کردم یک غده در باسن دارم که ۹ ماه دکتری تشخیص نداد تا خود غده ترکید و دکتر گفت آبسه هست وبرج ۸ امسال عمل آبسه داشتم.۳ ماه بعد دکتر گفتن فیستول دارم و الان ۳ روز هست که عمل جراحی سنتی انجام دادم. دکتر گفتن نخ بستن تا فیستول قطع بشه و اگر نشد دوباره عمل.بخیه دقیقا نزدیک به اسفنگتر هست و اطراف مقعد گوشت اضافه ای به شکل بواسیر هست.از یک ماه قبل از عمل و یک ماه بعد از عمل دارم آنتی بیوتیک مصرف میکنم.آیا این زاعده بواسیر هست یا به خاطر جراحی متورم شده.دکتر دیدن گفتن شرایط خوبه ولی خودم نگران هستم

    1. عمل جراحی فیستول مقعدی به خصوص در روش جراحی باز بسیار دردناک عارضه دار و دارای التهاب زیاد می باشد. همچنین مراقبت های بعد از عمل را لازم است بسیار با دقت انجام دهید. طبق دستور پزشک معالج پیش بروید تا کاملا بهبود یابید.

  62. طمهاسبی گفت:

    سلام وقتتون بخیر امیدوارم جوابمو بدید همسرم فیستول داره در نزدیکی مقعد ولی ب گفته دکتر از مقعد دوره و خطرناک شده باعت گرفتگی مقعد شده و ب سختی دفع مدفوع صورت میگیره درد های شدیدی در بیضه و مقعد داره و دفع صورت نمی‌گیره این مشکل چیه خانم دکتر؟؟

    1. همانطور که جراح معالج ایشان اعلام کرده اند به فیستول مقعدی مبتلا شده اند و جهت درمان لازم است اقدام نمایید. اگر امکان لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان برای ایشان امکانپذیر است بهتر است از این روش سود ببرید.

  63. ارش گفت:

    سلام من سالها قبل عمل کردم الان چیزی شبیه سیم حلقوی داخل مقعدم هست که لای گوشت فرو رفته براحتی درنمیاد.بنظرتون چیه.عمل سنتی داشتم فیستول.مشکل دفع ودرد وخونریزی ندارم

    1. احتمالا نخ شما نیافتاده است و اگر داخل گوشت باقی مانده است ممکن است دچار عفونت مجدد شوید. به جراح خود مراجعه کنید. احتمالا برای ویزیت های بعد از عمل هم به موقع مراجعه نکرده اید.

  64. اریانا گفت:

    سلام دکتر ۶ ماه فیستول مقعدی دارن اذیتمم نمیکنه با لیزر درمان میشع؟!

    1. بعد از بررسی مسیرهای فیستول به شما اعلام می شود که لیزر فیستول مقعدی شما بدون عود و بازگشت امکانپذیر است یا خیر.

  65. امیر محمدی گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود ۵۰ روز پیش عمل فیستول و فیشر داشتم دکتر گفت چون دیر اومدی مجبور شدیم هم عمل جراحی کنیم هم عمل لیزر

    بعد ۵۰ روز زخمها خوب شدن ولی هنوز یه اندازه یک نخود ترشح عفونت دارم گاز طبی میزارم خیلی هم کم درد بعضی اوقات دارم
    نظرتون طبیعیه بهبود پیدا میکنه یا باید مراجعه کنم به پرشک؟ با تشکر

    1. برای ویزیت های بعد از عمل به موقع به جراح خود خود مراجعه کنید. در این مواقع 2 ماه بعد از عمل و حتی اگر بیمار مشکل داشته باشد زودتر هم می توانید به جراح خود مراجعه کنید. یک ویزیت هم 6 ماه بعد دارید که باز هم اگر مشکلی داشتید می توانید زودتر به جراح معالج مراجعه کنید.

      1. امیر گفت:

        خانم دکتر از نظر شما طبیعیه یا نه؟
        یه زخم خیلی کوچیک دیده میشه بهبودی داشته فقط یه ذره مونده
        ترشح عفونت هم در حد یک نخود هست
        نظرتون طبیعی هستش یا نه؟

        ممنون بابت پاسخگوییتون🙏🏻

  66. پیام گفت:

    سلام خسته نباشید من عمل فیستول مقعدی با لیزر داشتم بعد ده روز ترشحات زرد و غلیظ دارم بدون بوی بد دلیلش چیه

    1. احتمالا جراحی وسیعی داشتید. با جراح خود در ارتیاط باشید و مراقبت ها را به طور کامل انجام دهید.

  67. صالحی گفت:

    سلام من دو هفته است عمل فیستول و همزمان همورویید با لیزر انجام دادم یکم گاهی مدفوع نشت میکنه میخوام بدونم قابل درمانه یا نه. قبل عمل دکتر گفت به اسفنکتر آسیبی نمیرسه ولی من نگرانم همین طوری بمونه.

    1. علت ترشح و نشت مدفوع می تواند به دلیل بروز فیستول و یا ضعیف شدن اسفنگتر حلقوی مقعد باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. این بیماری خود به خود درمان نمی شود و نیاز به درمان تخصصی دارد.

  68. مهدی گفت:

    سلام خانوم دکتر بنده عمل فیستول با لیزر را حدوداً چند روز پیش انجام دادم ولیکن دکتر هنگام عمل نخ را بصورت گره در کانال فیستول گره زد و گفت برای جلوگیری از بی اختیاری این نخ را بعد ۵روز بصورت رفت و برگشتی روزی ۲۰۰بار در دو مرحله باید انجام بدید تا این منطقه را به مرور جر بدهد وبیاید بیرون بنظر شما درست است چه کار کنم که درد نداشته باشد عذاب و استرس زیاد دارم لطفاً کمکم کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  69. شقایق گفت:

    سلام وقت بخیر همسر بنده پارسال ابسه مقعدی داشتن بد از جراحی تخلیه اش کردن.امسال سونو گرافی دادن ابسه ایی نداشتن ولی در ناحیه پری انال یک فیستول ۸ میلیمتری بود.که دیشب یک دفعه ترکید.میخواستم بدونم از چی اینجوری شد و خطری نداره؟ممنونم از راهنمایتون

    1. معمولا فیستول ها بر اثر بروز آبسه مقعدی ایجاد می شوند. قبل از پیچیده شدن و عمیق شدن فیستول بهتر است به یک جراح لیزر مراجعه کنید. بهتر است لیزر فیستول مقعدی را انجام بدهند تا دچار عوارض بعدی نشوند.

  70. فاطمه گفت:

    سلام خوبی خانم دکتر من ۲ ماه عمل فیستول مقعدی داشتم هنوز سوزش و گاهی هنگام دفع درد دارم علت چیه؟ ممنون

    1. اگر یبوست و اسهال ندارید عادی است. این جراحی دوره نقاهت طولانی دارد و لازم است تا بهبودی کامل تحت نظر باشید.

      1. فاطمه گفت:

        ممنونم.نیاز نیست برم دکتر؟پس فعلا باید تحمل کنم تا دوره نقاهت تموم بشه.مرسی از راهنماییتون

  71. کامران موسوی گفت:

    سلام من ۳هفته از عمل فیستیولم میگذره و تو این مدت دکتر قرص چرک خشک کن داده و قرص تقویتی قرص چرک خشک کن تموم شده ولی قرص تقویتی فلویک اسید رو شبی یکدونه میخورم تا تموم بشه اما مدفوعم سیاه میخاستم بدونم آیا علته سیاه مدفوعم از قرص فلویک اسیده یا از عفونت فیسیول با تشکر

    1. به احتمال زیاد مربوط به قرص فولیک اسید می باشد. با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.

  72. حسین هاشمی گفت:

    سلام خانم دکتر من چندماه بود ابسه داشتم فکر میکردم جوشه تا رفتم متخصص گفتن فیستول هست بیشتر خونریزی داره . دکتر برام توضیح نداد چجور بیماری هست فقط گفت یک ماه بعد مصرف داروها سفکسیم. مترونیدازول.ناپروکسن.باید عمل کنی دو یا سه تا عمل داری نگفت عمل با لیزر یا تیغ.. محل فیستول حدودا دو سه سانت با مخرج فاصله داره

    1. این موارد را از جراح معالج خود بپرسید اگر فیستول پیچیده و عمیق نباشد بهتر است با لیزر پرتوان جراحی شود.

  73. حسین گفت:

    سلام. خیلی ممنون از وقت و تجربه رایگانی شما برای بیماران می گذارید. بنده عمل جراحی آبسه و فیستول انجام دادم دو روز پیش دکتر جراح برایم ستون فیستول گذاشته. گفتند با شامپو بچه بشور. لطف بفرمائید آیا شامپو بچه برای زخم خوب است یا بنیادین. و همچنین موقع در آوردن ستون باز باید بی حسی بزنند یا به راحتی و بدون درد خارج می شود. خیلی خیلی تشکر می کنم

    1. سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. بهتر است بتادین روی زخم تازه و باز استفاده نشود. مسلما درد را احساس می کنید و بهتر است از بی حسی استفاده شود. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید.

  74. نبماکشیرنوکندی گفت:

    باسلام.
    بیماری هستم از شهرستان
    پدرم مشکل فیستول داره و زمینه بیماری کولیت روده التهابی داره آیا با توجه کولیت روده میتوانه جراحی لیزر کند؟

    1. مسئله اینجاست که اگر کولیت درمان نشود امکان عود بیماری ایشان بالا می رود. همچنین برای مشخص شدن امکان لیزر لازم است ام آر آی بدهند که مسیرهای فیستول مشخص شود. با توجه به این که تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید که برای مشخص شدن روش درمان نیاز نباشد تا تهران تشریف بیاورید.

  75. حسن گفت:

    سلام
    من یک هفته هست فیستول با لیزر عمل کردم ، دکترم پیشنهاد تعویض پانسمان روزی ٢ بار و شستشو با آب گرم پرفشار کرده
    توصیه نشستن آب لگن و بتادین و نمک و …نکرده حتی مجدد پرسیدم میگه نیاز نیست
    به جهت تسریع در بهبودی خواستم بدونم موارد فوق را انجام بدهم ؟
    لطفاً در این خصوص هم توضیح بدهید، شاید سوال خیلی ها باشه

    ممنون از لطف شما

    1. روش های جراحی فیستول بسیار متفاوت است و لازم است طبق دستور جراح معالج عمل کنید.

  76. محمود گفت:

    سلام من ۳هفته هست عمل فیستول انجام دادم ولی الان هر روز بدتر میشه دردم و فاصله بین مقعد و زخم فیستول هم سفت شده و ب شدت درد می‌کنه و با ماساژ از زخم چرک خارج میشه و حتی با فشار زیاد چرک خشک شده بیرون میاد و کمی دردم آرومتر میشه تا چند ساعت.ولی دوباره دردم شدید میشه و خراشیده کی های داخل روده هم که از پشت به فیستول وصل هست رو حتی لیزر نکرده و الان بازه و مدفوع وارد زخم میشه.ممنون میشم لطفاً راهنماییم کنید

    1. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. حتما در طول روز و به خصوص بعد از دفع مدفوع چندین بار در لگن آب ولرم بنشینید که ناحیه کاملا تمیز شود. ممکن است جراح شما بخواهند که در داخل زخم فتیله جدید یا ستون بگذارند.

  77. ستایش زارع گفت:

    سلام
    مادر من فیستول مقعدی داره و به دکتر هم مراجعه کرده و دو دوره آنتی بیوتیک هم مصرف کرده حتی آنتی بیوتیک موضعی هم مصرف کردن.
    فیستول با اینکه درد نداره و راهش کاملا بازه به طوری که زمانی که چرک جمع میکنه ، چرک جمع نمیشه و بیرون ریخته میشه و خیلی کوچیکه طوری که تو دست نمیاد ؛ اما وقتی برای بار سوم به دکتر مراجعه کردن گفتن تنها راه خوب شدنش عمل هست .
    با توجه به شرایطی که قید شد امکانش هست که خودش خوب بشه و عمل لازم نداشته باشه؟

    1. فیستول مقعدی خود به خود درمان نمی شود و درمان های دارویی نیز جهت کنترل بیماری تجویز می شوند نه درمان قطعی. حتما برای عمل جراحی یا لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان اقدام نمایید.

  78. اشکان شمس گفت:

    سلام و ارادت خدمت خانوم دکتر عزیز بنده ۲ ماهی هست جراحی ابسه انال پری انجام دادم دوران نقاهت خوبی داشتم بعد از بهبودی وقطی دست میزاشتم سفت بود محل عمل یکمی ولی اصلا دردی نداشت الان دوروزه محل عمل مثل یه جوش قرمز شده و درد میکنه ولی مثل اول ترشحی نداره ولی دردش زیاده یکمیم تورم داره لطف میکنید راهنمایی کنید

    پاسخ

    1. ممکن است آبسه مقعدی شما در حال عود باشد. به جراح معالج خود مراجعه کنید. حتما مراقبت کنید که یبوست و اسهال نگیرید و حتما بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب ولرم بنشینید.

  79. مهرعلیان گفت:

    سلام خسته نباشید جناب دکتر من 7ماه درگیر ابسه مقعدی .فیستول بعد آنال بودم که الان دوماه از جراحی من گذشته است الان یک هفته است از داخل مقعد دوباره درد شدید دارم میترسم که نکنه دوباره تکرار شده باشه به نظر شما از چی است

    1. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. فیستول آنال و آبسه مقعدی بسیار عود کننده است.

  80. محمد گفت:

    سلام من چند ماه متوجه شدم که فیستول دارم البته دوتا فیستول که رفتم پیش دکتر وسونو انجام دادم وبعد کلونوسکوپی انجام دادم که التهاب روده داشتم دکتر گفت من نمیتوانم عمل کنم چون احتمال عود دارد وممکنه بی اختیاری براتون بیارد بنظرتون چکار کنم

    1. لازم است یک ام آر آی فیستول بدهید که مسیرهای فیستول مشخص شود. اگر امکان جراحی با لیزر وجود داشته باشد احتمال عارضه دار شدن یک درصد است. اما اگر امکان جراحی با لیزر نبود به یک فوق تخصص ارجاع داده خواهید شد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  81. رضا گفت:

    مادر من 61 ساله دچار فیستول مقعدی می‌باشد و در حال حاضر بستری بخاطر عفونت خون و تحت درمان می‌باشد.دکتر گوارش آزمایش مدفوع گرفته ولی متاسفانه جواب آزمایش طولانی مدت می‌باشد و دکتر گفته هر چه زودتر باید جوابش رو بیاری.خواستم ببینم مشکل چی هست.چرا جراحی نمیکنن,؟ اینا چرا جواب درست حسابی نمیدن

    1. از پزشک معالج ایشان بخواهید که آزمایش اورژانسی برای ایشان بنویسند. اگر فیستول مقعدی درمان نشود ممکن است عفونت آن وارد خون نیز شود.

  82. مرضیه گفت:

    سلم خانوم دکتر عزیز پسر من ۱۵ سالشه دوماه پیش کیست مویی داشت عمل کرد عملش بخیه داشت براشته الان از بالاتر محل کیست دوباره خونابه میاد دکتر کفته دوباره باید عمل بشه ولی اینبار باز نظرشما چی هست ممنون از پاسخگوییتون

    1. من ایشان را معاینه نکرده ام. اگر بعد از عمل جراحی کیست مویی موهای زائد را از بین نبرید مسلما کیست مویی مجدد عود می کند. از مطب وقت ویزیت بگیرید. درضمن اگر جراحی ایشان با فیبر لیزر بوده و کیست پیشرفته بوده است احتمالا بقایای کیست و مو در زیر بافت باقی مانده و بهتر است با لیزر پرتوان دی اکسید کربن جراحی شوند و در صورت امکان به روش بسته و پلاستیک زخم بسته شود.

  83. کاوه گفت:

    سلام عمل جراحی فیستول باتیغ داشتم الان بعداز دفع خونریز کم دارم ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. این وضعیت طبیعی است و خونریزی در حد چند قطره تا دو ماه بعد از جراحی فیستول مشکلی ندارد.

  84. احسان گفت:

    ببا سلام خدمت خانم دکتر من در بخش توصیه های بعد از جراحی فیستول خوندم که ورزش و فعالیت در روند بهبودی کمک زیادی میکند ولی واقعا با این زخم که رو باسن هست نمیشه بهدرستی راه رفت چون زخم بلز هست و طبیعی هم هست درد و سوزش داشته باشه لطفا راهنمای بفرمایید

    1. در حد توان و در حدی که به زخم جراحی فشار وارد نشود پیاده روی آرام و فعالیت منظم داشته باشید. بی تحرکی منجر به بروز یبوست و کاهش روند درمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *