دسته ها: هموروئید یا بواسیر

تشخیص هموروئید

دو روش برای تشخیص هموروئید وجود دارد. یکی روش تشخیص قطعی هموروئید و دیگری مشاهده علائم موضع هموروئید. شما نمی توانید به تنهایی تشخیص قطعی هموروئید را انجام دهید و لازم است به یک متخصص مراجعه کنید. توصیه می کنم برای تشخیص هموروئید یا بواسیر به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید. بعد از تشخیص بیماری جراح برای شما داروی مناسب تجویز می کند و اگر بعد از یک الی ده روز بهبودی شما حاصل نشد توصیه بر عمل جراحی یا لیزر هموروئید خواهد بود.

بیماران مبتلا به هموروئید در اولین مراجعه احساس توده در ناحیه مقعد را گزارش می کنند. همه بیماران مبتلا به هموروئید درد ندارند به خصوص بیماران مبتلا به هموروئید داخلی و جز احساس توده و خونریزی مورد دیگری را گزارش نمی کنند. بیماران مبتلا به هموروئید و شقاق احساس سوزش همراه  خونریزی را بیشتر اعلام می کنند.

هموروئید چیست؟

هموروئید ها بالشتک هایی طبیعی از بافت مقعد می باشند که به عمل دفع کمک می کنند. این عروق در 4 سانتی متری انتهای روده بزرگ یا همان راست روده وجود دارند. در اصل در ناحیه کانال مقعد دیده می شوند. ابن سینا این بیماری را توده های عروقی داخلی یا خارجی می نامد که ممکن است با یا بدون علامت خونریزی باشد. خون ریزی به دلیل هموروئید فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بیماران مشاهده می شود. همچنین ابن سینا تاکیید می کند که باید این بیماری را از التهاب ركتوم، زخم های كولون و ركتوم، شقاق مقعد و بيرون زدگی و پرولاپس مقعد نیز تشخیص دهید.

عوامل گوناگونی مثل فشار یبوست و اسهال مزمن بر ناحیه مقعد، چاقی و بیماری های گوارشی منجر به متورم شدن و التهاب این بالشتک های هموروئید می شوند. زمانی که این بخش از بافت مقعد غیرطبیعی و ملتهب می شود می گوییم که بیمار دچار هموروئید یا بواسیر شده است. ممکن است هموروئید داخلی یا خارجی باشد. هموروئید داخل مقعد و بالای خط دندانه ای مقعد را هموروئید داخلی می گوییم. هموروئید دهانه مقعد که زیر خط دندانه ای مقعد قرار دارد را هموروئید داخلی می نامیم. اگر لخته خون در پاکه هموروئید محبوس شود می گوییم که هموروئید ترومبوزه بروز کرده است.

روش تشخیص قطعی هموروئید

تشخیص قطعی هموروئید با ابزار پزشکی از جمله آنوسکوپ و کولونسکوپ امکانپذیر است. آنوسکپی‌ (دیدن‌ مقعد با کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آنوسکوپ‌، وسیله‌ ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌)، پروکتوسکوپی‌ (دیدن‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکوپ‌، که‌ وسیله‌ ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌). به طور معمول متخصص جراحی عمومی با معاینه بیمار هموروئید را تشخیص می دهد. اگر بیمار خونریزی مشکوک داشته باشد و بالای 40 سال باشد معمولا کولونوسکوپی تجویز می شود.

تشخیص هموروئید با بررسی علائم ظاهری

در صورتی که همورویید خارجی باشد با یک معاینه ساده توسط متخصص جراحی عمومی قابل تشخیص است از دیگر علائم شایع هموروئید خونریزی و درد و تورم در ناحیه مقعد است. ممکن است بیمار مبتلا به هموروئید خونریزی جزیی همراه با سوزش داشته باشد. در مواقعی که خونریزی با سوزش همراه است احتمال بروز هموروئید و شقاق یا بیماری شقاق به تنهایی وجود دارد. بیماران مبتلا به هموروئید داخلی احساس توده در ناحیه مقعد و عمل دفع ناقص را گزارش می کنند و ممکن است درد و خونریزی نداشته باشند. هموروئید داخلی معمولا بدون درد است.

تفاوت هموروئید و آبسه مقعدی

در برخی موارد بیماران آبسه مقعدی یا آبسه انورکتال را با هموروئید اشتباه می گیرند. آبسه انورکتال در صورتی که درمان نشود بسیار خطرناک است و از عفونت یا مسدود شدن غدد مقعد ایجاد می گردد. به دلیل بیماری های جنسی و یا اختلال مانند بیماری کرون و یا دیورتیکولیت ایجاد می گردد. علایم آبسه مقعدی می تواند شامل درد مقعد یبوست و تب باشد. آبسه مقعد می تواند بر اثر زخم یا هموروئید درمان نشده نیز بروز کند.

این در حالی است که هموروئید تب ایجاد نمی کند و به جای چرک، خون در پاکه هموروئید دیده می شود و دردی شبیه به تیر کشیدن دارد اما آبسه دردی ممتد و حتی پیش رونده دارد. روش استاندارد درمان آبسه مقعدی جراحی است که بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. آبسه نباید دستکاری شود زیرا تبدیل به بیماری های پیشرفته تر مثل فیستول مقعدی می شود.

تشخیص هموروئید یا بواسیر به طور تیپیک با معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود. با مشاهده بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و هموروئید داخلی پرولابه را تشخیص داد. تفاوت علایم هموروئيد با آبسه در این است که آبسه مقعدی ترشح چرکی دارد و معمولا بیمار با تب و ترشح زیاد مراجعه می کند.

تفاوت شقاق با بواسیر هموروئید

شقاق بر اثر بروز یک زخم در ناحیه مقعد بروز می کند و ممکن است بر اثر فشار یا پارگی بافت مقعد ایجاد شود. اما هموروئید التهاب و ورم بالشتک های هموروئید و گره ها و عروق هموروئید است که ملتهب شده است. معمولا هموروئید با احساس توده و یا توده و درد تواما با هم احساس می شود. اما شقاق مقعدی با سوزش همراه است. گاها بیماری هموروئید و شقاق با هم بروز می کند. اگر شما به هر یک از این بیماری های مقعدی دچار شوید لازم است برای تشخیص و درمان تخصصی به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. زیرا عدم درمان هموروئید یا شقاق منجر به تشدید بیماری و بروز دیگر بیماری های مقعد می گردد. در بیماری هموروئید بیرون زده ممکن است بیمار احساس کند که دچار گوشت اضافه مقعدی شده است. اما در بیماری شقاق حالتی مثل اسکین تگ بروز می کند.

هموروئید داخلی در 4 درجه بر اساس میزان افتادگی تقسیم بندی می شود.

تشخیص انواع مختلف هموروئید یا بواسیر

همانطور که ذکر شد هموروئید ممکن است داخلی یا خارجی باشد. هموروئید خارجی را می توانید به راحتی در خارج خط دندانه ای مقعد مشاهده کنید. هموروئید خارجی نیز ممکن است فقط با برجستگی و التهاب عروق این ناحیه مشاهده شود. نوع دیگر هموروئید خارجی با درگیری و احتباس شدید خون در ناحیه دیده می شود که به آن هموورئید ترومبوزه خارجی می گوییم.

تشخیص هموروئید ترومبوزه

تشخیص هموروئید ترومبوزه با مشاده یک کبودی دردناک در ناحیه آندودرم امکانپذیر است. دو تا سه روز اول بروز ترومبوز این بیماری بسیار دردناک است اما به محض بازجذب خون محبوس در پاکه هموروئید درد ناحیه کاهش می یابد. اگر بیمار برای درمان هموروئید ترومبوزه و تخلیه اصولی آن در همان مراحل اولیه مراجعه نکند در آینده مبتلا به عارضه گوشت اضافه مقعدی می شود. توصیه می شود برش و جراحی هموروئید ترومبوزه با لیزر پرتوان جراحی انجام شود.

یکی دیگر از روش های تشخیص هموروئید ترومبوزه این است علل بروز آن را بشناسید. اجابت مزاج های مکرر به خصوص اگر بیمار یبوست یا اسهال داشته باشد و یک یبوست شدید می تواند منجر به بروز این بیماری شود. ممکن است شغل شما راننده یا خلبان باشد و مجبور به نشستن زیاد باشید. همچنین ورزشکاران حرفه ای که وزنه های سنگین بلند می کنند نیز ممکن است به هموروئید ترومبوزه مبتلا شوند.

هموروئید خارجی

بواسیر خارجی برآمدگی نرمی یا کبود و دردناک است که در پایین خط دندان های مقعد بروز می کند. دهانه ی مقعد است. باتوجه به این که خارج خط دندانه ای مقعد پر از پایانه های عصبی و حسی می باشد این بیماری بسیار دردناک است. برخی از بیماران که درد زیادی را تجربه نمی کنند تصور می کنند که این نوع هموروئید یک گوشت اضافه است و به درمان بیماری خود اهمیت نمی دهند.

هموروئید داخلی

اولین و مهم ترین نشانه هموروئید داخلی خونریزی و بی دردی است. همچنین احساس توده در ناحیه مقعد و خارش از دیگر عوارض این بیماری است. تشخیص هموروئید داخلی زمانی که بیش از اندازه ملتهب می شود یا پرولابه می شود بسیار راحت است. زیرا پاکه هموروئید از دهانه مقعد بیرون می زند. با این که هموروئید داخلی در بالای خط دندانه ای مقعد و داخل 4 سانت اولیه این ناحیه تشکیل می شود. دفع ناقص و احساس نفخ بیش از اندازه نیز می تواند از دیگر علائم این بیماری باشد. بافت داخل مقعد از اپی تلیوم ستونی پوشانده شده است و عصب حسی درد ندارد. به همین دلیل هموروئید داخلی درد ندارد. درجه بندی هموروئید داخلی از سال 1985 بر اساس بیرون زدگی مقعد و افتادگی آنها به چهار دسته تقسیم شد:

  • درجه اول: فقط خون ریزی دارد و بیرون زدگی ندارد
  • درجه دوم: خون ریزی و بیرون زدگی دارد و بیرون زدگی خودبخود جا می رود
  • درجه سوم:بیرون زدگی فقط با فشار دست جا می رود
  • درجه چهارم:بیرون زدگی حتی با فشار دست هم جا نمی رود
دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • خانم دکتر اگر هموروئید را تشخیص بدین روش درمانش که دیگه برنگرده چیه؟

    • ابتدا یک دوره 10 روزه داروی قوی و مراقبت خانگی برای بیمار تجویز می شود. اگر بیماری هموروئید شدید باشد و با دارو درمان نشود بهترین روش درمان، لیزر هموروئید می باشد.

  • سلام خانم دکتر،بنده ی ۳هفته هست ک وقتی میشینم احساس میکنم ی درد خفیفی در مقعدم اوایل ی خارش کمی داشتم ولی خونریزی نداشتم بنظرتون چی هست ممنون میشم اگه جواب بدین لطفا؟

    • سلام ممکن است دچار هموروئید داخلی و یا زخم شقاق شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز می شود. اگر یبوست دارید نیز یک رژیم غذایی مناسب و پرفیبر را انتخاب کنید.

  • سلام خسته نباشيد .مادرم همل همورييد با ليرز انجام دادن دكتر نمونه رو دادن واسه پاتولوژي.مادرم ٥٠ساله هستن.جاي نگراني هست؟

    • سلام خیر جای نگرانی نیست. هر نوع بافتی که از بدن بیمار خارج می شود باید برای پاتولوژی ارسال شود. بعد از 10 روز جواب پاتولوژی را دریافت کنید و برای ویزیت بعد از عمل هموروئید همراه خود ببرید.

  • سلام خانم دکتر. من الان هفته یازده بارداری ام هستم. از قبل بارداری یکم مشکل بواسیر داشتم که دکتر بهم پودر موسیلیوم و پماد هموریید داده و خوب شده بودم اما باز خیلی اذیتم نه راحت میتونم بشینم نه دفع انجام بدم دکتر زنان هم گفت فعلا دارو نخورم و فیبر و مایعات مصرف کنم. اما بیرون زدگی از مقعدم دو سه روزه دوباره ایجاد شده. ممنون میشم راهنمایی ام کنید که لازم مطبتون مراجعه کنم؟

    • سلام بهتر بود که قبل از بارداری نسبت به درمان قطعی هموروئید مثل لیزر هموروئید اقدام می نمودید. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید تا بعد از ویزیت برای شما داروی قوی تجویز کنم. قبل از مراجعه به متخصص زنان لازم بود که به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه می نمودید.

  • سلام وقت بخیر خانم دکتر ببخشید بنده یه سالی هست یه چیزی شکل بواسیر تو مقعدم هست ولی نه درد داره نه خارش هیچی فقط یکی دو هفته اس که بزرگتر میشه باید عمل بشه؟

  • سلام.خانوم دکتر تو رو خدا خیلی نگرانم سوالی که میپرسم زحمت بکشید خیلی سریع جواب بدید .من ده ماه پیش برای بار اول یه خونریزی داشتم و بعد چند ماه مجدد با فاصله یکی دو ماهه دو بار خونریزی داشتم اما هیچ وقت به بیرون زدگی مقعد توجه نکرده بودم و تازه سه هفته میشه اونو دیدم و بند انگشتی هست احتمالا. درد ندارم یه ماهه نه یبس هستم و نه خونریزی دارم اما بیرون زدگی هستش در ضمن دو هفته پماد گیاهی رو جا هم مصرف کردم خوب نشد،الان میترسم اصلا مریضی خطرناکی باشه خواهشا راهنمایی کنید.از روستا های کرمانشاه هستم
    اگر مقدور هست به ایمیلم جواب بفرستید.🙏🙏

  • سلام خانوم دکتر. بنده 2 سالی هست که از یک یبوست خیلی شدید خون ریزی و درد پیدا کردم ولی گاهی‌اوقات خوب میشه گاهی اوقات یهو باز خون ریزی و درد موقع دفع مدفوع، میشه راهنمایی کنید که چیه و چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم

  • سلام خانم دکتر من مرا جغه کردم دکتر جراح لیزر گفت شما آبسه مقعدی داربد میخواستم ببینم با دارو خوب میشه یا اینکه عمل لیزر می خواد وهزینش چقدر

    • سلام آبسه مقعدی با دارو درمان نمی شود و لازم است با یک روش مناسب مثل لیزر پرتوان به طور اصولی تخلیه و درناژ شود.

  • سلام وقت بخیر. من چند سال قبل دچار خونریزی هنگام دفع شدم که به دکتر مراجعه کردم گفتن هموروئید هست و پماد دادند. همون سال به دیورتیکولیت حاد مبتلا شدم که دکترم برام سرم تراپی تجویز کردند و 10 روز بستری بودم. الان هم چند روز هست که هنگام دفع مدفوع به شدت دچار خونریزی میشم و سوزش دارم. خون شفاف و تازه هست. اما هیچ توده یا برجستگی حس نمی کنم. هر دکتر گوارشی هم که نوبت میخوام بگیرم حداقل برای یک هفته دیگه وقت میده.

    • لطفا با مطب تماس بگیرید و یک وقت اورژانسی بین مریض بگیرید.

  • سلام خانم دکتر من یه مدتی هستش که خارش مقعد دارم و کمی هم بو میده و نه درد دارم نه هیچی فقط مقداری گوشت از مقعدم خارج شده که احتمالا هموروئید خارجی هستش،درمانش چیه خانم دکتر

    • به احتمال زیاد به هموروئید داخلی درجه 4 مبتلا شده اید و ممکن است در آینده دچار عوارض دیگر مثل آبسه مقعدی و عفونت شوید. از مطب من یا یک متخصص جراحی وقت ویزیت بگیرید.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • هموروئید یا بواسیر

انواع بیرون زدگی مقعد علت و درمان

انواع بیرون زدگی مقعد ممکن است همراه با علائم دیگری بروز کند که به تشخیص…

آوریل 23, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

چندین نکته مهم درباره بهداشت مقعد

رعایت بهداشت مقعد می تواند مانع بروز تعداد زیادی از بیماری ها و شرایط بسیار…

آوریل 13, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان خانگی شقاق با 7 روش ساده

در این مطلب می‌خواهیم موضوع درمان شقاق در خانه را از زوایای مختلف مورد بحث…

آوریل 8, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق مقعدی با قرص

شقاق مقعدی دارای جنبه‌ های مختلفی است و چندین عامل می ‌توانند در آن نقش…

آوریل 2, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

تفاوت شقاق و فیستول

شقاق و فیستول مقعدی هر دو وضعیت‌ هایی هستند که موجب درد و ناراحتی در…

مارس 6, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با ویتامین ای

یکی از روش ‌های درمانی که برای بهبود شقاق این روزها بسیار مطرح می‌ شود…

مارس 4, 2024