دسته ها: اطلاعات عمومی پزشکی

تنقیه چیست و چگونه انجام می شود

تنقیه در معنای لغوی به معنای پاکیزه ساختن، لایروبی قنات و راه آب است و در عمل، به تزریق آب یا سایر مایعات به داخل رکتوم، که انتهای روده بزرگ است، گفته می شود. این عمل به منظور پاک کردن روده و تخلیه کامل آن از فضولات باقیمانده صورت می گیرد. دلایل گوناگونی برای انجام تنقیه یا انما وجود دارد که عمده ترین آنها آماده سازی برای عمل جراحی، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی، غربالگری سرطان (با استفاده از باریم)، تجویز داروها، انجام معاینات پزشکی و رفع یبوست است. در مواقعی که بیمار مدت طولانی است که دچار یبوست است توصیه می شود با تنقیه روده را تمیز کند. زیرا عمل دفع بعد از یک یبوست طولانی منجر به بروز بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق می شود. برای هماهنگی تنقیه توسط بهیار باتجربه با تلفن مطب تماس بگیرید.

انواع تنقیه

متداولترین انواع تنقیه عبارتند از:

تنقیه پاکسازی

هدف از انجام این نوع تنقیه، تخلیه کامل روده بزرگ است و ممکن است قبل از انجام کولونوسکوپی یا سایر معاینات پزشکی توصیه شود. ضمن انجام این نوع انما ممکن است مشکلاتی مانند یبوست، خستگی، سردرد و کمردرد نیز تسکین یابد.

تنقیه احتباسی

این نوع تنقیه نیز روده را تحریک می کند، اما محلول مورد استفاده به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در بدن نگه داشته می شود. این نوع انما معمولاً دارای روغن است و برای سهولت در عبور، مدفوع را نرم می کند.

کیت تنقیه شامل چه اجزایی است؟

کیت تنقیه معمولاً شامل یک محفظه نگهدارنده است که می تواند کیسه ای، یا به اشکال دیگر باشد. این محفظه برای نگه داشتن مایعی است که می تواند محلول آب نمک، روغن یا مواد ملین باشد، و به یک لوله یا نازل متصل است.

تنقیه در منزل یا کلینیک چگونه انجام می شود؟

دقت کنید که تنقیه یا انما را خودتان انجام ندهید و از یک پرستار یا بهیار با تجربه برای انجام این کار کمک بگیرید. بهتر است قبل از انجام تنقیه با یک متخصص مشورت کنید و مراقب باشید با این کار دچار عوارض استفاده نا به جا از تنقیه نشوید. برای تنقیه در منزل توسط بهیار باتجربه به تلفن واتساپ 09120052674 پیغام دهید.

مرحله اول خالی کردن مثانه

بهتر است برای کاهش فشار احساس شده در روده بزرگ، قبل از شروع کار مثانه را خالی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات مورد استفاده شما استریل شده و به راحتی در دسترس است. اگر برای اولین بار است که انما را انجام می دهید لوله دستگاه را اندازه گیری کنید. چون مهم است که بیش از ۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتیمتر) از آن را وارد روده خود نکنید.

مرحله دوم استفاده از کیت انما یا تنقیه

دستورالعمل های استاندارد انجام انما به شرح زیر است:

  1. یک مکان آرام که دارای فضای مناسب برای خوابیدن باشد (فضای ایده آل این کار حمام است)، حوله، تایمر و کیت تنقیه را آماده کنید.
  2. کیسه تنقیه را با محلول مورد نظر خود پر کنید. اطمینان حاصل کنید که گیره انتهایی بسته است. سپس کیسه را با انتهای لوله نگه دارید و یک لحظه گیره را باز کنید تا حباب هوا خارج شود و از ورود آن به روده جلوگیری شود.
  3. کیسه را در کنار وان حمام آویزان کنید به نحوی که بتوانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.
  4. کلیه لباس ها را از نیمه پایینی بدن جدا کنید.
  5. دست ها را با صابون و آب گرم بشویید و آنها را کاملاً خشک کنید.
  6. حوله را روی زمین پهن کنید. در صورتی که راست دست هستید روی طرف چپ، و در صورتی که چپ دست هستید روی طرف راست دراز بکشید.
  7. زانوی پایی که بالاست را خم کنید و یک حوله لوله شده زیر آن قرار دهید تا از آن پشتیبانی کند.
  8. درپوش را از نازل جدا کنید.
  9. نوک نازل را به آرامی وارد مقعد کنید و آن را ۱۰ سانتی متر داخل رکتوم وارد کنید. در صورت لزوم سر آن را با وازلین چرب کنید تاورود آن راحت تر شود.
  10. صبر کنید تا مایعات وارد روده شما شود، نفس عمیق بکشید و کیسه را تماشا کنید تا خالی شود.
  11. نازل را به آرامی از راست روده خود خارج کنید.
  12. منتظر بمانید تا انما اثر کند. اثر آن می تواند از ۲ دقیقه تا ۱ ساعت به طول انجامد. دستورالعمل های کیت باید برآورد زمانی دقیق تری برای هر کیت ارائه دهند. اگر در انجام عمل دفع موفق نبودید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  13. طبق معمول برای خالی کردن روده ها به توالت بروید.
دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام. دخترم کیست مویی داشت که در مراجعه به بیمارستان، قبل از عمل باز ترکید.عمل باز سرپايي براش دیروز انجام شد. کیست حدود 13 تا 17 میلیمتر بود که این موضوع در عکس MRI که برای مطمین شدن از سلامت ستون فقرات بود ذکر شده. خواستم سوال کنم الان ميتونه همون کیست تخلیه شده رو شما با لیزر عمل کنید که زخم تمیز و به صورت بسته بشه؟ ممنون ميشم پاسخ سوالم رو بدین.

    • سلام اگر طی عمل باز قبلی بخش وسیعی از بافت آسیب دیده باشد ممکن است نتوانیم زخم را ببندیم یا حتی از لیزر کیست مویی استفاده کنیم. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود.

  • سلام خانم دکتر
    خواهر من کیست مویی داشت عمل کرده بخیه هم کرده دکترش
    الان ۵ روزه که رودش کار نکرده میگه دستشویی دارم ولی نمیاد
    خیلی درد داره رفت دکتر عمومی بهش شیاف و شربت میژان داده ولی عمل نکرد چیکار کنیم؟؟؟
    کمکم کنید🙏🙏🙏

    • از یک پرستار یا بهیار باتجربه جهت انجام عمل تنقیه کمک بگیرید.

      • سلام .حدود چه اندازه آب باید وارد مقعد شد ؟بهتر نیس که آب صابون وارد بشه یا نه؟

        • اصلا این کار را خودتان انجام ندهید و به هیچ عنوان از آب و صابون استفاده نکنید. با این کار آسیب جدی به بافت مقعد و رکتوم وارد می کنید.

  • با عرض سلام .کنسر پستان داشتم و در حال شیمی درمانی هستم جلسه سوم .بطور خفیف موقع دفع سوزش وهمراه مدفوع خون بوده ولی الان دو روزه که دفع با درد و سوزش زیاد همراهه و بعد از اون هم ناحیه مقعد و نشیمن دردناک و حساس شده.لطفا راهنمایی کنید

    • سلام ممکن است بر اثر خشکی مزاج دچار هموروئید و شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  • سلام دخترمن معلول CPهست و به دلیل مصرف داروهای اعصاب مدفوع خیلی سفتی داره الان ۶روزه شکمش کارنکرده باتوجه به مصرف داروهای تشنج والپروات فنوباربیتال وترانکوپین شیاف بیزاکودیل میتونیم بهش بدیم؟

    • بدون تجویز متخصص گوارش به هیچ عنوان از این شیاف استفاده نکنید زیرا ممکن است به بافت مقعد آسیب وارد شود و منجر به بروز شقاق و دیگر بیماری های مقعد شود.

    • خانم دکتر آیا با خوردن داروهای گیاهی ملین مثل "هندوانه ابوجهل خشک شده" میشه روده ها مثل تنقیه تخلیه بشه؟

      • مشکل بیمارانی که نیاز به تنقیه دارند این است که دیگر با هیچ داروی شیمیایی و یا گیاهی قادر به تخلیه مدفوع نمی باشند. گاها پیش می آید که حتی مدفوع هم خشک نیست اما به دلیل حجم زیاد مدفوع که طی چند روز تخلیه نشده است بیمار دیگر با هیچ دارویی قادر به انجام عمل دفع نیست. برای این که بیمار نیاز به تنقیه نداشته باشد لازم است هر روز عمل دفع را انجام دهد. این مورد با مراجعه مرتب روزانه به سرویس و داشتن رژیم غذایی مناسب ممکن می شود. برخی بیماران نیز به دلیل عمل دفع نامتعادلی که در گذشته داشته اند دچار آسیب در ناحیه مقعد و هموروئید و شقاق و ... می شوند که همین مورد نیز منجر می شود حتی با مدفوع نرم و طبیعی نیز قادر به دفع مدفوع کامل نباشند. برای جلوگیری از عوارض بیماری های مقعد لازم است حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

    • انما همان تنقیه است. از ایشان بپرسید که این عمل توسط پرسنل ایشان انجام می شود یا شما باید در محل دیگری اقدام نمایید. انما یا تنقیه توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه انجام می شود و خودتان نمی توانید این کار را بدون ریسک انجام دهید.

  • سلام من سر شرط بندی ۵تا بادکنک پر شده از خمیر به اندازه گوجه سبز قورت دادم و الان ۵روزه که دفع نشده چکار کنم؟؟

    • از یک متخصص وقت بگیرید تا برای شما سونوگرافی تجویز کنند. با سلامت خود بازی نکنید.

  • سلام مادر من عمل دیسک کمر انجام داده ولی بعد از چهارده هنوز مشکل دفع مدفوع داره تو این مدت۳مرتبه انما انجام داده ولی مشکل حل نشده و هربار یه مقدار کمی دفع میشه ورم شکم داره لطفا بگیدچیکار کنم

    • لازم است وضعیت سلامت مقعد ایشان بررسی شود. انجام عمل تنقیه نیز به کرات مناسب نیست و لازم است توسط یک پرستار ماهر و باتجربه انجام شود. استفاده از مکمل غذایی اکتیو پروبیوتیک نیز برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز پیشنهاد می شود.

  • سلام دوستان عزیز
    یبوست حاصل خوردن خوراک های یبوست زا و گوشت هست. معده عمل دفع رو به روده می سپاره چون گوشت دیر هضم هستند در روده ها جمع شده و آب بدن رو کشیده و روده بعد چند وقت ورم کرده و عمل دفع به سختی انجام می شود که در آخر منجر به انواع و اقسام سرطان می شود گر گیاه خواهی بدان انسان رگی
    استخوان خواهی یقین دان که سگی

    • از آنجایی که بخشی از مطالب ذکر شده مورد تایید نبود حذف شد. مصرف زیاد گوشت به خصوص گوشت قرمز می تواند منجر به یبوست و بیماری های گوارشی شود. معمولا دانه ها و حبوبات جایگزین مناسب گوشت قرمز می باشند.

  • سلام
    من 3سال پیش ب علت تنبلی روده قسمتی از روده بزرگمو عمل کردم و در اوردم اما هنوز توی دفع مشکل دارم و مدفوع ب طور کامل خارج نمیشه و همیشه مجبورم فشار خیلی زیادی ب خودم بیارم برای دفع

    • لازم است سلامت مقعد نیز بررسی شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023