دسته ها: شقاق یا فیشر مقعدی

بهترین پماد برای شقاق مقعدی

پماد شقاق در مواقعی که شقاق یا فیشر در مراحل اولیه قرار دارد توسط متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر تجویز می شود. توجه داشته باشید که این دارو توسط متخصص تجویز می شود و در داروخانه ها به فروش می رسد.  در صورتی که پماد شقاق درست و به جا تجویز شود به راحتی به درمان دارویی شقاق دست می یابید. اما از دست دادن زمان و استفاده از داروهای شقاق بدون نسخه پزشک ممکن است بیماری شما را تشدید کرده و حتی مجبور به انجام عمل جراحی شقاق شوید.

شقاق عبارت است از زخم طولی در نیمه تحتانی کانال مقعد که در اثر پارگی لایه اپی تلیال پوشاننده کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه ای (dentate line) ایجاد می شود. شقاق اکثراً در ناحیه میانی – خلفی مقعد رخ می دهد. پمادی که برای درمان شقاق مصرف می شود به کرم آنتی فیشر شناخته می شود.

:بهترین پماد شقاق به اختصار به شرح زیر است

  1. آنتی فیشر
  2. تتراسایکلین 3 درصد
  3. هیدروکورتیزون
  4. نیتروگلیسیرین
  5. پماد لیدوکائین
  6. پماد نیفدیپین مسدود کننده کانال کلسیم
  7. کرم یا شیاف آلوئه ورا

پماد تتراسایکلین 3 درصد برای شقاق

توجه داشته باشید که این مطلب جهت آگاهی بیشتر شما درباره پماد شقاق تجویز شده توسط پزشک معالج منتشر شده است و از آزمایش کردن این داروها بر روی بیمار خودداری کنید. استفاده نادرست از این داروها ممکن است وضعیت بیمار را حادتر کند . بیمارانی که از درمان دارویی اصولی سود نمی برند ممکن است نیاز به جراحی یا لیزر شقاق پیدا کنند.

پماد تتراسایکلین برای شقاق مقعدی

پماد تتراسایکلین دارای آنتی بیوتیک است. به همین دلیل برای زخم های عفونی شقاق یا بعد از جراحی و لیزر شقاق توسط جراح به موضع جراحی آغشته می شود. همانطور که میدانید استفاده از آنتی بیوتیک ها چه به صورت پماد و چه به صورت قرص لازم است که با تشخیص پزشک تجویز شود.

به همین دلیل توصیه می شود چه قبل و چه بعد از جراحی و لیزر شقاق از این پماد بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.  با این که روی جعبه این پماد نوشته شده است فقط برای استعمال خارجی اما اگر جراح معالج تشخیص بدهد برای داخل مقعد نیز استفاده می شود.

درمان با پماد شقاق

یبوست ازعلل مهم ایجاد کننده شقاق محسوب می شود. از علائم مشخصه شقاق، وجود درد در هنگام اجابت مزاج و خون ریزی از مقعد بصورت مشاهده خون روشن و تازه روی مدفوع یا دستمال توالت می باشد. هدف از درمان شقاق؛ برطرف کردن درد، اسپاسم و ایسکمی است که موجب زخم می شود.

یک کرم یا پمادی که حاوی ماده بی حس کننده ای مثل لیدوکائین است به تسکین درد کمک می کند. شما باید کرم یا پماد برای درمان شقاق را تنها برای مدت کوتاهی (بین ۵ تا ۷ روز) مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که در مدت زمان بیشتری ماده بی حس کننده را مورد استفاده قرار دهید، ممکن است باعث التهاب یا حساسیت پوست دور مقعد شود.

پسیلیوم و سلولز حاوی فیبر فراوان هستند که با جذب آب باعث نرم کردن مدفوع می شوند.

کرم یا پماد شقاق باید قبل از رفتن به دستشویی مورد استفاده قرار گیرد. در صورت وجود التهاب زیاد دور شقاق مقعد، کرم یا پمادی که حاوی داروی استروئید است و توسط پزشک تجویز می شود. استروئیدها باعث کاهش التهاب می شود و به کاهش ورم کمک می کنند.

این کار باعث تسکین هر نوع خارش و درد می شود. از این نوع کرم یا پمادهای استروئید نباید بیشتر از یک هفته استفاده کنید.

دارو های مسکنی مثل پاراستامول یا ایبوپروفن به تسکین درد کمک می کنند (اما از مصرف کدئین پرهیز کنید). از بوجود آمدن یبوست جلوگیری کنید و مدفوع خود را نرم نگه دارید.

یکی روش دیگر درمان این بیماری استفاده از پماد گلیسیرین تری نیترات است. در صورتی که پماد گلیسیرین تری نیترات (GTN) را روی مقعد بمالید، باعث شل شدن عضله دور مقعد می شود. این کار با گشاد سازی عروق خونی در آن ناحیه باعث افزایش ارسال خون به پوست آسیب دیده می شود.

انجام این کار باعث بهبود سریعتر شقاق مقعد می شود و همچنین باعث تسکین درد می گردد. این محصول فقط باید با تجویز پزشک استفاده شود، این پماد حاوی ۰٫۴ درصد گلیسیرین تری نیترات است. این محصول را باید برطبق دستورالعملی که در بروشور داخل جعبه آن قرار دارد مصرف کنید.

عصاره بابونه دارای اثرات ضد التهاب و ضد اسپاسم است و موجب پیشرفت بهبودی زخم می شود. کمیسیون E آلمان مصرف موضعی بابونه را برای درمان التهابات پوست و غشای مخاطی، زخم ها و سوختگی ها، عفونت های باکتریال پوست و التهابات آنوژنیتال تایید کرده است.

پماد آنتی فیشر باریج برای شقاق

اجزا کرم شقاق یا پماد آنتی فیشر

  • عصاره بابونه (Matricaria chamomilla)
  • عصاره دارمازو (Quercus infectoria)
  • استاندارد شده: بر اساس وجود ۰٫۰۷۷ تا ۰٫۱۰۴ میلی گرم آپی ژنین(apigenin)۲۲٫۸۵ تا ۳۰٫۹ میلی گرم فنل در هر گرم فرآورده

مواد موثره پماد شقاق

  • کامازولن، بیزابولول، آگلایکون،کوئرستین
  • آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر پماد شقاق

بهترین پماد برای درمان شقاق از نظر متخصصین

در یک بررسی مقایسه ای در ۱۶۱ بیمار مبتلا به  اگزما، تاثیر یک کرم بابونه به نام Kamillosan معادل هیدروکورتیزون ۲۵/. درصد و بیش تر از تاثیر بوفکساماک ۵% (یک فراورده ضد التهاب غیر استروئیدی) و فلوکورتین ۷۵/. درصد (یک گلوکوکورتیکوئید) گزارش شده است.

فارماکوپه گیاهی انگلیس مصرف موضعی بابونه را برای درمان بواسیر، ماستیت و زخم های ساق پا توصیه می کند.

دارمازو دارای ۷۰-۶۰ درصد تانن است که موجب اثرات قابض آن می شود. هم چنین عصاره خشک دارمازو دارای اثرات ضد درد می باشد. کاربرد های موضعی دارمازو شامل درمان التهابات پوستی و  درمان  کمکی در عفونت های پوستی است.

در یک کار آزمایی بالینی دو سو بی خبر و تصادفی؛ ۵۸ بیمار مبتلا به شقاق مقعد طی مدت ۸ هفته روزی۲ بار از کرم آنتی فیشر یا پماد لیدوکائین اچ استفاده کردند. بیماران هر ۲  هفته یک  بار ویزیت و  روند درمانی پی گیری شد. آنالیز اطلاعات حاصل از این پژوهش نشان داد که علائم کلی شقاق در گروه مصرف کننده پماد لیدوکائین ۹۵٫۵% و در گروه کرم آنتی فیشر (کرم ضد شقاق) ۱۰۰% کاهش یافته بود اما از نظر آماری بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. (p>۰.۳) تاثیر دو دارو روی میزان خون ریزی، درد هنگام اجابت مزاج، سوزش مقعد، تنسموس و درد دائم از نظر آماری معنی دار بود.

در گروه پماد لیدوکائین و گروه پماد آنتی فیشر (کرم ضد شقاق) بهبود در میزان خون ریزی به ترتیب ۳۶% و ۷۶٫۷ درصد (p=۰.۰۷)؛ بهبود درد هنگام اجابت مزاج به ترتیب ۴٫۵ و ۱۴ درصد (p=۰.۳۵)؛ بهبود سوزش مقعد به ترتیب ۶۵٫۸ درصد و ۵۷٫۵ درصد(p=۰.۴)؛ بهبود تنسموس به ترتیب۲۳٫۱درصد و۴۴ % (p=N.S) و بهبودی درد دائم به ترتیب ۳۸٫۲ درصد و  ۵۶٫۵  درصد مشاهده شد و اثر بخشی پماد آنتی فیشر (کرم ضد شقاق) نسبت به پماد لیدوکائین در مورد درد دائم معنی دار بود. (p=۰.۰۰۹) از نظر عوارض در طول دوره بررسی اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه وجود نداشت

.(p>۰.۲) محققین نتیجه گرفتند به طور کلی در درمان شقاق مقعد از نظر اثرات و عوارض بین پماد لیدوکائین و کرم آنتی فیشر (کرم ضد شقاق) تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد اما با توجه به طبیعی بودن ترکیبات مورد استفاده در کرم آنتی فیشر (کرم ضد شقاق) و امکان تولید آن در داخل کشور بایستی در درمان دارویی شقاق مقعد  توجه خاصی به این فراورده داشت.

نیتروگلیسیرین با همان مکانیسمی که عضلات صاف عروق کرونر را شل می‌کند می‌تواند عضله اسفنکتر داخلی را هم شل کرده و از اسپاسم خارج کند.

پماد %۰٫۲ (دو دهم درصد) آن برای درمان شقاق استفاده می‌شود و معتقدند یک اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد می‌کند علاوه بر آن خونرسانی آنودرم را نیز افزایش می‌دهد. از معایب آن ایجاد سر درد است و بهتر است در حالت خوابیده استفاده شود. در ایران گاهی به اشتباه به بیمار پماد%۲ (دو درصد) داده می‌شود که سردرد بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. پماد ایزوسورباید و یا دیلتیازم موضعی و خوراکی نیز می‌توانند با مکانیسم مشابه به بهبود شقاق کمک کنند و سر درد هم ایجاد نمی‌کنند. درمان دارویی شقاق مزمن در حدود ۶۰٪ موارد مؤثر است.

پماد نیفدیپین مسدود کننده کانال کلسیم جهت کنترل خونرسانی در ناحیه شقاق

دستور مصرف کرم آنتی فیشر یا پماد شقاق

روزی ۲ بار هر بار یک لایه نازک از کرم در محل شقاق مالیده شود. موارد منع مصرف پماد آنتی فیشر یا پماد شقاق وعوارض جانبی کرم آنتی فیشر (کرم ضد شقاق)

با مقدار توصیه شده و نحوه مصرف مناسب، عارضه ای مشاهده نشده است. بهتر است در صورت بروز هر گونه عارضه احتمالی؛ مصرف دارو متوقف و با پزشک مشورت شود.

نکات قابل توصیه برای مصرف پماد شقاق

در مراحل اولیه شقاق مقعد، نشستن در ظرف دارای آب گرم (warm sits bath) و خوردن ملین های نرم کننده یا حجیم کننده مدفوع (کرم ضد شقاق) مانند  سبوس  گندم  مفید است.

مصرف موضعی روغن کنجد (Sesamum orientale) دارای اثرات نرم کننده روده است لذا در فرمول کرم آنتی فیشر به عنوان پایه روغنی مورد استفاده قرار گرفته است.

همانند سایر داروها، کرم آنتی فیشر  (کرم ضد شقاق) را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

درب کرم ضد شقاق (کرم آنتی فیشر) را  پس از مصرف محکم ببندید و دور از نور در دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

در کودکان مصرف روغن های معدنی مانند پارافین و نرم کننده های مدفوع نیز توصیه می شود (البته تحت نظر پزشک)

درمان های تکمیلی با بهترین پماد شقاق

برای درد خفیف، از دارو هایی مثل استامینوفن یا بی‌حس‌ کننده‌ های موضعی استفاده کنید. مالیدن پماد زینک اکسید یا وازلین به ناحیه شاید باعث جلوگیری از احساس سوزش شود. نرم‌ کننده‌ های مدفوع نیز ممکن است به جلوگیری از بروز درد به هنگام اجابت مزاج کمک کنند.

امکان دارد پماد لیدوکائین توصیه شود. پسیلیوم و سلولز حاوی فیبر فراوان هستند که با جذب آب باعث نرم کردن مدفوع می شوند. پماد نیتروگلیسرین برای شقاق حاد مناسب است که باعث خونرسانی به ناحیه مقعد می شود در نتیجه زخم سریع تر بهبود می یابد.

کرم‏ ها، کف‏ ها، پماد ها یا شیاف‏ ها ممکن است در کاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند یا پزشک تان ممکن است داروی قوی‏ تری تجویز کند.

آلوئه ورا برای درمان شقاق

درمان گیاهی شقاق

برای درمان شقاق می‌توان عسل را به موضع مالیده و به صورت آرام ماساژ داد. قبل از اجابت مزاج و دفع مدفوع، دهانه مقعد را با روغن برگ مورد چرب کنید. این امر سبب می‌ شود هنگامی که برای شستشو دست به دهانه مقعد می‌کشید زخم مقعد دچار کشش و پارگی مجدد نشود.

قبل از هر وعده غذایی، خوردن مخلوط نصف استکان عرق بومادران و نصف استکان عرق آلوئه ورا موثر است. بعد از ناهار و شام، ۲ قاشق غذا خوری اسفرزه را در یک لیوان آب شیرین شده ریخته و بعد از لعاب دادن، آن را میل کرده و حتما بعد آن یک لیوان پر از آب بنوشید.

بعد از غذا، یک قاشق سبوس گندم را با یک قاشق جوانه گندم مخلوط کرده و در یک کاسه ماست ریخته و میل کنید و حتما بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. هندوانه و انگور و سبزیجات و گلابی و پرتقال زیاد مصرف کنید.

مقایسه پماد نیتروگلیسیرین و اسفنكتروتومی شقاق مزمن ایدیوپاتیک مقعد

شقاق مقعد مزمن یکی از مشكلات بسیار شایع است و روشهای مختلفی برای درمان وجود دارد. هدف این مطالعه مقایسه آثار درمانی و عوارض استفاده  از نیتروگلیسیرین موضعی و جراحی اسفنكتروتومی در درمان شقاق مقعد مزمن بوده است.

اسفنكتروتومی داخلی مافوق نیتروگلیسیرین موضعی 2  درصد در درمان شقاق مقعد مزمن است و میزان بالایی از بهبودی، عوارض جانبی كم و  خطر پائینی از بی اختیاری به صورت زودرس را دارا می باشد.

پماد شقاق آنوفلکس حاوری گلیسیرین

مقایسه میزان بهبودی و عوارض ناشی از درمان بیماران مبتلا به شقاق مزمن مقعد درد و روش استفاده از پماد جی تی ان   ۰/۰۳  درصد و ژل دیلتیازم ۲ درصد

درمان با جی تی ان  دارای میزان عود بالا و عوارضی مانند سردرد و هیپوتانسیون ارتواستاتیک می باشد و اسفنکترومی شیمیایی با ژل دیلتیازم میزان بهبودی قابل مقایسه با  جی تی ان  دارد و عوارض جانبی کمی دارد.

مقایسه اثر توکسین بوتولینوم و اسفنکترتومی در درمان شقاق مزمن مقعد

در موارد شقاق مزمن، جراحی به روش اسفنکترتومی داخلی طرفی توصیه می شود. این مطالعه به منظور مقایسه اثر توکسین بوتولینوم (بوتاکس) و اسفنکترتومی در درمان شقاق مزمن مقعد انجام شد. این مطالعه آینده نگر در سال ۱۳۸۰ بر روی ۴۰ خانم مبتلا به شقاق مزمن خلفی مقعد که به درمانگاه شهید رجایی و یا مطب مراجعه کرده بودند انجام شد.
بیماران با آگاهی کامل روش درمان را انتخاب نمودند و به دو گروه ۲۰ نفری تقسیم شدند. گروه اول با تزریق ۲۵ واحد توکسین بوتولینوم با روش درمان شقاق با بوتاکس کاندید شدند و گروه دوم تحت عمل جراحی اسفنکترتومی قرار گرفتند. بیماران بعد از درمان به مدت دو ماه پی گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری فیشر بود.

در گروه درمان شده با بوتولینوم ۱۳ بیمار بهبودی داشتند و عارضه ای نیز دیده نشد. در گروه جراحی شده ۱۹ بیمار بهبود یافتند، دو بیمار دچار اکیموز پرینه و یک بیمار نیز دچار عدم کنترل دفع گاز شد.

با توجه به کم هزینه بودن، عدم نیاز به بستری و نداشتن عارضه، توکسین بوتولینوم را می توان به عنوان یک روش جایگزین در درمان شقاق مزمن مقعد مورد استفاده قرار داد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

    • یبوست علت اصلی شقاق می باشد. به پزشک متخصص مراجعه کنید.

      • سلام ، وقتتون بخیر من چند وقت پیش دچار شقاق شدم و درد زیادی داشت 17سالمه و بعد از یک ماه خوب شد ولی از اون به بعد اون قسمت شقاق حساس شده مدام بعد دفع طولانی دچارش میشم. آیا دارویی هست که بتونه اون قسمتو برای همیشه خوب کنه؟

        • سلام بله از خوددرمانی پزهیز کنید و از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. تا بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید.

    • سلام بعد از زایمان هموروئید گرفتم دکتر بهش پماد انتی فیشر باریج داده چطور باید استفاده کنم و چقدر؟ دکتر گفته شبی ۱بار اما هرشب چقدر باید استفاده بشه؟

      • سلام داروخانه طبق دستور پزشک مقدار و روش مصرف را برای بیمار می نویسد. معمولا به اندازه یک بند انگشت استفاده می شود و طبق دستور پزشک داخلی یا خارجی می باشد. به دستور روی جعبه توجه نکنید و طبق دستور پزشک معالج پماد را مصرف کنید.

  • سلام من موقع استفاده از کرم انتی فیشر یکم احساس داغی و سوزش میکنم که قابل تحمله میخواستم بدونم طبیعیه؟

    • سلام . نه طبیعی نیست حتما با پزشک خود مشورت کنید. این پماد ها را بیشتر از یک هفته ده روز نباید استفاده کرد زیرا باعث نازکی پوست و بدتر شدن آن می شود.

  • باسلام . من موقع دفع دچارخونریزی میشم و یبوست دارم . دکتر رفتم معاینه کردن و گفتن فیشر دارم .یه پماد آنتی فیشر بهم دادن و یه پماد درموپان ۵ درصد .ولی روی پماد درموپان نوشته شده فقط برای استعمال خارجی آیا اشکالی نداره این کرم درموپان برای داخل مقعد استفاده بشه؟!!!

    • سلام . برای داخل استفاده نکنید همون ناحیه اطراف مقعد استفاده کنید . دکتر زهرا سعادتی

  • سلام با مراجعه به پزشک پماد رکتول و دیلتیژل تجویز شد برام تا چند روز میشه از دیلتیژل استفاده کرد و اینکه موضعی مصرف بشه یا داخل هم باید بره؟

  • من بعد از زایمان هنگام دفع مدفوع درد داشتم. پماد آنتی فیشر استفاده میكنم بعد از استفاده از كرم تا چه زمانی نباید دستشویی رفت.دوره درمانش تا كی هستش.

    • سلام .پماد آنتی فیشر یک هفته نا دوازده روز بیشتر نباید مصرف شود مصرف زیاد آن خودش باعث نازکی پوست و ملتهب شدن ناحیه می شود. خودسر مصرف نشود زیر نظر پزشک.

      • سلام کنسر برست دارم بدلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی دچار یبوست شدیدو شقاق شدم بخاطر سوزشی که داره نمیتونم مدفوع کنم ممنون میشم زخمای داخل بدنمم با اینکه اب زیاد میخورم خیلی دیر خوب میشه خیلی اذیت میشم ممنون میشم راهنماییم کنید چی استفاده کنم

        • لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از بررسی داروهای مصرف شده و عکس از ناحیه شقاق برای شما داروی مناسب تجویز خواهد شد. اگر امکان مراجعه حضوری دارید وقت حضوری بگیرید.

  • س چند وقته شکمم خوب کار نمی کنه مدفوع اخر روده خشک می شه مدقع دفع خون میاد وقتی شل میشه خون نمیاد درد زیاد دارم چکار کنم ,ممنون

    • سلام. تغذیه پر فیبر . آب فراوان. خوردن میوه و سبزی جات . تحرک و ورزش پیشنهاد میشه. و اینکه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید برای معاینه دقیق از وضعیت شما و درمان

    • سلام اگر به موقع به پزشک مراجعه نکنید ممکن است در آینده مجبور شوید که به صورت اورژانس و با درد زیاد به دکتر مراجعه کنید. اگر راه دور هستید با مطب تماس بگیرید که ویزیت آنلاین برای شما هماهنگ شود

  • سلام . متوجه یک زخم کوچک اطراف مقعد شدم . هنگام اجابت مزاج هم کمی سوزش دارم . آیا شقاقه ؟ سابقه یبوست هم دارم ..و خیلی وقتا دچار میشم که کلا الان برنج و ماکارون رو کنار گذاشتم . میشه پیش متخصص گوارش رفت یا فقط باید جراح عمومی ؟

    • سلام شما باید معاینه شوید تا مطمئن شویم که مشکل خاصی وجود ندارد. برای گرفتن دارو و روش درمانی مناسب به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

  • سلام. پماد زایلاپی برای کاهش درد زخم شقاق مناسبه؟؟ اگه نیست از چه بیحسی استفاده کنم؟ آخه انقد درد دارم ک از ترسش نمیتونم دفع داشته باشم و دلدرد میشم

    • سلام به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از پماد شقاق استفاده نکنید این پماد ها بر اثر مصرف بی رویه و غلط و نا به جا وضعیت را بدتر می کنند. در ضمن زایلاپی اگر برای مدت طولانی بر روی پوست بماند سوزش و التهاب شدید مثل سوختگی ایجاد می کند

1 2 3 14
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق سریع و کاربردی

درمان شقاق به طور سریع و کارآمد به کاهش عوارض این بیماری کمک می کند.…

فوریه 24, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با بوتاکس

اخیراً تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مزمن مقعد برای دستیابی به اسفنکتروتومی شیمیایی و کاهش…

فوریه 19, 2024
  • هموروئید یا بواسیر

عکس هموروئید یا بواسیر

ممکن است هموروئید یا همان بواسیر در ناحیه خط دندانه ای مقعد و یا داخل…

فوریه 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024
  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023